Gå til innhold

Frukt og grønt i sesong

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å spise sunnere og vil spise mer frukt og grønnsaker. Syns imidlertid det er vanskelig å finne ut hva som er i sesong, og ender ofte opp med at handelen blir veldig dyr. Jeg er dårlig på matte og konsentrasjon så hjelper meg stort sett lite å sjekke kilopris. Fant en oversikt over hvilke norske frukt og grønnsaker som er i sesong, men fins det noe oversikt over frukt og grønnsaker generelt i butikken? Jeg er veldig glad i granateple feks, men det er spinnville priser og vanskelig å finne gode nå for tiden. Jeg bor også alene så syns det er vanskelig å få spist opp alt dersom jeg feks kjøper de rimeligste bananene som er i klynge. Hva er deres favoritt frukter gjennom året? Grønnsaker føler jeg kanskje jeg har litt mer oversikt over men kom gjerne med forslag der også.

Anonymkode: 181dd...882

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg prøver å spise sunnere og vil spise mer frukt og grønnsaker. Syns imidlertid det er vanskelig å finne ut hva som er i sesong, og ender ofte opp med at handelen blir veldig dyr. Jeg er dårlig på matte og konsentrasjon så hjelper meg stort sett lite å sjekke kilopris. Fant en oversikt over hvilke norske frukt og grønnsaker som er i sesong, men fins det noe oversikt over frukt og grønnsaker generelt i butikken? Jeg er veldig glad i granateple feks, men det er spinnville priser og vanskelig å finne gode nå for tiden. Jeg bor også alene så syns det er vanskelig å få spist opp alt dersom jeg feks kjøper de rimeligste bananene som er i klynge. Hva er deres favoritt frukter gjennom året? Grønnsaker føler jeg kanskje jeg har litt mer oversikt over men kom gjerne med forslag der også.

Anonymkode: 181dd...882

Fin tråd! Granateple kobler jeg sammen med sitrusfrukter, som er typisk vinterfrukt her (fra Spania, Italia osv), så vil gjette på at du kan få de beste tilbudene da, sen høst til ut på senvinteren. Men, er ikke helt sikker, skal følge med til vinteren, glad i granateple jeg og :jepp:

Endret av Rumle
Skrevet

Her er sesongkalender for frukt og grønt (frukt til slutt) https://www.frukt.no/norsk-sesongkalender/ 😊Den er fin å bruke. Jeg kjøper det som er på tilbud, og ofte er det det som er i sesong. Nå er f.eks blomkål veldig billig, brokkoli også. Vannmelon er på vei ut av sesong, cotton candy-druene er her, og eplene er på vei inn. Jeg vil tippe det vil bli tilbud på epler etterhvert nå, men vi er ikke helt der enda som jeg har sett ihvertfall. Poteter er også rimeligere nå, f.eks 10kr kiloen på Meny. 

Bananer har ok pris hele året, mens granateple er stort sett dyrt. Hender de er en del av kronesmarked, og føler jeg ser de billigere mot jul, men er ikke helt sikker. 

• Liker 2
Skrevet

Norske plommer og bjørnebær er i sesong nå. Bringebær er på vei ut, og epler på vei inn. 

Av grønnsaker er det bare å fråtse i vei nå - vi er i den beste delen av året for norske grønnsaker.

Anonymkode: 68989...063

• Liker 1
Skrevet

Sjekk ut spagettigresskar, de kom vel i butikkene i fjor høst? Jeg håper det selges i år og 🙏

Anonymkode: a1dbb...d5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...