Gå til innhold

Betyr psykologen noe for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye betyr psykologen din for deg? Og hva er det som betyr noe, er det selve samtalene, teknikkene du lærer, innsikten h*n kommer med, måten du blir møtt på eller personen i seg selv?

Er dette noe du kan snakke åpent med henne/han om? Altså om hva h*n evt betyr for deg og hvorfor?

Anonymkode: be4ad...c88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ingen psykologen har betydd noe for meg. Vi er begge der for å gjøre en jobb, har aldri følt noe utover det.

Anonymkode: 70f43...e85

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Har kun vært korte perioder i terapi. Rakk ikke å utvikle noe emosjonelt bånd med psykologen. 

Anonymkode: 7615c...874

Skrevet

Psykologen min er er verktøy for meg, så jeg får det bedre. Utover det, så betyr hun ikke noe for meg. 

Anonymkode: b92b0...cee

• Liker 1
Skrevet

Betyr masse. Uten en god psykolog hadde jeg ikke greid meg. 

Har hatt flere tidligere og det var så tungt å ikke få fremgang. Nå har jeg en psykolog som passer meg og behandlingsform som funker og det betyr alt i et liv gjennomsyret av lidelse pga psykisk uhelse. 

Vet ikke noe særlig om henne utenfor rollen som psykolog så er ikke slik at jeg bryr meg om privatlivet hennes, men jeg ønsker naturligvis at det skal gå henne godt og er utrolig takknemlig for at hun har valgt dette yrket og yter den hjelpen hun gjør. 

Hvis hun sluttet ville jeg ta det tungt. 

Anonymkode: 6d6e9...d58

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, ingen psykologen har betydd noe for meg. Vi er begge der for å gjøre en jobb, har aldri følt noe utover det.

Har du gått dit lenge? Hva slags type terapi er det? På hvilken måte føler du selv at du er der for å gjøre en jobb?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Psykologen min er er verktøy for meg, så jeg får det bedre. Utover det, så betyr hun ikke noe for meg. 

Hvilken måte jobber dere på som gjør at du ser henne som et verktøy?

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvor mye betyr psykologen din for deg? Og hva er det som betyr noe, er det selve samtalene, teknikkene du lærer, innsikten h*n kommer med, måten du blir møtt på eller personen i seg selv?

Er dette noe du kan snakke åpent med henne/han om? Altså om hva h*n evt betyr for deg og hvorfor?

Hva kan jeg hjelpe deg med og er det innenfor forsfarlighetens grenser.. er ikke det Psykologer og Legers utgangspunkt ? 

Skrevet

Jeg gikk til psykolog i ett og et halvt år og hun betydde masse for meg. Jeg opplevde henne som utrolig dyktig i jobben sin, omsorgsfull og morsom. Jeg kunne (kan) tenke at jeg skulle ønske vi kunne være venninner, selv om jeg selvsagt forstår at det aldri vil kunne skje.

Terapien ble avsluttet da jeg var ferdig behandlet. Dette er jo egentlig en bra ting, da jeg har fått veldig god hjelp. Det var likevel noe trist ved tanken på at jeg ikke skulle møte psykologen igjen på regelmessig basis. Det handlet både om henne som person/psykolog og om at det var noe vemodig med å avslutte terapien. 

Anonymkode: 5f30f...14a

Skrevet

Psykologen min har betydd mye for meg - det ble veldig merkbart da han sluttet... Han har vært en viktig støtte gjennom flere år med livsendrende helseutfordringer, den trygge havnen hvor jeg kunne komme med alle følelser, sorger og mer eller mindre irrasjonelle tanker og få hjelp til å bearbeide, aseptere og sette ting både i perspektv og i sammenheng. Først og fremst en viktig fagperson, men han har betydd mye for meg også som menneske - hvem han er som menneske er jo også med på å prege hvordan han er som terapeut og hva slags relasjon man får. Vi har hatt god kjemi og samtaler om dypt personlige ting nesten ukentlig i flere år, det ville vært rart om det ikke også ble et personlig nivå i relasjonen.

Nå har jeg ny terapeut på plass, det fungerer bra og jeg har god effekt av terapien, men det hindrer ikke at jeg savner den gamle og fortsatt sørger over det tapet - han var en viktig person i livet mitt i en tøff periode og gjorde en forskjell.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tenker det har visse likheter med andre relasjoner: noen mennesker liker man og knytter seg til, andre kan man ikke fordra. Begge ytterpunkter kan man møte i en behandler og alt i mellom de ytterpunktene. Med det sagt angrer jeg på alt jeg har betrodd helsepersonell og at jeg noensinne har vist helsepersonell noen tillitt. Der er alt for mange som bruker all informasjon, samme hvor uskyldig den er: til å demonisere sine pasienter. Jeg har blitt fremstilt som både voldelig og rablende sinnsyk av helsepersonell uten at det har noen rot i virkeligheten. Det har man fått til med å skrive oppdiktede røverhistorier i journal og siden se på de røverhistoriene som en evige sannheter. Hva folk sier, gjør og hvordan man faktisk oppfattes av folk man har omgang med betyr visst ingenting. 

Anonymkode: 04e6e...88f

Skrevet
Daria skrev (37 minutter siden):

Psykologen min har betydd mye for meg - det ble veldig merkbart da han sluttet... Han har vært en viktig støtte gjennom flere år med livsendrende helseutfordringer, den trygge havnen hvor jeg kunne komme med alle følelser, sorger og mer eller mindre irrasjonelle tanker og få hjelp til å bearbeide, aseptere og sette ting både i perspektv og i sammenheng. Først og fremst en viktig fagperson, men han har betydd mye for meg også som menneske - hvem han er som menneske er jo også med på å prege hvordan han er som terapeut og hva slags relasjon man får. Vi har hatt god kjemi og samtaler om dypt personlige ting nesten ukentlig i flere år, det ville vært rart om det ikke også ble et personlig nivå i relasjonen.

Nå har jeg ny terapeut på plass, det fungerer bra og jeg har god effekt av terapien, men det hindrer ikke at jeg savner den gamle og fortsatt sørger over det tapet - han var en viktig person i livet mitt i en tøff periode og gjorde en forskjell.

Kunne du snakke med han om dette? Eller er dette ting du mer har tenkt på i det stille?

Skrevet

Nei 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kunne du snakke med han om dette? Eller er dette ting du mer har tenkt på i det stille?

Vi snakket en del om det de siste månedene - både at han hadde vært viktig for meg og hvorfor og at jeg syntes det var vondt og vanskelig at han sluttet. Det kom neppe så overraskende på ham, vi har jo snakket om hva timene har betydd for meg før også.

Skrevet
Daria skrev (2 timer siden):

Vi snakket en del om det de siste månedene - både at han hadde vært viktig for meg og hvorfor og at jeg syntes det var vondt og vanskelig at han sluttet. Det kom neppe så overraskende på ham, vi har jo snakket om hva timene har betydd for meg før også.

Føler du at det er noe du kunne tatt opp på eget initiativ når som helst i forløpet eller ville det blitt kleint å ta det opp tidlig?

Av litt ulike grunner trenger jeg å si noe om dette til min psykolog, men er så usikker på om det er innafor.

Skrevet

Alt du ønsker/har behov for å snakke om i terapi er innafor, sånn generelt. Vi snakket helt fra starten av om mine tanker og følelser rundt det å gå i terapi - åpningsreplikken min i aller første time var at dette synes jeg er skummelt... Jeg har aldri følt at det har vært kleint eller flaut å ta opp noe - vanskelig på så mange måter, men det har alltid blitt tatt godt imot. Her er alt velkomment, har han sagt, og fulgt det opp i praksis. 

Skrevet
On 8/20/2024 at 2:57 PM, AnonymBruker said:

On 8/20/2024 at 3:07 PM, AnonymBruker said:

Om man kun går til psykologen for å få en diagnose så kan jeg skjønne at man psykologen ikke betyr noe for deg. Da er psykologen "kun et verktøy". Men om man f.eks går til psykolog for samtaleterapi så er del av behandlingen å bygge en relasjon mellom pasient og psykolog. I de tilfellene synes jeg det er vanskelig å si psykologen "er kun et verktøy og ingenting mer".  Relasjonsbyggingen er en del av behandlingen. 

Anonymkode: eab6e...1f0

• Liker 2
Skrevet

.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om man kun går til psykologen for å få en diagnose så kan jeg skjønne at man psykologen ikke betyr noe for deg. Da er psykologen "kun et verktøy". Men om man f.eks går til psykolog for samtaleterapi så er del av behandlingen å bygge en relasjon mellom pasient og psykolog. I de tilfellene synes jeg det er vanskelig å si psykologen "er kun et verktøy og ingenting mer".  Relasjonsbyggingen er en del av behandlingen. 

Absolutt ikke bare for en diagnose, men jeg skal gå i behandling i to år til, så det kan hende jeg ser annerledes på det, når jeg er ferdig behandlet. Mine tidligere psykologer har kun vært som et verktøy for meg. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Edit: For meg blir dette litt som om en ensom person får en venn for å bli kvitt ensomheten og sier at vennen kun er et verktøy for å bli kvitt ensomheten og at vennskapet ikke betyr noe. Det blir veldig spesielt.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...