Gå til innhold

Når legen sier at man bare lar være å spise mer enn nødvendig når man går på medisiner som gir økt sultfølelse, hva sier man da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener, det er velkjent at enkelte medisiner gir økt sultfølelse, og det finnes mange, mange personer som har lagt på seg mange kg pga medisiner, mener legen at alle disse folkene har for liten selvbeherskelse? 

Legen ville at jeg skulle begynne på en medisin som er velkjent for at folk legger på seg, når jeg allerede tidligere har gått på en annen medisin som gjorde at jeg fløy opp i vekt i løpet av kort tid sa jeg nei til den. Da mente hun at jeg bare måtte la være å spise mer enn nødvendig, og at hun ikke hadde hørt om "ulvehunger". 

Jeg følte det var et arrogant og sleivete svar. Jeg har slitt som bare det for å gå ned i vekt igjen, og ingen har godt av å være overvektig, da får man bare andre og flere plager og symptomer. 

Til opplysning så er jeg 157cm og veide før ca 55-57 kg, og i løpet av noen mnd for noen år siden, raste jeg opp i ca 85-87 kg, nå er jeg "nede" på rundt 78kg.

Jeg blir litt fortvilet og lei meg av hele greien..

Anonymkode: 8a7fd...619

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ulvehunger er real, jeg fikk det en gang og uansett hvor mye jeg spiste så føltes det som om jeg skulle sulte i hel. Hender jeg får det enda rundt eggløsning, men skulle jeg følt det slik hele tiden så hadde jeg seriøst revurdert hvor sterkt jeg måtte ha den medisinen alfså.... du har min forståelse.

Anonymkode: 75a1c...238

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Min da 15 år gamle datter måtte på en høydose kortisonbehandling på grunn av en autoimmun respons som angrep nyrene. Hun fikk selvsagt Cushing, og hadde enorm appetitt. Ville spise hele tiden. Og det var ikke akkurat gulrot hun higet etter. Hun prøvde å la være og spise, men mat var alt hun tenkte på. Derfor prøvde vi å lage gode ting med lite fett og med søtning i stedet for sukker. Hun gikk mye opp i vekt (20 kg), og har brukt over to år på å komme seg tilbake til normalen uten å slanke seg. Legen på sykehuset ville slanke henne og sendte henne til ernæringsfysiolog. Heldigvis var hun i mot slanking av 15-åringer. For oss var det lett å se at hun ikke bare kunne ta seg samme og ikke spise mer enn hun trengte. Jeg tror det er ord som kommer ut av munnen på folk som aldri har kjent på den desperate følelsen selv. 

Anonymkode: 35d1c...f59

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg mener, det er velkjent at enkelte medisiner gir økt sultfølelse, og det finnes mange, mange personer som har lagt på seg mange kg pga medisiner, mener legen at alle disse folkene har for liten selvbeherskelse? 

Legen ville at jeg skulle begynne på en medisin som er velkjent for at folk legger på seg, når jeg allerede tidligere har gått på en annen medisin som gjorde at jeg fløy opp i vekt i løpet av kort tid sa jeg nei til den. Da mente hun at jeg bare måtte la være å spise mer enn nødvendig, og at hun ikke hadde hørt om "ulvehunger". 

Jeg følte det var et arrogant og sleivete svar. Jeg har slitt som bare det for å gå ned i vekt igjen, og ingen har godt av å være overvektig, da får man bare andre og flere plager og symptomer. 

Til opplysning så er jeg 157cm og veide før ca 55-57 kg, og i løpet av noen mnd for noen år siden, raste jeg opp i ca 85-87 kg, nå er jeg "nede" på rundt 78kg.

Jeg begynte på en medisin som gav økt sultfølelse. Begynte på diett samtidig fordi legen sa jeg kom til å legge på meg. Ikke f… tenkte jeg. 
Nå er jeg 12 kg lettere og medisinen har gitt meg bedre helse. Vinn, vinn. 
Sultfølelsen forsvant etter noen mnd og enten var det grunnet stabilt blodsukker eller tilvenning. Ikke veit jeg. 
Dropp raske karbohydrater så er du på lang vei mot å ta styring på denne såkalte ulvehungeren. 

Anonymkode: 28a6b...fb4

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Banan og nøtter metter. 
Vet hvordan det er, har gått på prednisolon i 30 år så kjenner til den sult følelsen. 

Anonymkode: cfb52...4cb

Skrevet

Hvor nødvendig er denne medisinen? Noen ganger må man ta et valg. Følger dessverre ofte med bivirkninger av medisiner. Overvekt er heller ikke sunt. Sultfølelse er et grunnleggende behov. Et innsikt. Vi må ha mat for å overleve. Og det er ikke bare å stå imot vanvittig sultfølelse nei. Vært igjennom lignende selv. Er naturlig tynn, men trenger nesten bare å lukte på en medisin som kan gi vektøkning for å legge på meg. Får ikke sove av sult blant annet. Så vet det ikke er bare bare. Legen din har sannsynligvis ikke testet det selv. En del medisiner gir også mye vann i kroppen. 

Anonymkode: ff1a9...08d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når medisiner fører til vektøkning så er det ikke fordi man opplever sultfølelse grunnet mangel på god nok næring, greia er jo at disse medisinene gir økt sultfølelse uansett hva man spiser. I tillegg er det ikke bare sult, det er en helt syk craving og man klarer ikke å tenke på annet enn mat. Det er helt fucka. Det er i alle fall min erfaring med Zyprexa (olanzapin) som er kjent for å gi økt vekt/sult/matlyst.

Anonymkode: 44bd0...834

Det er min erfaring også, med medisin jeg går på. 

Det er ikke vanlig sult, det er et sug som er helt enormt. Vil bare stappe i meg, blir aldri mett, og tenker på mat 24/7. 

Anonymkode: 42525...f26

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ts her.

Den sultfølelsen jeg hadde på de medisinene kan ikke sammenlignes med vanlig sulten. Jeg spiste på natten til og med. Og det var nesten grusomt hvor sulten jeg var, når jeg hadde spist et normalt måltid, var det som at jeg ikke hadde spist i det hele tatt. 

Så når legen vil ha meg på slike medisiner og at hun ikke tror på det, så føler jeg ikke noe annet enn at hun er arrogant og nesten litt nedlatende når hun ber meg om å bare la være å spise..

Jeg opprettet denne tråden fordi jeg skal tilbake neste uke, og jeg ville bare høre om det er jeg som tar feil og om legen har rett?

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva annet skal legen si egentlig? Er medisinen livsviktig? Da må du jo gå på den. Hvis ikke ksn du takke nei.

Anonymkode: 12001...8a6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så når legen vil ha meg på slike medisiner og at hun ikke tror på det, så føler jeg ikke noe annet enn at hun er arrogant og nesten litt nedlatende når hun ber meg om å bare la være å spise..

Hun har nok ikke forstått hvor sterk sultfølelsen blir, nei. Ville nok prøvd å forklare det litt nærmere for henne hvordan det påvirker livet.

Anonymkode: d63a2...0a5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva annet skal legen si egentlig? Er medisinen livsviktig? Da må du jo gå på den. Hvis ikke ksn du takke nei.

Anonymkode: 12001...8a6

Legen kunne da ha kommet med noen medisinske råd for å dempe sulten. Men hun tror ikke på TS, på alvorligheten i sulten. Hun sier hun aldri har hørt om ulvehunger. I stedet for å være lyttende og nysgjerrig, og hjelpe pasienten.

Anonymkode: 522f9...7f2

• Liker 7
Skrevet

Skjønner så godt hva du mener, fikk denne ulvehungeren da jeg gikk på høydose Prednisolon. På et tidspunkt ble jeg usikker på om det bare var meg og om jeg måtte skjerpe meg, men når jeg begynte på nedtrapping og var kommet ned på 5 mg så merket jeg stor forskjell og sulten var sååå rolig i sammenligning. Da ble det veldig tydelig for meg at denne ulvehungeren var trigget av medisinen.

Anonymkode: e135a...b1f

Skrevet

Havregrøt og popkorn bruker jeg mot ulvehunger. 

Anonymkode: 4ca2d...760

Skrevet

Ulvehunger er helt reelt, og merkelig av en lege avvise det? Et tips er å ha planlagte klargjorte måltider som skal spises til fast tidspunkt hver dag, gjerne skriftlig satt opp på kjøkkenet slik at man kan telle ned og krysse av. Egg, havregryn feks er matvarer som metter lenge og er er beroligende på systemet og kan hjelpe. Men det kreves en viljestyrke av en annen verden, og de færreste klarer dette hele tiden. Men prøv å ta mest mulig kontroll, så hjelper jo det enormt i forhold til å la det helt skli ut. Føler med deg. 

Anonymkode: 79d30...54a

• Liker 1
Skrevet

Legen vet  men hun driter i det. Forlang å få annen medisin. Jeg regner med hun ble sur og uttrykte at du var vanskelig når du motsatte deg medisinen? 

Har samme erfsring. Jeg opplevde psykologen som ondskapsfull. 

Anonymkode: 70595...81b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts her.

Den sultfølelsen jeg hadde på de medisinene kan ikke sammenlignes med vanlig sulten. Jeg spiste på natten til og med. Og det var nesten grusomt hvor sulten jeg var, når jeg hadde spist et normalt måltid, var det som at jeg ikke hadde spist i det hele tatt. 

Jeg opprettet denne tråden fordi jeg skal tilbake neste uke, og jeg ville bare høre om det er jeg som tar feil og om legen har rett?

Du har rett, men anbefaler ikke å lage en stor greie ut av dette. Er ikke alle som legger på seg av samme medisin heller, så blir feil å si at «denne medisinen kommer du til å legge på deg av». 

Du kan jo høre om det finnes andre medisiner med mindre sjanse for vektøkning eventuelt. Ellers må du veie fordeler og ulemper. 

Anbefaler foresten å prøve å holde en god tone med leger. De prøver å hjelpe deg. Er ikke deres feil at folk er syke og medisiner gir birvirkninger, selv om det selvsagt er kjipt. De har de tilbudene å gi som finnes, så får du avgjøre om du vil ta det i mot eller ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Du har rett, men anbefaler ikke å lage en stor greie ut av dette. Er ikke alle som legger på seg av samme medisin heller, så blir feil å si at «denne medisinen kommer du til å legge på deg av». 

Du kan jo høre om det finnes andre medisiner med mindre sjanse for vektøkning eventuelt. Ellers må du veie fordeler og ulemper. 

Anbefaler foresten å prøve å holde en god tone med leger. De prøver å hjelpe deg. Er ikke deres feil at folk er syke og medisiner gir birvirkninger, selv om det selvsagt er kjipt. De har de tilbudene å gi som finnes, så får du avgjøre om du vil ta det i mot eller ikke. 

Mange leger er ultraformelle og har ingen empati med pasienter.

Anonymkode: 522f9...7f2

• Liker 2
Skrevet

jeg har erfart dette selv, la på meg 30 kilo på det viset før jeg innså at det ikke er farlig å kjennepå sult, da gikk det etterhvert bedre og vekten gikk nedover.. 

Anonymkode: 85080...816

Skrevet

Den som klarer å stå i mot en sånn bivirkning hver dag må forskes på, for det er ikke mulig om bivirkningen er kraftig nok. Legen din har ikke peiling og prøver å påføre deg skam for at du ikke var flink og sto i mot. Ikke ta det til deg, du styrer ikke over bivirkninger. En dag er det kanskje legens tur, får vi håpe.

Anonymkode: a765c...19b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vet veldig godt hva ulvehunger er. Jeg doblet vekten min da jeg gikk på en type medisin (jeg var 45 kg og undervektig da jeg startet - og nesten 90 kg da jeg sluttet på medisinen).

Allikevel har legen din rett - spiser man mer enn man trenger legger man på seg..og man må klare å stå i mot ulvehungeren om man ikke skal legge på seg. 
Legen høres dog lite empatisk og forståelsesfull ut - og det samme opplevde jeg..det føltes nesten ut som legen ikke trodde på meg da jeg sa jeg var undervektig før oppstart av medisiner (ny lege som ikke hadde skrevet ut medisinene til meg) -  jeg fikk inntrykk av at hun trodde jeg alltid hadde vært overvektig. 

Nå, 10 år senere er jeg endelig på en bra vekt (56 kg) - men gudene skal vite at medisinene fucket opp hele metabolismen i kroppen..jeg som tidligere spiste uten å tenke meg om, må nå alltid følge med på kaloriinntak. 

Du må veie opp for hva som er viktigst akkurat nå..for meg var medisinen livsviktig der og da, og dermed var det uaktuelt å ikke gå på dem. 

Anonymkode: 1c505...5e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...