Gå til innhold

"Du er god nok som du er" dvs ikke jobbe med seg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det med dette og new age greiene som folk driver med nå? Folk med hodet langt oppi skyene og bare opptatt av tanker, følelser, og seg selv, så sitter de der og forteller dette til hverandre. "Du er god nok og må ikke endre deg", og lære folk at det er alle andre som skal tilpasse seg. 

Har ei bekjent som sprenger sosiale medier med dette her, men i realiteten er hun en dårlig venninne som glemmer folk rundt seg, baksnakker, stiller ikke opp, og med en gang ting blir vanskeligere blir sint og passiv aggressiv.  Only positive vibes! 

Anonymkode: 469b5...5c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke si jeg har vært bort i denne problemstillingen, men er ikke det å være opptatt av tanker og følelser det samme som å jobbe med seg selv? De fleste terapiformer fokuserer vel på tanker og følelser. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, tror jeg, med at enkelte blir veldig selvopptatte av å fokusere innover. Da er man ikke i en god prosess, etter min mening. En god selvutviklingsprosess, og en god terapi hos psykolog, bør alltid også vende utover. «Hva bryr jeg meg om?», «Hva er viktig?» «Hva BØR jeg bry meg om?» osv osv. Ingen får det bedre av å stirre inn i seg selv, vi må se utover. 

Anonymkode: f6a23...2e3

• Nyttig 1
Skrevet

Man er kanskje god nok som man er for sin egen del? Men det er ikke et frikort til å være en dritt mot andre.. 

Anonymkode: a1d2d...9e4

Skrevet

Tror du har misforstått uttrykket. 

«Du er god nok som du er» er til trøst, for at man skal føle godt om seg selv, og ikke være deprimert og føle selvhat. Føler man at man er «god nok», er det et mye bedre utgangspunkt for forbedring enn om man føler seg «håpløs».

For det å være god nok betyr ikke at man ikke skal forbedre seg. Alle har potensiale for å bli et bedre menneske, og gjøre mer godt i verden.

Anonymkode: 4a3e7...77d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Pippi Lotta skrev (37 minutter siden):

Kan ikke si jeg har vært bort i denne problemstillingen, men er ikke det å være opptatt av tanker og følelser det samme som å jobbe med seg selv? De fleste terapiformer fokuserer vel på tanker og følelser. 

Nei det er ikke jobbing med seg selv, de forsvinner i egne tanker og følelser og ser ikke andre i det hele tatt. Desto mindre min bekjente er der for noen, desto mer new age self love greier poster hun. Hun baksnakker venner og når hun blir konfrontert med det så bare stenger hun av og poster mer videoer og jeg er god nok sitater. Det jeg mener. Folk som bare stirrer inn i egen navle og kaller seg empater attpå. 

Skrevet

Jeg er god nok som jeg er men jobber fortsatt med meg selv. 

Anonymkode: aa681...0fb

• Nyttig 1
Skrevet

Kan ikke si at det er en problemstilling jeg har vært borti, og heller ikke så sikker på om det er en greie. Selvsagt, det finnes nok av narcissister der ute, og det høres ut som din venninne er en av de. Jeg har dog sett en trend i at det er greit å være mer selvopptatt, særlig når det gjelder utseende. Se bare på alle influencerne som står og deiger seg daglig foran et hav av følgere. De sier jo ikke noe særlig smart/spennende eller nyttig, det er bare hverdagspjatt, likevel har de masse følgere og fans. Hadde noen gjort det på 90-tallet, hadde folk sett dumt på de og sagt "hvem tror de at de er??"

Anonymkode: 165f2...9c4

Skrevet

Det å være god nok er ikke det samme som at man ikke skal utvikle seg og jobbe mot å bli en bedre utgave av seg selv. 

Slik som at «jeg gjør så godt jeg kan» ikke betyr at det faktisk var godt nok. 

Nå kjenner ikke jeg venninnen din og det er bare din versjon her, men det høres for meg som at hun har det vondt inni seg selv og er veldig dømmende. De som er veldig dømmende ovenfor andre er det gjerne om seg selv også. 

Vil tro hun prøver iherdig å overbevise seg selv om at hun er god nok, men hun føler det ikke på en genuin måte og derfor blir det veldig påtatt og krampe aktig. 

Det er utrolig vondt for mange å ta innover seg at de gjør dumme, slemme og egoistiske ting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det med dette og new age greiene som folk driver med nå? Folk med hodet langt oppi skyene og bare opptatt av tanker, følelser, og seg selv, så sitter de der og forteller dette til hverandre. "Du er god nok og må ikke endre deg", og lære folk at det er alle andre som skal tilpasse seg. 

Har ei bekjent som sprenger sosiale medier med dette her, men i realiteten er hun en dårlig venninne som glemmer folk rundt seg, baksnakker, stiller ikke opp, og med en gang ting blir vanskeligere blir sint og passiv aggressiv.  Only positive vibes! 

Har tidvis tenkt akkurat det samme som deg. Og lurt på hvorfor det å jobbe med seg selv automatisk skal bety at en ikke er fornøyd. Det går faktisk an å både utvikle seg, og verdsette seg selv i prosessen underveis.

