AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #1 Del Skrevet 20. august 2024 Jeg er kronisk syk og "klamrer" meg fast i 50 % jobb og 50 % aap. Sykepengerettighetene står nå i karantene, dvs. at 26-ukers perioden er over 01.10. Tilstanden blir stadig verre og mye holder på å galt nå. Men med tilrettelegging, feriedager og egenmeldinger går det på et vis. Hvis jeg nå blir sykemeldt fra min 50 % jobb, er jeg innstilt på å være sykemeldt med 100 % aap. Men hva med etter 01.10- vil jeg da få tilbake mine sykepengerettigheter og stå på aap + ordinære sykepenger eller bli værende på 100 % aap ? Anonymkode: ab687...a45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #2 Del Skrevet 20. august 2024 26ukers perioden stopper og må starte beregning på nytt om man er sykemeldt mer enn arbeidsgivers 16 dager Anonymkode: bb3fc...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jammf Skrevet 20. august 2024 #3 Del Skrevet 20. august 2024 (endret) . Endret 20. august 2024 av Jammf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marix Skrevet 20. august 2024 #4 Del Skrevet 20. august 2024 Så vidt jeg har forstått opparbeider du deg ikke nye sykepengerettigheter så lenge du mottar AAP. Dersom du ikke klarer å jobbe 50% må du krysse av på meldekortet at du ikke har jobbet og få permisjon uten lønn fra jobb for de aktuelle dagene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jammf Skrevet 20. august 2024 #5 Del Skrevet 20. august 2024 Ikke nye sykepengerettigheter på den 50 % stillingen jeg faktisk jobber når de 26 ukene har gått? Og sykemeldt i aap går bra, jeg har vedtak 100 % aap, men jobber 50 % med ordinær lønn hos arbeidsgiver med tanke på utprøving for hvor mye jeg klarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #6 Del Skrevet 21. august 2024 Så lenge du har aap så skal denne økes ved sykdom, slik at du får høyere aap utbetalt. Du fører det på meldekortet. Du trenger ikke sykemelding, med mindre Nav ber om en legeerklæring. Sykepengerrettigheter tjener du opp når du har vært helt arbeidsfør i 26 uker. Det vil si 26 uker hvor du ikke mottar verken sykepenger eller aap. Så lenge du får aap er du ikke helt arbeidsfør og du tjener dermed ikke opp nye sykepengerrettigheter. Du burde be om ett møte med nav, og eventuelt arbeidsgiver. Det høres litt ut som det kan være bedre for deg lg arbeidsgiver å heller jobbe f.eks 20 eller 30% en periode fremover, og ha resten på aap. Da får du mer tid til hvile/behandling, og arbeidsgiver får mer forutsigbarhet. Eventuelt om nav kan gå inn med lønnstilskudd for å dekke opp egenmelding slik at arbeidsgiver slipper betale dette, iallefall inntil du har mer stabiitet rundt sykdommen. Og selv om dere avtaler at du skal jobbe mindre, så kan du jo jobbe mer innimellom hvis du kjenner du klarer det! Anonymkode: 461b2...7c5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #7 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 18.49): Jeg er kronisk syk og "klamrer" meg fast i 50 % jobb og 50 % aap. Sykepengerettighetene står nå i karantene, dvs. at 26-ukers perioden er over 01.10. Tilstanden blir stadig verre og mye holder på å galt nå. Men med tilrettelegging, feriedager og egenmeldinger går det på et vis. Hvis jeg nå blir sykemeldt fra min 50 % jobb, er jeg innstilt på å være sykemeldt med 100 % aap. Men hva med etter 01.10- vil jeg da få tilbake mine sykepengerettigheter og stå på aap + ordinære sykepenger eller bli værende på 100 % aap ? Anonymkode: ab687...a45 Du tjener ikke opp ny rett til sykepenger når du har aap. Du kan ha rett på sykepenger fra arbeidsgiver i arbeidsgiverperioden, men ikke fra folketrygden hvis du gikk til maksdato før du gikk over på aap. Anonymkode: ac7c5...19d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå