Gå til innhold

Ukrainske airbnb-vaskere ønsker betaling kun i kontanter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal leie ut leiligheten på airbnb når jeg er bortreist på jobb. Har hatt 3 ulike ukrainske damer her på ulike tidspunkt i dag som jeg har vist rundt, som skal bistå i rengjøring mellom gjester, dersom jeg ikke er hjemme selv mellom gjester. 
Avtalte en fastpris på 900kr hver gang. Har 3 ulike, slik at dersom det ikke passer for den ene kan jeg spørre den andre eller den tredje. 
Noe jeg stusset over var at når jeg spurte om de hadde vipps eller bankkontonummer jeg kunne betale til, så bekreftet alle tre damene å ha norsk bankkonto og viste meg det norske visakortet og spurte på gebrokken engelsk og med google taleoversetter om det var dette jeg mente. Alle tre påpekte at de ønsket betaling i kontanter og at det ikke var viktig om jeg betalte med en gang etter hver vask og at de heller kunne avvente med betaling til mellom hver gang de så meg og heller da få alt utbetalt i kontanter. Det er lenge siden jeg opererte med kontanter sist og kjente litt på det ekstra orket med å jevnlig måtte finne en minibank eller dra til butikken og forespørre å ta ut flere tusen kroner. Jeg har flere ganger før forespurt uttak av kontanter i butikk ifm. Konfirmasjoner og får ofte beskjed om at de ikke har nok kontanter i kassa, selv når jeg har forespurt å ta ut 500kr eller 1000kr. 

jeg oppdaget nå i kveld når jeg la inn mobilnumrene til de 3 damene i vipps at alle tre faktisk er på vipps. 

Er det noen åpenbar grunn til at de ukrainske damene vil ha betalt i kontanter og ikke vil ha det overført til bankkonto eller via vipps? Eller har det noe med kultur å gjøre at de er mer vant med å operere med cash? Tenkte eventuelt om det var noe grunn, slik som om de får støtte fra nav eller andre ordninger for flyktninger og at de da ikke har lov å ha lønnet arbeid i tillegg?

Alle de tre ulike damene har god erfaring fra andre utleieboliger, er nøye og har gode referanser. Stusser bare på hvorfor det er så viktig med kontant betaling?

Anonymkode: 05533...3da

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fordi de ikke ønsker å skatte av pengene? Hvis du betaler kontant,  så bidrar du til svart arbeid.

Endret av Ut_på_tur
  • Liker 16
  • Nyttig 14
Skrevet

Fordi de jobber svart

• Liker 8
  • Nyttig 10
Skrevet
1 minutt siden, Irja said:

Fordi de jobber svart

Det vet vel TS som kjøper svart arbeidskraft. 

Anonymkode: 29dda...860

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi de ønsker å jobbe svart. Skal de skatte av disse 900 kr du betaler så sitter de igjen med lite lønn for strevet. I tillegg så er dette også kultur. Det er veldig vanlig å ha halve lønnen sin svart og halve registrert i mange land.

Anonymkode: 784fe...666

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det vet vel TS som kjøper svart arbeidskraft. 

Anonymkode: 29dda...860

Virker ikke sånn

• Liker 2
Skrevet
Irja skrev (12 minutter siden):

Virker ikke sånn

Tenkte om det var noen annen grunn utenom det, i tillegg…

Skrevet

Når jeg bodde i utlandet så snakket jeg med noen fra Ukraina om økonomi. Hen likte ikke det norske systemet som «så og tok hva hen hadde på konto». Hen benyttet seg blant annet av stønadene som ble gitt til flyktningene, til tross for å ha mer enn nok på bok. Mao så ønsket hen ikke å betale skatt, men kun dra nytte av godene det ga. 

Anonymkode: b0b9e...70b

• Liker 1
Skrevet

Hva har nasjonalitet med saken å gjøre? 

Enten betaler du synling ellers så støtter du skjulte penger...

Anonymkode: ce119...119

Skrevet

Du kan jo se på City maid så tar de over 1500 kr for standar vask for en leilighet på 60 kvm. Da blir skatt, pensjon, feriepenger osv betalt for de ansatte. 

Du kan jo selv regne ut hvor mye av disse 900 kr du tilbyr som forsvinner til skatt samtidig som de ikke har samme trygderettigheter som faste ansatte. Skal de trekke fra for alt dette blir det en ganske lusen timelønn som de sitter igjen med. I tillegg gir ikke denne vaskejobben en fast sikker inntekt da den avhenger fra mye ulikt fra din side. Jeg forstår godt hvorfor de ber om kontant betaling i dette tilfellet her.

Anonymkode: 784fe...666

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke svart arbeid når det er denne type småtteri. 

I tillegg lever disse som flyktninger og får støtte fra NAV. Hvis de rapporterer inn dette så får de trekk i støtten. Da betyr det at de jobber gratis. Hvem har lyst å jobbe som vaskehjelp gratis? 

Dette er såpass lite penger at det for dem handler om å spe på litt i en ellers ganske syltynn økonomi. Jeg tviler på at de får så mange slike oppdrag at det er business for dem. 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/lonnsarbeid-i-hjemmet/

Anonymkode: 655ce...414

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er ikke svart arbeid når det er denne type småtteri. 

I tillegg lever disse som flyktninger og får støtte fra NAV. Hvis de rapporterer inn dette så får de trekk i støtten. Da betyr det at de jobber gratis. Hvem har lyst å jobbe som vaskehjelp gratis? 

Dette er såpass lite penger at det for dem handler om å spe på litt i en ellers ganske syltynn økonomi. Jeg tviler på at de får så mange slike oppdrag at det er business for dem. 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/lonnsarbeid-i-hjemmet/

Anonymkode: 655ce...414

Hvis de vasker mer enn 5 ganger, så er det ikke lengre småjobb. TS kan betale hver av de maks 6000,- pr år før det defineres som svart arbeid.

Greit nok er det ikke mye penger pr gang, men sjansen for at disse damene kun skal vaske hos TS og ingen andre steder, og at de kun skal vaske der fem ganger er liten. For jo, ved lave priser og svart jobbing er markedet stort med tanke på hvor mange som synes det er greit ha vaskehjelp svart, og tjene rått på utleie via Airbnb...

Anonymkode: 5b8b0...75e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

De har nok stønader fra kommunen eller NAV som gjør at de ikke vil at det skal vise at pengene kommer inn.

Anonymkode: 5baa6...871

• Liker 3
Skrevet

Når de vasker en leilighet så billig som for 900,-, da er det noe ulovligheter på gang. Ingen seriøs tjenesteleverandør ville gjøre den jobben for så lite. Eneste grunnen til at de kan gjøre et så billig, det er at de sniker disse pengene unna alt som heter skatter, avgifter, moms, forsikringer, pensjonsordninger, regnskapsføring osv..

Hvis du skal drive litt seriøst med AirBNB, må du finne en renholder som sender deg en skikkelig faktura med spesifisert moms og et norsk organisasjonsnummer. Å betale "ansatte" kontant og svart "under bordet" er både ulovlig og en undergraving av det norske skattesystemet og velferdssystemet.

Anonymkode: b2b82...215

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Så lenge det er snakk  maks 6000 kr pr person pr år er det ikke svart arbeid. Dvs at du kan leie hver av de seks ganger uten problemer.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skal leie ut leiligheten på airbnb når jeg er bortreist på jobb. Har hatt 3 ulike ukrainske damer her på ulike tidspunkt i dag som jeg har vist rundt, som skal bistå i rengjøring mellom gjester, dersom jeg ikke er hjemme selv mellom gjester. 
Avtalte en fastpris på 900kr hver gang. Har 3 ulike, slik at dersom det ikke passer for den ene kan jeg spørre den andre eller den tredje. 
Noe jeg stusset over var at når jeg spurte om de hadde vipps eller bankkontonummer jeg kunne betale til, så bekreftet alle tre damene å ha norsk bankkonto og viste meg det norske visakortet og spurte på gebrokken engelsk og med google taleoversetter om det var dette jeg mente. Alle tre påpekte at de ønsket betaling i kontanter og at det ikke var viktig om jeg betalte med en gang etter hver vask og at de heller kunne avvente med betaling til mellom hver gang de så meg og heller da få alt utbetalt i kontanter. Det er lenge siden jeg opererte med kontanter sist og kjente litt på det ekstra orket med å jevnlig måtte finne en minibank eller dra til butikken og forespørre å ta ut flere tusen kroner. Jeg har flere ganger før forespurt uttak av kontanter i butikk ifm. Konfirmasjoner og får ofte beskjed om at de ikke har nok kontanter i kassa, selv når jeg har forespurt å ta ut 500kr eller 1000kr. 

jeg oppdaget nå i kveld når jeg la inn mobilnumrene til de 3 damene i vipps at alle tre faktisk er på vipps. 

Er det noen åpenbar grunn til at de ukrainske damene vil ha betalt i kontanter og ikke vil ha det overført til bankkonto eller via vipps? Eller har det noe med kultur å gjøre at de er mer vant med å operere med cash? Tenkte eventuelt om det var noe grunn, slik som om de får støtte fra nav eller andre ordninger for flyktninger og at de da ikke har lov å ha lønnet arbeid i tillegg?

Alle de tre ulike damene har god erfaring fra andre utleieboliger, er nøye og har gode referanser. Stusser bare på hvorfor det er så viktig med kontant betaling?

Fordi de antakelig lever på stønader som feks introduksjonsstønad og evt sosialhjelp. Og de vil da bli trekt krone for krone av stønadene sine om betalingen kan spores digitalt. 

Anonymkode: 90ed1...8ec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Når de vasker en leilighet så billig som for 900,-, da er det noe ulovligheter på gang. Ingen seriøs tjenesteleverandør ville gjøre den jobben for så lite. Eneste grunnen til at de kan gjøre et så billig, det er at de sniker disse pengene unna alt som heter skatter, avgifter, moms, forsikringer, pensjonsordninger, regnskapsføring osv..

Hvis du skal drive litt seriøst med AirBNB, må du finne en renholder som sender deg en skikkelig faktura med spesifisert moms og et norsk organisasjonsnummer. Å betale "ansatte" kontant og svart "under bordet" er både ulovlig og en undergraving av det norske skattesystemet og velferdssystemet.

Anonymkode: b2b82...215

Det er en studioleilighet på 30kvm. Avtalen er 900kr for hver gang, inntil 1,5t arbeid. Tar det over 1,5t betales det 300kr for hver påbegynte time i tillegg. 
Siden jeg bor der fast og bare kommer til å leie ut noen dager når jeg er borte, er det jeg som tar meg all vasking av sengetøy, vasker vindu, tørker støv overalt to ganger i uken, vasker håndklær etc. damene bare putter alt i en søppelsekk på boden. Deres jobb er å kaste søppel, skifte på en seng, støvsuge, moppe, sjekke sluk for hår og vaske toalettet og evt. rydde. Jeg bruker selv ca. 1 time når jeg har gjort det. 

Jeg har bare 6 netter ledig hver måned på airbnb, og minimum 2 netter må de booke. Så det er veldig tilfeldig om det blir booket. Så damene får kanskje 1 eller 2 ganger hver fram til etter nyttår. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så lenge du følger denne lenken her, rapporterer inn utbetalingen og betaler forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift direkte til Skatteetaten, er det fullt lovlig å betale selve lønnen kontant. Rengjøreren bør signere på en kvittering som du beholder, så du har bevis på at du har betalt lønnen. Hvis du derimot bare betaler uten å rapportere eller betale inn forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift, er du medskyldig i skattesvik. 

Du er kanskje også interessert i å trekke fra utgiftene til vasking på leieinntektene i din egen selvangivelse. Da kan det være greit å vite at du ikke får fradrag for totalbeløp over kr 10 000 som er betalt med kontanter. 

Anonymkode: 987ba...6fb

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...