Gå til innhold

Det er IKKE greit å dele saker som blir betrodd dere av venner og familie med kjærestene deres!

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut som de fleste heldigvis ikke synes det er greit å dele fortrolig informasjon videre. Men likevel er det forbausende mange her inne som mener det er helt nødvendig å ha tilgang til partnerens meldinger og chat. Så med en gang informasjonen blir digital, er det visst greit for mange å dele. 

Anonymkode: dccf6...4f6

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tenker dette er litt typisk sånn det er i begynnelsen med første seriøse kjæreste, da skal man liksom dele alt. Voksne folk utleverer ikke vennene sine til partner. 

Anonymkode: a4208...73d

Jaha? 

Nå har vi vært samboere i 20 år og her søker vi fortsatt råd hos den andre ut i fra hva en venn eller venninne har betrodd til oss. 

Men det som blir sagt mellom oss holdes mellom oss. 

Glad vi har slik tillitt til hverandre da enkelte personer(venner) lever et liv i kaos og tærer energien ut av en. 

Alternativet vil være å kutte disse menneskene ut av livet da de suger alll energi ut av deg. 

Anonymkode: d5e35...667

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alternativet vil være å kutte disse menneskene ut av livet da de suger alll energi ut av deg. 

Høres ut som en god idé å kutte ut folk som suger all energi ut av deg.

Anonymkode: 3fa94...702

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jaha? 

Nå har vi vært samboere i 20 år og her søker vi fortsatt råd hos den andre ut i fra hva en venn eller venninne har betrodd til oss. 

Da har dere sagt fra til vennene at det vil bli delt med partner, går jeg ut fra? Eller mener du at dere begge har vært elendige venner i 20 år?

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Mannen er min beste og nærmeste venn. Vi har vært tett på hverandre og delt gleder og sorg i 15 år. Hva enn jeg sier til han holder han tett om og jeg anser det nesten som en selvfølge at folk vet vi er tette og snakker om alt.

Anonymkode: 0ec0e...940

Han er din beste og nærmeste venn. Det betyr ikke at bestevenninna di ønsker at han skal vite hennes greier, for han er ikke hennes beste og nærmeste venn. Kan også være ubehagelig at din mann vet ting hun ikke har sagt til sine egne foreldre, f.eks. 

Man kan være tette og snakke om "alt," men likevel beholde integriteten sin og lojalitet ovenfor vennene sine. 

Anonymkode: 64ea6...c66

• Liker 13
  • Nyttig 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Han er din beste og nærmeste venn. Det betyr ikke at bestevenninna di ønsker at han skal vite hennes greier, for han er ikke hennes beste og nærmeste venn. Kan også være ubehagelig at din mann vet ting hun ikke har sagt til sine egne foreldre, f.eks. 

Man kan være tette og snakke om "alt," men likevel beholde integriteten sin og lojalitet ovenfor vennene sine. 

Det er så opplagt det du skriver her, at jeg nesten ikke kan fatte at det finnes folk her som er dypt uenige. 

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er godt voksen, og har kuttet ut flere venninner pga dette. 

Første gangen var da jeg betrodde en nær venninne noe som var utrolig sårt og vanskelig for meg. Nemlig at jeg var blitt seksuelt misbrukt som barn. Det tok meg mange, mange år før jeg våget å åpne meg om dette. Sterke følelser. Jeg henne uttrykkelig om å ikke fortelle det videre, før jeg evt ble klar for å dele dette med flere. Jeg stolte på henne. Så kom jeg på en bursdagsfest noen uker senere. Jeg møtte på den nye kjæresten hennes i gangen, og han ga meg en stor klem. Jeg skjønte ingenting. Jeg hadde knapt møtt ham før, i ca. 10 minutter på en kafé. Han så at jeg så forvirret ut, så han sa: Forferdelig å høre hva du ble utsatt for. Vi er ikke venninner mer, for å si det sånn. Det ble forøvrig slutt mellom dem noen måneder senere. 

Og til dere som sier dere deler alt med deres "livspartnere": Har dere lest skilsmissestatistikken? Jeg vil ikke ha mine venninnebetroelser spredd til "livspartnere" som ofte etterhvert blir helt perifere mann-/kvinnfolk. 

Anonymkode: 48da3...619

Det er akkurat dette jeg mener, ræva venner man i utgangspunktet stoler på og betror seg til som ikke evner å være lojale venner. Man mangler rett og slett sosial intelligens når man sier slikt videre.

Forferdelig trist lesning, stor klem til deg. ❤️

Jævlig sær holdning på en del av dere, som ikke evner å se hva en god venn er.

Anonymkode: 14abd...4cb

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
PetterLoff skrev (17 minutter siden):

Veldig smart, har du så vanskelige eller flaue og ting du absolutt ikke vil at andre skal vite om, snakk med familie (noen få har den tilliten) eller profesjonelle med taushetsplikt man betaler. Alt annet er det ingen garanti for forblir hemmelig.

Eller ikke være så mystisk.

Anonymkode: 1cd9b...13e

Skrevet

Nei jeg deler ikke ting som jeg mener han ikke har noe med å gjøre. Han forventer heller ikke at jeg skal dele alt mine venner sier til meg. Jeg er en person som mange deler ting med. Det vet han. Folk har en tendens til å dele mye med meg. Alltid vært slik. Mulig jeg kommer med gode råd. Jeg vet ikke. Mulig folk synes jeg er vennlig. Men slik er det både på privaten og på jobb. Er det alvorlige ting så sier jeg det ikke til noen. Jeg har ikke behov for å dele noe. Folk må dele selv den hemmeligheten dem har eller problemene dem har. Ikke min plass å spre det videre. Og vi vet at ei fjær blir fort til ti høns. Så det er lurt å holde kjeft. 

Anonymkode: 77a91...e90

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jaha? 

Men det som blir sagt mellom oss holdes mellom oss. 

Glad vi har slik tillitt til hverandre da enkelte personer(venner) lever et liv i kaos og tærer energien ut av en. 

Vi får bare være enige om at vi har forskjellig syn på integritet og vennskap. Jeg har også vært gift i over 20 år, og mannen min vet «alt» om meg. Han har derimot intet ønske eller behov å vite alt om mine venninner, og jeg mistenker han hadde mislikt dersom jeg sladret om de når de stoler på meg og betror seg. Jeg er også oppriktig glad i venninnne mine, flertallet har jeg vokst opp med og kjente i over 40 år. De suger på ingen måte energi utav meg, men er støttespillere og medmennesker jeg er evig takknemlig for å ha i livet mitt, på godt og vondt. 

Anonymkode: a4208...73d

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

For å være ærlig tror jeg det er de færreste man virkelig kan stole på når det kommer til å ikke dele ting sagt i fortrolighet videre. Ihvertfall over tid. Det er synd, for de fleste av oss har vell behov for å dele noe vanskelig å sårt med noen man står nær iløpet av livet. En barndomsvenninne av meg har tråkket i salaten flere ganger og delt ting sagt i fortrolighet av meg eller ei tredje venninne. Etter en viss tid gikk hun viss bare utifra at den tredje også visste. Dette var relativt alvorlige ting.

Disse dager har jeg heldigvis få eller ingen hemmeligheter, så får man heller ha i bakhodet at de fleste løper rett til kjæresten med alt som blir sagt uansett hvor sårt og privat der er....

• Liker 1
Skrevet
Anonymbruker*** skrev (1 minutt siden):

For å være ærlig tror jeg det er de færreste man virkelig kan stole på når det kommer til å ikke dele ting sagt i fortrolighet videre. Ihvertfall over tid. Det er synd, for de fleste av oss har vell behov for å dele noe vanskelig å sårt med noen man står nær iløpet av livet. En barndomsvenninne av meg har tråkket i salaten flere ganger og delt ting sagt i fortrolighet av meg eller ei tredje venninne. Etter en viss tid gikk hun viss bare utifra at den tredje også visste. Dette var relativt alvorlige ting.

Disse dager har jeg heldigvis få eller ingen hemmeligheter, så får man heller ha i bakhodet at de fleste løper rett til kjæresten med alt som blir sagt uansett hvor sårt og privat der er....

Dette er nok veldig sant. Utfra denne tråden er det ca 50/50 hvilke par som deler hemmeligheter og ikke, men er det noe som i hvert fal er sikkert er at dette lenge har vært på denne måten, da som sagt tidligere, det er til og med en Seinfeld episode på temaet. De som trur de har venner som er for livet er mest sannsynlig unge og naive enda. Eller utrolig heldige, de fleste bruker hemmeligheter som ammunisjon når man havner på kanten med hverandre.

Anonymkode: 4a0d0...aa1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er så opplagt det du skriver her, at jeg nesten ikke kan fatte at det finnes folk her som er dypt uenige. 

Skjønner ikke jeg heller..

En partner får nødvendigvis vite ting de ikke hadde trengt å vite, i kraft av å være partner, men det finnes grenser.

F.eks har jeg fortalt ektemannen min om at venninna mi står midt i et brudd selv om resten av verden ikke er informert, fordi jeg har tilbringt utallige timer i telefonen med henne + vært mye på besøk og hjulpet henne. Det ble nødvendig å si noe til han av den grunn, fordi det betydde at han måtte hente litt mer i barnehagen noen dager og tilpasse seg, så slapp han også å lure på hvorfor jeg flere dager på rad ikke var hjemme til middag. Jeg spurte venninna mi om det var OK å si noe kort om det, og det var det, det var litt nødvendig for å kunne fortsette å stille opp i den graden jeg gjorde de dagene det stormet som verst.

Dersom dette ikke hadde vært synlig for mannen min, så mener jeg ikke det er noe jeg kunne fortalt han kun for å dele det, så lenge det ikke var blitt offentlig. Og andre problemer vennene mine har, eller ting de har opplevd, har han virkelig ingenting med.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Mannen er min beste og nærmeste venn. Vi har vært tett på hverandre og delt gleder og sorg i 15 år. Hva enn jeg sier til han holder han tett om og jeg anser det nesten som en selvfølge at folk vet vi er tette og snakker om alt.

Anonymkode: 0ec0e...940

Alle er tette og bestevenn med partneren sin. Det er likevel fullstendig unødvendig å dele alt venner forteller til partner. Vi sier ikke betroelser fra venner videre til hverandre med mindre det er noe som påvirker oss som personer eller par. Å fortelle irrelevante ting videre er ren og skjær sladrelyst, ingenting annet.

Man er ikke en dårlig partner om man er en god venn. Folk trenger ikke vite alt 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Kjenner jeg blir både provosert og trist av denne tråden. Fagfolk insisterer på at man må snakke om problemene sine, for ellers kan det bli verre, men tydeligvis har man ikke annet valg enn å brenne inne med absolutt alt, om man ikke vil risikere at hele Norge vet det i løpet av et par minutter. Og det er ikke alt som er så store problemer at det skal være nødvendig å betale fagfolk for å snakke ut om det, det kan være mindre ting man bare har lyst til å lufte med noen, uten at man nødvendigvis vil at alt som kan krype og gå skal vite om det.

Jeg synes også holdningen om at andres problemer er søppel er veldig trist. Hva slags vennskap har man egentlig da? Jeg kan forstå det om man kjenner folk som hele tiden havner i et eller annet problem, og unødvendig dramatiserer alt mulig, men det gjelder jo ikke de fleste. Et ekte vennskap er jo ikke bare fryd og fest hele tiden, ingen mennesker går gjennom livet uten en eneste vanskelighet. 

Selv er jeg stolt av å være en som klarer å holde tett om det som blir betrodd meg. Det eneste som kan komme videre, er det hvor avsender understreker at det ikke er en hemmelighet, vedkommende trenger bare å lufte det litt. Men selv da blir det ofte hos meg, for hvorfor skal andre egentlig vite om noe en annen person kom til meg med. Det er jo ikke essensiell informasjon for noen andre, akkurat. 

