Gå til innhold

Vekkes nybakte mødre på natt for å screene for livstruende blødninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke for å skremme for dette tror jeg må være en sjelden komplikasjon. Jeg havnet visst i en krangel på sosiale media. Temaet er vekking på natt for å avdekke om mor er i ferd med å blø i hjel. De driver visst med dette i USA, sånn rutinemessig, uten at det er mistanke om noe utenom det vanlige. Noen som vet om dette stemmer? Jeg kan virkelig ikke huske at jordmødrene kom inn og vekket meg på natta? Mulig jeg var i halvsøvne og ikke fikk det med meg. Eller er dette en amerikansk greie? 

Anonymkode: 8cc14...1d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri vært ute for. Riktignok noen år siden siste fødsel for min del, men har født 3 ganger. (ikke har jeg noensinne sovet noe så lenge jeg var på barsel heller, så kan ikke ha gått glipp av noe verken i søvne eller halvsøvne), 

Hadde styrtblødning etter ene fødselen, men var fortsatt inne på fødestua så ble jo oppdaget med en gang, mulig jeg ble holdt ekstra under oppsikt etter det, men akkurat det kan jeg ikke huske.(jeg ble jo litt utafor etterpå)

Anonymkode: 76cbb...bb9

• Hjerte 1
Skrevet

Aldri hørt om.

Anonymkode: af19f...abd

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ikke for å skremme for dette tror jeg må være en sjelden komplikasjon. Jeg havnet visst i en krangel på sosiale media. Temaet er vekking på natt for å avdekke om mor er i ferd med å blø i hjel. De driver visst med dette i USA, sånn rutinemessig, uten at det er mistanke om noe utenom det vanlige. Noen som vet om dette stemmer? Jeg kan virkelig ikke huske at jordmødrene kom inn og vekket meg på natta? Mulig jeg var i halvsøvne og ikke fikk det med meg. Eller er dette en amerikansk greie? 

Mye rart de gjør i USA som ikke gjøres i Norge. 

Født 4 barn - aldri blitt vekket for noe slikt. 

Anonymkode: 3eb9e...c1b

Skrevet

Jeg fødte mitt andre barn i april og da kom de inn på natta og trykte meg på magen for å sjekke at livmora trakk seg sammen skikkelig. Tror de kjente noen ganger per døgn de to dagene vi var på barsel, selv om det kjentes bra ut hver gang. Kan det være noe sånt det er snakk om?

Anonymkode: f2761...3ef

• Liker 1
Skrevet

Jeg fødte for ca 3 uker siden, og hadde en veldig stor blødning. Ble vekket flere ganger på natt for å sjekke blødning. Men ikke som screening. Ble jo bare fulgt opp pga komplikasjoner

Anonymkode: 899a4...339

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg fødte mitt andre barn i april og da kom de inn på natta og trykte meg på magen for å sjekke at livmora trakk seg sammen skikkelig. Tror de kjente noen ganger per døgn de to dagene vi var på barsel, selv om det kjentes bra ut hver gang. Kan det være noe sånt det er snakk om?

Anonymkode: f2761...3ef

Trolig. Tipper de på Twitter overdriver når de sier de blir vekket hver time. 

Skrevet

Høres veldig rart ut. Jeg hadde manuell vridning av baby i bekkenet, vakuum forløsning og manuell uthenting av morkake (den sprakk så måtte opereres ut), og med mye komplikasjoner, blødninger og i tillegg til at jeg svimte av flere ganger på grunn av høyt blodtap og lav anemi, var det aldri noe sjekk nedentil.

Anonymkode: 0beb3...2e2

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres veldig rart ut. Jeg hadde manuell vridning av baby i bekkenet, vakuum forløsning og manuell uthenting av morkake (den sprakk så måtte opereres ut), og med mye komplikasjoner, blødninger og i tillegg til at jeg svimte av flere ganger på grunn av høyt blodtap og lav anemi, var det aldri noe sjekk nedentil.

Jeg ble trykket på magen flere ganger samme dag og natt/dagen etterpå for å sjekke at livmor trakk seg sammen, men aldri sjekk av blødning.

Skrevet

Kommer an på når på dagen du føder. Med første ble jeg vekket for å bli trykka på magen for å sjekke livmor og blødning. Men barnet ble født på kvelden. De to andre ble født tidligere, å da ble undersøkelsen gjort før natta kom. Så det stemmer nokk det

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ble trykket på magen flere ganger samme dag og natt/dagen etterpå for å sjekke at livmor trakk seg sammen, men aldri sjekk av blødning.

Det blir sjekket ved at de trykker på magen,om det da kommer en foss av blod når de trykker,har du for stor blødning 

Skrevet

Man sjekker ikke livmora rutinemessig på natt på barsel. Men har man født på kvelden og blødd mye, så sjekker jordmora om livmora har trekt seg godt sammen.

Anonymkode: 167f5...e63

Skrevet

Kan ikke huske de sjekket det på meg. Ble iallfall ikke vekket men jeg sov jo heller ikke så mye 😄 Mange går jo rett på barselhotell der er det iallfall ingen som sjekker deg om natta men du skal jo være der med partner helst da som kanskje skal passe på?

Men mener å ha lest om at USA har slitt med høy mødredødelighet (sammenliknet med andre vestlige land) så det er mulig dette er en av tingene de har innført for å jobbe med dette problemet.

Anonymkode: 290e7...5ea

• Liker 1
Skrevet

De sjekket om jeg hadde blødd mye men ikke på natta når vi sov 😅 ikke blitt vekket for det og det husker jeg helt sikkert.

Anonymkode: 84266...f36

• Liker 1
Skrevet

Det kan noen ganger virke som om alt er bedre i USA, men sannheten er at de har en mye høyere dødelighet av mor og barn enn vi har her i landet. Norske gravide følges opp på helt annet vis derfor vil nesten alltid risiko avdekkes mye før.

• Liker 1
Skrevet

I Amerika har de også bilstoltest av nært sagt alle(i hvert fall på sykehuset jeg har to venninner som har født på) og mødre får test for å se om det er problemer med forbrenningen etter fødsel. 

Mye som gjøres i USA som ikke gjøres her. 

Anonymkode: e70af...1a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I Amerika har de også bilstoltest av nært sagt alle(i hvert fall på sykehuset jeg har to venninner som har født på) og mødre får test for å se om det er problemer med forbrenningen etter fødsel. 

Mye som gjøres i USA som ikke gjøres her. 

Anonymkode: e70af...1a0

Hvordan tester de etter problemer med forbrenning? Og er dette vanlig? 

Anonymkode: 86d5a...bc2

Skrevet

Mye rart i USA. Sjekk dødeligheten deres før du legger så mye vekt på hva de gjør. Mødre i USA føder fremdeles i STOR overvekt på ryggen, med fokus på å holde pusten mens man presser, og de får ikke vann eller mat mens de er i aktiv fødsel fordi det kan jo bli KS og intubering…. Så sabla baklengsland…

Skrevet

Om hun er post operativ pasient etter stor blødning, med diverse medisiner som pågår og kanskje en bakri ballong så vil hun vekkes jevnt i løpet av natten for å kontrollere kontraksjonen av uterus, redusere volumet i ballongen og hastigheten på dryppet, særlig viss hun ligger på recovery avdelingen (dette er jo sjeldne tilfeller) Ellers er det ikke rutine nei. 

Anonymkode: 3b108...49e

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke det du spør om, men jeg synes det med vekking høres ut som en god ide.

Jeg holdt på å blø i hel etter sist fødsel. Gjentatte forsøk på å si ifra til jordmor (hver gang det kom en etter rie, fosset blodet ut av meg) Ble satt på samme drypp som brukes for å sette i gang fødsel, som bare gjorde ting verre. Bind ble kastet og ikke veid, som det vel skal gjøres om man blør mye. Dette pågikk i ca. 6 timer, så kom det heldigvis en ny jordmor på vakt rundt kl 23., som varslet vakthavende lege straks. Etter en UL, tok de sengen og sprang med meg gjennom gangene til operasjonssalen. Jeg hadde rester fra morkaken igjen innvendig og buken full av blod. Jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om ikke den nye jordmoren som kom på vakt så til meg den kvelden. Hadde jeg sovnet, hadde jeg kanskje ikke vært her i dag. 

Anonymkode: e5445...50b

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...