Gå til innhold

Dine beste oppskrifter for meal prep (lunsj/middag)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurte på om det var noen som ville dele gode oppskrifter som er lavkalori (400-600 kcal) på middager og/eller lunsjer som man kan preppe på forhånd og ha i kjøleskapet og varme opp i løpet av uka?

Har akkurat begynt med vektnedgang, og synes det er godt å ha noe lettvint i kjøleskapet som jeg bare kan varme opp istedet for å måtte finne på hva man skal lage hver dag. Denne uka ble det kylling, ris og grønnsaker med srirachamajones, men skulle ønske meg noen flere tips. Finner litt på tiktok, men der er det mest amerikanske oppskrifter som man ikke alltid finner de samme ingrediensene til her.

Anonymkode: 8706f...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omelett: egg, valgfrie grønnsaker og litt revet ost

Fiskekaker med grove hamburgerbrød/grovt brød, valgfrie grønnsaker og dressing av lettrømme/lett creme fraîche 

Falafel med couscous, tomatsalat og litt fetaost (godt kaldt) 

Anonymkode: 7b5a0...459

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompe med kylling, pesto og ost, supergodt. Sett fyll på halve og brett sammen og stek i panna på begge sider. Fint å varme opp og servere med salat (f.eks spinat, grønt eple og selleristang):)

Anonymkode: 12543...443

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøleskapgrøt t lunsj:

1 dl havregryn

1 dl gresk yoghurt

1,5 dl melk (havremelk o.l om en ikke drikker melk)

1 ss chiafrø

1 ts vaniljesukker

0,5 ts kanel

1 klype salt

1 ss honning

+ bær av ønsket type og mengde, gjerne frosne.

Toppes med granola/nøtter om ønskelig

Anonymkode: 12543...443

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spicy indisk Dahl med quinoa (oppskriften tilsvarer fire porsjoner og hver porsjon ligger på rett under 500 kalorier

400 g søtpotet
1 rødløk
1/2 rød paprika  
1 fedd hvitløk
1 liten bit ingefær
1/2 -1 rød chili
8-10 stk cherrytomater
1,5 ts malt gurkemeie
1 ta malt spisskummen
Havsalt og kvernet pepper
3 dl tørre røde linser
7 dl grønnsakbuljong
Safta fra 1/2 lime  
75 g spinat

Tilbehør:

2 dl quinoa
Den andre halvdelen av limen  
1 håndfull ferske urter(jeg bruker estragon eller thaibasilikum,men om man liker koriander skal det også passer denne type rett)

Kok quinoaen som anvist på pakka, men tilsett limesaft i kokevannet.

Tilsett finhakket urter  når quinoaen er ferdig kokt. La det hvile i 10 minutter under lokk. 

Skjær søtpoteter i munnfullstore biter, og stek dem i olje i en stor kjele sammen med grovhakket rødløk og rød paprika på middels varme i 5 minutter. 

Tilsett krydder, finhakket hvitløk, ingefær og chili, samt cherrytomater delt i to, og stek alt i et par minutter til. 

Tilsett linser og grønnsakbuljong, gi det et oppkok og la retten stå og putre i 20 minutter. 

Bland retten med spinat og limesaft, og server med quinoa.

Jeg oppbevarer gryten og quinoa separat da begge deler også kan brukes i andre retter.Dahlen kan brukes til quesedilla eller kald i wraps med grønnsaker til lunsj. Quinoa bruker jeg i salat med grønnsaker, edamamebønner, avokado,hummus(som jeg alltid har kjøleskapet til enhver tid) og noen nøtter/frø for krønsj.

Og man kan også gjøre justeringer på denne oppskriften uten at kaloriinnholdet endrer seg nevneverdig. Eksempel bruke gresskar i stedet for søtpotet, erstatte halve mengden søtpotet med gulrot, bruke vanlig potet,bytte ut spinat med grønnkål, squash  i stedet for paprika osv. Man kan også bytte med quinoa med bulgur/couscous/ris

Anonymkode: 540e3...c66

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør heller klar enkeltingredienser, for å kunne oppbevare bedre, og ha variasjon.

Denne uka lagde jeg; kokte og skrelte egg, hummus, tatziki, stekt kyllingfilet, vasket spinat, staver av gulrøtter og agurk. 

Anonymkode: 9e3e1...889

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...