Gå til innhold

Er du en hoarder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på et program om hoarders, og synes det er så veldig underlig at de ikke bare kaster alt og får et bedre liv?

Er du en hamstrer, og hvorfor velger du å leve slik?

Anonymkode: 4d617...d00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo en stor forskjell på skikkelige hoardere som vi ser på tv og vanlige folk som bare har litt for mye. 

Anonymkode: d77ac...4e9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser på et program om hoarders, og synes det er så veldig underlig at de ikke bare kaster alt og får et bedre liv?

Er du en hamstrer, og hvorfor velger du å leve slik?

Anonymkode: 4d617...d00

Å en hoarder vil synes at det er underlig at du bare kaster ting og ikke er glad i det du eier.

Folk er forskjellige. 

Anonymkode: 2aece...6eb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å en hoarder vil synes at det er underlig at du bare kaster ting og ikke er glad i det du eier.

Folk er forskjellige. 

En "ekte hoarder", som de som vises på tv-programmene fra statene, klarer ikke kaste søppelet sitt en gang. De tar vare på tomemballasjen etter ferdigretter de har spist til middag, for eksempel, og aviser fra flere år tilbake.

Er man "glad i" søppelet som blir igjen etter at man har spist opp maten og bare emballasjen er igjen?

Det er en sykdom. Det som går igjen er at de ofte snakker (generelt) om at de kan få bruk for ditt og datt senere, og at det derfor ikke kan kastes. Hva de skal bruke søppel til, er de derimot ikke så gode til å svare på.

Anonymkode: 85d12...1d6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En "ekte hoarder", som de som vises på tv-programmene fra statene, klarer ikke kaste søppelet sitt en gang. De tar vare på tomemballasjen etter ferdigretter de har spist til middag, for eksempel, og aviser fra flere år tilbake.

Er man "glad i" søppelet som blir igjen etter at man har spist opp maten og bare emballasjen er igjen?

Det er en sykdom. Det som går igjen er at de ofte snakker (generelt) om at de kan få bruk for ditt og datt senere, og at det derfor ikke kan kastes. Hva de skal bruke søppel til, er de derimot ikke så gode til å svare på.

Flere av dem har vel også vært igjennom en form for traume. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei jeg er ingen hamstrer og horder men jeg er glad i tingene mine og trives ikke med den minimalistiske stilen. Synes det er tomt og stusselig. Så jeg skal ikke kvitte meg med alle tingene mine.

Anonymkode: 311cf...255

• Liker 4
Skrevet

Min mor er i ferd med å komme seg over hoarding. Når folk har vært fattige lenge, og deretter brukt mye tid og penger på å skaffe seg ting, forestilt seg hvordan de i fremtiden skal bruke det, så kan det være vanskelig å gi slipp på det når man har "planer" for alt mulig. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Sånne ekstreme hoarders som ikke kaster McDonalds-emballasjen etterpå engang og vasser i søppel, de har jo en form for psykisk sykdom. De blir hysteriske og begynner å gråte eller lage et skikkelig helvete når psykologen er der og prøver å få dem til å kaste en brukt brødpose liksom. For det er psykolog de må ha på besøk for og få tatt unna noe, ikke et ryddefirma. Det kommer ofte frem at mange av dem har opplevd en traume som satt det i gang. Så for dem er det ikke akkurat "bare å kaste". 

Den gjengse og mer normale skrotnissen, som tar vare på ting som ikke er direkte søppel, er vel bare glad i ting. Kjekt å ha, sa man før. Var vel greit det, å ta vare på tingene, når man ikke eide så mye. Men i dagens overflodsamfunn så blir det fort mye greier om man er glad i å kjøpe og ikke evner å kaste. Jeg vil jo anta de trives med masse ting også, på et eller annet vis?

Anonymkode: 62737...9a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

De ser en verdi i det da. 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ikke alle sykdommer som kan forklares 

Skrevet

Hoarding blir litt misvisende. Ordet kan gi inntrykk av at de bare samler på mye ting. Men Hoarding er bare et symptom på noe annet som er alvorlig galt. Psykisk sykdom, lavt evnenivå, schizofreni. Mye rart som kan ligge bak. 

Og da er heller Ikke løsningen å bare rydde huset for dem. Problemene er det fortsatt. 

Jeg personlig forstår ikke at "normale" folk velger å ha så mange ting som mange har, men vi er nå forskjellige. De synes sikkert det er rart at jeg uten problemer kunne gi vekk stygge stearinlysholdere vi fikk til bryllupet 

Anonymkode: 8685b...005

• Liker 1
Skrevet

Jeg har nok en mild grad "hoardings tendenser". Jeg vokste opp fattig, i et hjem med psykisk og fysisk misbruk, der ting ble et våpen. Mat ble et våpen. Det å måtte gå uten var vanlig, men likefullt skamfull og jeg ble mobbet av mine jevnaldrende. Jeg hadde ingen trygg sted å rømme til da hjemme var en slags helvete og verden ute var en annen. 

Min hoardingstendenser ser slik ut: jeg kjøper på tilbud eller brukt og "kjøper meg rik". Jeg har vaskemidler, klor, dopapir, sjampo, såpe stående fra før jeg ble arbeidsledig i 2018. Jeg overlevde korona krisen med matvarer, sprit og dopapir som jeg allerede hadde stående hjemme "i tilfelle".  Mine barn har alt for mye tøy, klesskapene og kommoden er sprengt, men det er ikke et eneste plagg kjøpt til full pris der. Tilbud, bruktbutikk og gis bort..

"To er en, en er ingen". 

Jeg er livredd noen skal ta sparepengene fra meg, så dem gjemmer jeg. Jeg veksler mellom "kjøp, kjøp, kjøp" og å ikke bruke ei krone. Jeg har angst, PTSD, OCD, ADHD og en hel shitload med "coping mechanisms" som gjør at jeg ser "helt normal ut". Men ikke la deg lure: skuffer og skap er full av "kjekt å ha", julegaver, bursdagsgaver og min personlige "stæsj". 

Anonymkode: 30bcf...bf8

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...