AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #1 Skrevet 20. august 2024 Hvordan ville du reagert dersom du fikk vite at din samboer hadde skjult at de hadde pådratt seg mye i gjeld? Ei venninne bad sin mann gå til psykolog for en relativt lav gjeld. De har fellesøkonomi og unner seg sjelden til aldri gadgets eller andre ting, så jeg forstår han tok opp kreditt for å unne seg ting. Felles økonomi ble på en måte syken til symptomene hans fordi han ble begrenset til å bruke egne penger til annet enn sparing og nødvendige utgifter. Alt overskuddet deres går til sparing.. skal man ikke kunne unne seg noe som helst? Anonymkode: ab5d3...f74
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #2 Skrevet 20. august 2024 Høres veldig trist ut! Partner kan jo ikke bestemme over den andres økonomi eller hvor mye som skal spares. Det hadde jeg aldri funnet meg i. Anonymkode: 45613...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #3 Skrevet 20. august 2024 Man må kunne snakke med sin nærmeste om hvordan man vil bruke penger. Det er ikke noen fasit på pengebruk men det går ikke an å stødig ta opp kredittkort til forbruk. Da må man heller kutte ned på sparing (eller øke inntekt) om en ikke har råd til både sparing og fornøyelser. Anonymkode: 97ef2...46a 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #4 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Høres veldig trist ut! Partner kan jo ikke bestemme over den andres økonomi eller hvor mye som skal spares. Det hadde jeg aldri funnet meg i. Anonymkode: 45613...a1e Nei, ikke jeg heller. Men hvordan ville du reagert hvis samboeren din uansett tok opp gjeld uten å fortelle deg det? Som var tilfellet i dette eksempelet da, det kom frem for en dag. TS Anonymkode: ab5d3...f74
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #5 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man må kunne snakke med sin nærmeste om hvordan man vil bruke penger. Det er ikke noen fasit på pengebruk men det går ikke an å stødig ta opp kredittkort til forbruk. Da må man heller kutte ned på sparing (eller øke inntekt) om en ikke har råd til både sparing og fornøyelser. Anonymkode: 97ef2...46a Sant det, dumt å refinansiere gjeld for så å refinansiere på nytt og på nytt fordi man aldri har nok penger. Hvordan ville du reagert om samboeren din skjulte gjeld for deg? Det var litt det som satt igang en tankeprosess for meg da, jeg hadde nok ikke bedt mannen min om å gå til psykolog. Men nettopp tatt en samtale om hvordan løse gjeldsproblemet og hvordan unngå det i fremtiden, lagt en bedre plan for hva som skal inngå i fellesøkonomi og ikke. Men lurer på om det er vanlig å ville ha partneren sin i terapi for å ha tatt på seg gjeld? TS Anonymkode: ab5d3...f74
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #6 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, ikke jeg heller. Men hvordan ville du reagert hvis samboeren din uansett tok opp gjeld uten å fortelle deg det? Som var tilfellet i dette eksempelet da, det kom frem for en dag. TS Anonymkode: ab5d3...f74 Det ville jeg ikke likt. Jeg hadde forventet at samboer tok dette opp meg, ikke at han tok lån bak min rygg. Har samboer vært engstelig for å ra dette opp? 🤔 Anonymkode: 45613...a1e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #7 Skrevet 20. august 2024 Man kan ikke «unne seg» ting man ikke har råd til. Anonymkode: 65ab1...f7b 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #8 Skrevet 20. august 2024 Kommer jo an på om det er 10.000 eller 150.000. Men jeg hadde nok heller sendt samboeren til banken, ikke psykolog. Anonymkode: fb4e6...172 3
Snickersogtwist Skrevet 20. august 2024 #9 Skrevet 20. august 2024 Kommer veldig ann på hvor mye man hadde i faste utgifter og hvor stor andel som var forventet å spare? Om man har 20k i faste utgifter og må spare 1k hver for å legge opp til buffer for forutsigbare faste utgifter, så er det noe langt annet enn at en har 10k i faste utgifter og må sette av 10k på en allerede godt fylt bufferkonto. førstnemnte: ha mistet dritten min. påfølgende: hadde forstått og dermed reevaluert budgettet. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #10 Skrevet 20. august 2024 Er det ikke veldig dyrt med psykolog, da? Hadde sendt ham til luksusfellen-folka. Anonymkode: 3865b...6ad
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #11 Skrevet 20. august 2024 Så lenge samboeren min betaler sin del av felles utgifter så kan han selvfølgelig gjøre akkurat hva han vil når det kommer til egen økonomi. Anonymkode: 29832...030
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #12 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ei venninne bad sin mann gå til psykolog for en relativt lav gjeld. Anonymkode: ab5d3...f74 Det høres ut som ei som ofte går til psykolog selv. Anonymkode: d4ff0...ce6
Pawn Hearts Skrevet 20. august 2024 #13 Skrevet 20. august 2024 Jeg blir stadig vekk forundret over hvordan andre par ordner samlivet sitt. Skjult gjeld er virkelig ikke bra. Å sende kjæresten til psykolog virker som en kostbar overreaksjon – kostbar fordi det neppe dekkes av det offentlige, og overreaksjon fordi gjelden åpenbart er ganske liten og de burde klart å finne ut av dette selv.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #14 Skrevet 20. august 2024 Tenker det er mye du ikke vet her. Mulig han har null økonomistyring. Å ta opp lån for å kjøpe gadgets kan jo tyde på det. Jeg hadde blitt skuffet hvis mannen min tok opp lån uten min viten. Det lover aldri godt. Hvorfor skjule det hvis det ikke handler om spillegjeld eller andre idiotiske valg Anonymkode: 75219...4ff
MizzVic Skrevet 20. august 2024 #15 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, ikke jeg heller. Men hvordan ville du reagert hvis samboeren din uansett tok opp gjeld uten å fortelle deg det? Som var tilfellet i dette eksempelet da, det kom frem for en dag. TS Anonymkode: ab5d3...f74 Hadde jo fullstendig mistet respekten for mannen. Jeg er jo med en mann fordi jeg syns han er bra og oppegående. Hadde han dratt på seg gjeld, hadde han jo vært en idiot økonomisk, og ikke partnermateriale. Så ja, det hadde vært ett kjempeproblem. Her hadde de felles økonomi også. Dvs at han dro begge parter ned i dritten. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå