Gå til innhold

Vondt i tann etter fylling

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen uker siden borret jeg i ei tann og fikk en fylling. Først etter to uker begynner jeg å kjenne smerter ved tygging, både myk og hard mat. Frem til da var ting helt fint og ingen smerter.

Nå har det vært slik i 4-5 dager. Det har ikke blitt bedre eller verre.

Hva kan årsaken være, er det normalt og bør jeg kontakte tannlegen innen en viss tid om det ikke går over?

Anonymkode: 4ab9e...078

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde du en dyp fylling? Jeg har nylig fått en dyp fylling og min tannlege sa at for noen så kan det ende med rotfylling.. jeg fikk også plutselig litt smerter/ubehag en stund etter fylling men nå har det gått over igjen. Jeg ble også informert om at ising kan forekomme lenge etter fylling. Men hvis det gjør ordentlig vondt/vondere over lang tid så ville jeg nok tatt en tur til tannlegen ja.. 

Skrevet

Ring tannlegen? Så fremt du ikke får et svar av en faktisk tannlege her inne så er sannsynligheten for gjetting på alskens utfordringer og sykdommer meget stor. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta kontakt med tannlegen

Skrevet

Mest sannsynlig er ikke tanna slipt ned skikkelig etter ny fylling i forhold til bittet ditt, slik at det blir spenning som igjen gir smerter. Dette er veldig enkelt å fikse, ring tannlegen. 

Anonymkode: 8c395...8f6

• Liker 2
Skrevet

Mest sannsynlig betennelse i rota i tanna. Da må du rotfylle om du ønsker å beholde tannen. Mulig du får en antibiotika kur også enten før eller etter. Betennelsen kan spre seg til vev og tannkjøtt rundt selve tannen. Alternativt kan du trekke tanna.

Uansett ring tannlegen i morgen og be om akutt time. Det blir bare verre til slutt altoppslukende, og du kan få byller i tannkjøttet..

Skrevet
tussi84 skrev (25 minutter siden):

Mest sannsynlig betennelse i rota i tanna. Da må du rotfylle om du ønsker å beholde tannen. Mulig du får en antibiotika kur også enten før eller etter. Betennelsen kan spre seg til vev og tannkjøtt rundt selve tannen. Alternativt kan du trekke tanna.

Uansett ring tannlegen i morgen og be om akutt time. Det blir bare verre til slutt altoppslukende, og du kan få byller i tannkjøttet..

Nei, fyllingen var ikke så dyp at nerven var i fare.

ukjentjente skrev (34 minutter siden):

Hadde du en dyp fylling? Jeg har nylig fått en dyp fylling og min tannlege sa at for noen så kan det ende med rotfylling.. jeg fikk også plutselig litt smerter/ubehag en stund etter fylling men nå har det gått over igjen. Jeg ble også informert om at ising kan forekomme lenge etter fylling. Men hvis det gjør ordentlig vondt/vondere over lang tid så ville jeg nok tatt en tur til tannlegen ja.. 

Nei, jeg har hatt mye dypere fyllinger før som var nærme nerven og denne var langt fra så dyp.

Skrevet

Det KAN ha gått infeksjon i den, hvis bakterier har kommet til under fyllingen. Verdt å merke seg er om det blir hovent, og om det kjennes varmt å ta på rundt tannen eller ved å holde hånden utenpå kinnet ditt der tannen sitter.

Var jeg deg ville jeg faktisk ringt tannlegen og spurt om det er normalt, og om du ev bør komme inn og få det undersøkt, kanskje ta et røntgenbilde. 

Skrevet
Million skrev (6 minutter siden):

Det KAN ha gått infeksjon i den, hvis bakterier har kommet til under fyllingen. Verdt å merke seg er om det blir hovent, og om det kjennes varmt å ta på rundt tannen eller ved å holde hånden utenpå kinnet ditt der tannen sitter.

Var jeg deg ville jeg faktisk ringt tannlegen og spurt om det er normalt, og om du ev bør komme inn og få det undersøkt, kanskje ta et røntgenbilde. 

Må vurdere det om det ikke blir bedre på noen dager. Men jeg har ingen smerter til vanlig, er kun når jeg tygger mat. Hvis jeg bare biter tennene sammen uten å tygge mat kjenner jeg heller ingenting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Må vurdere det om det ikke blir bedre på noen dager. Men jeg har ingen smerter til vanlig, er kun når jeg tygger mat. Hvis jeg bare biter tennene sammen uten å tygge mat kjenner jeg heller ingenting.

Og derfor mener jeg at nok er pga høydeforskjell på tannen i forhold til resten av bittet. Uansett må du ringe tannlegen i morgen å få han til å se på det :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, fyllingen var ikke så dyp at nerven var i fare.

Nei, jeg har hatt mye dypere fyllinger før som var nærme nerven og denne var langt fra så dyp.

Ok, siden du vet best selv henviser jeg deg til det alternative forumet her inne. 

De kan spå i kaffegrut, kort eller blablabla og gi deg et "fornuftig" svar på hvorfor du har vondt i tanna.

Skrevet
imagineme skrev (1 minutt siden):

Ok, siden du vet best selv henviser jeg deg til det alternative forumet her inne. 

De kan spå i kaffegrut, kort eller blablabla og gi deg et "fornuftig" svar på hvorfor du har vondt i tanna.

Herregud for et svar..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Herregud for et svar..

Vedkommende kommer til et forum, får gjetninger på hva det kan være og avfeier det med hvordan det føles. Still deg følgende spørsmål: Får du svar fra et ukvalifisert forum som du ikke er fornøyd med - går du til legen eller søker du audiens med Sjaman durek? 

Skrevet
imagineme skrev (1 minutt siden):

Vedkommende kommer til et forum, får gjetninger på hva det kan være og avfeier det med hvordan det føles. Still deg følgende spørsmål: Får du svar fra et ukvalifisert forum som du ikke er fornøyd med - går du til legen eller søker du audiens med Sjaman durek? 

Igjen...herregud. 

Folk flest skjønner at man ikke kan få en diagnose på et forum, men man ønsker input om hva det kan være. Når man får forslag om hva det kan være som man føler er helt feil, så må det være lov å ytre at "nei, det virker ikke som det kan være det", uten å bli henvist til alternativt forum og Durek. 

• Nyttig 3
Skrevet

Postoperative symptomer fra komposittfyllinger («hvite fyllinger») er en relativt vanlig komplikasjon. Som oftest vil det gi seg med tiden, men ubehaget kan vedvare flere måneder. Det kan gjerne kjennes mest uttalt ved tygging av seig eller hard mat.

Er du usikker, kontakter du tannlegen din. Av og til kan det hjelpe å pusse fyllingen litt mer og pensle fluorlakk.

Anonymkode: 4cf86...b20

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Igjen...herregud. 

Folk flest skjønner at man ikke kan få en diagnose på et forum, men man ønsker input om hva det kan være. Når man får forslag om hva det kan være som man føler er helt feil, så må det være lov å ytre at "nei, det virker ikke som det kan være det", uten å bli henvist til alternativt forum og Durek. 

Så, hvis jeg hadde sagt at det virket som kreft i munnhulen så mener du at det er noe TS skulle faktisk ha tatt stilling til? 

Det er en grunn til at det står en advarsel på toppen av forumet. Oppsøk lege dersom du er i tvil. Det er ikke kvalifisert helsepersonell her inne. 

Poenget mitt et: TS har bedt om råd. TS har fått svar og kommer så med motsvar til dette. Enten tar så TS kontakt med tannlegen for en grundig undersøkelse, eller så kan vedkommende like godt stille spørsmålet sitt i alternativforumet. 

Jeg regner med at du forstår hva jeg mener, men at du synes det er litt gøy å kverulere på tirsdagskvelden. 

Skrevet
imagineme skrev (1 time siden):

Så, hvis jeg hadde sagt at det virket som kreft i munnhulen så mener du at det er noe TS skulle faktisk ha tatt stilling til? 

Det er en grunn til at det står en advarsel på toppen av forumet. Oppsøk lege dersom du er i tvil. Det er ikke kvalifisert helsepersonell her inne. 

Poenget mitt et: TS har bedt om råd. TS har fått svar og kommer så med motsvar til dette. Enten tar så TS kontakt med tannlegen for en grundig undersøkelse, eller så kan vedkommende like godt stille spørsmålet sitt i alternativforumet. 

Jeg regner med at du forstår hva jeg mener, men at du synes det er litt gøy å kverulere på tirsdagskvelden. 

Det er jo du som kverulerer. 

På et forum er det mye som diskuteres som fagpersoner har et bedre grunnlag for å svare på. Men sånn er det på et forum. 

Hva er egentlig vitsen med å diskutere hva som er tidenes beste film? Et forum er ikke konstruktivt og lærerikt, det er bare enda en tidstyv. Man kjeder seg og starter en tråd som sikkert ikke fører til noen løsning eller noe man blir klokere av.

Skrevet
imagineme skrev (13 timer siden):

Kreft i munnhulen gir ikke slike symptomer, så nei, TS hadde ikke trent å ta stilling til det. TS skal jo selvsagt oppsøke tannlege.
Det er ikke jeg som kverulerer ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...