Gå til innhold

Gravid rett etter SA?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bare lurer på om det er vits i å ta noe tidlig ultralyd? Jeg gjorde det sist gang i uke 6 og fikk se alt var fint men mistet allikevel. Er det noe poeng å egentlig dra på ultralyd da? Eller bare kontakte jordmor og følge det ordinære løpet og håpe for det beste? Hva har dere andre gjort? Kunne dratt hver uke liksom men det blir litt dyrt😅

Anonymkode: 402ce...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare du som kan kjenne på om du synes det er vits for din egen del.

Jeg tok PTUL da jeg var 8 uker på vei, og fikk se en liten bamsemums med et bankende hjerte. Når man får se bankende hjerte i uke 8, er vel sjansen for abort under 2% mener jeg å ha lest. Så jeg synes absolutt det var vits for min egen del, og jeg spontanaborterte første gang før jeg rakk noen ultralyd. Jeg ville ikke gått til jeg var nesten 13 uker uten å vite om det i det hele tatt stod bra til der inne. 

Anonymkode: d6d70...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er bare du som kan kjenne på om du synes det er vits for din egen del.

Jeg tok PTUL da jeg var 8 uker på vei, og fikk se en liten bamsemums med et bankende hjerte. Når man får se bankende hjerte i uke 8, er vel sjansen for abort under 2% mener jeg å ha lest. Så jeg synes absolutt det var vits for min egen del, og jeg spontanaborterte første gang før jeg rakk noen ultralyd. Jeg ville ikke gått til jeg var nesten 13 uker uten å vite om det i det hele tatt stod bra til der inne. 

Det som skjedde første SA. Der hadde jeg blødninger og dårlig følelser i månedsvis men jordmor sa det var normalt med spotting og lite symptomer. Sa var i uke 10+6 men mistenker det egentlig var en MA også. Her sist var jeg på ultralyd 6+5 alt var fint. Ma i uke 11 og da fant de et dødt foster som målte 9 uker og 5 dager. Så sjansene for spontanabort var jo statistisk sett minimale. Men er kanskje greit allikevel med ultralyd bare for å se at det er et foster og ikke tom fostersekk, exu eller liknende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det som skjedde første SA. Der hadde jeg blødninger og dårlig følelser i månedsvis men jordmor sa det var normalt med spotting og lite symptomer. Sa var i uke 10+6 men mistenker det egentlig var en MA også. Her sist var jeg på ultralyd 6+5 alt var fint. Ma i uke 11 og da fant de et dødt foster som målte 9 uker og 5 dager. Så sjansene for spontanabort var jo statistisk sett minimale. Men er kanskje greit allikevel med ultralyd bare for å se at det er et foster og ikke tom fostersekk, exu eller liknende. 

Jeg hadde ikke ro i sjela før jeg var på TUL i uke 13 selv om jeg tok PTUL, men jeg følte at jeg ihvertfall kunne fortelle familien om graviditeten etter PTUL og for min del var jo sjansen minimal for at det skulle gå galt denne gangen også, spesielt etter å ha sett hjertebank etter uke 8, da jeg både er ung og frisk.  Så for min del var det nyttig. Har du snakket med lege om støttemedisiner siden du har mistet to ganger på rad? ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg hadde ikke ro i sjela før jeg var på TUL i uke 13 selv om jeg tok PTUL, men jeg følte at jeg ihvertfall kunne fortelle familien om graviditeten etter PTUL og for min del var jo sjansen minimal for at det skulle gå galt denne gangen også, spesielt etter å ha sett hjertebank etter uke 8, da jeg både er ung og frisk.  Så for min del var det nyttig. Har du snakket med lege om støttemedisiner siden du har mistet to ganger på rad? ❤️

Skjønner den. Vel ikke snakk om 2 ganger på rad. Første var SA, så fikk jeg et barn, og så ble jeg uventet gravid og mistet. Vet det var kromsomavvik som var årsaken, så støttemedisiner hadde gjort liten nytte.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei,

Jeg bare lurer på om det er vits i å ta noe tidlig ultralyd? Jeg gjorde det sist gang i uke 6 og fikk se alt var fint men mistet allikevel. Er det noe poeng å egentlig dra på ultralyd da? Eller bare kontakte jordmor og følge det ordinære løpet og håpe for det beste? Hva har dere andre gjort? Kunne dratt hver uke liksom men det blir litt dyrt😅

Vet du.. Det er 100% avhengig av hva du ønsker selv. Ingenting galt med å ta en UL, heller ingenting galt med å la være. Men personlig ville jeg ventet til uke 7-8. 

Jeg valgte å ta tidlig UL ved graviditet etter MA, men ikke uke 7+5. Har man først fått se hjerteslag så er sannsynligheten rundt 3% for at det går galt sier de, men har selv opplevd at hjertet stoppet etter det. Så det kan fremdeles gå galt så klart, men for meg hjalp det veldig og få SE at hjerte slo. 

Fått 2 barn, deretter 3 SA og 2 MA før jeg nå er kommet til uke 34. 

Anonymkode: 498c7...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde en spontanabort for litt over 4 uker siden. 19 juli. Blødde i kun 7 dager, men var mye koagler. Var da 6 uker på veg med en HCG på 900. Mistet alt av graviditetssymptomer som ømme bryst etter dette. Testet negativt på 2 tester for 1 uke og 5 dager siden. For 4 dager siden såg jeg en svak strek. Igår var den mye mer tydelig og får 2-3 på Clear Blue. Erfaringer? Kan rester føre til nedgang i HCG også plutselig stige igjen?? Eller kan det være ny graviditet? Venter på svar på HCG blodprøve hos legen. Har også nå fått ømme bryst igjen.

Anonymkode: c579c...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme. Ble gravid med en gang jeg sluttet å blø. Var inne til ul for å se om jeg virkelig hadde abortert. Det var en ny spire. Nå er han 12 år 😀

Anonymkode: 4e6a7...fc6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde en spontanabort for litt over 4 uker siden. 19 juli. Blødde i kun 7 dager, men var mye koagler. Var da 6 uker på veg med en HCG på 900. Mistet alt av graviditetssymptomer som ømme bryst etter dette. Testet negativt på 2 tester for 1 uke og 5 dager siden. For 4 dager siden såg jeg en svak strek. Igår var den mye mer tydelig og får 2-3 på Clear Blue. Erfaringer? Kan rester føre til nedgang i HCG også plutselig stige igjen?? Eller kan det være ny graviditet? Venter på svar på HCG blodprøve hos legen. Har også nå fått ømme bryst igjen.

Anonymkode: c579c...afb

Rester fører ikke til stigning i hcg, så har du hatt helt negative tester for at det så blir ny positiv test er det ikke pga rester. Så er nok en ny graviditet ja. Mange opplever at de er mer fruktbar like etter en SA og mange blir gravid igjen på første syklus. 

Anonymkode: 4cee4...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme. Ble gravid straks jeg sluttet å blø. 

Anonymkode: 2e7e7...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ny graviditet. 🥰

Anonymkode: 03093...fde

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest logiske er at dette er en ny graviditet. Det skjedde med både meg og venninnen min. Masse lykke til

Anonymkode: cc64f...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 12.48):

Hei,

Pga 1 SA og 1 MA (begge der foster sluttet å utvikle seg i uke 😎 på rad fikk jeg denne gang ultralyd i uke 8 og 10. Hjertet slo og utviklingen mellom de to hadde gått akkurat som det skulle og alt så fint ut. Likevel viste ordinær tidlig ultralyd at hjertet hadde sluttet å slå i uke 11. Så jeg føler ikke at tidlige ultralyder er en garanti for at det går bra. Men greit å vite med en gang hvis det har gått galt i uke 8, enn i min første MA, der det ikke ble oppdaget før i uke 11. Ved neste svangerskap håper jeg på lik oppfølging. 

Anonymkode: 92a8b...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplevde dessverre at fosteret sluttet å utvikle seg da jeg var 8+3. Har lest litt her inne og det er en del MA som skjer i den uken, visstnok (kun anekdotisk). I min neste graviditet tok jeg ultralyd privat i uke 9 og 12. Det var ikke TUL på den tiden. Neste graviditet gikk bra.

Anonymkode: cc64f...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...