Perine Skrevet 20. august 2024 #1 Del Skrevet 20. august 2024 (endret) Lager du noe pålegg hjemme? Da håper jeg at du vil dele oppskrifter og råd om det her. Jeg håper at mange vil legge ut sine pålegg, og det er ikke lov med stygge kommentarer. Kom igjen 😀 For at andre skal ha noen nytte av innleggene, må vi dele oppskrifter og fremgangsmåte! Endret 20. august 2024 av Perine 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #2 Del Skrevet 20. august 2024 Koker ekstra poteter. Godt pålegg. Kalde. Anonymkode: 385f1...32e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 20. august 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 20. august 2024 Jeg fant en oppskrift på en slags kjøttpostei på facebook en dag. De kalte det for hjemmelaget «turistproviant» som ligner på en hermetikk som ikke selges mer. Dette har jeg laget i dag, og bare smakt litt av den før avkjøling. God smak. Nå har jeg satt en av boksene i kjøleskapet og resten i frys. 300 gram tørre gule erter, legges i vann et døgn. Tøm av vannet og bland med 400 gram karbonadedeig 400 gram svinekjøttdeig 300 gram hakket løk 8 dl vann 5 oksebuljongterninger bland alt i gryta og sett plata på svak varme. La det koke/trekke i 1,5 - 2 timer under lokk. smak til med salt, pepper og evt. urter/krydder. Jeg brukte 2-3 ts pepper, litt salt og litt timian. Ta gryten bort fra plata og tilsett 5 ts gelantinpulver utrørt i litt vann. Kjør stavmikseren i gryta til det er så grovt eller fint du ønsker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 20. august 2024 Forfatter #4 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Koker ekstra poteter. Godt pålegg. Kalde. Anonymkode: 385f1...32e Med salt, pepper og en stripe majones 😋 eller moset med gaffel med hakket løk eller gressløk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #5 Del Skrevet 20. august 2024 Lager syltetøy og nøtte: og/eller mandelmel. Koker av og til gomme fordi jeg synes den blir bedre enn kjøpt. Graver laks og legger sild på glass (rømmesild, tolarsild osv). Lager leverpostei til jul. Ellers bruker vi mye kaldt kjøtt som pålegg, som skinke, oksestek, ribberull osv. Til slutt, som nevnt tidligere i tråden, kalde, kokte poteter med smør og pepper. Anonymkode: 3d677...42b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 20. august 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lager syltetøy og nøtte: og/eller mandelmel. Koker av og til gomme fordi jeg synes den blir bedre enn kjøpt. Graver laks og legger sild på glass (rømmesild, tolarsild osv). Lager leverpostei til jul. Ellers bruker vi mye kaldt kjøtt som pålegg, som skinke, oksestek, ribberull osv. Til slutt, som nevnt tidligere i tråden, kalde, kokte poteter med smør og pepper. Anonymkode: 3d677...42b Kan du dele dine oppskrifter og gjerne bilder av pålegg du lager selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #7 Del Skrevet 20. august 2024 Lager bringebær- og jordbærsyltetøy selv. Bruker maizena for å tykne det. Anonymkode: a3b35...61a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hundejente Skrevet 20. august 2024 #8 Del Skrevet 20. august 2024 ikke akkurat å lage et pålegg, men jeg moser banan på skiva og kverner grovt salt over. Kjempegodt om man liker komboen salt/søtt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 20. august 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lager bringebær- og jordbærsyltetøy selv. Bruker maizena for å tykne det. Anonymkode: a3b35...61a Deler du oppskrift 🧡? Hvordan gjør du det? Vekt bær, sukker, koketid, mengde maizenna? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 20. august 2024 Forfatter #10 Del Skrevet 20. august 2024 (endret) Jeg laget bringebærsyltetøy uten tilsatt sukker en dag, og det ble veldig godt oppå peanøttsmør på skiva. En pose frosne bær 2 dl vann kokes i to minutter tilsett 1 dl chiafrø (dette er sunt, og gjør at syltetøyet stivner akkurat passe når det er avkjølt) Holdbart i kjøleskap i ca 1 uke. Kan fryses. Endret 20. august 2024 av Perine 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 20. august 2024 #11 Del Skrevet 20. august 2024 Jeg lager ikke så mye pålegg lengre da jeg ikke lengre spiser brød til vanlig, men før var jeg glad i å lage hummus. Det kan jo brukes til dypping av grønnsaker, og som dressing også. Jeg har laget ulike med røkt paprika, spisskumin, koriander, rødbeter eller soltørkede tomater i, og ulike typer bønner. Altfor lenge siden jeg har laget det nå 😋 Chiasyltetøy lager jeg enda da. 400g bær, evt noe rabarbra i tillegg, og 5-10gram chiafrø. Gjerne litt steviadråper med/eller uten smak. Jeg er glad i noen med lønnesirupsmak fra Tights. Moser bare bærene lett med gaffel, og tilsetter chiafrø og dråpene. Blander og lar stå. Jeg fryser ned i porsjonsbeger som passer til en porsjon med havregrøt/kjøleskapsgrøt/yoghurt, men det funker jo også til en skive eller knekkebrød. Sist så tok jeg stavmikseren på noen freezerburned jordbær, sammen med en rest av rabarbra jeg hadde i fryseren og det ble da mer som tykk smoothie, men uansett kjempegodt. Hadde chiafrø i det også. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 20. august 2024 Forfatter #12 Del Skrevet 20. august 2024 Daisy-love skrev (3 minutter siden): Jeg lager ikke så mye pålegg lengre da jeg ikke lengre spiser brød til vanlig, men før var jeg glad i å lage hummus. Det kan jo brukes til dypping av grønnsaker, og som dressing også. Jeg har laget ulike med røkt paprika, spisskumin, koriander, rødbeter eller soltørkede tomater i, og ulike typer bønner. Altfor lenge siden jeg har laget det nå 😋 Chiasyltetøy lager jeg enda da. 400g bær, evt noe rabarbra i tillegg, og 5-10gram chiafrø. Gjerne litt steviadråper med/eller uten smak. Jeg er glad i noen med lønnesirupsmak fra Tights. Moser bare bærene lett med gaffel, og tilsetter chiafrø og dråpene. Blander og lar stå. Jeg fryser ned i porsjonsbeger som passer til en porsjon med havregrøt/kjøleskapsgrøt/yoghurt, men det funker jo også til en skive eller knekkebrød. Sist så tok jeg stavmikseren på noen freezerburned jordbær, sammen med en rest av rabarbra jeg hadde i fryseren og det ble da mer som tykk smoothie, men uansett kjempegodt. Hadde chiafrø i det også. Takk for tips om rabarbra i syltetøyet, men hva gjør du med rabarbraen før du tilsetter den? Jeg har noe rabarbra ute ennå… Jeg har aldri fått til å lage god hummus. Hvordan gjør du det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #13 Del Skrevet 20. august 2024 Jeg koker salt lammekjøtt og skjærer opp. Bruker denne oppskriften. Trekker røkt hamburgerrygg som jeg skjærer opp. Kokt skinke av skinkestek lager jeg tilsvarende juleskinkeoppskriften her, men lar det ikke ligge like lenge da jeg bruker mindre steker. Jeg har laget rillette, det ble godt mottatt. Eggesalat. Jeg har ingen spesiell oppskrift, men jeg lager alltid ravigottesaus og bruker i. Anonymkode: c3e9a...99b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #14 Del Skrevet 20. august 2024 Jeg har også laget syltetøy av grønne tomater. Selv bruker jeg det ved siden av middag, men det er godt som pålegg også. Jeg bruker litt mindre sukker. Det samme med løksyltetøy. Jeg har ingen fast oppskrift, men det ligger mange ute om man søker på "onion jam". Anonymkode: c3e9a...99b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 20. august 2024 #15 Del Skrevet 20. august 2024 Perine skrev (15 minutter siden): Takk for tips om rabarbra i syltetøyet, men hva gjør du med rabarbraen før du tilsetter den? Jeg har noe rabarbra ute ennå… Jeg har aldri fått til å lage god hummus. Hvordan gjør du det? Bare hyggelig 😊 Jeg bare skreller rabarbraen litt før jeg kutter i biter og da i små biter for syltetøyet. Det er det. Gjør ikke noe ekstra. Det sies at rabarbraen bør plukkes før St.Hans, etter det så er den ikke så god, men mulig det er en gammel myte, men hadde smakt på den nå i så fall. Hummus tar jeg alltid på slump. Hiver oppi en boks/kartong med kikerter i blenderen, det krydderet jeg føler for den dagen, litt sitron/lime om jeg har, og vann. Jeg bruker normalt ikke olje, og hverken tahini eller løk/hvitløk (tåler ikke). Hender jeg bruker litt olje fra soltørkede tomater. Noen bruker litt av kikertvannet i for mer kremete konsistens. Jeg tipper det er veldig mange som har en mye bedre hummusoppskrift enn jeg har 🤣 Jeg bare smaker til. Salt og pepper også selvsagt 😁 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 20. august 2024 Forfatter #16 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har også laget syltetøy av grønne tomater. Selv bruker jeg det ved siden av middag, men det er godt som pålegg også. Jeg bruker litt mindre sukker. Det samme med løksyltetøy. Jeg har ingen fast oppskrift, men det ligger mange ute om man søker på "onion jam". Anonymkode: c3e9a...99b Takk for linken om grønne tomater 😀 jeg har to planter ute, og får sikkert veldig mange grønne igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pal Fungi Skrevet 20. august 2024 #17 Del Skrevet 20. august 2024 Denne tråden fikk meg til å tenke på "gamle dager" da mormor laget lammerull, eller rullepølse som vi kalte det https://norsktradisjonsmat.no/oppskrift/rullepolse-av-lam 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 20. august 2024 #18 Del Skrevet 20. august 2024 Pal Fungi skrev (2 minutter siden): Denne tråden fikk meg til å tenke på "gamle dager" da mormor laget lammerull, eller rullepølse som vi kalte det https://norsktradisjonsmat.no/oppskrift/rullepolse-av-lam Det vokste jeg opp med til jul og, hjemmelaget, helt nydelig godt! Kjempefin tråd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #19 Del Skrevet 20. august 2024 Jeg lager tunfisksalat, har ikke oppskrift men improviserer fra gang til gang. F.eks.: 1 boks tunfisk i vann 2 - 3 ss kesam, lettrømme, majones - gjerne en blanding av to av dem 2 vårløker eller litt rødløk, finhakkede frisk urt, som persille, gressløk eller dill smaker til med salt, pepper og litt sitronsaft. Varierer også med å blande inn litt finhakket sylteagurk pluss litt av laken. Anonymkode: d5b9c...178 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pal Fungi Skrevet 20. august 2024 #20 Del Skrevet 20. august 2024 Rumle skrev (3 minutter siden): Det vokste jeg opp med til jul og, hjemmelaget, helt nydelig godt! Kjempefin tråd Ja 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå