AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #1 Del Skrevet 20. august 2024 Hei! vi er veldig i tenkeboksen om å ha bryllup samtidig som dåpen, i såfall skal dette være en overraskelse for gjestene ❤️ har noen av dere gjort det? Hvordan gjorde dere det? Har man dåpen først også bryllupet eller omvendt? ☺️ Hvordan gjør man det med barnet mens vielsen pågår? Forloverne skal vite om det, også tenker jeg at en til skal vite om det slik at de vet at de kan ha barnet på fanget eller ved siden av seg i såfall ❤️ Gjerne del deres erfaringer! Et annet spørsmål, kan man bestemme hvilken sang man vil gå opp til alteret selv? Jeg har så lyst til å ta en Abba sang da både jeg og mannen er ekstremt Abba fan! Anonymkode: 796ee...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #2 Del Skrevet 20. august 2024 Har vært gjest i dåp med overraskelsesbryllup. Var forberedt på dåp og da det skulle starte sto mannen med barnet oppe ved alteret og så ba presten alle om å reise seg. Før vi rakk å tenke over at det var rart å reise seg for en dåp, begynte organisten å spille og brud+far kom ned kirkegulvet. Masse frysninger og tårer. Ingen hadde sett bruden på forhånd så vi visste ikke at hun hadde brudekjole på. Mannen gav ungen til en av gjestene så var selve vielsen først og dåpen etterpå. Veldig fint og koselig! Anonymkode: 50163...223 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #3 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har vært gjest i dåp med overraskelsesbryllup. Var forberedt på dåp og da det skulle starte sto mannen med barnet oppe ved alteret og så ba presten alle om å reise seg. Før vi rakk å tenke over at det var rart å reise seg for en dåp, begynte organisten å spille og brud+far kom ned kirkegulvet. Masse frysninger og tårer. Ingen hadde sett bruden på forhånd så vi visste ikke at hun hadde brudekjole på. Mannen gav ungen til en av gjestene så var selve vielsen først og dåpen etterpå. Veldig fint og koselig! Anonymkode: 50163...223 Det hørtes jo helt nydelig ut! 🥺❤️ Anonymkode: 796ee...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #4 Del Skrevet 26. august 2024 De kombinerte dåp/bryllupene mine venner hatt har vært "overraskelse", men egentlig skjønte alle det på forhånd 😅 I ene kledde jeg meg ekstra pent til dåp, fordi jeg regnet med at det også ble bryllup. Men veldig koselig, da! 😊 Familie har holdt barnet i vielsesdelen. Det har vært mer som dåp enn bryllup, siden brudeparet tross alt har en baby. Anonymkode: b510a...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #5 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 15.58): Hei! vi er veldig i tenkeboksen om å ha bryllup samtidig som dåpen, i såfall skal dette være en overraskelse for gjestene ❤️ har noen av dere gjort det? Hvordan gjorde dere det? Har man dåpen først også bryllupet eller omvendt? ☺️ Hvordan gjør man det med barnet mens vielsen pågår? Forloverne skal vite om det, også tenker jeg at en til skal vite om det slik at de vet at de kan ha barnet på fanget eller ved siden av seg i såfall ❤️ Gjerne del deres erfaringer! Et annet spørsmål, kan man bestemme hvilken sang man vil gå opp til alteret selv? Jeg har så lyst til å ta en Abba sang da både jeg og mannen er ekstremt Abba fan! Anonymkode: 796ee...439 Så utrolig kleint... Anonymkode: d3e30...51f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #6 Del Skrevet 26. august 2024 Uff sånt blir sjelden bra. Dessuten er dåp i en vanlig gudstjeneste, der spretter man ikke opp for vielse. Anonymkode: 78747...da9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #7 Del Skrevet 26. august 2024 Presten trenger jo ikke be alle stå. Det gjør vel folk automatisk da de ser bruden? Ulempen er at dåp er i en vanlig søndagsgudstjeneste. Folk kommer til å ane ugler i mosen ved et annet tidspunkt. Ta dåpen først og så prøve å få vielsen rett etter er en mulighet. Da bør du ha en enkel kjole (som i lett å få på) og snike deg ut på slutten av dåpsgudstjenesten. Og så kan presten si helt til slutt - vi ber familien Hansen vente igjen inne da de har ønsket å ta et familiebilde ved døpefonten. Og så kan folk begynner å lure på hvor du er, og da går dørene opp nede sånn at de ser deg og brudemarsjen starter. (Og da kommer de vel til å gå i benkene igjen). Min far som er organist spiller alt, men du må fikse noter selv om det er noe utradisjonelt. Anonymkode: 5dada...870 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anim92 Skrevet 26. august 2024 #8 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Presten trenger jo ikke be alle stå. Det gjør vel folk automatisk da de ser bruden? Ulempen er at dåp er i en vanlig søndagsgudstjeneste. Folk kommer til å ane ugler i mosen ved et annet tidspunkt. Ta dåpen først og så prøve å få vielsen rett etter er en mulighet. Da bør du ha en enkel kjole (som i lett å få på) og snike deg ut på slutten av dåpsgudstjenesten. Og så kan presten si helt til slutt - vi ber familien Hansen vente igjen inne da de har ønsket å ta et familiebilde ved døpefonten. Og så kan folk begynner å lure på hvor du er, og da går dørene opp nede sånn at de ser deg og brudemarsjen starter. (Og da kommer de vel til å gå i benkene igjen). Min far som er organist spiller alt, men du må fikse noter selv om det er noe utradisjonelt. Anonymkode: 5dada...870 I vår kommune er dåpen privat, altså ikke i gudstjeneste med masse random. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #9 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Presten trenger jo ikke be alle stå. Det gjør vel folk automatisk da de ser bruden? Ulempen er at dåp er i en vanlig søndagsgudstjeneste. Folk kommer til å ane ugler i mosen ved et annet tidspunkt. Ta dåpen først og så prøve å få vielsen rett etter er en mulighet. Da bør du ha en enkel kjole (som i lett å få på) og snike deg ut på slutten av dåpsgudstjenesten. Og så kan presten si helt til slutt - vi ber familien Hansen vente igjen inne da de har ønsket å ta et familiebilde ved døpefonten. Og så kan folk begynner å lure på hvor du er, og da går dørene opp nede sånn at de ser deg og brudemarsjen starter. (Og da kommer de vel til å gå i benkene igjen). Min far som er organist spiller alt, men du må fikse noter selv om det er noe utradisjonelt. Anonymkode: 5dada...870 Man er jo i dialog med presten, de aller fleste steder er det ikke gudstjeneste i alle kirkene hver søndag og heller ikke dåp hver gang det er gudstjeneste. Så da kan man i samarbeid med presten få til en søndag som kun er forbeholdt de. De aller fleste leser vel ikke kirkebladet så nøye at de reagerer på at det ikke står at det skal være gudstjeneste den søndagen de er bedt i dåp...? De jeg kjenner til som har hatt kombinert dåp og bryllup har gjort det slik og da hatt vielsen først. Og det har vært veldig fine bryllup/dåper 😍 Og absolutt ikke "kleint" som noen skriver.... Anonymkode: a808d...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 27. august 2024 #10 Del Skrevet 27. august 2024 Så gøy! Gjør det 🥰🥰 Babyen kan forlover/besteforelder holde. Eller dere om det blir gråt Men det blir knot/rart å gå opp med sang - ta den heller som utgangslåt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #11 Del Skrevet 27. august 2024 Ei venninne gjorde det. Hun ba familien om å bli igjen etter søndagsgudstjeneste for å ta familiebilder. Så sa hun at hun skulle kjapt på do, jeg sto klar med kjole og hjalp henne med påkledning. Så kom pappaen beleilig ut for han lurte på hva som tok så lang tid. Da spurte hun om han kunne følge henne opp gulvet. Han var så forfjamset og skjønte ikke at hun hadde på en brudekjole. Men det ble tårer og glede. Anonymkode: 222aa...dcf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #12 Del Skrevet 27. august 2024 Anim92 skrev (15 timer siden): I vår kommune er dåpen privat, altså ikke i gudstjeneste med masse random. Sier du det, det har jeg aldri hørt var vanlig - bortsett fra dersom noen etterspør det. Her blir barnet presentert for menigheten samtidig, og det er ofte flere dåper samtidig . Anonymkode: f53f5...2ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anim92 Skrevet 27. august 2024 #13 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sier du det, det har jeg aldri hørt var vanlig - bortsett fra dersom noen etterspør det. Her blir barnet presentert for menigheten samtidig, og det er ofte flere dåper samtidig . Anonymkode: f53f5...2ab Det ble endret etter korona, fra da har alene-gudstjeneste ved dåp vært standarden ☺️ kort men fin seremoni! men skjønner jo at perspektivet mtp bryllup blir annerledes ved felles dåp og generell gudstjeneste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 28. august 2024 #14 Del Skrevet 28. august 2024 Det fine er jo at en bare trenger å arrangere ett selskap. Praktisk for både dere og for familie og venner. Det er vel likevel gjerne sånn at det gjerne er flere/andre en ville invitert med i et bryllup som gjerne ikke er invitert i en dåp? Tenker da på f.eks en del venner. Jeg er vant med at dåp er mindre, og med mer slekt, og kun de helt nære av venner. Gjerne venner som er faddere, og ikke så mange andre. Jeg er også vant med at det er flere som døpes samtidig, men akkurat det kan nok tilpasses. Det vil likevel være folk fra menigheten der, men tipper de fleste synes det er stas å få med seg et bryllup på en vanlig kirkesøndag 😊 (Ikke sikkert om det er flere som døpes at familiene til de andre synes det er så gøy, men tipper dere får en «egen» søndag her.) Om dere kan få Abba kommer nok an på både presten og organisten. Noen er strenge, andre ikke. Er nok også litt spesielt med Abba mitt under en gudstjeneste, men dere kan alltids spørre. Å ha det som utgang som annen foreslo kan gjerne være bedre. Jeg hadde nok ikke ønsket meg både dåp og bryllup på en gang, men det er meg. Barnedåp er heller ikke noe jeg selv ville gjort, men you do you, om det er dette dere ønsker, så har nok presten vært med på, eller ihvertfall hørt om det tidligere 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #15 Del Skrevet 28. august 2024 Nja... Det blir jo bare merkelig, og litt ubehagelig for gjestene. Dåp er søndag formiddag, bryllup ofte lørdag ettermiddag. Dåpsfeiringen er gjerne en lunsj med koldtbord, gjerne på lokalt forsamlingshus, og avsluttes tidlig. Bryllupsfesten starter senere, og man må sette av hele kvelden. I dåp inviterer man barnets besteforeldre, tanter og onkler. I et bryllup har man også med venner og utvidet familie. I dåp setter vi oss i bilen, kjører til kirka, kjører til lokalet, kjører hjem, der middagen ligger til tining i kjøleskapet. I bryllup fikser vi transport og overnatting, for å få med oss festen, og setter av hele kvelden. I dåp bruker både jeg og mannen bunad. I et bryllup vil jeg ha på meg lettere og mer romantiske klær. I dåp taler man sjelden. I bryllup vil de nærmeste ønske å si noen fine ord, og være forberedt på det. Anonymkode: db05e...ff9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #16 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nja... Det blir jo bare merkelig, og litt ubehagelig for gjestene. Dåp er søndag formiddag, bryllup ofte lørdag ettermiddag. Dåpsfeiringen er gjerne en lunsj med koldtbord, gjerne på lokalt forsamlingshus, og avsluttes tidlig. Bryllupsfesten starter senere, og man må sette av hele kvelden. I dåp inviterer man barnets besteforeldre, tanter og onkler. I et bryllup har man også med venner og utvidet familie. I dåp setter vi oss i bilen, kjører til kirka, kjører til lokalet, kjører hjem, der middagen ligger til tining i kjøleskapet. I bryllup fikser vi transport og overnatting, for å få med oss festen, og setter av hele kvelden. I dåp bruker både jeg og mannen bunad. I et bryllup vil jeg ha på meg lettere og mer romantiske klær. I dåp taler man sjelden. I bryllup vil de nærmeste ønske å si noen fine ord, og være forberedt på det. Anonymkode: db05e...ff9 Jeg blir imponert over hvor tungrodd og lite fleksibel folk kan være 😅 Ts, vi giftet oss samtidig med dåpen til yngstemann:) Vi gjorde det veeeeldig enkelt i kirken, slik at det gikk så smooth som mulig. Dvs ingen kjolebytte, ingen sang eller noe. Så lite tips å komme med der om dere vil gjøre noe mer ut av det Vi hadde 3 retters middag på en fancy plass etterpå. Superfin måte å gifte seg på, og det er flere i min omgangskrets som har gjort det på samme måte etter at vi gjorde det slik. Vi orket rett og slett ikke et stort bryllup midt i småbarnsperioden:) Anonymkode: 0ffc4...e95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #17 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg blir imponert over hvor tungrodd og lite fleksibel folk kan være 😅 Ts, vi giftet oss samtidig med dåpen til yngstemann:) Vi gjorde det veeeeldig enkelt i kirken, slik at det gikk så smooth som mulig. Dvs ingen kjolebytte, ingen sang eller noe. Så lite tips å komme med der om dere vil gjøre noe mer ut av det Vi hadde 3 retters middag på en fancy plass etterpå. Superfin måte å gifte seg på, og det er flere i min omgangskrets som har gjort det på samme måte etter at vi gjorde det slik. Vi orket rett og slett ikke et stort bryllup midt i småbarnsperioden:) Anonymkode: 0ffc4...e95 De kom søndag formiddag, i bunad, med bil, og middagen tinende hjemme. Ventet en dåp der de kunne kjøre hjem etterpå, og legge barn som vanlig. Men var bare positive når det viste seg å være en helaftens bryllupsfest - tross bunad, bil og barn. Du skal i all fall ha det for at familien din jatter med når du først drar en slik en, om du fortsatt tenker at dette var en super løsning for dem. Anonymkode: db05e...ff9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #18 Del Skrevet 28. august 2024 Hva med å holde dåpen som vanlig, og så ha et overraskelsesbryllup når dere kommer til festlokalet? Det forutsetter riktignok at den delen ikke er religiøs, men siden dere har fått barn før dere er gifte, er dere vel ikke blant de mest erkekristne uansett. Anonymkode: 3b01a...0ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #19 Del Skrevet 28. august 2024 Det går jo ikke, folk setter ikke av en hel dag for en dåp. Festen er ofte slutt i 19-20 tiden etter en dåp, ikke kl 02. Anonymkode: 40f87...3ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #20 Del Skrevet 28. august 2024 Vi inviterte til begge deler, og våre gjester var glade for at vi hadde invitert til begge delene. Har lest flere diskusjoner tidligere hvor folk har vært skuffet over å ikke vite, fordi da hadde de prioritert dagen annerledes. Vi har også slekt som kom nettopp fordi det var begge deler, men som nok ikke hadde kommet "bare" for dåp. Anonymkode: de603...c02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå