Gå til innhold

Blodprosent på 6, og jern på 2,4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min ringte meg i går kveld for å fortelle meg svarene på mine blodprøver. Han fortalte at min blodprosent ligger på 6, og at jern ligger på 2,4. Jeg spurte hva jeg skal gjøre med det, og fikk til svar at jeg måtte få dette opp på akseptabelt nivå FORT, eller ta blodoverføring. 
Så mitt spørsmål (og ja jeg spurte legen også, men fikk flere diffuse svar) ; Hvordan får jeg disse opp til et akseptabelt nivå fort selv, uten blodoverføring? Jeg har et normalt kosthold, er normalvektig, trener 3 dager pr uke, drikker rikelig med vann, og er ellers frisk. Grunnen til at blodprøvene ble tatt i første omgang er at jeg har en konstant hodepine som har vart i flere måneder. 

Anonymkode: 05f5d...817

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ta jerntabletter ASAP! Gå rolig til apoteket i dag.

Anonymkode: 8df82...056

• Liker 1
Skrevet

Merkelig at han ikke gir deg jernsprøyter når det først er gått så langt.

Anonymkode: 30830...eb2

• Liker 2
Skrevet

Jerntabletter, som du kan få tak i på apoteket.

Anonymkode: e5480...4fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Legen min ringte meg i går kveld for å fortelle meg svarene på mine blodprøver. Han fortalte at min blodprosent ligger på 6, og at jern ligger på 2,4. Jeg spurte hva jeg skal gjøre med det, og fikk til svar at jeg måtte få dette opp på akseptabelt nivå FORT, eller ta blodoverføring. 
Så mitt spørsmål (og ja jeg spurte legen også, men fikk flere diffuse svar) ; Hvordan får jeg disse opp til et akseptabelt nivå fort selv, uten blodoverføring? Jeg har et normalt kosthold, er normalvektig, trener 3 dager pr uke, drikker rikelig med vann, og er ellers frisk. Grunnen til at blodprøvene ble tatt i første omgang er at jeg har en konstant hodepine som har vart i flere måneder. 

Jern tilskudd. Fås på apoteket. 

Anonymkode: a3df4...c2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du må ta jerntabletter ASAP! Gå rolig til apoteket i dag.

Anonymkode: 8df82...056

Men hjelper de på blodprosenten også?

Skrevet

Du trenger Cosmofer injeksjon. Rart legen ikke skrev resept og ba deg komme for injeksjon dagen etter. 

Anonymkode: 74a28...93d

• Liker 2
Skrevet

Du bør og sjekke hva som gjør at du har så lave nivåer. Hodepine som er konstant hadde jeg forlangt en MR for. Jernmangel og hodepine trenger ikke nødvendigvis å henge sammen slik man først tenker.

Anonymkode: 684b4...dce

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du trenger sterke jerntabletter. Jeg brukte Duroferon da jeg hadde 2,9 og 7. Ta sammen med c-vitaminer for opptak, og pass på å ikke drikke/spise melkeprodukter eller kaffe som hemmer opptaket samtidig.

Anonymkode: b4d46...f9c

Skrevet

Utrolig merkelig at du ikke får SAG og/eller Monofer-infusjon på nærmeste sykehus ved såpass lav hb og jerninnhold i blodet. 

Anonymkode: 9707c...404

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du har hb på 6 så syns jeg det er rart at du ikke ble innlagt. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har gått med samme nivåer som ts i mange år, og kun hatt blodoverføring en gang. Spiser duroferon hver dag, spiste niferex tidligere. Men hadde mer beivirkinger på den. Tas med c vitamin og ikke sammen med melk. Det hemmer opptaket.  Tiltak som kan hjelpe i tillegg er jernpanne i stedenfor teflonstekepanne, jernholdig mat, les rødt kjøtt og selvsagt jerntabletter med de verdiene. 

Anonymkode: 2bfd6...96b

Skrevet

HB på 6 er veldig lavt. Det burde du isåfall hatt noen poser blod for! Rart du ikke er dårligere enn hodepine?

Anonymkode: 8c791...09e

• Liker 1
Skrevet

Er det sånn at du ikke vil ha blod?

Du er godt under transfusjonsgrense, og trenger nok å få blod i første omgang. 

Anonymkode: 1432f...b3d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

HB på 6 er veldig lavt. Det burde du isåfall hatt noen poser blod for! Rart du ikke er dårligere enn hodepine?

Anonymkode: 8c791...09e

Ved gradvis synkende blodprosent, kan man være overraskende oppegående i forhold til de som mister blod fort og får raskt fall i HB. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville startet med å bytte fastlege. 
At en fastlege ringer med slik info på kvelden, uten å komme med tydelige råd om hva du skal gjøre, slik at du heller må oppsøke nettforum hvor du ikke har noen sjanse til å kvalitetssikre svarene er hårreisende! 

Anonymkode: 50c50...442

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det sånn at du ikke vil ha blod?

Du er godt under transfusjonsgrense, og trenger nok å få blod i første omgang. 

Neida, jeg har fått blodoverføring tidlige og har ikke noe imot det i den forstand. Jeg bare lurte på om det fantes noe jeg kunne gjøre selv som funket fort. 

Skrevet

Jeg hadde fått time til overføring. Inntil da Niferex daglig.

Jeg hadde tomt lager, men ikke SÅ lave verdier.

Tok et helt år med Niferex hver dag å få normalt - så om han tilbyr overføring 🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Neida, jeg har fått blodoverføring tidlige og har ikke noe imot det i den forstand. Jeg bare lurte på om det fantes noe jeg kunne gjøre selv som funket fort. 

Nei. Dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...