Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sendt mail til forskjellige bedrifter den siste tiden da det visstnok skal være så bra å vise ekstra engasjement med åpen søknad til bedrifter man virkelig vil jobbe hos. Jeg sender i første omgang kun en enkel mail med spørsmål om de i det hele tatt tar imot åpne søknader dersom de ikke har egne felt for den typen innsendelser, og i disse tilfellene forventer jeg egentlig ikke noe svar. Men veldig mange av de jeg har sendt åpen søknad til, har jeg sendt søknad til nettopp fordi de har lagt opp til at man skal kunne sende dem en åpen søknad. Det vil se at de har en link eller noe liknende hvor det står "Send oss en åpen søknad HER". Men det er jo ingen som svarer? Hva er da vitsen med å ha slike åpne søknader-linker da?

Anonymkode: d9e86...b56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg er helt vanlig. På de fleste utlyste stillinger jeg har søkt på har jeg ikke engang fått noen svar utover første automatiserte mail med "takk for søknaden. Du vil høre fra oss (not)". Jeg har til og med opplevd å ikke høre noe etter intervju... Verden har blitt uproff. 

Artikkel om dette fenomenet om du har abonnement: https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/63j0g8/ghosting-sprer-seg-fra-dating-til-jobb-og-hverdagsliv

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvilket svar vil du egentlig ha? "Mottatt, vi kontakter deg om det dukker opp noe"? "Mottatt, setter deg på lista over folk som vil jobbe her"?

Åpen søknad betyr stort sett at de ikke har ledig stilling og de trenger ikke folk for øyeblikket. Åpen søknad er omtrent som å sette seg på en venteliste itilfelle en ledig stilling skulle dukke opp.

Jeg synes faktisk det er verre at de ikke svarer på om de tar i mot åpen søknad eller ikke. Det er konkret spørsmål. Vi svarer alltid på slike konkrete spørsmål, og henviser til å følge med på finn og hjemmesider for utlysning. Hvis relevant så henviser vi til hvilke vikarbyrå vi benytter for korte oppdrag.

Anonymkode: f4b38...1d2

• Liker 3
Skrevet

Ingen svarer på åpen søknad, det er ikke meningen heller. Åpen søknad er en mulighet for å la søknaden ligge i systemet  slik at de kan se på den hvis det en gang skulle dukke opp et behov. Hadde jeg ikke ledig stilling i nær fremtid leste jeg ikke de åpne søknadene engang.

Anonymkode: 2d384...215

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En åpen søknad er jo en "Dette kan dere ha liggende til neste gang dere skal rekruttere noen med min type kompetanse". Man kan selvfølgelig si "Flott, takk, da hører du eventuelt fra oss", men skjønner ikke hva du forventer av svar. Du har lagt profilen din hos dem, og de tar muligens kontakt hvis de skal ha noen som deg en gang, være seg om en måned eller noen år.

Anonymkode: 580b7...886

• Liker 1
Skrevet

Omtrent alle stillinger hos oss lyses ut.

De ytterst få korte engasjementetene vi har blir gitt til fagfolk som vi har kjennskap til. 

Kommer sikkert an på bransje, men åpne søknader hos oss hadde neppe ført til noe som helst 

Anonymkode: 16d62...d29

Skrevet

Vi tar ikke imot åpne søknader lenger. Alt må inn i et system som krever at det er lyst ut en stilling. Veldig synd egentlig. Tror vi går glipp av en del fine folk

Anonymkode: 7b3c8...f02

Skrevet

Poenget med åpne søknader er vel at de er åpne...? Det er jo ingen bestemt stilling ute og dermed heller ingen bestemt frist for når man skal ta en avgjørelse. 

Vi bruker forøvrig kun å se på åpne søknader ved krise, dvs. hvis vi plutselig får en sykemelding med lengre horisont enn et par uker, eller hvis et prosjekt plutselig stiger i omfang, så det er ganske sjeldent at de i det hele tatt blir sett på. Alt annet lyses jo ut. 

Anonymkode: f7123...115

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...