Skrevet

Det å akseptere seg selv, er jo nettopp å jobbe med seg selv. De fleste av oss er veldig dårlige på det. Og jo mer aksept jeg har for bjelken i mitt eget øye, jo mer forståelse får jeg for flisen i ditt.

Anonymkode: 6f3be...e42

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror du har misforstått uttrykket. 

«Du er god nok som du er» er til trøst, for at man skal føle godt om seg selv, og ikke være deprimert og føle selvhat. Føler man at man er «god nok», er det et mye bedre utgangspunkt for forbedring enn om man føler seg «håpløs».

For det å være god nok betyr ikke at man ikke skal forbedre seg. Alle har potensiale for å bli et bedre menneske, og gjøre mer godt i verden.

Anonymkode: 4a3e7...77d

Ja men det er jo det slike folk jeg snakker om tolker det som. De er bra nok som de er, og de trenger ikke å endre seg eller utvikle seg. Min bekjente bare er som hun er, og skjer det noe, diskusjoner eller noe, så bare går hun rett i forsvar, alt er andres feil osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2024 den 8.27):

Nei det er ikke jobbing med seg selv, de forsvinner i egne tanker og følelser og ser ikke andre i det hele tatt. Desto mindre min bekjente er der for noen, desto mer new age self love greier poster hun. Hun baksnakker venner og når hun blir konfrontert med det så bare stenger hun av og poster mer videoer og jeg er god nok sitater. Det jeg mener. Folk som bare stirrer inn i egen navle og kaller seg empater attpå. 

Caroline?

Anonymkode: d593d...bce

Skrevet
On 8/21/2024 at 7:42 AM, AnonymBruker said:

Å  være god nok som du er, handler ikke om at en ikke har mer å lære og utvikle seg som person. Det handler mer som jeg ser det å akseptere at en er som en er nå, for en kan aldri bli en enda bedre person om en har et mindsett på at en ikke er bra nok. Det fører kun til psykisk uhelse som der igjen kan føre til depresjon og mange problemer.

Vet du hele historien til din venninne som du antar er dårlig og glemmer folk rundt seg, baksnakker, stiller ikke opp og blir sint? Kan det være at denne venninnen selv tidligere har stilt opp mye for de rundt seg, men ikke opplevd at andre har ville ha noe med henne gjøre eller vært takknemlig, at de har selv baksnakket henne og vært sint. Alle er mennesker. Tross alt

Tenker du, TS som skriver en tråd om dette på et forum om din påståtte dårlige venninne bør også se på deg selv. Er du like dårlig selv? Mener du at vennene dine ikke skal ha det bra og være people pleaser som ikke følger drømmene sine og ikke våger å si sine egne meninger og ha sine egne ting de tror på?

Du ser ut til å være like mye på baksnakking som snakker stygt om din dårlige venninne. Hvorfor er du i det hele tatt venn med henne om du mener hun er dårlig? Kan du ikke bare gi slipp på henne?

Anonymkode: 0d3cf...5b1

Skrevet

Tenker det går an å kombinere. Vi er verdt noe, vi betyr noe, og vi har positive egenskaper vi skal være stolt av. Men vi må hele tiden jobbe med oss selv for å være en god innflytelse på dem rundt oss. Hvis alle gjorde dette ville jo verden vært mer fredelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 15.18):

Å  være god nok som du er, handler ikke om at en ikke har mer å lære og utvikle seg som person. Det handler mer som jeg ser det å akseptere at en er som en er nå, for en kan aldri bli en enda bedre person om en har et mindsett på at en ikke er bra nok. Det fører kun til psykisk uhelse som der igjen kan føre til depresjon og mange problemer.

Vet du hele historien til din venninne som du antar er dårlig og glemmer folk rundt seg, baksnakker, stiller ikke opp og blir sint? Kan det være at denne venninnen selv tidligere har stilt opp mye for de rundt seg, men ikke opplevd at andre har ville ha noe med henne gjøre eller vært takknemlig, at de har selv baksnakket henne og vært sint. Alle er mennesker. Tross alt

Tenker du, TS som skriver en tråd om dette på et forum om din påståtte dårlige venninne bør også se på deg selv. Er du like dårlig selv? Mener du at vennene dine ikke skal ha det bra og være people pleaser som ikke følger drømmene sine og ikke våger å si sine egne meninger og ha sine egne ting de tror på?

Du ser ut til å være like mye på baksnakking som snakker stygt om din dårlige venninne. Hvorfor er du i det hele tatt venn med henne om du mener hun er dårlig? Kan du ikke bare gi slipp på henne?

Anonymkode: 0d3cf...5b1

Jeg sårer i allefall ikke andre og gjør meg til offer når de sier fra, og sier at jeg er god nok som jeg er og ikke trenger å endre meg. 

Det er jo det problemet mitt er, at hun innser ikke at hun har oppførsel, sikkert av tidligere erfaringer som du sier, hun vil ikke se det, vil ikke endre noe ved seg, og poster bare mer Jeg er perfekt som jeg et greier. 

Det er jo kjipt å være rundt noen som det der. Og ja jeg har mine greier jeg og, men står for det i allefall. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...