Anonymkode: aaae3...2a4

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Dere som forteller alt om andre til kjærestene deres, ting som er betrodd dere i fortrolighet av venner og familie er noen av de styggeste menneskene jeg vet om. Det er IKKE ok å flashe andres hemmeligheter på den måten. Noe må dere faktisk greie å holde for dere selv og være litt lojale og til å stole på. Det er ikke meningen at kjæresten din skal involveres i mine ting uten at jeg vet det når jeg har stolt på deg og betrodd deg noe fordi jeg stolte på deg.

Anonymkode: 14abd...4cb

Hvis du forteller meg noe som må prosesseres av meg så kan du ikke forvente at jeg skal prosessere det alene. dine problemer skal ikke ta av min mentale helse.

Av og til må en lufte ting for andre. Og da er ens partner i slike tilfeller eneste mulighet. Forresten går partner foran venner stort sett hele tiden så hvis du ikke kan leve med det kan vi ikke være venner. 

Anonymkode: 6e8ef...9cc

• Liker 2
Skrevet

Kunne seriøst ALDRI falt verken meg eller mannen å dele private ting om vennene våre!

Mannen min hører ikke etter når jeg setter i gang å skravle uansett😂 Når tlf min ringer så tar han på hodetelefoner eller går i kjellerstuen😂 Han blir helt ‘’kokt i hodet av skravlingen min’’ 🤣🤣 Han er også en mann ‘’med få ord’’.. Så når en kompis av han skulle skilles, var det hun som fortalte det til meg på butikken etter at de hadde flyttet fra hverandre.  Når jeg sa det til han så sa han bare ; Ja, like greit, de har slitt noen år. Det er ikke ett vennepar, men hadde møtt henne noen få ganger ifb med noen bursdsger og ett par bryllup.. 

Har en ganske god vennine som deler alt😂Vi har kjent hverandre siden 1 klasse og nå er vi 41, er veldig glad i henne, men å dele noe sårbart/vanskelig gjør jeg ikke. Og det er helt greit, har 2 annen venninner som jeg kan dele alt med😊 (Vi er ikke en gjeng, så mine 3 nærmeste venninner kjenner knapt hverandre😅) De er veldig forskjellige. 

Og: Verden er ikke stor! 
En vet aldri hvem som kjenner hverandre! Eller hvem som plutselig begynner jobbe samme sted, eller hvem som blir sammen med hvem🫣

Anonymkode: 18533...856

• Liker 2
Skrevet

Er virkelig folk så sosialt tilbakestående? Jeg hadde aldri i verden ville vært venn med en slik person 

Anonymkode: f20f1...54f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du forteller meg noe som må prosesseres av meg så kan du ikke forvente at jeg skal prosessere det alene. dine problemer skal ikke ta av min mentale helse.

Av og til må en lufte ting for andre. Og da er ens partner i slike tilfeller eneste mulighet. Forresten går partner foran venner stort sett hele tiden så hvis du ikke kan leve med det kan vi ikke være venner. 

Anonymkode: 6e8ef...9cc

Da må du fortelle venninna di at dette er så tungt for deg, at hvis hun vil fortsette å prate med deg om det så trenger du å ventilere videre. Så får hun valget. Du sier selvsagt ikke noe om hun ikke vil, men da kan du ikke være diskusjonspartneren hennes videre. Gi henne valget til å eie sine egne opplysninger. Vær litt fair, da. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at det er litt sånn folk er. Folk vil ikke nødvendigvis noe ondt med det, med de glemmer hva som var hemmelig og ikke, og så snakker de med kjæresten eller bestevenninnen. Noen ganger kan andres hemmelighet også være for tungt å bære på. Jeg forteller derfor andre kun ting som jeg vet kan tåle dagens lys. 

Jeg synes faktisk ikke at man kan kreve av andre at de skal tie fullstendig om en sak. På den annen side kan man forvente å bli møtt med respekt og lojalitet av venner og familie, og at man ikke baktaler hverandre på stygge måter, men folk snakker. Det er dessverre sånn det er.

Hvis du ikke vil at det skal komme videre, bør du heller ikke fortelle det. Det er min mening, ihvertfall, etter å ha levd i over 50 år og sett hvor glemsomme folk er. Og hvor glemsom jeg selv er, selv om jeg virkelig prøver å holde på folks hemmeligheter.

Anonymkode: fb71f...f7f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...