Gå til innhold

Er det bare jeg som er dømmende, eller blir folk flest dummere og dummere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har studert en del historie og andre fag som viser hvordan mennesker tilegnet seg kunnskap og brukte kunnskap i tidligere tider. Sammenligner så dette med hvordan mange mennesker agerer i dag. Mitt inntrykk er at folk flest er dummere nå enn før, og gjør aktive valg for å ikke være så smarte. Tidligere higet mennesker etter mer kunnskap, gjorde store kraftanstrengelser for å gå på skole selv om de ikke hadde råd eller bodde langt unna, leste selv, besøkte bibliotek, diskuterte og polemiserte. Nå til dags har mange mennesker svært liten interesse av å tilegne seg kunnskap, trekker i tvil vitenskap, farer med konspirasjonsteorier og anser vitenskap, kultur, historie, litteratur som noe "nerdete" og "teit". 

I går så jeg et meme om at Leonardo da Vinci og andre forskere i hans tid drømte og forsøkte å konstruere maskiner og redskaper som man sliter med å rekonstruere den dag i dag, mens nå må folk få forklart at jorda er rund. Jeg er fullt klar over at jeg har fordommer mot folk som tilsiktet gjør seg dumme ved å nekte å ta til seg kunnskap, diskutere annet enn Netflix-filmer og bygdas siste sexsladder, som skriver med masse skrivefeil og har dårlig ordforråd som voksne. Men er det bare mitt inntrykk, eller har flere merket det samme? Ser man på intervju med "folk på gata" i USA, så virker det at de fleste i disse intervjuene har IQ på 40.

Anonymkode: 53fb4...cfc

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inntog av teknologien der man knapt trenger å tenke. Alt av SoMe som gjør at man ikke klarer kritisk tenkning. 

Har flere bøker fra tidlig 1900-tall som mener at fra 2000-tallet skulle vi se flygende biler og en romkolonier. I dag så finner vi på SoMe folk som ikke vet hvordan man koker poteter. Som tror de har funnet opp en stor ting, men går man i  mange bøker så finner man at dette er noe som har eksistert lenge. Mener selv at SoMe ødelegger hjernekapasiteten og gjør en til mer idiot enn før. 

Anonymkode: cbeba...1d4

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Inntog av teknologien der man knapt trenger å tenke. Alt av SoMe som gjør at man ikke klarer kritisk tenkning. 

Har flere bøker fra tidlig 1900-tall som mener at fra 2000-tallet skulle vi se flygende biler og en romkolonier. I dag så finner vi på SoMe folk som ikke vet hvordan man koker poteter. Som tror de har funnet opp en stor ting, men går man i  mange bøker så finner man at dette er noe som har eksistert lenge. Mener selv at SoMe ødelegger hjernekapasiteten og gjør en til mer idiot enn før. 

Jeg bruker også SoMe, blant annet til kommunikasjon, avkobling i form av morsomme videoer og tilegnelse av forskjellig informasjon (lettere å se alle nyhetene fra forskjellige kanaler samlet, enn å trykke seg inn på ørten kilder; informasjon fra idrettslagene til barna legges ut der osv). Men I TILLEGG leter jeg etter kunnskap selv - fra bøker, diskusjoner om vitenskap, kultur, litteratur og så videre. Alle står fritt til å lete etter kunnskap, men mange VIL IKKE - for da må de tenke, og det er ubehagelig.

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Alle står fritt til å lete etter kunnskap, men mange VIL IKKE - for da må de tenke, og det er ubehagelig.

TS

Det er vel slik de store diktatorene og andre tullinger i tider har fått tilhengerskare - mennesker som ikke evner til å tenke selv. Egentlig veldig skremmende, om de er så enkle å lede. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Neppe dummere, sannsynligvis smartere, men sosiale medier har gitt en plattform til alle de som tidligere ikke var intelligente nok til å finne seg en plattform til å dele tankene sine. Tenk at i dag kan du ligge i senga og få vite hva en person i Taiwan mener akkurat nå - helt uavhengig av om han i Taiwan er noen du burde høre på.

Anonymkode: bcf99...b32

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Historiefaget trekker fram pionerer, visjonære, kunnskapshungrige mennesker. Du slipper lange utlegg om hva Sivertsen i en provins utfor en storby tenker, det får du i dag i sosiale media.

Slik jeg ser det er folk oftere late enn dumme. Næringstilgangen er bedre i dag enn i lange perioder før, så der ligger det til rette for at folk har energi til  å tenke.

