Gå til innhold

Forsikring av bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en bil som ikke er EU-godkjent, og som jeg skal selge "som den er". Den har jeg bilforsikring på. 

Mens jeg venter på salget får jeg nå levering på en ny bil som jeg da må forsikre. Må jeg i denne situasjonen betale dobbelt opp med forsikring for begge bilene mens jeg venter på å få solgt den gamle?

Anonymkode: a7c98...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, om du ikke avregistrerer den så må du betale forsikring på begge. 

Anonymkode: dedd9...cb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper eller selger du bilen privat, er det kjøpsloven som gjelder. Kjøper eller selger du en bil, er det derimot forbrukerkjøpsloven du skal forholde deg til. Og det er i denne loven endringene har skjedd. – Det blir ikke lenger lov til å selge en bil «som den er».3. jan. 2024

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/samfunn/bruktbil-endringer

Du bør kanskje avskilte bilen.

Anonymkode: c883b...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøper eller selger du bilen privat, er det kjøpsloven som gjelder. Kjøper eller selger du en bil, er det derimot forbrukerkjøpsloven du skal forholde deg til. Og det er i denne loven endringene har skjedd. – Det blir ikke lenger lov til å selge en bil «som den er».3. jan. 2024

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/samfunn/bruktbil-endringer

Du bør kanskje avskilte bilen.

Anonymkode: c883b...415

Slutter aldri å bli overrasket over at folk forstår det de vil av hva som faktisk blir skrevet. 😉 det du skriver om gjelder for kjøp av bruktbil via forhandler og ikke privat personer.

Ts - ja hvis du ønsker å ha begge bilene påskiltet så må du enten betale forsikring eller evt regning fra tff, forsikring er selvsagt langt billigere en "mulkt" fra tff. 

Men det er en rimelig enkel å grei sak å avreg/påreg en bil via vegvesen.no uten at du må levere skilter eller lignende.

Anonymkode: 8aca2...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen du skal selge endrer du til bare ansvarsforsikring, det er den minste forsikringen du kan ha når du har skilter. Ev. kan du levere inn skiltene, da trenger du ikke forsikring. Kjøper henter da med prøveskilter eller henger.

Anonymkode: 32bd8...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du to biler må du betale for to biler ja. 
Bilforsikring følger bilen. 
Har du en bil, betaler du for en bil. Har du fem biler, betaler du for fem biler. 

Anonymkode: 046ef...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...