AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #1 Skrevet 20. august 2024 At det kontant blir problemer. Han er i midten av 30-åra, og har vel alltid vært litt små-distré. Men siste åra har det blitt verre og verre. I trafikken glemmer han flere ganger i uka hvor vi skal. Kjører forbi avkjøringen til skole og barnehage, eller feil retning når vi skal på butikken osv. Glemmer babycallen til barna på badet på kvelden, og går og legger seg. Vi hører dermed ikke barna ila natta. Heldigvis er jeg oppe og ammer på natta, og får henta babycallen. Glemmer konstant faste ting som skal til barnehagen, som vannflaske og jakke. Enkle beskjeder blir bare glemt eller misforstått selv om jeg gjentar det. Vi legger hvert vårt barn på kvelden (jeg ammer som sagt), og da blir barnehage-barnet lagt med hodet fullt av strikker og spenner flere ganger i uka. Og ofte med sokkene fremdeles på. Vi har rutiner på tannpuss, vask, gre håret og bytte klær som kveldsstell, men han glemmer noe hver eneste kveld. Husker han håret, så har han glemt vask osv. Det er små trivielle ting, men jeg klarer ikke å stole på han lenger. Han er utelukkende god og gjør sitt beste, men passer han godt nok på barna når jeg ikke er der.. redd han plutselig glemmer bilbelte på barna, eller rygger ut bilen før barna har satt seg inn eller lignende. Overreagerer jeg, eller bør jeg være bekymra for han? Anonymkode: aee43...081
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #2 Skrevet 20. august 2024 Be ham ta en tur til legen. Anonymkode: f8bfb...fe6 16 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #4 Skrevet 20. august 2024 Du høres i overkant kontrollfreak og hysterisk ut, sett vekk i fra det med å kjøre feil vei og forbi avkjøringer ofte. Anonymkode: 5d425...623
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #5 Skrevet 20. august 2024 Du ordner jo bare opp... Hadde han glemt babycallen på badet, eller en vannflaske på nattbordet, eller strikk i håret. Så hadde han fått et solid spark i siden, og beskjed om å stå opp og fikse. Glemmer han et bilbelte ville jeg smelt inni helvete. Er noe glemt i barnehagen får han kjøre hjem og hente. Anonymkode: 20350...ee3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #6 Skrevet 20. august 2024 Føler med deg ❤️ Hvis det har blitt verre, bør han vel til legen. Anonymkode: 5900c...cb6 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #7 Skrevet 20. august 2024 Legen, mener dere det? Huff, håper da ikke det, for både min mann og flere av mine venners menn er også sånn. Tror dessverre mange menn er sånn, hvorfor de er det, vet jeg ikke. Anonymkode: 8ebb5...c9f
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #8 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Legen, mener dere det? Huff, håper da ikke det, for både min mann og flere av mine venners menn er også sånn. Tror dessverre mange menn er sånn, hvorfor de er det, vet jeg ikke. Anonymkode: 8ebb5...c9f De er sånn fordi det ikke får en konsekvens og noen andre rydder etter dem. Anonymkode: 8609b...c18 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #9 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Legen, mener dere det? Huff, håper da ikke det, for både min mann og flere av mine venners menn er også sånn. Tror dessverre mange menn er sånn, hvorfor de er det, vet jeg ikke. Anonymkode: 8ebb5...c9f Ja, hvis han er for ufokusert til å ivereta babyens sikkerhet må dere enten få bedre systemer eller han må få hjelp til å huske bedre. Lett å bare ha fokus på at en blir irritert, men når babycall eller bilbelte blir glemt er det ikke bare irriterende lenger men farlig. Anonymkode: f8bfb...fe6 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #10 Skrevet 20. august 2024 Min mann er sånn, men det ble veldig mye verre i en periode der han var veldig sliten. Da ble det plutselig helt ekstremt, og i mye større grad et problem enn tidligere. Han ble sykemeldt en god stund, og etter det har han kommet tilbake til normalt surrete😅 Anonymkode: 71780...aa2 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #11 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min mann er sånn, men det ble veldig mye verre i en periode der han var veldig sliten. Da ble det plutselig helt ekstremt, og i mye større grad et problem enn tidligere. Han ble sykemeldt en god stund, og etter det har han kommet tilbake til normalt surrete😅 Anonymkode: 71780...aa2 Han er sliten om dagen ja, og endel stressa. Mistrivsel på arbeidsplassen og dårlig søvn pga baby, så håper det er bare dette og ikke noe medisinsk. Ufarlig normalt surrete er greit 😅 godt å høre at dere fant ut av det, og at alt er bedre for dere❤️ Anonymkode: aee43...081
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #12 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): At det kontant blir problemer. Han er i midten av 30-åra, og har vel alltid vært litt små-distré. Men siste åra har det blitt verre og verre. I trafikken glemmer han flere ganger i uka hvor vi skal. Kjører forbi avkjøringen til skole og barnehage, eller feil retning når vi skal på butikken osv. Glemmer babycallen til barna på badet på kvelden, og går og legger seg. Vi hører dermed ikke barna ila natta. Heldigvis er jeg oppe og ammer på natta, og får henta babycallen. Glemmer konstant faste ting som skal til barnehagen, som vannflaske og jakke. Enkle beskjeder blir bare glemt eller misforstått selv om jeg gjentar det. Vi legger hvert vårt barn på kvelden (jeg ammer som sagt), og da blir barnehage-barnet lagt med hodet fullt av strikker og spenner flere ganger i uka. Og ofte med sokkene fremdeles på. Vi har rutiner på tannpuss, vask, gre håret og bytte klær som kveldsstell, men han glemmer noe hver eneste kveld. Husker han håret, så har han glemt vask osv. Det er små trivielle ting, men jeg klarer ikke å stole på han lenger. Han er utelukkende god og gjør sitt beste, men passer han godt nok på barna når jeg ikke er der.. redd han plutselig glemmer bilbelte på barna, eller rygger ut bilen før barna har satt seg inn eller lignende. Overreagerer jeg, eller bør jeg være bekymra for han? Anonymkode: aee43...081 Svaret her er veldig enkelt. Han er mann og har vanskeligere for å ha denne typen praktisk hukommelse. Det blir ikke bedre når du husker for han 🙂 Kanskje han har mye å tenke på? PS! Sett mer pris på tingene han husker enn å ta ham på det han glemmer. Det lønner seg i lengden. Han stresser mindre og får brukt de ekstra hjernecellene til å huske 🙂 Anonymkode: 6c84f...0fa 1
29_j Skrevet 20. august 2024 #13 Skrevet 20. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): At det kontant blir problemer. Han er i midten av 30-åra, og har vel alltid vært litt små-distré. Men siste åra har det blitt verre og verre. I trafikken glemmer han flere ganger i uka hvor vi skal. Kjører forbi avkjøringen til skole og barnehage, eller feil retning når vi skal på butikken osv. Glemmer babycallen til barna på badet på kvelden, og går og legger seg. Vi hører dermed ikke barna ila natta. Heldigvis er jeg oppe og ammer på natta, og får henta babycallen. Glemmer konstant faste ting som skal til barnehagen, som vannflaske og jakke. Enkle beskjeder blir bare glemt eller misforstått selv om jeg gjentar det. Vi legger hvert vårt barn på kvelden (jeg ammer som sagt), og da blir barnehage-barnet lagt med hodet fullt av strikker og spenner flere ganger i uka. Og ofte med sokkene fremdeles på. Vi har rutiner på tannpuss, vask, gre håret og bytte klær som kveldsstell, men han glemmer noe hver eneste kveld. Husker han håret, så har han glemt vask osv. Det er små trivielle ting, men jeg klarer ikke å stole på han lenger. Han er utelukkende god og gjør sitt beste, men passer han godt nok på barna når jeg ikke er der.. redd han plutselig glemmer bilbelte på barna, eller rygger ut bilen før barna har satt seg inn eller lignende. Overreagerer jeg, eller bør jeg være bekymra for han? Anonymkode: aee43...081 Tror du er kommet der at du skal legge merke til alt og da ser du alt også. Det er menneskelig å glemme, men han er en diskré type og det er endel av personligheten hans. Du har valgt denne mannen selv. Prøv å flytt fokuset.. I "verstefall" har han mulig ADD, eller bare er i en tenkende periode. Ikke tenk Alzheimer. Jeg har jobber lenge med pasienter i den gruppa. Hvis det er det du er bekymret for? Endret 20. august 2024 av 29_j 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #14 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han er sliten om dagen ja, og endel stressa. Mistrivsel på arbeidsplassen og dårlig søvn pga baby, så håper det er bare dette og ikke noe medisinsk. Ufarlig normalt surrete er greit 😅 godt å høre at dere fant ut av det, og at alt er bedre for dere❤️ Anonymkode: aee43...081 Ja, er glad for det, men det var også viktig at han hadde en lege som tok han på alvor. Han fikk mye lenger sykemelding enn han hadde sett for seg, men det var det som skulle til. Ville i alle fall bedt han ta en tur til legen og fortelle hvordan han har det, uten å pynte på det. Lykke til, håper dere finner ut av det!❤️ Anonymkode: 71780...aa2 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #15 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Legen, mener dere det? Huff, håper da ikke det, for både min mann og flere av mine venners menn er også sånn. Tror dessverre mange menn er sånn, hvorfor de er det, vet jeg ikke. Anonymkode: 8ebb5...c9f Det er fullt mulig å få påbegynnende demens selv om man er ung. Eller i verste fall svulst på hjernen. Det er lite sannsynlig, men han bør bli fulgt opp av lege for å utelukke dette, spesielt når det gradvis blir verre og verre. Anonymkode: ce9fa...e1b 2
29_j Skrevet 20. august 2024 #16 Skrevet 20. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er fullt mulig å få påbegynnende demens selv om man er ung. Eller i verste fall svulst på hjernen. Det er lite sannsynlig, men han bør bli fulgt opp av lege for å utelukke dette, spesielt når det gradvis blir verre og verre. Anonymkode: ce9fa...e1b Forntalelappdemens er de yngre som får. Alikavel ganske sjeldent under 60. Jeg ville tenkt helt andre ting enn dette. Endret 20. august 2024 av 29_j
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #17 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er fullt mulig å få påbegynnende demens selv om man er ung. Eller i verste fall svulst på hjernen. Det er lite sannsynlig, men han bør bli fulgt opp av lege for å utelukke dette, spesielt når det gradvis blir verre og verre. Anonymkode: ce9fa...e1b Åååå jeg ville ikke bekymret meg for demens enda. Jeg kan fortelle at jeg oppførte meg som en smådement 80 åring i flere år. Årsaken var stress og det at all min energi gikk til å beskytte barna i et turbulent forhold. Den dagen ekskona flyttet ble hodet klart som dagen. Det var som om jeg åpnet et tredje øye. Selv datoer og avtaler klistret seg dast i hjernebarken. Jeg tror det skyldes at stresset var borte og at jeg ikke hadde annet valg Anonymkode: 6c84f...0fa 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #18 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Legen, mener dere det? Huff, håper da ikke det, for både min mann og flere av mine venners menn er også sånn. Tror dessverre mange menn er sånn, hvorfor de er det, vet jeg ikke. Anonymkode: 8ebb5...c9f Er der virkelig så vanlig glemme kle av barna helt før sengetid flere ganger i uka?? 😳 Husker de gi barna mat da? Jeg har adhd, og selv jeg klarer ikke glemme min daglige avkjørsel til jobb flere ganger i uka... En gang i blant sitter jeg i egne tanker ja, men flere ganger i uka? På daglig kjørerutine?? Anonymkode: dc93e...584 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #19 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): De er sånn fordi det ikke får en konsekvens og noen andre rydder etter dem. Anonymkode: 8609b...c18 Jepp. Må ikke gjøre det! Et lønner seg ikke for dem å gidde å gjøre ting ordentlig første gangen. La de ordne opp i ting selv. Evt senk egne skuldre (med unntak av farlig trafikk), hva gjør det om barnet sover med sokker? Hvis det ikke plager barnet? At de ikke gjør ting likt som oss betyr ikke at det er feil av den grunn. Og hvem bestemte kveldsrutinen deres? Tipper det ikke var han… la han få konsekvensene fra bhg. Ringer de deg med en mangel så si at de må ringe far for det må han ordne. La han få høre om de våte kalde føttene fordi støvlene ble hjemme. Kan fort hende han begynner å tenke på støvler! min man slipper ikke unna ansvaret og glemmer heller ikke viktige ting som gjelder barna Anonymkode: 7793b...77e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #20 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Han er sliten om dagen ja, og endel stressa. Mistrivsel på arbeidsplassen og dårlig søvn pga baby, så håper det er bare dette og ikke noe medisinsk. Ufarlig normalt surrete er greit 😅 godt å høre at dere fant ut av det, og at alt er bedre for dere❤️ Anonymkode: aee43...081 Mest sannsynlig er det dette, ja. Alle blir glemske når vi har det travelt. Få på plass rutiner med huskelapper en stund fremover? Anonymkode: 26f0b...e20 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå