Gå til innhold

Jeg er uproff, men vil slutte i jobben på skole fordi favorittkullet mitt forsvant ut.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er tomt og trist i gangene etter at vårens 10.klassekull gikk ut. De var her da jeg begynte i jobben og har alltid vært der.

Det føles ekkelt at et skoleløp går så fort over. At tiden går så fort. Og det føles feil å være her etter dem. Ungene som har kommet etter dem er ikke like spesielle. 

Bør jeg slutte?

Anonymkode: 2767e...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du bør ikke slutte. Det er nok rart med første kullet du har fulgt så mange år, men så er det kommet andre til, og flere vil komme. Du må slippe til nye elever, og slippe tak på de som gikk videre. Jeg tenker også du må finne en balanse mellom hvor engasjert du er i elevene, men også sette grenser så du ikke blir utbrent. Kjempebra at du er så involvert i jobben din, men ta vare på deg selv også oppi alt. 

Jeg hadde en lærer som vi var første klassen hennes, og jeg vet vi fikk en spesiell plass i hjertet hennes. Dette var barneskolen, men vi var på besøk hos henne på ungdomsskolen (hele klassen på grilling). Likevel så gikk livet etterhvert videre for både oss elever og hun som lærer, og det gjør det for ungdommen som var hos deg også, og det bær det gjøre for deg også 💚 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 45 og husker fremdeles læreren fra 1. Klasse. Det er noe spesielt med "de første" en opplever i løpet av livet..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med den over, første kull føles alltid spesielt ut. Husk at du har kjent de lenge, du blir kjent med de neste også! Og kanskje vil det ikke føles like spesielt ut, fordi de ikke er de første, men så gjør man jo jobben sin, og så merker man etterhvert at man ikke husker de forrige like godt.

Jeg har et programfag på vgs, der jeg får nye vg2 elever hvert år, der noen blir med over til vg3. Og det slår aldri feil, hvert år starter jeg med en ny vg2 klasse der jeg tenker at jeg ikke kommer til å få samme forhold til elevene. Men når våren i vg3 kommer står jeg der like forbannet med tårer i øynene hvert år! Og nei, det blir ikke det samme, fordi man gradvis gir litt mindre av seg selv automatisk tror jeg, men så blir man samtidig ofte tryggere pg stødigere også, så relasjonene forblir gode (dersom man som deg og meg er veldig relasjonsfokuserte lærere).

Lykke til, og kos deg med å bli kjent med de nye! Og kos deg med minnene om det første kullet, som alltid vil være spesielle selv om minnene blekner litt med tiden!

Anonymkode: 3ece8...ba9

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enig med den over, første kull føles alltid spesielt ut. Husk at du har kjent de lenge, du blir kjent med de neste også! Og kanskje vil det ikke føles like spesielt ut, fordi de ikke er de første, men så gjør man jo jobben sin, og så merker man etterhvert at man ikke husker de forrige like godt.

Jeg har et programfag på vgs, der jeg får nye vg2 elever hvert år, der noen blir med over til vg3. Og det slår aldri feil, hvert år starter jeg med en ny vg2 klasse der jeg tenker at jeg ikke kommer til å få samme forhold til elevene. Men når våren i vg3 kommer står jeg der like forbannet med tårer i øynene hvert år! Og nei, det blir ikke det samme, fordi man gradvis gir litt mindre av seg selv automatisk tror jeg, men så blir man samtidig ofte tryggere pg stødigere også, så relasjonene forblir gode (dersom man som deg og meg er veldig relasjonsfokuserte lærere).

Lykke til, og kos deg med å bli kjent med de nye! Og kos deg med minnene om det første kullet, som alltid vil være spesielle selv om minnene blekner litt med tiden!

Anonymkode: 3ece8...ba9

Heldige elever som har en lærer som deg!🌟

Anonymkode: aab53...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er kjipt, TS. Men likevel så er det jo noe veldig fint over det hele. Så kjekt at du får et så godt forhold til elevene dine. Det får du sikkert med de nye også 😊

Anonymkode: d7fa0...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det også sånn når et kull jeg har fulgt lenge går ut. Det tar tid å bli kjent med et nytt kull, og det er generelt mer behagelig å jobbe når man har god oversikt over elevgruppa, også når det gjelder de rent praktiske tingene. Men så går det seg til og man blir bedre kjent, og plutselig så er det neste kull man er mest vant med og trives best med. 

Anonymkode: 8d56b...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...