Gå til innhold

Hvordan finner dere energi i hverdagen til jobb, barn, middag, husvask, samliv?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler livet overvelder meg, som om jeg ikke klarer det livet man er ment til å ha som en voksen person. Jeg er 31 år, har to barn på 1 og 2 år, jobber som pedagog i barnehage. Er totalt utslitt mesteparten av tiden, blir mye middagsglass på barna pga jeg henter klokka 17 noen dager, 16 andre dager, deretter skal de spise, bade og legge seg til klokka 18:30. Føler meg håpløs. 

Har vært ofte sykemeldt siste tiden pga jeg rett og slett ikke makter hvordan livet mitt er. Barna våkner store deler av natta, noen ganger 5-6 ganger. Ingen drikker melk lenger. Når kvelden kommer skal jeg ta klesvask, stelle i stand til neste dag, rydde etc. Hvordan får dere det til? 

Har samboer som jobber 2 uker av og 2 uker på. Så har litt hjelp når han er hjemme, da deler vi 50\50 på alt 

Anonymkode: 8d74d...d17

• Liker 1
  • Hjerte 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter med å få jobb, familieliv og kanskje litt egentid til å gå opp. Er konstant utslitt. For meg hadde feks 6 timers arbeidsdag hjulpet stort. Men jeg har ikke råd til å gå ned i stilling. Jeg tror bare jeg må stille meg inn på at de neste 5-7 årene blir slitsom 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Lå rett ut på sofaen i dsg. Ga barna kjeks til middag og det ble bare skjerm. Sov en time i natt. 

Etter jobb satte jeg på to maskiner med klær. Er helt ødelagt 

Anonymkode: 07ca3...32b

• Liker 1
  • Hjerte 8
Skrevet

Det gjør vi ikke 😃 Huset er bomba og husvasken skjer alt for sjelden, og det er helt greit. Har en firemmåneder gammel baby og en toåring, og det hjelper ikke at jeg har begrenset kapasitet pga. dårlig rygg. Samboeren min gjør det han kan, men det er liksom aldri helt nok. Så da blir det sånn.

Anonymkode: e8b10...dc5

• Liker 8
  • Hjerte 4
Skrevet

Jeg har en mann som jobber 2 uker borte og noen uker hjemme i slengen. Han tar så og si alt av ansvar når han er hjemme. Løsningen din ts er at mannen tar det ansvaret han må, når han er hjemme og ikke jobber. 

Anonymkode: 95099...120

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Er trist å lese at unge mødre er så slitne i dag.
Jeg fikk barn i slutten av 20-åra. Etterhvert 3 barn i skole og barnehage. De skulle på treninger, lekser skulle gjøres, mat handles inn og lages, barne-TV, bad og lesing og så var det natta kl. 20. Pappaen jobbet et stykke unna, så for at han skulle få litt tid med de små ble de lagt 20.00. Da fikk vi noen timer med egentid/voksentid før natta kom. Slapp stresset med å rekke å legge barna til 18.30 også. Hvorfor så tidlig? Rekker så vidt barne-TV, jo…🫣

Vi hadde begge 100% jobb forresten. Var sjelden jeg følte meg utslitt, heldigvis…

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

«Det livet man er ment til å ha som voksen person»? Hva i alle dager? :klo:

Ingen blir tvunget til å kjøre på med et liv i hamsterhjulet, og takk og lov for det.

Anonymkode: c6afc...202

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lå rett ut på sofaen i dsg. Ga barna kjeks til middag og det ble bare skjerm. Sov en time i natt. 

Etter jobb satte jeg på to maskiner med klær. Er helt ødelagt 

Anonymkode: 07ca3...32b

Da bør du søke hjelp! Ikke bra for barn, eller deg, å ha det slik for ofte. 🙁

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Er kronisk trøtt og alenemor 100 %. Jeg går på auto-pilot. Men henger ikke kroppen sammen lengre og jeg er utslitt, så setter jeg guttungen foran skjerm i 2-3 timer for å hente meg inn. Da sover jeg på sofaen med han i armkroken. 

Anonymkode: df0e5...798

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet

Det er jo krevende når du har to så små barn, og i tillegg er alene så mye. Jeg synes du bør overlate litt mer til mannen når han er hjemme. Slik at du kan hente deg litt inn igjen. 

Når det er sagt så blir det jo ikke mindre krevende når de begynner på skolen. Skal de være med på aktiviteter, så begynner noen så tidlig som 16.00-16.30🫨🫨🫨🫨 Hjertepumpa mi har jammen fått kjørt seg,når man skal rekke å stille opp til disse svært knappe tidene. Heldigvis blir aktivitetstidene bedre, og mer menneskelig, når barna passer 9-10 år. Da er det faktisk mer levelig. 

Nå er jeg nettopp ferdig med å lage matpakker. Vasket opp. Nå sitter jeg med føttene i vann og skal myke opp føttene, før jeg må klippe inngrodde negler, som jeg ikke har rukket å ta.....

Anonymkode: 0508b...484

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er og pedagog i en barnehage og har to barn. Jeg er HELT utslitt. Føler heller ikke at livet «går opp» Nå er jo vi med barn hele dagen, og jobben krever at vi gir 100% hele dagen. Jeg har ingen løsning å komme med. Skifte jobb? Jeg leter etter andre jobber, men er ikke så lett. Jeg var aldri så sliten i andre jobber, så jeg tror det er jobben som sliter meg ut, ikke barna.

Anonymkode: ac45e...c1f

• Hjerte 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Thomasine skrev (4 minutter siden):

Er trist å lese at unge mødre er så slitne i dag.
Jeg fikk barn i slutten av 20-åra. Etterhvert 3 barn i skole og barnehage. De skulle på treninger, lekser skulle gjøres, mat handles inn og lages, barne-TV, bad og lesing og så var det natta kl. 20. Pappaen jobbet et stykke unna, så for at han skulle få litt tid med de små ble de lagt 20.00. Da fikk vi noen timer med egentid/voksentid før natta kom. Slapp stresset med å rekke å legge barna til 18.30 også. Hvorfor så tidlig? Rekker så vidt barne-TV, jo…🫣

Vi hadde begge 100% jobb forresten. Var sjelden jeg følte meg utslitt, heldigvis…

Jeg tenker av og til på hvor enkelt mine egne foreldre måtte ha det. Alle vi søskene var selvstendige, tok ansvar for leksene, passet på treningstidene selv. Måtte selv gå og selge lodd for ymse aktiviteter, foreldre gjorde sjeldent det før. Vi ordnet oss sommerjobber selv når vi var 15-16....

Mens nå?? Foreldrene har ansvaret for leksene i dag. Er ikke leksene gjort,er det foreldre som får høre det. I tillegg går dugnad ut til Foreldrene.. .

I tillegg kan du legge til at dagens barn er mye mindre robuste og selvstendige. Mange søker om egen drosje til skolen pga psykiske problemer, kan ikke ta bussen med andre. 

• Liker 12
  • Nyttig 8
Skrevet

Du er nok i den travleste perioden, hold ut ❤️ blir langt bedre når ungene blir eldre, og klarer seg litt mer selv. Jeg har også to, og mine tips er:

Jobb redusert (f.eks. 80%). Det får de fleste til, det handler om prioriteringer og smart pengebruk. 

Del på alt, og la mannen ta det meste når han er hjemme. 

Senk krava! I de periodene du er alene, så får det heller være rotete. Ta bare det viktigste. Men noen ting må jo gjøres. Har du noen som kan hjelpe deg disse periodene? Familie eller venner som kan passe barna litt så du får hvile deg? Håper du har noen å spørre, ikke nøl med det. 

