Gå til innhold

Hvordan fjerne spiral hos legen uten å si at man vil prøve å bli gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen andre ting man kan si som virker mer sannsynlig enn å måtte si at man ønsker å bli gravid?

Anonymkode: cd60a...b20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke bare… si at du ønsker å bli gravid? 

Anonymkode: 60b06...373

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet

Kanskje du bare kan si at du vil prøve å være uten prevensjon?

Du har jo lov til det, det er din kropp 😊

Anonymkode: 6fba9...127

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor er det et problem å si til legen at man ønsker å bli gravid? Du kan jo eventuelt si at du får plager av å ha den der.

Anonymkode: 82f8d...9d8

• Liker 6
Skrevet

«Jeg vil fjerne spiralen». 

Anonymkode: 4383d...c03

• Liker 26
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kanskje du bare kan si at du vil prøve å være uten prevensjon?

Du har jo lov til det, det er din kropp 😊

Anonymkode: 6fba9...127

Legen min vet at jeg er i et fast forhold.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

«Jeg vil fjerne spiralen». 

Legen min pleier å spørre om veldig mye, selv den gangen jeg testet meg og jeg ville ikke si grunnen men gravde gjorde hun likevel. Tipper det samme kommer til å skje denne gangen også. Er en veldig flink lege ellers og liker henne godt, vet bare ikke om jeg greier "lure" henne til å tro at jeg bare vil fjerne spiralen kun fordi.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Legen min pleier å spørre om veldig mye, selv den gangen jeg testet meg og jeg ville ikke si grunnen men gravde gjorde hun likevel. Tipper det samme kommer til å skje denne gangen også. Er en veldig flink lege ellers og liker henne godt, vet bare ikke om jeg greier "lure" henne til å tro at jeg bare vil fjerne spiralen kun fordi.

Om hun spør, så kan du faktisk si at hun ikke har noe med det å gjøre, det er ikke frekt av deg å si det. Om du syns det er for direkte så kan du prøve: «Jeg vil gjerne finne ut om det fungerer bedre for meg uten spiral» om det er hormonspiral selvsagt. Eller så kan du si at du har et partner som er villig til å ta ansvar for prevensjon, så du slipper. 

• Liker 6
Gjest vidaradiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du gjør hva du vil selv om du er i et forhold.

Skrevet

Du trenger ikke oppgi noen årsak til at du vil fjerne spiralen. Legen har ingenting med det, og du er heller ikke forpliktet til å svare om han/hun spør.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Om hun spør, så kan du faktisk si at hun ikke har noe med det å gjøre, det er ikke frekt av deg å si det. Om du syns det er for direkte så kan du prøve: «Jeg vil gjerne finne ut om det fungerer bedre for meg uten spiral» om det er hormonspiral selvsagt. Eller så kan du si at du har et partner som er villig til å ta ansvar for prevensjon, så du slipper. 

Det er kobberspiral, men kan kanskje si noe a la det.

Lorieen skrev (15 minutter siden):

Du trenger ikke oppgi noen årsak til at du vil fjerne spiralen. Legen har ingenting med det, og du er heller ikke forpliktet til å svare om han/hun spør.

Føler det blir så kleint da man sikkert skal prate litt på forhånd, så har man jo litt tid sammen når jeg ligger på gynekologstolen. Og så skal man ikke snakke om "elefanten i rommet"

Gjest vidaradiva
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Føler det blir så kleint da man sikkert skal prate litt på forhånd, så har man jo litt tid sammen når jeg ligger på gynekologstolen. Og så skal man ikke snakke om "elefanten i rommet"

Hæ?

Du sier du vil ta ut spiralen, legen sier ok.

Det er ingen elefant i rommet i denne situasjonen.

Endret av vidaradiva
Skrevet

Dette har ikke legen noe med. 

"Jeg ønsker å ta ut spiralen"

"ok, hvorfor det?"

"fordi jeg vil det"

Anonymkode: e8ef0...2d7

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Kobberspiraler er kjent for å gi økte blødninger, hos enkelte kvinner helt massive blødninger faktisk. Smerter i tillegg. 

Du kan ganske enkelt si at du synes du blør så mye med kobberspiralen, og ønsker å ta den ut for å normalisere mensblødningene dine. Foreslår legen da hormonspiral, sier du bare at du vil vente.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor må en ha en veldig gjennomtenkt og god «grunn» for å ta ut en spiral ? 
Vil en ta den ut så er det helt og holdent opp til deg. 
Legen er ikke din «formynder» eller din overordnede. 

Anonymkode: 57bff...aaf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du absolutt ikke vil til legen kan du jo sende e-konsultasjon og be om henvisning til gynekolog? Begrunn det med at du ønsker å sjekke at alt er som det skal, eller noe sånt. 

• Liker 1
Skrevet

Det er bare å si du vil fjerne den, årsaken har ingen betydning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er virkelig ingen elefant i rommet. Ingen bryr seg om grunnen til at du skal fjerne spiralen, aller minst legen.

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor ikke si det som det er? Så kan du få litt råd på veien, og om du ikke er blitt gravid om ett års tid og må ha hjelp videre, så vet hun hva det gjelder. 

Anonymkode: c42a9...3b2

• Liker 6
Skrevet

For en merkelig situasjon. Er det snakk om noe trygdesvindel eller misbruk av sykemelding fordi du ikke vil si til legen at du ønsker barn eller er du bare generelt klein rundt legen?

Anonymkode: 349c6...132

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor vil du lure legen din? Er det en grunn for at du har spiral? At du ikke bør bli gravid av medisinske grunner?

Anonymkode: dde09...266

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...