Gå til innhold

Til dere som jobber som ledere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kom dere dere dit? Jeg driver å tenker på valg av utdanning. Og har ingen aning hva jeg skal velge. I forhold til mine egenskaper egner jeg meg som leder tenker jeg. Men det er jo forskjellige veier å komme seg dit, så det hjelper lite ved valg av utdanning. 
skal søke bachelor til neste høst

Anonymkode: c7a30...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen lederutdanning. Har jobbet meg oppover i selskapet. Fått flere og flere oppgaver etterhvert som har gitt med ledererfaring. Tatt på meg ulike verv underveis (verneombud, hovedverneombud, satt i AMU, fungert som coach i ulike prosjekter). 

Anonymkode: 4fcc1...b09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags leder er det du vil være, da? Og i hvilken sektor? 

Jeg har vært mellomleder på kommunenivå og er nå prosjektleder (uten personalansvar) i privat sektor. Samme fag (landmåler). 

Stortrives som prosjektleder uten personalansvar. Opplevde det som krevende å være mellomleder med personalansvar i kommunal sektor, lite frihet til å ta egne avgjørelser, men samtidig så blir man jo ansikt utad for mange av avgjørelsene som tas. 

Har jobbet meg oppover ved å ta mye initiativ og ha god oversikt og kontroll. Ble forfremmed internt første gang, andre gang søkte jeg bare på stillingen. Får inntrykk av at de som blir ledere enten har relevant og lik erfaring eksternt eller som har blitt uunværlige internt, de som øverste leder er redd for at skal søke seg vekk. 

Anonymkode: dc507...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen aning hvilken sektor, vært enklere om jeg hadde hatt et spesiellt interesseområde eller lignende. Grunnen til at jeg tenker jobb innenfor ledelse er på grunn av at jeg er «en naturlig leder» personlighetsmessig. Jeg trives også med ansvar, frihet, liker meg under press, liker å løse problemer og trives best når det «står noe på spill» om du forstår hva jeg mener. Har lenge tenkt på hva jeg vil utdanne meg til og blir ikke noe klokere. Men rent personlighetsmessig og hvilke arbeidsforhold som passer meg så tenkte jeg leder. Men kan godt hende det er andre retninger som også kan gi meg de samme tingene som ikke nødvendighvis er en lederstilling. 
 

har som inntrykk at når man skal inn i en lederstilling er det ikke nødvendighvis nokk med en utdanning innenfor ledelse. Men ofte ønskes også arbeidserfaring innenfor feltet man søker seg til?

Anonymkode: c7a30...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta utdanning i forsvaret, det gir både bra lederutdanning og praksis 

Anonymkode: 44c04...525

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok sykepleien først, så master i org. og ledelse.

Anonymkode: 73207...737

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en bachelor i økad, men startet i jobben på kundestøtte. Fikk mer og mer ansvar og til slutt personalansvar for min gjeng + med i ledergruppa. Bachelorgraden er ganske irrelevant, jeg hadde fått jobben uansett og hadde nok fått de samme ansvarene etterhvert også.

Anonymkode: 8c001...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta utdanning i forsvaret, det gir både bra lederutdanning og praksis 

Anonymkode: 44c04...525

Vil si det samme, det er ingen skole i landet som kan matche en god lederutdannelse fra forsvaret. 

Ta befalsskolen, bli i forsvaret mellom 3-4 år for deretter å ta et høyskole/universitetsstudium som du interesserer deg for.  

Det er ingen som kan når du da er ferdig utdannet i en alder av 25/26 år så er det ingen i samme alder som kan matche den erfaringen du har. 

Anonymkode: 6c61b...ba0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet på en økonomiutdanning som hadde flere lederfag og forskjellige økonomifag, etter 1 år hoppet jeg av utdanningen. Synes den var kjedelig og umotiverende, og tenkte faktisk på det tidspunktet at jeg aldri ville bli leder. 

Deretter tok jeg en 5-årig masterutdanning innen noe som virkelig interesserte meg. Jobbet en kort stund etter endt utdanning direkte med faget, utmerket meg og fikk ganske raskt tilbud om en mellomlederstilling. Etter hvert som årene har gått så har jeg klatret videre oppover og fått mer ansvar. 

Anonymkode: 0222f...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen lederutdanning. Har jobbet meg oppover i selskapet. Fått flere og flere oppgaver etterhvert som har gitt med ledererfaring. Tatt på meg ulike verv underveis (verneombud, hovedverneombud, satt i AMU, fungert som coach i ulike prosjekter). 

Anonymkode: 4fcc1...b09

Wow. Omtrent akkurat samme som meg. Begynte som lærling :) tilltsvalgt, vo,hvo, amu, bedriftsstyret. Jobbet som pokker. 

Så nå i ledergruppen for en mellomstor bedrift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lederutdanning, jobbet meg oppover i selskapet. Tatt initiativ, men beholdt ydmykheten underveis - en god leder har ofte mange flere «myke» ferdigheter, enn «harde» ferdigheter. Er du heldig, har du en arbeidsgiver som ser dette ☺️

Anonymkode: 0b4d7...5dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen utdanning, jobbet meg oppover. Det krevde og krever fortsatt mye engasjement og mye ekstra, sånn er det bare☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 20 år i yrket før jeg tok lederutdanning på BI. Har idag mellomlederstilling med personalansvar innen samme fagfelt jeg alltid har jobbet. 

Anonymkode: 7755b...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbet oppover. Men passer ikke å være leder for meg,  bortsett fra lønna. 

Anonymkode: ef43e...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen spesifikk lederutdanning men har blitt forfremmet litt i mangel på andre som kan det. Hadde ikke lyst, har sagt nei to ganger før og står fortsatt på at jeg ikke er noe lederemne. 

Anonymkode: 3732c...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sterk fagbakgrunn, og har samfunns,- og kulturfag fra universitetet som kommer til nytte som fagleder med personalansvar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer an på hvilken lederrolle du vil ha. Vil du "bare" være avdelingsleder på gulvet er det rimelig lett, bare å jobbe seg oppover i bedriften. Vil du ha høyere stilling og lederansvar høyere opp så lønner det seg selvfølgelig med god utdannelse i bunn. Alle kan bli ledere, men ikke alle kan være gode ledere.

 

Selv ble jeg leder ved å jobbe meg oppover+ tok noen kurs. Var ansatt og deretter koordinator også ble jeg avd.leder, deretter søkte jeg internt på en administrasjon stilling men manglet utdannelsen, tok kurs og søkte på nytt og fikk jobben.

Anonymkode: f09c6...812

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet meg oppover. Tok først fagbrev, så teknisk fagskole, jobbet en stund som ingeniør, tok pedagogikk, jobbet som lærer, gikk tilbake til ingeniør, fikk lederrolle i prosjekt og så tilbud om internt opprykk til avdelingsleder. Jeg har dermed både faglig bakgrunn og prosjekterfaring som gjør at jeg vet hva mine ansatte står i jobbmessig og kan forhåpentligvis bruke det som en styrke i mitt lederskap. 

Anonymkode: fd75b...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble konstituert inn for et år. Personalansvar for ca 100 ansatte. 
Søkte ikke jobben fast etter konstitueringen.

Anonymkode: 9c32d...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har ingen aning hvilken sektor, vært enklere om jeg hadde hatt et spesiellt interesseområde eller lignende. Grunnen til at jeg tenker jobb innenfor ledelse er på grunn av at jeg er «en naturlig leder» personlighetsmessig. Jeg trives også med ansvar, frihet, liker meg under press, liker å løse problemer og trives best når det «står noe på spill» om du forstår hva jeg mener. Har lenge tenkt på hva jeg vil utdanne meg til og blir ikke noe klokere. Men rent personlighetsmessig og hvilke arbeidsforhold som passer meg så tenkte jeg leder. Men kan godt hende det er andre retninger som også kan gi meg de samme tingene som ikke nødvendighvis er en lederstilling. 
 

har som inntrykk at når man skal inn i en lederstilling er det ikke nødvendighvis nokk med en utdanning innenfor ledelse. Men ofte ønskes også arbeidserfaring innenfor feltet man søker seg til?

Anonymkode: c7a30...127

Hvis du har et mål om å starte som leder så er det mulig du blir skuffet. Problemet til altfor mange er at de ikke forstår hva som egentlig skal til for å være en god leder, og uten bra med arbeidserfaring innen det feltet du skal lede så er det nok ikke mange som satser på deg. Mitt råd er å senke ambisjonsnivået og heller vise deg frem på den måten, da vil dine omgivelser fort finne ut om du har de riktige egenskapene som en leder i den bedriften trenger. Jeg kjenner mange som tror de er ledertyper uten å være det, det er faktisk andre som bør bedømme om du er kvalifisert til å være leder.

Anonymkode: 58e11...c41

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...