Gå til innhold

Er det rettferdig at jeg skaffer meg hund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spør fordi jeg skal være borte 4 uker i strekk neste år. Da må hunden være hos hundepasser. Jeg har funnet meg en hund som jeg har veldig lyst på og som jeg vet at jeg kan gi et godt hjem. Men så er det denne tvilen da, om det er rettferdig overfor hunden at jeg er borte i 4 uker i strekk neste år. Hadde selvsagt valgt en ansvarlig hundepasser mens jeg var borte.

Hva synes dere?

Anonymkode: 1c4af...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var borte i nesten 3 uker i fjor, hadde hundepasser og det gikk fint. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du ikke finner hundepasser? Hva gjør du da? Vet ikke hvor lett det er for så lang tid?

Ellers vil det nok gå fint, men tenker at hunden bør være trygg på denne personen før du reiser bort så lenge fra den. 

Anonymkode: a623a...317

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva om du ikke finner hundepasser? Hva gjør du da? Vet ikke hvor lett det er for så lang tid?

Ellers vil det nok gå fint, men tenker at hunden bør være trygg på denne personen før du reiser bort så lenge fra den. 

Anonymkode: a623a...317

Jo, jeg har funnet hundepasser, så det er ikke noe problem.

TS

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miSs. skrev (27 minutter siden):

Jeg var borte i nesten 3 uker i fjor, hadde hundepasser og det gikk fint. 

Takk for svar. Det går mye på samvittigheten min, fordi jeg vet ikke om det er usunt for hunden å være sammen med hundepasser i 4 uker.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Det går mye på samvittigheten min, fordi jeg vet ikke om det er usunt for hunden å være sammen med hundepasser i 4 uker.

TS

Skal ikke legge skjul på at jeg også hadde litt dårlig samvittighet siden jeg var borte fra han så lenge, men hundepasseren holdt meg oppdatert med bilder og videoer der hvor jeg så at han hadde det bra:) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da synes jeg du skal utsette hundekjøpet til etter disse fire ukene. En hund er som en baby første året, trygghet er kjempeviktig. 

Anonymkode: 9bf4c...598

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok til å gå helt fint! Da er jo også hunden godt vant til deg. Trenger ikke ha dårlig samvittighet for dette !

Anonymkode: 9d51d...81a

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS

Usunt.....? Du blir hundepasser selv,du overtar den jo fra noen andre du også.

Du kan vente, men hva om det skjer noe med deg senere og noen må passe hunden alikevel? 

Anonymkode: 92733...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den personen som evt skal passe hunden i de fire ukene bør jevnlig omgås med hunden, ta den med på tur og andre gøye ting.Og hunden bør kanskje overnatte hos hundepasser en natt eller to en gang i blant. Da blir ikke overgangen så brå når du skal på ferie. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om usunt er det rette ordet, men jeg vil bare at hunden skal ha det best mulig. Hunden vil være ca 10 måneder når jeg er borte. Spørsmålet er ikke ment å fornærme noen, vil bare høre synspunkter angående dette.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadyGrey skrev (Akkurat nå):

Den personen som evt skal passe hunden i de fire ukene bør jevnlig omgås med hunden, ta den med på tur og andre gøye ting.Og hunden bør kanskje overnatte hos hundepasser en natt eller to en gang i blant. Da blir ikke overgangen så brå når du skal på ferie. 

Ja, den kommer til å bli tatt med på turer. Godt poeng du hadde med at hunden bør overnatte noen ganger i forkant, så overgangen ikke blir så brå, hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe hunden.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem, ingen grunn til å overtenke. Du vet om det, du kan planlegge godt rundt dette og om det er 4 dager eller 4 uker er ikke noe som gjør en voldsom forskjell for en hund. 

Anonymkode: 4df1f...812

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal bort i 4 uker én gang, ikke 2-3 ganger i året. Veldig synd om du skal gå glipp av hunden du ønsker deg pga. én tur. Dette går helt fint 🥰

Tar det som et svært godt tegn at du kvier deg for dette, du vil bli en god hundemor som setter hunden først.

Anonymkode: 5f040...633

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden kommer kanskje til å kalle deg urettferdig, og blir bitter og agressiv forat du skaffet han. 

Anonymkode: 8302f...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke om usunt er det rette ordet, men jeg vil bare at hunden skal ha det best mulig. Hunden vil være ca 10 måneder når jeg er borte. Spørsmålet er ikke ment å fornærme noen, vil bare høre synspunkter angående dette.

TS

Jeg synes vi skal slutte å stakkarsliggjøre og menneskeliggjøre hunder. De er stort sett robuste vesener, som lever i nuet og legger seg ikke ned og depper i ukesvis. Dersom hundepasseren din tar hunden med på lufteturer, koser med den og leker med den i disse fire ukene du er borte, så går ikke verden under for hunden. Den blir nok veldig glad for å se deg igjen, men det gjør hunder etter en times fravær også. Den overlever uten varige mèn, det er jeg sikker på.

Hva slags rase er det du planlegger?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du skal bort i 4 uker én gang, ikke 2-3 ganger i året. Veldig synd om du skal gå glipp av hunden du ønsker deg pga. én tur. Dette går helt fint 🥰

Tar det som et svært godt tegn at du kvier deg for dette, du vil bli en god hundemor som setter hunden først.

Anonymkode: 5f040...633

Tusen takk for gode ord. ❤️

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hunden kommer kanskje til å kalle deg urettferdig, og blir bitter og agressiv forat du skaffet han. 

Anonymkode: 8302f...012

Ha ha, ja, hvem vet, kanskje blir det nødvendig med terapi for hunden også, for å bearbeide disse vonde følelsene. 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (48 minutter siden):

Jeg synes vi skal slutte å stakkarsliggjøre og menneskeliggjøre hunder. De er stort sett robuste vesener, som lever i nuet og legger seg ikke ned og depper i ukesvis. Dersom hundepasseren din tar hunden med på lufteturer, koser med den og leker med den i disse fire ukene du er borte, så går ikke verden under for hunden. Den blir nok veldig glad for å se deg igjen, men det gjør hunder etter en times fravær også. Den overlever uten varige mèn, det er jeg sikker på.

Hva slags rase er det du planlegger?

Du har sikkert rett i det du sier. Jeg planlegger å kjøpe en utadvendt rase som er veldig glad i alle mennesker. Rasen er ikke kjent for å være nervøs. Trygg og stødig. Dette gjør det nok lettere for andre å passe den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden er trygg på hundepasser, og ikke har store issues med f.eks passering, hjemme alene, separasjonsangst eller annet som kan gjøre det vanskelig for hund/hundepasser, så ser jeg ikke det som noe problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et ikke-problem i min verden i hvert fall. Jeg satte bort hundene mine i 2 måneder i fjor, null stress! Så lenge hunden ikke er i overkant nervøs eller usikker, og du har en fornuftig og oppegående person som kan passe på den, så ville jeg ikke bekymret meg en smule 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...