KnitAndCoffee Skrevet 20. august #1 Del Skrevet 20. august I håp om at det er et fotorakel eller en ekspert på løpesko her inne. Jeg får gnagsår på tredeputa til stortåa, altså på innsiden av foten ved stortåas første ledd, når jeg trener. Det blir en hard kant der til "vanlig" og gnagsår hvis jeg løper mer enn 4 km. Har prøvd å finne ut om skoene er for trange eller vide, men finner ikke ut av det! Spurte en "skoekspert" på XXL sist jeg kjøpte joggesko, men der var det lite hjelp å få. Vet noen om dette er en vanlig skade ved for vide joggesko, eller for trange? Er det enden på såla som gjør det, eller feil med fotstillingen min? Jeg bruker å kjøpe meg vide sko og de passer godt når jeg prøver de før handel, men får altså gnagsår der uansett. Det hjelper å teipe før joggeturen (og fjerne hard hud), men skal nå invistere i nye sko og vil helst finne sko jeg ikke får de gnagsårene av. Vurderer å kjøpe smalere modell av joggesko, men er redd det ikke vil hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august #2 Del Skrevet 21. august Hvilke sokker bruker du? Anonymkode: c0a0e...24c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnitAndCoffee Skrevet 21. august Forfatter #3 Del Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke sokker bruker du? Anonymkode: c0a0e...24c Sportssokker som er tettsittende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #4 Del Skrevet 22. august KnitAndCoffee skrev (22 timer siden): Sportssokker som er tettsittende. Uten sømmer på tærne? Sko som ikke passer kan gi gnagsår, både om de er for trange og om de er for vid. Hvis du er plaget med gnagsår på samme plass, så er det mulig at selve formen på skoene ikke passer. Tenker da at buen i skoen ikke passer med buen på foten din. Søk opp Hallux Valgus og Hallux Rigidus. Det trenger ikke være så mye bøy at det går inn under diagnosene, men det kan være verdt å sjekke ut, og du ser uansett hvordan buene kan variere. Anonymkode: c0a0e...24c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnitAndCoffee Skrevet 22. august Forfatter #5 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Uten sømmer på tærne? Sko som ikke passer kan gi gnagsår, både om de er for trange og om de er for vid. Hvis du er plaget med gnagsår på samme plass, så er det mulig at selve formen på skoene ikke passer. Tenker da at buen i skoen ikke passer med buen på foten din. Søk opp Hallux Valgus og Hallux Rigidus. Det trenger ikke være så mye bøy at det går inn under diagnosene, men det kan være verdt å sjekke ut, og du ser uansett hvordan buene kan variere. Anonymkode: c0a0e...24c Ah, den var ikke dum! Begynner å bli gammel, så leddene er nok ikke som de en gang var. Får finne fram teipen til jeg får prøvd og kjøpt nye sko. Kan vel alltids gi ekspertene på XXL en sjanse til i forhold til fotbuen. De har noe greier en kan stå på å bli analysert. 🤔 (Sokkene jeg bruker er sømløse med litt kompresjon. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #6 Del Skrevet 25. august KnitAndCoffee skrev (På 22.8.2024 den 18.38): Ah, den var ikke dum! Begynner å bli gammel, så leddene er nok ikke som de en gang var. Får finne fram teipen til jeg får prøvd og kjøpt nye sko. Kan vel alltids gi ekspertene på XXL en sjanse til i forhold til fotbuen. De har noe greier en kan stå på å bli analysert. 🤔 (Sokkene jeg bruker er sømløse med litt kompresjon. ) Jeg tenker ikke på fotbuen, fotbuen handler om mer om hvordan vekten fordeler seg i fotavtrykket og justeres med såler. Men selve buen som går fra fotbuen og frem mot tåa, altså formen på foten din, det justeres enten ved øvelser/tape/operasjon for å rette ut leddet eller ved sko som har korrekt form. Anonymkode: c0a0e...24c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnitAndCoffee Skrevet 25. august Forfatter #7 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg tenker ikke på fotbuen, fotbuen handler om mer om hvordan vekten fordeler seg i fotavtrykket og justeres med såler. Men selve buen som går fra fotbuen og frem mot tåa, altså formen på foten din, det justeres enten ved øvelser/tape/operasjon for å rette ut leddet eller ved sko som har korrekt form. Anonymkode: c0a0e...24c Tenkte buen på foten, og skrev fotbuen. 😆 Skjønte at du mente fasongen på selve foten. Jeg må nok se om jeg finner sko med riktig fasong i forhold til buen på foten, for jeg orker ikke å begynne å operere før problemet eventuelt blir verre. Ser det er triks for å tøye stortåa innover og rette ut det leddet noe, så skal høre med fysioterapeuten om det. Takker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #8 Del Skrevet 7. september Høres heller noe smale ut enn for vide. Sokker er must, spesielt viktig med god søm ved tærne, noe veldig få merker har. Bruk av to par samtidig minsker også sjansen betraktelig for gnagsår, noe alle visste før, men som alle nå har glemt. Da går friksjonen mellom sokkene, ikke sokken og huden. En tynnere sokk innerst, Adidas og Nike har mange varianter, og en litt tykkere over, Nike har disse også, samme med Champion. Adidas har noen få. Under Armour har også, men vanskeligere å finne. Sokker er mye viktigere enn folk tror, for komfort på bena. Men, noen skomerker er konstruert ganske likt. Jeg har et par som jeg får vondt ved visse bevegelser på utsiden av «stortåknoken», og der går det en forsterkning i skoen opp til lissene. Merker ingen ting til vanlig, men så fort terrenget skråner bittelitt, sidelengs, så gjør den seg gjeldene. Kanskje en annen produsent er bedre? Anonymkode: 8ac61...13e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå