AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #41 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men ved en tilsynssak etc får andre ut den journalen like mye som den offentlige så der lurer du deg selv.. Anonymkode: 30396...9df Ok. Ikke så viktig hva Doktordropin skriver om min urinveisinfeksjon☺️ Anonymkode: d6e28...135 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #42 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei nei, har gått til privat og det er noe helt annet. Ikke et ord notert noe sted. Taushetsplikten blir tatt seriøst. Når det gjelder private legekontorer og slikt så journalfører de sikkert, men ikke i den offentlige journalen- heller for å følge opp og kunne hjelpe pasienter til neste gang den kommer. Anonymkode: d6e28...135 Helsepersonell er pliktig til å føre journal og det er ikke brudd på taushetsplikt. Det er notert i journal der du har gått privat, selv om det ikke står i journal tilknyttet offentlig sykehus Hvis noen mot formodning ikke har ført journal på helsehjelp gitt til deg, har de brutt loven. Anonymkode: 7b29f...384 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #43 Skrevet 20. august 2024 Litt på siden dette her, men hva gjør en sosionom på kontoret til en gynekolog? Jeg har gått til mange kontroller hos gynekologen gjennom årene , og det er jo kun han som står for kontroller og samtaler ? Anonymkode: bc187...0d2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #44 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, det er helt håpløst. Journalen er et synorama basert på fordommer og gjetninger. Var innlagt på sykehus med diverse akutte, tunge symptomer. Legene fant ikke ut av det på tross for at jeg lå der noen dager, men de konkluderte med en infeksjon av ukjent slag. Noen måneder etterpå leste jeg i journalen min, og da hadde en eldre, muggen sykepleier skrevet midt i oppholdet mitt "kveldsrunde, alt ser bra ut, tydeligvis hypokonder". Og det ble altså stående i journalen min. Skulle jeg få det vekk måtte jeg klage til fylkeslegen eller noe slikt... Fryktelig ubehagelig at slike feilaktige, idiotiske fordommer og gjetninger blir hengende som informasjon ovenfor annet helsepersonell. Anonymkode: eaa09...f61 Dette var drøyt og ja, hva kan dette gjøre for din troverdighet neste gang du blir syk og trenger hjelp. Eller ønsker å klage på hjelp. Ikke bra. Anonymkode: d6e28...135 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #45 Skrevet 20. august 2024 Hvorfor går du til sosionom for helsehjelp? Ikke les pasientjournal hvis du kan unngå det. Den er ikke skrevet for at du skal lese den… Anonymkode: cffb1...e39 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #46 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette var drøyt og ja, hva kan dette gjøre for din troverdighet neste gang du blir syk og trenger hjelp. Eller ønsker å klage på hjelp. Ikke bra. Anonymkode: d6e28...135 Det er akkurat det. At hun tenker det får så være, men når hun dokumenterer tankene sine slik at andre kan lese det, så kan fort andre tenke at jeg er en hypokonder. Synes også det er rart at ikke annet helsepersonell som opplagt er inne på journalen og leser mens jeg er i behandling ikke stusser på det og fjerner det, men la det stå. Det er så usaklig som du kan få det, og jeg skjemmes jo av hele oppholdet mitt pga det. Det sitter langt inne å søke om hjelp når det er slik de holder på. Har også opplevd mye rart i journalene mine gjennom spesialisthelsetjenesten. Jeg skjønne ikke hvor de henter all "informasjon" de legger ut i journalene engang, når de knapt har undersøk eller snakket med meg. Jeg skriver meg nå, men dette gjelder utrolig mange pasienter der ute. Anonymkode: eaa09...f61 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #47 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Helsepersonell er pliktig til å føre journal og det er ikke brudd på taushetsplikt. Det er notert i journal der du har gått privat, selv om det ikke står i journal tilknyttet offentlig sykehus Hvis noen mot formodning ikke har ført journal på helsehjelp gitt til deg, har de brutt loven. Anonymkode: 7b29f...384 Ingen journal i mange private praksiser. Jeg kan garantere 100% at det ikke er ført opp journal. Ikke på en eneste deltager som noen gang gikk i behandling der. Dette var psykoterapi. Det finnes også uregulerte yrker i privat praksis som life-coacher og slikt de er ikke lovpålagt å skrive journal. Anonymkode: d6e28...135 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #48 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er akkurat det. At hun tenker det får så være, men når hun dokumenterer tankene sine slik at andre kan lese det, så kan fort andre tenke at jeg er en hypokonder. Synes også det er rart at ikke annet helsepersonell som opplagt er inne på journalen og leser mens jeg er i behandling ikke stusser på det og fjerner det, men la det stå. Det er så usaklig som du kan få det, og jeg skjemmes jo av hele oppholdet mitt pga det. Det sitter langt inne å søke om hjelp når det er slik de holder på. Har også opplevd mye rart i journalene mine gjennom spesialisthelsetjenesten. Jeg skjønne ikke hvor de henter all "informasjon" de legger ut i journalene engang, når de knapt har undersøk eller snakket med meg. Jeg skriver meg nå, men dette gjelder utrolig mange pasienter der ute. Anonymkode: eaa09...f61 Dette er leit å høre. Har fått så nok av dette systemet. Det hjalp for meg å sende personlig klage en gang tiden. Anonymkode: d6e28...135 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #49 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen journal i mange private praksiser. Jeg kan garantere 100% at det ikke er ført opp journal. Ikke på en eneste deltager som noen gang gikk i behandling der. Dette var psykoterapi. Det finnes også uregulerte yrker i privat praksis som life-coacher og slikt de er ikke lovpålagt å skrive journal. Anonymkode: d6e28...135 Det stemmer ikke. Les helsepersonelloven. Life-coach omfattes ikke av helsepersonelloven... Anonymkode: 7b29f...384 7 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #50 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen journal i mange private praksiser. Jeg kan garantere 100% at det ikke er ført opp journal. Ikke på en eneste deltager som noen gang gikk i behandling der. Dette var psykoterapi. Det finnes også uregulerte yrker i privat praksis som life-coacher og slikt de er ikke lovpålagt å skrive journal. Anonymkode: d6e28...135 Lifecoach et ikke helsepersonell , og således heller ikke bundet av helsepersonelloven ( kvakksalverloven kan komme inn i noen tilfeller). God bedring og godtatt! Anonymkode: 30396...9df 7 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #51 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er akkurat det. At hun tenker det får så være, men når hun dokumenterer tankene sine slik at andre kan lese det, så kan fort andre tenke at jeg er en hypokonder. Synes også det er rart at ikke annet helsepersonell som opplagt er inne på journalen og leser mens jeg er i behandling ikke stusser på det og fjerner det, men la det stå. Det er så usaklig som du kan få det, og jeg skjemmes jo av hele oppholdet mitt pga det. Det sitter langt inne å søke om hjelp når det er slik de holder på. Har også opplevd mye rart i journalene mine gjennom spesialisthelsetjenesten. Jeg skjønne ikke hvor de henter all "informasjon" de legger ut i journalene engang, når de knapt har undersøk eller snakket med meg. Jeg skriver meg nå, men dette gjelder utrolig mange pasienter der ute. Anonymkode: eaa09...f61 Annet helsepersonell har heldigvis ikke anledning og tilgang til å fjerne hverken eget eller andres jornalnotater. Og godt er det! Tenk om en lege virkelig feilbehandlet masse pasienter også slettet han bare alt av bevis. Anonymkode: 3b11e...804 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #52 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ingen journal i mange private praksiser. Jeg kan garantere 100% at det ikke er ført opp journal. Ikke på en eneste deltager som noen gang gikk i behandling der. Dette var psykoterapi. Det finnes også uregulerte yrker i privat praksis som life-coacher og slikt de er ikke lovpålagt å skrive journal. Anonymkode: d6e28...135 Psykoterapi er vel i samme gate som akupunktur og trenger naturligvis ikke å føre journal. Anonymkode: 3b11e...804
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #53 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Psykoterapi er vel i samme gate som akupunktur og trenger naturligvis ikke å føre journal. Anonymkode: 3b11e...804 Jo. Helsepersonell må føre journal når de gir helsehjelp. Anonymkode: 5e59c...ba1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #54 Skrevet 20. august 2024 Når vi mottar korrigeringer eller klage på journalnotater eller referater så legges det i klientmappa, som et tillegg til det opprinnelige referatet / journalnotatet. Klagen eller korrigeringen havner selvsagt ikke i min personalmappe. Jeg opplyser også alle om at dersom de har korrigeringer eller klager på det som skrives av meg så kan de sende skriftlig det de mener er feil eller misoppfattelser. Og at det legges i klientmappa. Anonymkode: 5b27c...5ab 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #55 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Annet helsepersonell har heldigvis ikke anledning og tilgang til å fjerne hverken eget eller andres jornalnotater. Og godt er det! Tenk om en lege virkelig feilbehandlet masse pasienter også slettet han bare alt av bevis. Anonymkode: 3b11e...804 Kan ikke skjønne at det skal være godt. Det burde være slik at ledende lege ovenfor pasienten kunne endre, fjerne eller beordre endring hos forfatteren av journalverket, især når det er snakk om feilopplysninger fra sykepleiere eller andre som spiller en birolle ovenfor pasienten.... Anonymkode: eaa09...f61 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #56 Skrevet 20. august 2024 Hadde jeg fått en klage på jobb som overordnede leste, hadde jeg kjent på det som svært ubehagelig. Spesielt hvis den i tillegg lå et år hos statsforvalter i ettertid. Vi bør ikke finne oss i alt og tenke at ikke noe hjelper. Helsepersonell bør tenke seg om to ganger og forstå at det kan ha konsekvenser å ikke respektere pasientene. Det har åpenbart blitt en stygg vane med maktmisbruk uten å tenke på konsekvensene for pasienten. Anonymkode: d6e28...135 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #57 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det stemmer ikke. Les helsepersonelloven. Life-coach omfattes ikke av helsepersonelloven... Anonymkode: 7b29f...384 Nei, der sier du det selv. Det finnes private praksiser som ikke omfattes av helsepersonelloven. Var jo akkurat det jeg skrev. Anonymkode: d6e28...135 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #58 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, der sier du det selv. Det finnes private praksiser som ikke omfattes av helsepersonelloven. Var jo akkurat det jeg skrev. Anonymkode: d6e28...135 Du har misforstått. En lifecoach er ikke helsepersonell og yter heller ikke helsehjelp til deg. Dermed trenger de ikke føre journal. Private helsetjenester (f.eks Aleris og volvat) er pliktig til å ha journalsystem. En coach er ikke en helsetjeneste. https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/helsepersonelloven-med-kommentarer/dokumentasjonsplikt/-39.plikt-til-a-fore-journal Anonymkode: 7b29f...384 4 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #59 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, der sier du det selv. Det finnes private praksiser som ikke omfattes av helsepersonelloven. Var jo akkurat det jeg skrev. Anonymkode: d6e28...135 Men driver da heller ikke helsehjelp - hva plager jeg egentlig? Anonymkode: 30396...9df 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #60 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, der sier du det selv. Det finnes private praksiser som ikke omfattes av helsepersonelloven. Var jo akkurat det jeg skrev. Anonymkode: d6e28...135 Fordi de ikke er helsepersonell. Anonymkode: 43998...87a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå