Gå til innhold

Boikotter parkeringsapper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har jeg begynt med, etter å ha oppdaget hvor mye serviceavgift for appen utgjør i forhold til prisen for parkering. Skulle parkere i 5 timer et sted, og da kom denne ekstraavgiften på nesten 30 kroner! Parkerer man ofte på betalplasser, så blir det en del i løpet av en måned. Flere her som konsekvent velger parkeringsautomat i stedet for app?

Anonymkode: 5eeda...ae4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Parkeringsapper gjør livet mitt enklere og av den grunn betaler jeg med glede den avgiften de tar. 

Anonymkode: 8bfc9...ae5

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg betalte mye mer enn det da jeg måtte gjette hvor lenge jeg skulle stå og betale på forskudd, så støtter mer enn gjerne parkeringsfolka med noen ekstra kroner for å kunne bruke app. Vanvittig deilig å kunne regulere tiden uten å trenge gå til bilen.

Anonymkode: cd0c3...030

• Liker 9
Skrevet

skiltlesing er en gave til folk som meg, så får det koste som det gjør

Anonymkode: 80acf...122

• Liker 2
Skrevet

Det eneste som irriterer meg med parkeringsapper er at det finnes så mange forskjellige. Bare i Bergensområdet er det vel 3-4 ulike apper i bruk.

Jeg har så godt som aldri kontanter, og i hvert fall ikke mynter. Sist jeg brukte kontanter var på en bedehusbasar en gang før covid. Så her brukes kun app, Vipps eller kort, uansett hva som skal betales.

Anonymkode: eea70...584

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

skiltlesing er en gave til folk som meg, så får det koste som det gjør

Anonymkode: 80acf...122

Men veldig kjedelig når der ikke fungerer på utregistreringen og det er registrert at man har stått parkert i 24 døgn før man oppdager og får stoppet det. 

Anonymkode: 9cb42...ae6

Skrevet

Elsker parkeringsappenejeg. Det er så mye enklere enn å løpe rundt og lete etter terminaler.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har jeg begynt med, etter å ha oppdaget hvor mye serviceavgift for appen utgjør i forhold til prisen for parkering. Skulle parkere i 5 timer et sted, og da kom denne ekstraavgiften på nesten 30 kroner! Parkerer man ofte på betalplasser, så blir det en del i løpet av en måned. Flere her som konsekvent velger parkeringsautomat i stedet for app?

Hvordan vet du hvor lenge du skal være et sted, ts? Bestemmer du deg for at «2 timer er akkurat nok til en time på sykehuset» eller «47 minutter holder hos legen i dag» eller «presis 26 minutter er rikelig for å handle på bakeren, stikke innom slakteren og så hilse på tante Turid som jeg tilfeldig treffer på veien»?

Og hva gjør du dersom det ikke holder? Løper midt i tannlegetimen? Og hva gjør du dersom det holder rikelig? Går du rundt på sykehuset eller legekontoret et kvarter ekstra for å få «valuta for pengene»?

Jeg bruker appen. Har du god nok råd til å eie egen bil så har du ikke - innen noen form for definisjon - dårlig råd. Du flyter i penger. Ellers ville du tatt buss og brukt sykkelen flittig. 30 kroner her og der oppå årsavgift, service, dekk, forsikring, bensin, bompenger, verdifall og annen moro er bagateller. 

Anonymkode: b3f2a...0ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det eneste som irriterer meg med parkeringsapper er at det finnes så mange forskjellige. Bare i Bergensområdet er det vel 3-4 ulike apper i bruk.

Jeg har så godt som aldri kontanter, og i hvert fall ikke mynter. Sist jeg brukte kontanter var på en bedehusbasar en gang før covid. Så her brukes kun app, Vipps eller kort, uansett hva som skal betales.

Samme her, jeg vil ikke ha hundreogfjaksen apper for dette, så boikotter av den grunn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan vet du hvor lenge du skal være et sted, ts? Bestemmer du deg for at «2 timer er akkurat nok til en time på sykehuset» eller «47 minutter holder hos legen i dag» eller «presis 26 minutter er rikelig for å handle på bakeren, stikke innom slakteren og så hilse på tante Turid som jeg tilfeldig treffer på veien»?

Og hva gjør du dersom det ikke holder? Løper midt i tannlegetimen? Og hva gjør du dersom det holder rikelig? Går du rundt på sykehuset eller legekontoret et kvarter ekstra for å få «valuta for pengene»?

Jeg bruker appen. Har du god nok råd til å eie egen bil så har du ikke - innen noen form for definisjon - dårlig råd. Du flyter i penger. Ellers ville du tatt buss og brukt sykkelen flittig. 30 kroner her og der oppå årsavgift, service, dekk, forsikring, bensin, bompenger, verdifall og annen moro er bagateller. 

Anonymkode: b3f2a...0ca

1. Veldig mange automater med skiltgjenkjenning har to alternativer - betal når du kjører inn eller når du kjører ut. Du kan velge å betale når du kjører ut, og da betaler du for eksakt den tiden du har stått der.

2. Andre automater der du betaler på forhånd, har "fairpark"-opplegg. Du drar kortet en gang til, og blir belastet kun for den tiden du har stått. Enkelt og greit.

Skrevet

Jeg har reagert på "serviceavgiften" på enkelte plasser; den kan være helt sinnssvak. Heldigvis parkerer jeg stort sett på steder der det er gratis i 1, 2 eller 3 timer - butikker eller kjøpesentre - så da blir jeg aldri belastet dette. Likevel orker jeg ikke boikotte; det er rett og slett for behagelig med appen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samtidig kan man avslutte parkeringen når man reiser. Det kan man ikke om man betaler på parkometeret i forkant. Jeg tror jeg har spart inn avgiften på det.

Skrevet

Hvis jeg skulle ha boikottet appene er det fordi det er så mange ulike. Men jeg lever med det, enn så lenge. Selv om det irriterer meg

Anonymkode: eaeb0...267

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

3-4 apper hørtes helt greit ut.

Bor i Osloområdet. 
Bruker da:
EasyPark
ParkLink
OnePark
ApocaFlow
Aimo Parkering
Og nå kom det nettopp ut at kommunen har bestemt seg for å ha en egen app.... 
Som altså blir den sjette parkeringsappen. 

Brunello skrev (1 minutt siden):

Samtidig kan man avslutte parkeringen når man reiser. Det kan man ikke om man betaler på parkometeret i forkant. Jeg tror jeg har spart inn avgiften på det.

På veldig mange parkometer så kan man avslutte når man skal kjøre ut, hvis man ikke har stått der ut tiden. Iallefall om man betaler med kort. 

Anonymkode: c1707...b1c

• Liker 1
Skrevet
TomBombadil skrev (3 minutter siden):

Jeg har reagert på "serviceavgiften" på enkelte plasser; den kan være helt sinnssvak. Heldigvis parkerer jeg stort sett på steder der det er gratis i 1, 2 eller 3 timer - butikker eller kjøpesentre - så da blir jeg aldri belastet dette. Likevel orker jeg ikke boikotte; det er rett og slett for behagelig med appen. 

På de to største parkeringsplassene i kommunen her er denne avgiften progressiv, og minsteavgiften er på 4,60. Altså, står du i 5 minutter og skulle ha betalt 2 kroner, betaler du 6,60, sammen med avgiften. Står du i mange timer, blir avgiften veldig høy, da den stiger proporsjonelt med summen.

Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Det kan man. Mange automater har alternativ "klar for å kjøre ut", der du betaler når du kjører ut. Andre har "fairpark", altså at du betaler for den faktiske tiden. Man sparer ingenting.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bor i Osloområdet. 
Bruker da:
EasyPark
ParkLink
OnePark
ApocaFlow
Aimo Parkering

På veldig mange parkometer så kan man avslutte når man skal kjøre ut, hvis man ikke har stått der ut tiden. Iallefall om man betaler med kort. 

Ja, og å huske hvilken app som styrer hvilket område blir jo også en sak for seg. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Bor i Osloområdet. 
Bruker da:
EasyPark
ParkLink
OnePark
ApocaFlow
Aimo Parkering

Du glemte vel kanskje Bil-i-Oslo-appen for å parkere på kommunale plasser..? 

Skrevet
newman01 skrev (8 minutter siden):

Du glemte vel kanskje Bil-i-Oslo-appen for å parkere på kommunale plasser..? 

Uhm....?

Sitat

Skrevet
3 minutter siden, TomBombadil said:

Uhm....?

Jeg trodde du siktet til en annen ny app. BiliOslo har jeg hatt i mange år, ihvertfall 4 år. Det har vært nødvendig pga. elbil, lading og parkering på disse plassene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...