Gå til innhold

Ikke lov å snakke om helse på jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en ped.leder som mener at man skal være på jobb om man ikke er omtrent døende. Selv er hun konstant småsyk på jobben, hoster og herker. Har ingenting å fylle livet med enn jobben, ca. 5 år igjen til hun når pensjonsalder. Nylig brukte hun hele plandagen på å belære kolleger om at man ikke bør snakke om sykdom eller helse på jobb i det hele tatt. Er man dårlig så er man på jobb uten å snakke om det. Samme om man har en dårlig dag. Får ta en IBUX og  falle ned på sofaen hjemme senere og hvile i helgen. Jeg opplever ikke at vi har ansatte som snakker om dårlig helse. Men at folk sliter med litt av hvert, det ser man. Jeg som har kronisk sykdom synes det er trist at hun har en dårlig holdning og så lite empati. Nylig gikk hun på jobb med korona, nå er flere smittet. Vi har ei annen på jobb som har hyppig fravær og det skal denne damen prate om hele tiden. Hun blir nesten sint om folk er syke og blir hjemme. 

Anonymkode: 7e134...e72

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

man ikke bør snakke om sykdom eller helse på jobb i det hele tatt

Skulle ønske det var slik på min jobb også. DRITTlei av å høre om kollegaer sine sykdommer og ymse helseutfordringer. Gjesp!

Anonymkode: e0d6c...726

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en ped.leder som mener at man skal være på jobb om man ikke er omtrent døende. Selv er hun konstant småsyk på jobben, hoster og herker. Har ingenting å fylle livet med enn jobben, ca. 5 år igjen til hun når pensjonsalder. Nylig brukte hun hele plandagen på å belære kolleger om at man ikke bør snakke om sykdom eller helse på jobb i det hele tatt. Er man dårlig så er man på jobb uten å snakke om det. Samme om man har en dårlig dag. Får ta en IBUX og  falle ned på sofaen hjemme senere og hvile i helgen. Jeg opplever ikke at vi har ansatte som snakker om dårlig helse. Men at folk sliter med litt av hvert, det ser man. Jeg som har kronisk sykdom synes det er trist at hun har en dårlig holdning og så lite empati. Nylig gikk hun på jobb med korona, nå er flere smittet. Vi har ei annen på jobb som har hyppig fravær og det skal denne damen prate om hele tiden. Hun blir nesten sint om folk er syke og blir hjemme. 

Anonymkode: 7e134...e72

Hun har jo til en viss grad rett. Du har jo de som gnåler dag ut og dag inn om helseplagene sine og hvor slitne de er og hvor synd det er på dem, og det er slitsomt for kolleger og tapper også dem for overskudd og virker,  og det er heller ikke deres jobb å være sjelesørgere. I bhg-bransjen er det mye fravær og underbemanning i bhg og enkelte tar litt lett på de egenmeldingene og det faktum at en har så mange egenmeldinger i IA-bedrifter, og da kan det være slitsom å være den som alltid er på jobb uansett og må stå i stormen og underbemanningen. En skal ha høy terskel for å holde seg hjemme! Men det skal heller ikke være noen skremselskultur hvor en ikke tør å bli hjemme hvis en er ordentlig dårlig, fordi en er redd kolleger blir sure, og hvor en ikke tør å si ifra til kolleger om en går gjennom en tøff periode, har en dag hvor en ikke er så bra, men har karret seg på jobb tross alt og kanskje trenger litt tilrettelegging av arbeidet den dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (4 minutter siden):

Hun har jo til en viss grad rett. Du har jo de som gnåler dag ut og dag inn om helseplagene sine og hvor slitne de er og hvor synd det er på dem, og det er slitsomt for kolleger og tapper også dem for overskudd og virker,  og det er heller ikke deres jobb å være sjelesørgere. I bhg-bransjen er det mye fravær og underbemanning i bhg og enkelte tar litt lett på de egenmeldingene og det faktum at en har så mange egenmeldinger i IA-bedrifter, og da kan det være slitsom å være den som alltid er på jobb uansett og må stå i stormen og underbemanningen. En skal ha høy terskel for å holde seg hjemme! Men det skal heller ikke være noen skremselskultur hvor en ikke tør å bli hjemme hvis en er ordentlig dårlig, fordi en er redd kolleger blir sure, og hvor en ikke tør å si ifra til kolleger om en går gjennom en tøff periode, har en dag hvor en ikke er så bra, men har karret seg på jobb tross alt og kanskje trenger litt tilrettelegging av arbeidet den dagen. 

Om man jobber i helsesektoren eller steder som bhg og skole, så holder man seg hjemme med smittsom sykdom. Jeg blir ekstremt lett smittet av covid (hatt 3 runder på 1,5 år) og streptokokker, om en av mine kollegaer kommer på jobb med sykdom, så blir jeg mer irritert, enn om de hadde holdt seg hjemme i 3 dager.. 

Anonymkode: 40bc2...118

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en ped.leder som mener at man skal være på jobb om man ikke er omtrent døende. Selv er hun konstant småsyk på jobben, hoster og herker. Har ingenting å fylle livet med enn jobben, ca. 5 år igjen til hun når pensjonsalder. Nylig brukte hun hele plandagen på å belære kolleger om at man ikke bør snakke om sykdom eller helse på jobb i det hele tatt. Er man dårlig så er man på jobb uten å snakke om det. Samme om man har en dårlig dag. Får ta en IBUX og  falle ned på sofaen hjemme senere og hvile i helgen. Jeg opplever ikke at vi har ansatte som snakker om dårlig helse. Men at folk sliter med litt av hvert, det ser man. Jeg som har kronisk sykdom synes det er trist at hun har en dårlig holdning og så lite empati. Nylig gikk hun på jobb med korona, nå er flere smittet. Vi har ei annen på jobb som har hyppig fravær og det skal denne damen prate om hele tiden. Hun blir nesten sint om folk er syke og blir hjemme. 

Anonymkode: 7e134...e72

Hun høres ut som en helsefare for andre ansatte og pasienter. 

Og så klart kan dere selv bestemme over hva dere skal snakke om på jobb?? 

Dette hadde jeg tatt opp med verneombud og fagforenig. 

Anonymkode: 317a4...901

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en maktsyk sjef som herser med sine ansatte, sukk. Ikke rart at mange folk ikke takler arbeidslivet når ledere oppfører seg slik!

Anonymkode: 64cfa...972

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du i en IA bedrift? Da kan du bruke 24 dager pr år med egenmelding, 8 dager i strekk. Er du ikke i form en dag, gi leder beskjed på kvelden dagen før om at du ikke kommer på jobb. Da rekker leder å erstatte deg. Alle har rett til å bruke egenmelding hvis man ikke er IA bedrift også da er det 4*3 dager pr år man kan være borte med egenmelding.

Anonymkode: 04611...774

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skulle ønske det var slik på min jobb også. DRITTlei av å høre om kollegaer sine sykdommer og ymse helseutfordringer. Gjesp!

Anonymkode: e0d6c...726

På min jobb prater ikke folk om hvor slitne de er eller hvor syke de føler seg.. Folk er positive og fokuserer ikke på det negative, opplever i hvert fall jeg. Dette er bare noe denne ene ped.lederen har hengt seg opp i fordi hun selv konstant er småsyk og er på jobb med sykdom. Har en eller annen form for skyldfølelse, hun smittet flere ansatte med korona. Og så kom denne talen som ikke har noe mål og hensikt!

Anonymkode: 7e134...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (8 timer siden):

Hun har jo til en viss grad rett. Du har jo de som gnåler dag ut og dag inn om helseplagene sine og hvor slitne de er og hvor synd det er på dem, og det er slitsomt for kolleger og tapper også dem for overskudd og virker,  og det er heller ikke deres jobb å være sjelesørgere. I bhg-bransjen er det mye fravær og underbemanning i bhg og enkelte tar litt lett på de egenmeldingene og det faktum at en har så mange egenmeldinger i IA-bedrifter, og da kan det være slitsom å være den som alltid er på jobb uansett og må stå i stormen og underbemanningen. En skal ha høy terskel for å holde seg hjemme! Men det skal heller ikke være noen skremselskultur hvor en ikke tør å bli hjemme hvis en er ordentlig dårlig, fordi en er redd kolleger blir sure, og hvor en ikke tør å si ifra til kolleger om en går gjennom en tøff periode, har en dag hvor en ikke er så bra, men har karret seg på jobb tross alt og kanskje trenger litt tilrettelegging av arbeidet den dagen. 

Nei, hun har ikke rett til å mistenkeliggjøre en og samme person over lenger tid. Baksnakke henne og bare komme med sure oppgulp rundt andres sykdom. Hun har heller ikke rett til å peke på folk og ta opp problemer som ikke eksisterer på arbeidsplassen. Hun går på jobb og hoster hele tiden, det er ganske uforsvarlig, nylig smittet hun flere med korona. Jeg skjønner poenget ditt, men da må det være er ekte problem. Du kan ikke bare ta opp ting som ikke gjelder på vår avdeling eller bhg. 

Anonymkode: 7e134...e72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, hun har ikke rett til å mistenkeliggjøre en og samme person over lenger tid. Baksnakke henne og bare komme med sure oppgulp rundt andres sykdom. Hun har heller ikke rett til å peke på folk og ta opp problemer som ikke eksisterer på arbeidsplassen. Hun går på jobb og hoster hele tiden, det er ganske uforsvarlig, nylig smittet hun flere med korona. Jeg skjønner poenget ditt, men da må det være er ekte problem. Du kan ikke bare ta opp ting som ikke gjelder på vår avdeling eller bhg. 

Anonymkode: 7e134...e72

Hvordan vet dere at det er hun som smitter dere, og ikke barna?

I barnehager er det jo smitte hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet dere at det er hun som smitter dere, og ikke barna?

I barnehager er det jo smitte hele tiden.

Hun var med sønnen sin som hun fortalte hadde korona. Selv ble hun dårlig men valgte å være på jobb. Sånne ting synes hun det er greit å prate om, så lenge det gjelder henne selv. Nå er det flere andre som er smittet med korona. Sier ikke at det er alltid hun som sprer smitte. Men at hun ofte skal være på jobb selv med smittsom sykdom. At hun tåler å ta masse Paracet/ Ibux for å holde ut betyr ikke at alle andre skal miste retten til hvile. Jeg synes også det er direkte frekt å ta opp at man aldri skal snakke om dårlig helse på jobben, spesielt når det ikke er et kjent problem hos oss.
 

Når folk har vært hjemme blir det et slags avhør med henne senere. Og sier folk hvorfor de var hjemme så er det ikke sikkert det kvalifiserer til hvile ifølge henne. Som jeg nevnte i HI at man nesten skal være døende for å bli hjemme. Ellers slipper man ikke unna skjennepreken fra denne ped.lederen. Ingen andre som oppfører seg slik, bare hun. 

Anonymkode: 7e134...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fryktelig slitsomt med sjefer som forventer at man kommer syk på jobb og gir dårlig samvittighet for at man er syk og må være hjemme. Sånn er min sjef også. Likevel hadde jeg foretrukket det din leder sier om åpenhet. Min leder forventer nemlig at man forteller både kollegaer og sjef hva man feiler og hvorfor man er borte. Han sier at det gir mindre baksnakking osv. Men det er jo han som driver fram hele shamingen av de som er syke. Vi andre har full forståelse for at kronisk syke prøver å stå i jobb, men da naturlig nok med litt mer sykefravær enn normalen. Lettvint hvis sykdommen er et brukket ben. Mye kjipere når sykdommen er ME eller psykisk.

Anonymkode: 977a0...e6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres egentlig litt deilig ut, få ting er kjedeligere å snakke om enn helse og symptomer. Selv er jeg alvorlig men usynlig syk, og snakker minst mulig om det. Det er ikke så lett å være veldig empatisk for noen som hoster litt og er slitne på grunn av det.

Anonymkode: cf356...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som du sier høres gruesømt og mulighens farlig ut.  Ingen ønske at man pråter om helseplagene deres dagen rundt men det høres ut som man blir redd for å ta tid børte.  Det er ikke sjefens jobb til å bestemme over hvor syk er syk nok - det er legens.  Og det er viktig at man kan si litt frem om helse.  Sånn få vi bedre forståelse om kollegær som hjelper oss jobber mer effective.  Hvis noen er ikke i god form en dag der er det nyttig å få vite at vi andre kan hjelpe litt og det er viktig at vi har noen kunnskap om hverandre f.eks å ha i bakhodet at noen IKKE tolerer nøtter er kjempe viktig.

Må si at sjefen din har feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...