Gå til innhold

Nattverd

Anbefalte innlegg

Er det noen som tar nattverd hjemme?

Alene eller sammen med venner?

Jeg har aldri vært til nattverd, har aldri blitt, men noen sa, eller kanskje jeg leste det et sted at det gikk an å bare gjøre det selv. Dele et brød og finne frem noe saft for eksempel om vi ikke har vin/druesaft på huset. Jeg tror ikke det er så nøye hva det er; cola eller vann for den del, knekkebrød, kjeks eller bolle. Det handler jo om å minnes at Jesus gav kroppen og livet sitt for hver av oss og at blodet renser for synd - og han sa jo at vi skulle gjøre det. Det symbolske og til ettertanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lawyam skrev (På 21.8.2024 den 9.19):

Er det noen som tar nattverd hjemme?

Alene eller sammen med venner?

Jeg har aldri vært til nattverd, har aldri blitt, men noen sa, eller kanskje jeg leste det et sted at det gikk an å bare gjøre det selv. Dele et brød og finne frem noe saft for eksempel om vi ikke har vin/druesaft på huset. Jeg tror ikke det er så nøye hva det er; cola eller vann for den del, knekkebrød, kjeks eller bolle. Det handler jo om å minnes at Jesus gav kroppen og livet sitt for hver av oss og at blodet renser for synd - og han sa jo at vi skulle gjøre det. Det symbolske og til ettertanke.

Tar ikkje nattverd heime nei. Berre i kyrkja. 

Litt av poenget, slik eg oppfattar det iallfall, er at brødet og vinen skal vere velsigna av ein prest.  Nattverds-rituale i kyrkja er vakkert! 

Dersom du aldri har vore i kyrkja og fått nattverd, så anbefalast det verkeleg ❤️ 

Anonymkode: 91e89...021

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at litt av poenget med nattverd er fellesskapet du deler med resten av menigheten. Men dersom du ønsker det, er det ingenting i veien for å ha en privat seremoni hjemme - Gud er jo med deg overalt. Og i protestantisk tradisjon så er jo brødet og vinen fremdeles brød og vin selv om det er velsignet, de bare symboliserer jesu legeme og jesu blod. I noen andre kirkesamfunn mener de at det mer bokstavelig endrer seg etter velsignelse og inntak, de kaller det transsubstansiasjon - og dette er litt mer vedløftige saker.  https://no.m.wikipedia.org/wiki/Transsubstansiasjon

Anonymkode: e465b...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattverd og "vin" får man i kirken, etter skrifte, i katolsk kirke. Du kan ikke ta det hjemme selv. 

Anonymkode: e84fd...c1b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nattverd og "vin" får man i kirken, etter skrifte, i katolsk kirke. Du kan ikke ta det hjemme selv. 

Men jeg tror ikke Lawyam er katolikk. utifra det hen har postet tidligere tror jeg hen er protestant, og selv om en ordinær velsignet  nattverd skal være forretter av en prest, godtar de fleste protestantiske teologer den symbolske verdien av private nattverder også. Skillet er jo som nevnt over at protestanter ser på nattverden som symbolsk jesu legeme / jesu blid, mens feks katolikker tror på en mer bokstavelig omforming av brødet og vinen under nattverden. Protestanter har heller ikke tradisjon for skrifte slik katolikker har. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke katolikk, nei. 

Jeg fant denne hvor man også kan ta nattverd, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg må ha en prest tilstede og snakke for meg når Gud fint kan høre meg uansett og jeg er velsignet av Ham når jeg tror. Han setter ikke prester høyere enn alminnelige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lawyam skrev (Akkurat nå):

Jeg fant denne hvor man også kan ta nattverd, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg må ha en prest tilstede og snakke for meg når Gud fint kan høre meg uansett og jeg er velsignet av Ham når jeg tror. Han setter ikke prester høyere enn alminnelige folk.

Da gjør du nå bare som du føler for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (3 minutter siden):

Nei, det er riktig det. En prest er en som veileder og samler menigheten, men utenom det ikke nærmere Gud enn andre. Det påstår de heller ikke på noe vis. Du kan ha en seremoni hjemme,og se hvordan det føles? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det. Føler det hjelper å forstå at det ikke er meg som må overbevise Gud om at jeg er god nok, men at det er som Han sier; Han som sier jeg er god nok fordi Han HAR gjort det for MEG! Jeg kommer ikke unna det at det er gjort og at det bare handler om å ta imot, spise det, liksom (hjelper meg å fordøye det). Så jeg blir styrket i troen på Ham som Frelste og stoler mer på Han liksom, som jo er det det handler om; tillitt til Ham! 

At Han gav seg selv til alle som tok i mot det (kroppen sin, livet sitt, brødet som han deler ut av til alle som 'spiser det' og skåler etterpå for seier og renselsen som er i blodet. Blodet skyller jo bort grums. Skåler gjerne for den seieren, jeg! Med Han!

Føler troen er styrket, så hvor galt kan DET da være å ta nattverd alene? Men noen store sermonier holder jeg da ikke, jeg tenker bare litt etter hva det betyr og symbolismen og takker! 

(Og føler meg litt klokere på Han ;) )

Endret av Lawyam
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...