Gå til innhold

Til dere som leier ut, hvor rause er dere når leieforholdet opphører?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leier, og har nå sagt opp og flyttet ut av leilighet. 

Har ikke levert nøkler fordi utleier ikke er tilgjengelig. Er helt flyttet ut og har vasket ut. Trenger bare en godkjenning at det er ok og få utbetalt depositumpengene. 

Jeg flyttet lenge før tiden, hadde 3 mnd oppsigelse, men flyttet ut før det hadde gått 2 mnd. Har betalt leie for alle 3 oppsigelses månedene, så skylder ikke utleier noe penger. Strengt tatt kan vel utleier vente til hele leieperioden har gått ut, men hadde ikke dere bare sjekket å blitt ferdig med det? Hvorfor drøye det? 

Anonymkode: bcc1d...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor drøye det?

Fordi dere har en kontrakt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi avtaler med leieboer hva som passer best. Er veldig greit nå leietaker er ute litt før så man rekker å sjekke vasking og fikse litt småting om det trengs før neste flytter inn. Hvorfor er utleier ikke tilgjengelig? 

Anonymkode: fcd1b...15c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg leier, og har nå sagt opp og flyttet ut av leilighet. 

Har ikke levert nøkler fordi utleier ikke er tilgjengelig. Er helt flyttet ut og har vasket ut. Trenger bare en godkjenning at det er ok og få utbetalt depositumpengene. 

Jeg flyttet lenge før tiden, hadde 3 mnd oppsigelse, men flyttet ut før det hadde gått 2 mnd. Har betalt leie for alle 3 oppsigelses månedene, så skylder ikke utleier noe penger. Strengt tatt kan vel utleier vente til hele leieperioden har gått ut, men hadde ikke dere bare sjekket å blitt ferdig med det? Hvorfor drøye det? 

Dette høres rart ut. Skal ikke noen nye flytte inn? Betaler du dobbel husleie? Der du bor nå og ditt gamle sted?

Når noen sier opp her så legger jeg straks ut annonse, og så prøver jeg å finne en ny en så ikke gamle leietager må betale dobbelt. Det er en uting. Alltid godt bra. Og utsjekk gjør vi så kjapt det lar seg gjøre og dagen etter flytter ny leietager inn. Leid ut i 11 år, alltid gjort det slik

Anonymkode: d52aa...097

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, vi avtaler med leieboer hva som passer best. Er veldig greit nå leietaker er ute litt før så man rekker å sjekke vasking og fikse litt småting om det trengs før neste flytter inn. Hvorfor er utleier ikke tilgjengelig? 

TS

Svarer at det er mye å gjøre om dagen. Det kan jo bety så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at du skal ha igjen penger om utleier leier ut til noen andre før din kontrakt har utløpt, selvom du ikke bor der. I teorien disponerer du fortsatt leiligheten.  

Anonymkode: 79b45...71a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette høres rart ut. Skal ikke noen nye flytte inn? Betaler du dobbel husleie? Der du bor nå og ditt gamle sted?

Når noen sier opp her så legger jeg straks ut annonse, og så prøver jeg å finne en ny en så ikke gamle leietager må betale dobbelt. Det er en uting. Alltid godt bra. Og utsjekk gjør vi så kjapt det lar seg gjøre og dagen etter flytter ny leietager inn. Leid ut i 11 år, alltid gjort det slik

Ja, blir litt dobbel leie, men hadde oppsparte midler til det. Var sånn jeg tenkte det burde gjøres også. Håper jeg får noe orden på det snart.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jo egentlig ikke levere nøkler før leieforholdet opphører.. 

Anonymkode: 84d7c...0b5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar utleier i mot nøkler før leieforholdet er over kan de ikke kreve leie ut perioden, da du skal ha tilgang til leiligheten i perioden du betaler for. Vil tro de derfor ikke ønsker å få nøklene før tiden

Anonymkode: 3e5e5...f15

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tar utleier i mot nøkler før leieforholdet er over kan de ikke kreve leie ut perioden, da du skal ha tilgang til leiligheten i perioden du betaler for. Vil tro de derfor ikke ønsker å få nøklene før tiden

Hvis TS synes det er greit er det jo det. Men de kan ikke leie ut til andre i perioden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har flyttet ut og bor nå 1 time unna, så kommer ikke til å benytte den og har sagt at den er disponibel når som helst til visning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utleier annonsert boligen for utleie etter at dere sa opp, eller har tenkt å bruke den selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (11 minutter siden):

Har utleier annonsert boligen for utleie etter at dere sa opp, eller har tenkt å bruke den selv?

Den ligger annonsert ute ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den ligger annonsert ute ja

Fra hvilken dato står den ledig fra i annonsen?

Anonymkode: cbd85...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er raske med å prøve å finne ny leietaker, men om ingen kan flytte inn før de tre mnd er gått, så tar vi husleie de tre månedene (nå har ikke det skjedd enda, da vi alltid får leid ut før); det handler ikke om at vi ikke er rause, men at leieinntekten er nødvendig for å ha nok til alle utgifter. Vi leier jo ikke ut fordi vi synes det er gøy, men fordi vi trenger pengene.

Anonymkode: cdeba...a37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fra hvilken dato står den ledig fra i annonsen?

Anonymkode: cbd85...d70

1 okt. Jeg har altså flyttet ut tidlig, men betalt leie frem til 1 okt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært i dine sko og da fikk utleier nøklene og jeg depositumspengene før tiden. Utleier var bare glad for en periode der det sto tomt så han kunne ordne noen ting uten at det bodde noen der. 
Står pengene på en depositumskonto?

Anonymkode: dc1b2...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 19.13):

Vi gjør det også på denne måten. Blir litt intenst med mange visninger på kort tid, men er en fordel både for oss og leietaker at det går så raskt som mulig. For oss minst mulig styr og ikke tap av leieinntekt og for leietaker det å slippe å betale dobbelt.

Anonymkode: 326ca...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har vært i dine sko og da fikk utleier nøklene og jeg depositumspengene før tiden. Utleier var bare glad for en periode der det sto tomt så han kunne ordne noen ting uten at det bodde noen der. 
Står pengene på en depositumskonto?

Anonymkode: dc1b2...8ce

Ja, pengene står på depositumkonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å sjekke så fort vi har mulighet når leietaker har flyttet ut, selv om det er før tiden, dersom det er det leietaker ønsker.

Vi prøver jo også selvsagt å få inn nye før oppsigelsestiden går ut dersom leietaker flytter ut lenge før, så tidligere leietaker slipper å betale dobbelt mer enn nødvendig. I kontrakten har vi alltid 3 mnd, men som regel blir det i praksis 1 mnd eller mindre, siden leietaker flytter fort ut og vi er raske til å få inn nye. Det hender jo også at vi selv må ordne noen ting imellom leietakere. Denne gangen må vi f.eks gjøre noen oppgraderinger og vedlikehold på bad og kjøkken, og da slapp leietaker å betale fra vi startet med arbeidet, ca 1 uke etter at han flyttet ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...