Gå til innhold

Hvordan har kunstnere og designere råd til å leie studio OG eie hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man være rik for å kunne drive med kunst på denne måten?
Det er jo dyrt nok å bo, og så skal man attpåtil leie et atelier til minst 5000 ekstra i måneden... Ikke bare det, man må jo sette av penger til både sykepenger, skatt, pensjon... og en hel haug med andre ting.

Anonymkode: 16399...7a3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner både ei som jobber som kunstner og en som jobber som interiørdesigner. Felles for begge to er at de kan ta seg godt betalt for oppdragene de tar. Det er oftest velstående mennesker som bruker dem til å innrede hus (og male kunstverk til spesielle rom etc.), de drar rundt til utlandet på oppdrag, også.

Så har begge ektefeller med bra stillinger, så de drar ikke lasset helt alene.

Anonymkode: 58f25...cbd

• Liker 3
Skrevet

- kan tilføye at om du er noenlunde kjent, kan du ta 100.-150.000 for et maleri, og det samme kan en interiørdesigner ta for å planlegge og innrede en stor leilighet, hytte, eller et hus. Er du dreven i bransjen, bruker du ikke veldig lang tid på å finne gode løsninger og ideer.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

- kan tilføye at om du er noenlunde kjent, kan du ta 100.-150.000 for et maleri, og det samme kan en interiørdesigner ta for å planlegge og innrede en stor leilighet, hytte, eller et hus. Er du dreven i bransjen, bruker du ikke veldig lang tid på å finne gode løsninger og ideer.

Når blir man kjent nok for en slik pris? 
Jeg kjenner noe få superflinke talenter, men de sliter dritten ut av seg. På instagram ser det ut som om alt er fryd og gammen på grunn av store følgerskarer, men råd til å leve et normalt liv har de ikke. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når blir man kjent nok for en slik pris? 
Jeg kjenner noe få superflinke talenter, men de sliter dritten ut av seg. På instagram ser det ut som om alt er fryd og gammen på grunn av store følgerskarer, men råd til å leve et normalt liv har de ikke. 

Trenger ikke være "kjent" eller ha stor følgerskare for å tjene penger. Det du må ha er kred i kunstmiljøet og blant eliten. Da ruller oppdragene inn. For å få kred bør du ha en solid kunstutdannelse, gjerne nettverk og jobbet heltid som kunstner i mange år. 

Anonymkode: df06b...05e

• Liker 1
Skrevet

Det er bare etablerte kunstnere som har råd til dette. De aller fleste må dele atelier med andre, og de må ha en annen jobb ved siden av for å få endene til å møtes. Noen er så dyktige og heldige at de får et stipend, og det hjelper selvsagt en hel del, iallfall for en stund.

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, Pawn Hearts said:

Det er bare etablerte kunstnere som har råd til dette. De aller fleste må dele atelier med andre, og de må ha en annen jobb ved siden av for å få endene til å møtes. Noen er så dyktige og heldige at de får et stipend, og det hjelper selvsagt en hel del, iallfall for en stund.

Vil også tippe at det  finnes noen subsidierte lokaler for kunstnere.  Her jeg bor er det  i hvert fall minst ett slikt bygg hvor kommunen eier bygget og tar under markedspris i leie. 

Anonymkode: 28d85...0d5

Skrevet

Vet ikke om noen kunstnere der jeg bor som ikke jobber ved siden av. Her er det dyrt med bolig. Vi har hytte i Valdres, og der er det kunstnere og håndverkere overralt. Men der koster jo en leilighet 1/10 av hva det gjør her. 

Anonymkode: 78499...83a

Skrevet

Mitt inntrykk er at de ofte kommer fra (eller har giftet seg inn i) velstående familier... 

Man får ikke til en slik karriere om foreldrene dine er trygda og partneren jobber i kassa på Kiwi. 

Anonymkode: 6a475...4a7

• Nyttig 1
Skrevet

Om de er inne hos den lille eliten i kunstmijøet, så får de kunstnerlønn fra staten. 

Alle hobbykunstnere og fattige kunstnere som ikke får være med i eliten må uansett betale 5% av alt de selger (over 2000 kroner) til kunstavgiften.no, som igjen går til stipender til den indre sirkel/eliten.

Den indre sirkel vet å ta seg betalt 😉

Så selger du kunst til over 2000 kroner så må du huske på de 5% ekstra i kunstavgift. Pluss vanlig skatt selvfølgelig.

https://kunstavgiften.no/

Anonymkode: 4831d...295

Skrevet

Svært mange kunstnere har ikke råd til det, og må f.eks ha andre jobber i tillegg. Min ekssamboer var kunstner, og jobbet som assistent i skole for å få det til å gå rundt. Han klarte å kjøpe sammen med meg, men hadde ikke råd til eget studio. Men, vi hadde stor leilighet, så han fikk det ene rommet til å drive med kunsten sin. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SPOCA skrev (8 minutter siden):

Svært mange kunstnere har ikke råd til det, og må f.eks ha andre jobber i tillegg. Min ekssamboer var kunstner, og jobbet som assistent i skole for å få det til å gå rundt. Han klarte å kjøpe sammen med meg, men hadde ikke råd til eget studio. Men, vi hadde stor leilighet, så han fikk det ene rommet til å drive med kunsten sin. 

Huff, skjønner at han ble en eks, ja. Hadde ikke orket å stifte familie, for eksempel, med noen som har så usikker inntekt og så få muligheter til å bygge karriere.

Anonymkode: d5b03...2c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Huff, skjønner at han ble en eks, ja. Hadde ikke orket å stifte familie, for eksempel, med noen som har så usikker inntekt og så få muligheter til å bygge karriere.

Anonymkode: d5b03...2c1

Ja, det var en av flere grunner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...