Gå til innhold

Hva betyr det at jeg er mye bloated/ oppblåst og har lite avføring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer meg på do hver dag, men avføringen er likevel mye mindre enn den har vært før… Har prøvd svisker, fiber, vann, trening osv. Legen sier at han ikke kan gjøre noe med det. Er ikke vondt, men har vært bloated i omtrent tre måneder, noe som går utover selvfølelsen… Lurer også på hvorfor jeg får så lite avføring… (J23)

Kjenner også noe rart på begge sidene av magen, særlig venstre, som at jeg kjenner tarmen min? Er tynn, så lurer på om jeg kan kjenne avføring eller luft i tarmen? Blir bekymret når legen ikke kan gjøre noe med det… Har lagt om kostholdet slik at jeg spiser mye probiotika og fiber, trener mye, kuttet ut sukker og prosessert mat osv. i ca en uke uten at det har hjulpet.

Anonymkode: 7f191...168

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usikker om jeg bør spise mer svisker for å tømme magen eller om det bare bidrar til mer luft? Er imidlertid ikke så mye luft som vil ut, føles ut som at jeg har masse av et eller annet inni magen som ikke vil ut… 

Skrevet

Prøv mocivol hvis du føler deg forstoppet. 

Anonymkode: d6aef...9d9

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Du, alle trådene du har laget har gitt deg mange gode svar.. 

ingen på KG kan hjelpe deg noe mer nå. Du må bruke helsevesenet.

Anonymkode: e22b8...779

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helsevesenet gir meg ikke hjelp:(

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Funker det bedre enn svisker? Og kan man bruke det lenge?

Skrevet

1) Jeg ville bedt legen om henvisning til coloskopi. Det er den beste måten å finne ut om du har polypper i tarmen som blokkerer for avføring. Jeg hadde det og fikk de fjernet. Litt ekkel undersøkelse og må faste på forhånd, men belønningen er at du da får klarhet i om det er polypper eller annet grums i tarmen som skaper problemer.

2) Prøv Movicol

3) Fortsett med sunt kosthold. Husk å drikke mye vann da dette «vanner ut» fiberen som du spiser slik at du ikke får hard avføring.

Lykke til❤️

Anonymkode: 967eb...24b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det står nok i pakningsvedlegget hvor lenge du kan bruke det. 

Det er gjerne noe man bruker i tillegg til andre tiltak som svisker og fysisk aktivitet etc. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kommer meg på do hver dag, men avføringen er likevel mye mindre enn den har vært før… Har prøvd svisker, fiber, vann, trening osv. Legen sier at han ikke kan gjøre noe med det. Er ikke vondt, men har vært bloated i omtrent tre måneder, noe som går utover selvfølelsen… Lurer også på hvorfor jeg får så lite avføring… (J23)

Kjenner også noe rart på begge sidene av magen, særlig venstre, som at jeg kjenner tarmen min? Er tynn, så lurer på om jeg kan kjenne avføring eller luft i tarmen? Blir bekymret når legen ikke kan gjøre noe med det… Har lagt om kostholdet slik at jeg spiser mye probiotika og fiber, trener mye, kuttet ut sukker og prosessert mat osv. i ca en uke uten at det har hjulpet.

1 uke med kostholdsomlegging er ikke nok, det tar tid. Kjempebra at du tar probiotika og har kuttet ut prosessert mat og sukker. Men for mye fiber kan irritere tarmen, og særlig fiber fra korn. Jeg kan ikke røre korn, da stopper magen opp med en gang. 

Jeg ville begynt med å kutte ut gluten i noen uker, så evnt kutte ut alt korn. Evnt melk, mange reagerer slik på både laktose og melkeprotein. 

Anonymkode: 62ed8...57b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1 uke med kostholdsomlegging er ikke nok, det tar tid. Kjempebra at du tar probiotika og har kuttet ut prosessert mat og sukker. Men for mye fiber kan irritere tarmen, og særlig fiber fra korn. Jeg kan ikke røre korn, da stopper magen opp med en gang. 

Jeg ville begynt med å kutte ut gluten i noen uker, så evnt kutte ut alt korn. Evnt melk, mange reagerer slik på både laktose og melkeprotein. 

Er forøvrig enig i at det kan være greit å undersøke tarm hos spesialist. For min del (kraftig IBS) så blir jeg så kvalm og uggen av movicol og tilsvarende preparater, men kosttilskudd med ren magnesium og kalium fungerer flott når det er krise. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Og når legen sier at du er frisk, så må du anta at han har kompetanse nok til å uttale seg.

Høres ut som du bedriver overtenking……

• Liker 1
Skrevet
Surpomp skrev (2 minutter siden):

Og når legen sier at du er frisk, så må du anta at han har kompetanse nok til å uttale seg.

Høres ut som du bedriver overtenking……

Legen har ikke en gang henvist til koloskopi eller gastroskopi. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Prøv Duphalac, det kan du bruke resten av livet om nødvendig....
Du vil ikke få henvisning til koloskopi/gastroskopi på det grunnlaget. Da må du gå privat og betale av egen lomme. 

Anonymkode: 9b1cd...119

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skrevet

Er så lei av å være bloated!!! Hvordan vet jeg om det er fordi jeg har treg mage eller om det jeg spiser gir luft i magen?😭

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er så lei av å være bloated!!! Hvordan vet jeg om det er fordi jeg har treg mage eller om det jeg spiser gir luft i magen?😭

Du eliminerer visse typer mat for å se om luft/treg mage gir seg. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det må du jo bare prøve deg frem med og eliminere mat etter hvert som nevnt over.. 

Skrevet

Tok tre doseposer i går og en så langt i dag, og fortsatt ikke kommet meg på do….? Hvor lang tid kan det ta?

Skrevet

Det kan ta tid! Kan du ikke begrense deg til en tråd? 

Anonymkode: 9b1cd...119

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2024 den 11.37):

Legen har ikke en gang henvist til koloskopi eller gastroskopi. 

Det tok meg 16 år å få koloskopi og 20 år å få gastroskopi😅

Men alle har mageproblemer iblant. Alle leger jeg har snakket med gjennom livet har sagt at utredning av diffuse mageplager ikke blir satt i gang før det har gått 6 til 12 mnd. Kroppen er ikke alltid perfekt og i toppform.

Anonymkode: 65b0e...04a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...