Det er tøft med lite søvn, håper det bedrer seg snart ❤️ 

Anonymkode: 54a26...b8f

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har en 2,5-åring og baby på 5 mnd. Hjelper med permisjon for meg nå selvfølgelig. Ellers er vi heldige og kan ha hjemmekontor oss i mellom 2-4 dager i uka. Da kan man hente tidligere i barnehagen, gjøre husarbeid som klesvask, rydding, handle tidligere på butikken.

I helgene tas det 2-3 klesvasker på søndag og klargjør mer for kommende uke. Matpakke lages kvelden før. Ellers har vi vaskehjelp annenhver uke. 

Vi rydder litt hele tida på et vis, så det tar aldri mer enn 5-10 min å rydde huset strøkent dersom det er et ønske.

Anonymkode: 5f92c...5b4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har samboer som jobber 2 uker av og 2 uker på. Så har litt hjelp når han er hjemme, da deler vi 50\50 på alt

Du tar 100% når han er borte, han tar 100% når han er hjemme. Skulle jo bare mangle.

Anonymkode: f06ec...c1f

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en 2,5-åring og baby på 5 mnd. Hjelper med permisjon for meg nå selvfølgelig. Ellers er vi heldige og kan ha hjemmekontor oss i mellom 2-4 dager i uka. Da kan man hente tidligere i barnehagen, gjøre husarbeid som klesvask, rydding, handle tidligere på butikken.

I helgene tas det 2-3 klesvasker på søndag og klargjør mer for kommende uke. Matpakke lages kvelden før. Ellers har vi vaskehjelp annenhver uke. 

Vi rydder litt hele tida på et vis, så det tar aldri mer enn 5-10 min å rydde huset strøkent dersom det er et ønske.

Og vi legger 2,5-åringen mellom kl.19.30-20. Våkner 1-3 ganger i løpet av natta. Står opp ca kl.7. Må du legge unger så tidlig? Kan du ikke forskyve leggetida? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

. Ellers er vi heldige og kan ha hjemmekontor oss i mellom 2-4 dager i uka. Da kan man hente tidligere i barnehagen, gjøre husarbeid som klesvask, rydding, handle tidligere på butikken.

Dette er jo misbruk av hjemmekontor og en hovedgrunn til at flere bedrifter strammer inn..

Anonymkode: f06ec...c1f

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker av og til på hvor enkelt mine egne foreldre måtte ha det. Alle vi søskene var selvstendige, tok ansvar for leksene, passet på treningstidene selv. Måtte selv gå og selge lodd for ymse aktiviteter, foreldre gjorde sjeldent det før. Vi ordnet oss sommerjobber selv når vi var 15-16....

Mens nå?? Foreldrene har ansvaret for leksene i dag. Er ikke leksene gjort,er det foreldre som får høre det. I tillegg går dugnad ut til Foreldrene.. .

I tillegg kan du legge til at dagens barn er mye mindre robuste og selvstendige. Mange søker om egen drosje til skolen pga psykiske problemer, kan ikke ta bussen med andre. 

Er litt usikker på om du er ironisk eller faktisk mener at foreldrene «har ansvaret for leksene i dag» og at barn i dag «er mye mindre robuste og selvstendige». 

Det har alltid vært foreldrenes ansvar å få barna til å gjøre lekser - og det er vel innafor? Vi vil vel at barna våre lærer å lese og regne m.m?

Og hvorfor er barn av i dag mindre robuste?🤷🏽‍♀️ Noens feil må det være. 

Jeg er ikke sååå gammel…har fortsatt barn i grunnskolen…snakker ikke om «gamledager»…😂

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei det gikk bare. Var ung når jeg fikk barn. Huset ble som det ble. Var ikke prioritert. Holdt det nogenlunde ryddig. Men var ikke fanatisk på vasking. Tok flekker jeg så. Men vaska ikke gulv og slik ofte. No er jeg 45, ungene ut av redet og har hus som er meget ryddig og er flink til å kaste. Så alt til sin tid tenker jeg. Jeg har veldig avslappa forhold til hvordan det ser ut hjemme. 

Anonymkode: 141c6...abc

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...