Det er koselig at du trekker fram Leonardo Da Vinci og manglende rettskrivning, han var i sin samtid stort sett uglesett på grunn av hans mangel på rettskrivning.

Mine sosiale media er retrett mot mine interesser, så jeg ser på dyr og hører folk med doktorgrad eller 5-9 års utdanning/ 20 år + erfaring legge ut om sine felter. Det er lynskarpe folk som traver tørt i veg mer eller mindre engasjerende.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har sittet med samme tanker, så ja, jeg syns folk er blitt dummere. Det er jo ikke feil heller siden intelligensen har sunket siden 2010.

Anonymkode: 28228...bee

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har sittet med samme tanker, så ja, jeg syns folk er blitt dummere. Det er jo ikke feil heller siden intelligensen har sunket siden 2010.

Anonymkode: 28228...bee

Hvorfor sier du at intelligensen har sunket siden 2010?

Skrevet

Folk blir dummere og dummere. Dagens ungdom greier ikke en gang å uttale kj-lyden. Eller, de gidder ikke, de er bare opptatt av tiktok og annet fjas. Snakke rent er ikke så viktig lenger. 

Anonymkode: 3bd39...6d8

• Liker 7
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk blir dummere og dummere. Dagens ungdom greier ikke en gang å uttale kj-lyden. Eller, de gidder ikke, de er bare opptatt av tiktok og annet fjas. Snakke rent er ikke så viktig lenger. 

Det er sant. Men språket vårt har jo alltid vært i endring og det er jo fordi de før oss også sluttet å følge riktig uttale. Det er ikke slik at språket vi hadde i Norge for 20 år siden er det samme som vi hadde for 100 år siden. 

Anonymkode: 5e6d4...8f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er sant. Men språket vårt har jo alltid vært i endring og det er jo fordi de før oss også sluttet å følge riktig uttale. Det er ikke slik at språket vi hadde i Norge for 20 år siden er det samme som vi hadde for 100 år siden. 

Anonymkode: 5e6d4...8f0

Ja, vet at språket vårt alltid har vært i endring og alltid vil være det, men kj-lyden har jo nesten alltid vært der selv om ð og þ for lengst er borte. Syns det rett og slett er simpelt (i gammel betydning) å ikke gidde å uttale kj-lyden riktig og det vitner om dumskap. Det er større forskjell på kj og sj enn på ð og d. Islendingene bruker jo både ð og þ fremdeles. De er mye flinkere til å ta være på språket sitt enn oss. Å slenge inn engelske ord og fraser overalt der det fins fullverdige norske ord vitner også om dumskap og lav intelligens.

Syns mange av dagens unge har utrolig lite allmennkunnskap også. Enkelte vet ikke engang når 2. verdenskrig var. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enkelte vet ikke engang når 2. verdenskrig var. 

Mens boomergenerasjonen og Gen X sitter og onanerer til amerikansk propaganda😂😂😂

• Nyttig 1
Skrevet

Iq en synker og synker for hvert tiår siden 1970 eller 1980, husker ikke akkurat, statistikk lyver ikke så du er ikke dømmende vi blir dummere....

Anonymkode: 324c3...d3d

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har tenåringsbarn og de tenåringene jeg kjenner er empatiske, samfunnsinteresserte, smarte og arbeidsomme. Flinkere enn vi var da vi var tenåringer.  Ganske spesielt at dere mener vi blir dummere siden mange ikke uttaler -kj "riktig". Det er naturlig språkutvikling som alltid har foregått.

• Liker 1
Skrevet

Forskjellen før og nå, var at bare de smarte/lærde kom på aviser/nyheter. Idiotene stod i byen og skrek høyt de kunne. Men idag har vi internett og disse idiotene kunne skrike hvor som helst. Gjerne med caps lock. 

Forresten, IQ er basert på gjennomsnittet. 100 i IQ er gjennomsnittet. Det vil si at 100 idag er ikke samme som 100 den gangen. Dermed kan IQ ikke «synke». Folk er mulig dummere eller smartere enn før, men det avhenger av hvordan de er oppdratt. Mine unger er derimot mye smartere enn jeg var i deres alder.

At noen barn ikke kan uttale «kj-» gjør dem ikke dumme. Det sier faktisk mer om deg enn dem 🙄

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Iq en synker og synker for hvert tiår siden 1970 eller 1980, husker ikke akkurat, statistikk lyver ikke så du er ikke dømmende vi blir dummere....

Anonymkode: 324c3...d3d

Da foreslår jeg at du viser til denne statistikken.

• Nyttig 2
Skrevet
Et menneske skrev (7 timer siden):

Forskjellen før og nå, var at bare de smarte/lærde kom på aviser/nyheter. Idiotene stod i byen og skrek høyt de kunne. Men idag har vi internett og disse idiotene kunne skrike hvor som helst. Gjerne med caps lock. 

Forresten, IQ er basert på gjennomsnittet. 100 i IQ er gjennomsnittet. Det vil si at 100 idag er ikke samme som 100 den gangen. Dermed kan IQ ikke «synke». Folk er mulig dummere eller smartere enn før, men det avhenger av hvordan de er oppdratt. Mine unger er derimot mye smartere enn jeg var i deres alder.

At noen barn ikke kan uttale «kj-» gjør dem ikke dumme. Det sier faktisk mer om deg enn dem 🙄

At de ikke KAN gjør dem ikke dumme. Talefeil man ikke kan noe for gjør selvfølgelig ikke folk dumme. At de ikke GIDDER, derimot, det er noe helt annet. Er mange unge idag som klarer lyden, men bare ikke gidder og syns det er søtt/kult å si at jeg har sjøpt nytt sjøleskap og lagt sjyllingen i sjøleskapet og sjæsten har sjøpt nytt skjede til meg. Høres jo helt idiotisk ut! Husker ei som var med på et realityprogram, hun sa sj de fleste gangene, men noen ganger glemte hun seg og sa lyden riktig. Hun kunne si tjue og sjue i samme setning. 

• Liker 2
Skrevet

Vi blir bare dummere og dummere. Den delen av kroppen som ikke er i bruk, får ikke trening og dør ut.

Statistikken viser at folk ble smartere og smartere, og de smarteste er født mellom 1978 og 1982. Etter det har det gått veldig raskt nedover. Noe skylles mangel av jod i bukspyttkjertelen hos kvinnene. Men mye skyldes også at hjernen ikke får trening. 

Filmen Idiocrazy var ment som en komedie. Men nå viser det seg at det er en ytterst reell grøsser. Det samme gjelder også filmen Wall-E, som forutså hvor menneskeheten er på vei.

Folk skal bare ha stimuli, og sitter og blar dagen lang på intetsigende korte filmklipp på TikTok. Det er også mer akseptert å være en idiot som ikke kan noen ting som helst. Tidligere ble man belønnet for å være kunnskapsrik og problemløsende.

Se gjerne filmen:

https://m.imdb.com/title/tt0387808/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_4_nm_0_in_0_q_idiotcrazy

Anonymkode: 79987...da7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2024 den 10.05):

Jeg har studert en del historie og andre fag som viser hvordan mennesker tilegnet seg kunnskap og brukte kunnskap i tidligere tider. Sammenligner så dette med hvordan mange mennesker agerer i dag. Mitt inntrykk er at folk flest er dummere nå enn før, og gjør aktive valg for å ikke være så smarte. Tidligere higet mennesker etter mer kunnskap, gjorde store kraftanstrengelser for å gå på skole selv om de ikke hadde råd eller bodde langt unna, leste selv, besøkte bibliotek, diskuterte og polemiserte. Nå til dags har mange mennesker svært liten interesse av å tilegne seg kunnskap, trekker i tvil vitenskap, farer med konspirasjonsteorier og anser vitenskap, kultur, historie, litteratur som noe "nerdete" og "teit". 

I går så jeg et meme om at Leonardo da Vinci og andre forskere i hans tid drømte og forsøkte å konstruere maskiner og redskaper som man sliter med å rekonstruere den dag i dag, mens nå må folk få forklart at jorda er rund. Jeg er fullt klar over at jeg har fordommer mot folk som tilsiktet gjør seg dumme ved å nekte å ta til seg kunnskap, diskutere annet enn Netflix-filmer og bygdas siste sexsladder, som skriver med masse skrivefeil og har dårlig ordforråd som voksne. Men er det bare mitt inntrykk, eller har flere merket det samme? Ser man på intervju med "folk på gata" i USA, så virker det at de fleste i disse intervjuene har IQ på 40.

Du glemmer at folk flest alltid har vært dumme, ts.

Når vi snakker om menneskehetens store tenkere, kunstnere etc så snakker vi om en ørliten gruppe, den såkalte «intellektuelle elite». Det er de som har drevet verden fremover. Resten av «hopen»? De har drevet med heksejakt, overtro, vås og vold.

Husk at historiebøkene ikke handler om Edgar, 43, som giftet bort sin 13-årige datter til hennes halvbror. Men verden er og var full av Edgar-er. Og vi har bare (og har alltid hatt) et par-tre genier per generasjon og land.

Anonymkode: b4b3f...c7e

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...