AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #1 Skrevet 20. august 2024 Ble vaksinert mot livmorhalskreft som ung tenåring (var jomfru) som også skal beskytte mot HPV. Likevel har jeg greid å få høyrisiko Hpv 52. Hvordan er det mulig? Anonymkode: 518ec...11e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #2 Skrevet 20. august 2024 Ble du vaksinert i barnevaksinasjonsprogrammet? Da ble du vaksinert med Cervarix: Cervarix inneholder antigen mot HPV-typene 16 og 18. I tillegg har vaksinen vist beskyttende effekt mot HPV-typer som ikke inngår i vaksinen (kryssbeskyttelse). Uavhengig av HPV-type er det dokumentert mer enn 90 % beskyttelse mot utvikling av alvorlige forstadier til livmorhalskreft hos kvinner som ikke var smittet med HPV ved vaksinasjonstidspunktet [8;11]. Studiene omfattet unge kvinner fra 15-16-årsalder opp til 25-26 år. Disse fikk vaksine etter tredoseprogram. Ved bruk av Cervarix i vaksinasjonsprogram i Skotland ble det oppnådd beskyttelse rundt 90 % mot HPV-infeksjon med HPV 16 og 18 og høy grad av kryssbeskyttelse mot HPV 31, 33 og 45 på 79-93,8% ved vaksinasjon av 12-13 år gamle jenter med 3 doser (dekning 92,4%) [12]. https://www.fhi.no/va/vaksinasjonshandboka/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/hpv-vaksinasjon/?term=#effekt-av-hpv-vaksine Du er altså ikke vaksinert mot type 52. Det er en viss kryssbeskyttelse, men uklart hvor effektiv den er mot 52. Uansett er ikke beskyttelsen 100%. 52 er derimot dekket av Gardasil-9: https://www.felleskatalogen.no/medisin/gardasil-9-msd-633598 som Norge ikke har kjøpt inn pga den er dyrere. Det er snakk om at dette bør endres, og dette er vaksinen som brukes i de fleste andre land. Vi har valgt å betale selv for å vaksinere våre gutter med Gardasil-9, i likhet med mange andre foreldre med helsebakgrunn (særlig leger). Dessverre er det mange som ikke vet dette. Anonymkode: 03db3...247 2 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #3 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ble du vaksinert i barnevaksinasjonsprogrammet? Da ble du vaksinert med Cervarix: Cervarix inneholder antigen mot HPV-typene 16 og 18. I tillegg har vaksinen vist beskyttende effekt mot HPV-typer som ikke inngår i vaksinen (kryssbeskyttelse). Uavhengig av HPV-type er det dokumentert mer enn 90 % beskyttelse mot utvikling av alvorlige forstadier til livmorhalskreft hos kvinner som ikke var smittet med HPV ved vaksinasjonstidspunktet [8;11]. Studiene omfattet unge kvinner fra 15-16-årsalder opp til 25-26 år. Disse fikk vaksine etter tredoseprogram. Ved bruk av Cervarix i vaksinasjonsprogram i Skotland ble det oppnådd beskyttelse rundt 90 % mot HPV-infeksjon med HPV 16 og 18 og høy grad av kryssbeskyttelse mot HPV 31, 33 og 45 på 79-93,8% ved vaksinasjon av 12-13 år gamle jenter med 3 doser (dekning 92,4%) [12]. https://www.fhi.no/va/vaksinasjonshandboka/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/hpv-vaksinasjon/?term=#effekt-av-hpv-vaksine Du er altså ikke vaksinert mot type 52. Det er en viss kryssbeskyttelse, men uklart hvor effektiv den er mot 52. Uansett er ikke beskyttelsen 100%. 52 er derimot dekket av Gardasil-9: https://www.felleskatalogen.no/medisin/gardasil-9-msd-633598 som Norge ikke har kjøpt inn pga den er dyrere. Det er snakk om at dette bør endres, og dette er vaksinen som brukes i de fleste andre land. Vi har valgt å betale selv for å vaksinere våre gutter med Gardasil-9, i likhet med mange andre foreldre med helsebakgrunn (særlig leger). Dessverre er det mange som ikke vet dette. Anonymkode: 03db3...247 Takk for informativt svar. Jeg er født i 94, så ble ikke vaksinert i barnevaksinasjonsprogrammet, men har en lege i familien som fikk alle kvinnene i familien til å ta vaksine mot det som skulle være livmorhalskreft. Jeg var så ung at jeg ikke vet eller husker spesifikt navnet på vaksinen. Tør ikke spørre moren min eller vedkommende om det heller, ønsker ikke bekymre dem med at jeg har høyrisiko hpv. Men betyr det at jeg kan ta hpv-vaksinen? Min lege mener at jeg ikke skal ta hpv-vaksinen siden jeg allerede har fått vaksine mot livmorhalskreft. Ts Anonymkode: 518ec...11e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #4 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi har valgt å betale selv for å vaksinere våre gutter med Gardasil-9, i likhet med mange andre foreldre med helsebakgrunn (særlig leger). Dessverre er det mange som ikke vet dette. Anonymkode: 03db3...247 Dette visste jeg ikke noe om heller. Når er det jeg kan tenke på å vaksinere barnet mitt med det og hvordan går jeg fram? Har ei på 2. Anonymkode: 518ec...11e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #5 Skrevet 20. august 2024 Det er visst gardasil jeg har fått, og den dekker dessverre ikke 52. Anonymkode: 518ec...11e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #6 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for informativt svar. Jeg er født i 94, så ble ikke vaksinert i barnevaksinasjonsprogrammet, men har en lege i familien som fikk alle kvinnene i familien til å ta vaksine mot det som skulle være livmorhalskreft. Jeg var så ung at jeg ikke vet eller husker spesifikt navnet på vaksinen. Tør ikke spørre moren min eller vedkommende om det heller, ønsker ikke bekymre dem med at jeg har høyrisiko hpv. Men betyr det at jeg kan ta hpv-vaksinen? Min lege mener at jeg ikke skal ta hpv-vaksinen siden jeg allerede har fått vaksine mot livmorhalskreft. Ts Anonymkode: 518ec...11e Hvis du logger inn på helsenorge kan du sjekke hvilke vaksiner du har fått. Du må gå inn i Norsk vaksinasjonsregister (SYSVAK) for å finne detaljene, der står det navn på vaksinen som er gitt (jeg sjekket akkurat for barnet mitt nå). Hvis du har fått Cervarix tidligere, er det vits i å ta Gardasil-9, siden den vil gi deg beskyttelse mot varianter du ikke har hatt tidligere og ikke vært vaksinert mot tidligere. Hvis du er fullvaksinert med Gardasil-9 er det neppe noen vits. Anonymkode: 03db3...247
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #7 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette visste jeg ikke noe om heller. Når er det jeg kan tenke på å vaksinere barnet mitt med det og hvordan går jeg fram? Har ei på 2. Anonymkode: 518ec...11e Jeg bestilte resept på nett, vaksinen ble satt på apotek. Veldig enkelt. Det eneste var at apoteket ikke hadde vaksinen inne, så vi måtte avtale time litt fram i tid. Anonymkode: 03db3...247
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #8 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er visst gardasil jeg har fått, og den dekker dessverre ikke 52. Anonymkode: 518ec...11e Det ser ut som at Gardasil-9 dekker 52 ifølge Felleskatalogen? Uansett, ingen vaksine fungerer 100% uansett, dessverre. Det viktige er at du nå vet at du har HPV, og kan få oppfølging for å hindre alvorlig sykdom. INJEKSJONSVÆSKE, suspensjon i ferdigfylt sprøyte: Hver dose inneh.: Humant papillomavirus (HPV) type 6 L1-protein ca. 30 μg, type 11 L1-protein ca. 40 μg, type 16 L1-protein ca. 60 μg, type 18 L1-protein ca. 40 μg, type 31 L1-protein ca. 20 μg, type 33 L1-protein ca. 20 μg, type 45 L1-protein ca. 20 μg, type 52 L1-protein ca. 20 μg, type 58 L1-protein ca. 20 μg, natriumklorid, histidin, polysorbat 80, boraks (E 285), aluminium (som amorft aluminiumhydroksyfosfatsulfatadjuvans) 0,5 mg, vann til injeksjonsvæsker. https://www.felleskatalogen.no/medisin/gardasil-9-msd-633598 Anonymkode: 03db3...247
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #9 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg bestilte resept på nett, vaksinen ble satt på apotek. Veldig enkelt. Det eneste var at apoteket ikke hadde vaksinen inne, så vi måtte avtale time litt fram i tid. Anonymkode: 03db3...247 Når jeg tenker meg om var det mannen min som ringte inn resepten (han er lege). Men du kan bestille vaksineresept på nett, det går kjapt og kostet et par-tre hundre kroner. Anonymkode: 03db3...247
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #10 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du logger inn på helsenorge kan du sjekke hvilke vaksiner du har fått. Du må gå inn i Norsk vaksinasjonsregister (SYSVAK) for å finne detaljene, der står det navn på vaksinen som er gitt (jeg sjekket akkurat for barnet mitt nå). Hvis du har fått Cervarix tidligere, er det vits i å ta Gardasil-9, siden den vil gi deg beskyttelse mot varianter du ikke har hatt tidligere og ikke vært vaksinert mot tidligere. Hvis du er fullvaksinert med Gardasil-9 er det neppe noen vits. Anonymkode: 03db3...247 Jeg må legge til at jeg ikke er lege selv, så dette er ikke råd fra helsepersonell, og det strider dermed ikke mot forumreglene. Men det er basert på det jeg har lest om vaksinene, det er åpent tilgjengelig informasjon (diverse intervjuer og artikler med leger etc). Anonymkode: 03db3...247
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #11 Skrevet 20. august 2024 Du har nok vært veldig uheldig, dessverre. Heldigvis er dere klar over det og kan behandle det. Sjekk her for å se hvor godt vaksinen har virket: https://www.nrk.no/nyheter/ingen-krefttilfeller-etter-hpv-vaksine-1.16601821 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ble du vaksinert i barnevaksinasjonsprogrammet? Da ble du vaksinert med Cervarix: Cervarix inneholder antigen mot HPV-typene 16 og 18. I tillegg har vaksinen vist beskyttende effekt mot HPV-typer som ikke inngår i vaksinen (kryssbeskyttelse). Uavhengig av HPV-type er det dokumentert mer enn 90 % beskyttelse mot utvikling av alvorlige forstadier til livmorhalskreft hos kvinner som ikke var smittet med HPV ved vaksinasjonstidspunktet [8;11]. Studiene omfattet unge kvinner fra 15-16-årsalder opp til 25-26 år. Disse fikk vaksine etter tredoseprogram. Ved bruk av Cervarix i vaksinasjonsprogram i Skotland ble det oppnådd beskyttelse rundt 90 % mot HPV-infeksjon med HPV 16 og 18 og høy grad av kryssbeskyttelse mot HPV 31, 33 og 45 på 79-93,8% ved vaksinasjon av 12-13 år gamle jenter med 3 doser (dekning 92,4%) [12]. https://www.fhi.no/va/vaksinasjonshandboka/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/hpv-vaksinasjon/?term=#effekt-av-hpv-vaksine Du er altså ikke vaksinert mot type 52. Det er en viss kryssbeskyttelse, men uklart hvor effektiv den er mot 52. Uansett er ikke beskyttelsen 100%. 52 er derimot dekket av Gardasil-9: https://www.felleskatalogen.no/medisin/gardasil-9-msd-633598 som Norge ikke har kjøpt inn pga den er dyrere. Det er snakk om at dette bør endres, og dette er vaksinen som brukes i de fleste andre land. Vi har valgt å betale selv for å vaksinere våre gutter med Gardasil-9, i likhet med mange andre foreldre med helsebakgrunn (særlig leger). Dessverre er det mange som ikke vet dette. Anonymkode: 03db3...247 Mitt kull (1997) var de første som fikk vaksinen gjennom barnevaksinasjonsprogrammet og da var det Gardasil vi fikk, faktisk. Det er så patetisk at de etter hvert gikk over til Cervarix at jeg mangler ord. Anonymkode: 90180...919
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #12 Skrevet 20. august 2024 Ta en titt på forekomsten i ditt årskull Se om det fins noen sammenhenger. Kan like greit være større forekomst i din gruppe. Søk offentlig forskning på vaksinen. Klipp og lim fra felleskatalogen er vel og bra, men greit å se på fakta selv, Anonymkode: d7ab6...27f
Paneera Skrevet 20. august 2024 #13 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for informativt svar. Jeg er født i 94, så ble ikke vaksinert i barnevaksinasjonsprogrammet, men har en lege i familien som fikk alle kvinnene i familien til å ta vaksine mot det som skulle være livmorhalskreft. Jeg var så ung at jeg ikke vet eller husker spesifikt navnet på vaksinen. Tør ikke spørre moren min eller vedkommende om det heller, ønsker ikke bekymre dem med at jeg har høyrisiko hpv. Men betyr det at jeg kan ta hpv-vaksinen? Min lege mener at jeg ikke skal ta hpv-vaksinen siden jeg allerede har fått vaksine mot livmorhalskreft. Ts Anonymkode: 518ec...11e Var du seksuelt aktiv før du tok vaksinen?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #14 Skrevet 20. august 2024 Akkurat dette jeg sa til min datter. Dem gir alt for dårlig informasjon når dem satt denne sprøyten. Alle jentene i klassen hennes trudde at no kunne dem ikke få livmorkreft fordi dem hadde tatt vaksinen. Jeg måtte forklare at den ikke er mot alle virusene som finnes som kan gi kreft. Nei det trudde dem ikke på. Dem kan ikke få kreft dem. Jeg sier ikke at du har kreft no altså. Men jeg mener dem informerer alt for lite om hva vaksine beskytter mot. Og at man må være flink til å følge med fordi. Anonymkode: 9904e...9ef 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #15 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Akkurat dette jeg sa til min datter. Dem gir alt for dårlig informasjon når dem satt denne sprøyten. Alle jentene i klassen hennes trudde at no kunne dem ikke få livmorkreft fordi dem hadde tatt vaksinen. Jeg måtte forklare at den ikke er mot alle virusene som finnes som kan gi kreft. Nei det trudde dem ikke på. Dem kan ikke få kreft dem. Jeg sier ikke at du har kreft no altså. Men jeg mener dem informerer alt for lite om hva vaksine beskytter mot. Og at man må være flink til å følge med fordi. Anonymkode: 9904e...9ef Det for nok din datter og venninnene informasjon om når de har seksualitetsundervisning på ungdomsskolen og lærer om HPV. Du kan også gi din datter en dose gardasil 9 i tillegg til cervarix-vaksinene hun har fått hvis du ønsker. Anonymkode: 0d6e4...ade
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #16 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det ser ut som at Gardasil-9 dekker 52 ifølge Felleskatalogen? Uansett, ingen vaksine fungerer 100% uansett, dessverre. Det viktige er at du nå vet at du har HPV, og kan få oppfølging for å hindre alvorlig sykdom. INJEKSJONSVÆSKE, suspensjon i ferdigfylt sprøyte: Hver dose inneh.: Humant papillomavirus (HPV) type 6 L1-protein ca. 30 μg, type 11 L1-protein ca. 40 μg, type 16 L1-protein ca. 60 μg, type 18 L1-protein ca. 40 μg, type 31 L1-protein ca. 20 μg, type 33 L1-protein ca. 20 μg, type 45 L1-protein ca. 20 μg, type 52 L1-protein ca. 20 μg, type 58 L1-protein ca. 20 μg, natriumklorid, histidin, polysorbat 80, boraks (E 285), aluminium (som amorft aluminiumhydroksyfosfatsulfatadjuvans) 0,5 mg, vann til injeksjonsvæsker. https://www.felleskatalogen.no/medisin/gardasil-9-msd-633598 Anonymkode: 03db3...247 Det er ikke Gardasil 9 jeg har fått, men kun Gardisil. Gardasil 9 kom først på markedet i 2015. Gardasil var før det og før 2015 fantes ikke Gardasil 9 i Norge Ts Anonymkode: 518ec...11e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå