Gå til innhold

Jornalnotater og klage på helsepersonell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å uttrykke en bekymring over en opplevelse jeg hadde med en sosionom på gynekologisk avdeling ved sykehuset. Etter en telefonsamtale om ambivalens skrev sosionomen et journalnotat uten å informere meg om at dette ville bli gjort. Tvert imot ble jeg fortalt at det ikke var nødvendig å føre noe inn i journalen. Notatet inneholder uriktige opplysninger som jeg er uenig i, og jeg anser dem som så irrelevante at jeg ikke forstår hvorfor de ble nedtegnet. Jeg har personlig tatt opp dette med sosionomen, og gjort det klart at jeg mener notatet inneholder feilaktige og irrelevante opplysninger.

Jeg har også lest at det er mange tråder med missfornøyde på Kvinneguiden med lignende opplevelser, spesielt når det gjelder uriktige opplysninger ført av DPS og fastleger. Det synes som om dette er en vanlig praksis, og jeg har vanskeligheter med å forstå hvordan vi som pasienter har så få rettigheter, og hvordan vi i praksis blir nærmest umyndiggjort av det offentlige systemet. Det er urovekkende at personer med egne personlige problemer, som de tilsynelatende projiserer på andre, kan ha så mye makt i samfunnet. krisemaksimerer, blåser opp ting eller noterer i sin favør. Dette er noe jeg virkelig ikke kan forstå.

Hvor normalt er egentlig dette. Flere med erfaring?

Anonymkode: ecff9...e5c

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville generelt vært skeptisk til å dele personlig info med sosionomer som leker psykolog. 

Anonymkode: 2aa0d...63c

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Du nevner flere ulike ting i innlegget, tror du må spesifisere litt mer når du spør hvor normalt "dette" er.

Det er for eksempel ikke slik at man informerer om at man skriver journalnotat.

Anonymkode: 5e59c...ba1

• Liker 7
Skrevet

Helsepersonelloven pargagraf 39 og 40 med tilhørende forskrift regulerer hva som skal nedtegnes i journal - det er journalforingsplikt og påpekes jevnlig brudd ved at journalføring er tynn/ mangelfull. 

Anonymkode: 30396...9df

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

De skal journalføre, men det er ikke for gitt at vedkommende er god til å skrive journalnotat. Helsepersonell har mye makt gjennom journalføring, og mange pasienter leser jo ikke det som blir notert. Det er lov til å klage og kreve noe endret eller fjernet fra journalen sin.

Anonymkode: 545c3...1ca

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ønsker å uttrykke en bekymring over en opplevelse jeg hadde med en sosionom på gynekologisk avdeling ved sykehuset. Etter en telefonsamtale om ambivalens skrev sosionomen et journalnotat uten å informere meg om at dette ville bli gjort. Tvert imot ble jeg fortalt at det ikke var nødvendig å føre noe inn i journalen. Notatet inneholder uriktige opplysninger som jeg er uenig i, og jeg anser dem som så irrelevante at jeg ikke forstår hvorfor de ble nedtegnet. Jeg har personlig tatt opp dette med sosionomen, og gjort det klart at jeg mener notatet inneholder feilaktige og irrelevante opplysninger.

Jeg har også lest at det er mange tråder med missfornøyde på Kvinneguiden med lignende opplevelser, spesielt når det gjelder uriktige opplysninger ført av DPS og fastleger. Det synes som om dette er en vanlig praksis, og jeg har vanskeligheter med å forstå hvordan vi som pasienter har så få rettigheter, og hvordan vi i praksis blir nærmest umyndiggjort av det offentlige systemet. Det er urovekkende at personer med egne personlige problemer, som de tilsynelatende projiserer på andre, kan ha så mye makt i samfunnet. krisemaksimerer, blåser opp ting eller noterer i sin favør. Dette er noe jeg virkelig ikke kan forstå.

Hvor normalt er egentlig dette. Flere med erfaring?

Anonymkode: ecff9...e5c

Helsepersonell er forpliktet til å føre journal i kontakt med pasienter. Les deg opp på lovverket. 
Du kan ikke diktere hva helsepersonell oppfatter at du forteller. 
Du kan klage, du kan be om sletting og retting. Vil ikke forfatteren rette, så er Statsforvalteren klageinstans. 
Pasient og brukerombudet kan du og kontakte. 

Anonymkode: 29b83...0dd

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helsepersonelloven pargagraf 39 og 40 med tilhørende forskrift regulerer hva som skal nedtegnes i journal - det er journalforingsplikt og påpekes jevnlig brudd ved at journalføring er tynn/ mangelfull. 

Jeg har lest litt på det og bestemt meg for å skrive en personlig klage på sosionomen, slik at hun får dette nedtegnet i sin arbeids-journal. Videre det en tungvindt jobb å få noe slettet eller rettet. Dokumenter må fysisk sendes i posten. Har hørt at det er vanskelig å få noe slettet nærmest umulig. 

Anonymkode: d6e28...135

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helsepersonell er forpliktet til å føre journal i kontakt med pasienter. Les deg opp på lovverket. 
Du kan klage, du kan be om sletting og retting. Vil ikke forfatteren rette, så er Statsforvalteren klageinstans. 

Dette. Det er ikke sikkert journalen kan rettes eller slettes, men vedkommende bør skrive et nytt journalnotat der det fremkommer hva du mener er feil.

Anonymkode: 5bea4...90d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det forfatteren av journalnotatet eller en overordnet som bestemmer om informasjonen skal slettes når jeg sender inn en klage?

De er ikke alltid forpliktet til å føre journal, spesielt ikke hvis de ikke har opplyst på forhånd hva informasjonen skal brukes til og hvorfor. Dette gjelder særlig dersom pasienten motsetter seg journalføring.

Under samtalen spurte hun meg om jeg ønsket at hun skulle lagre informasjonen i et lite, ubetydelig skriv i deres systemer. Jeg sa tydelig at jeg ikke ønsket noe registrert i offentlige systemer. Hvis det virkelig var ubetydelig, kunne det kanskje lagres i hennes egne notater eller dokumenter. I ettertid har jeg sjekket journalen min og oppdaget at hun likevel har ført inn samtalen der. Dette var aldri et tema, og jeg ble heller ikke gjort oppmerksom på det. I tillegg ser jeg at hun skal ha skrevet noe mer utfyllende i deres systemer, som ikke ligger i min journal, noe som er misvisende og ikke ble kommunisert til meg. Å lyve på den måten er respektløst og uprofesjonelt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det forfatteren av journalnotatet eller en overordnet som bestemmer om informasjonen skal slettes når jeg sender inn en klage?

De er ikke alltid forpliktet til å føre journal, spesielt ikke hvis de ikke har opplyst på forhånd hva informasjonen skal brukes til og hvorfor. Dette gjelder særlig dersom pasienten motsetter seg journalføring.

Under samtalen spurte hun meg om jeg ønsket at hun skulle lagre informasjonen i et lite, ubetydelig skriv i deres systemer. Jeg sa tydelig at jeg ikke ønsket noe registrert i offentlige systemer. Hvis det virkelig var ubetydelig, kunne det kanskje lagres i hennes egne notater eller dokumenter. I ettertid har jeg sjekket journalen min og oppdaget at hun likevel har ført inn samtalen der. Dette var aldri et tema, og jeg ble heller ikke gjort oppmerksom på det. I tillegg ser jeg at hun skal ha skrevet noe mer utfyllende i deres systemer, som ikke ligger i min journal, noe som er misvisende og ikke ble kommunisert til meg. Å lyve på den måten er respektløst og uprofesjonelt. 

Alt helsepersonell har dokumentasjonsplikt. Man Jan ikke velge å dokumentere hvis man vil. 

Anonymkode: 43998...87a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette. Det er ikke sikkert journalen kan rettes eller slettes, men vedkommende bør skrive et nytt journalnotat der det fremkommer hva du mener er feil.

Anonymkode: 5bea4...90d

Hvis jeg ikke får rettet eller slettet skriver jeg en personlig klage på henne som kan som jeg håper kan legges ved det nye journalnotatet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har lest litt på det og bestemt meg for å skrive en personlig klage på sosionomen, slik at hun får dette nedtegnet i sin arbeids-journal. Videre det en tungvindt jobb å få noe slettet eller rettet. Dokumenter må fysisk sendes i posten. Har hørt at det er vanskelig å få noe slettet nærmest umulig. 

Du må skille person og sak skal du komme noen vei her. Skal du klage på noe som er journalført så må du være saklig på hva det er som du vil ha endret, ikke gå på person da fremstår du som smålig og hevngjerrig. Har vedkommende ført noe feil, så bør det rettest. Alle kan gjøre feil😄

Anonymkode: 545c3...1ca

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har forsøkt å klage over uriktige opplysninger og det er nytteløst. Vi har ingen rettigheter. De kan skrive hva de vil selv om resten av journalen kan bekrefte at det som ble skrevet ikke stemmer. 

Anonymkode: c861b...936

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt helsepersonell har dokumentasjonsplikt. Man Jan ikke velge å dokumentere hvis man vil. 

1.Plikten til å informere - Pasient- og brukerrettighetsloven § 3-2:
Pasient- og brukerrettighetsloven § 3-2 gir deg rett til å få informasjon om helsehjelpen du mottar, inkludert hvordan opplysninger blir dokumentert og brukt. Helsepersonell, har en plikt til å informere deg om hvor og hvordan informasjonen vil bli lagret, spesielt hvis denne informasjonen skal føres i din journal. Hvis helsepersonell unnlot å informere deg om at samtalen skulle føres i journalen, og du ikke ble gjort klar over dette, kan det være i strid med denne plikten.

Journalføring - Helsepersonelloven § 40:
I henhold til Helsepersonelloven § 40 er helsepersonell forpliktet til å dokumentere opplysninger som er nødvendige for å sikre forsvarlig helsehjelp. Selv om det er en generell plikt til å føre journal, må helsepersonell også vurdere relevansen av informasjonen som skal dokumenteres, og informere pasienten om dette. Hvis informasjonen ikke var nødvendig for behandlingen, og du klart uttrykte at du ikke ønsket informasjonen i offentlige systemer, kan dette være problematisk.

Hva dette betyr i min situasjon:
Hvis sosionomen ikke informerte meg om at opplysningene ville bli ført i journalen, og jeg kun ble spurt om hun kunne føre dem i sitt eget system, har hun sannsynligvis ikke oppfylt sin plikt til å gi deg tilstrekkelig informasjon om journalføringen. Dette kan være et brudd på min rett til medvirkning og på plikten til å informere meg som pasient.

Jeg kan derfor ha grunn til å klage på at jeg ikke ble informert om journalføringen og at det ikke ble gitt anledning til å medvirke i beslutningen om hvorvidt informasjonen skulle dokumenteres i journalen.

Skrevet

«Unntak og sensitive opplysninger:

I tilfeller der informasjonen er svært sensitiv og ikke nødvendigvis relevant for behandlingen, kan helsepersonell vurdere å unngå å journalføre den. Dette gjelder særlig hvis pasienten uttrykkelig motsetter seg at informasjonen skal lagres, med mindre det er helt nødvendig for å sikre forsvarlig behandling.»

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har forsøkt å klage over uriktige opplysninger og det er nytteløst. Vi har ingen rettigheter. De kan skrive hva de vil selv om resten av journalen kan bekrefte at det som ble skrevet ikke stemmer. 

Anonymkode: c861b...936

Det er helt forferdelig. Kommer aldri til å snakke med noen offentlige igjen. Bare privat som er noe helt annet. 

Hvis du ønsker å slette uriktige opplysninger kan det hjelpe å skrive en personlig klage i tillegg på vedkommende som skrev den. Jeg gjorde det en gang for å rette på noe jeg mente ikke stemte. Det endte med at alt bare «sporløst forsvant fra systemet». Uansett om du ikke får slettet så får hun denne klagen registeret i sin arbeidsjournal, på den måten kan hun kjenne hvordan det føles.  

Skrevet

Her er en formulering basert på det du ønsker å uttrykke:

---

Jeg forstår bare ikke hvordan dette skal skape tillit eller hjelpe mennesker. Det er ikke overraskende at mange blir enda sykere av å gå i behandling i Norge.

Hvis jeg hadde vært i samme situasjon, ville jeg aldri ha dokumentert noe som en annen person uttrykkelig ikke ønsket. Jeg ville ha vist at jeg respekterer mennesket foran meg, fordi jeg vet at respekt og tillit er grunnleggende for å kunne hjelpe noen. Slik kan man faktisk være til nytte for dem som trenger det, i stedet for å være en byrde eller oppleves som en overmakt, slik mange dessverre føler.

Ingen blir friskere eller får det bedre av å bli skrevet om i en journal, særlig når det gjelder uriktige opplysninger som man ikke engang har blitt informert om. For et system dette har blitt. Fokuset er helt feil dessverre og dette gjør folk bare sykere. 

• Hjerte 2
Skrevet

Arbeidsjournal? Hva er nå liksom det?

Man får ikke avvik hvis en pasient klager på journal altså. Tror dere har altfor mye tro på klagemakten. 

Jeg har forøvrig fulgt min tante til legen. Etter at legen hadde gjort undersøkelser ble min tante grundig informert om at hun ville få kjøreforbud i 6 mnd. 

I ettertid har min tante vært rasende for at legen gikk bak ryggen hennes og krevde kjøreforbud.. 

Anonymkode: 5d750...f85

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Haha- registrert i sin arbeidsjournal? Har dere røyka sokker??

se lovhenvisning lengre opp. Ring ev pasientombudet for veiledning og tenk litt på hva ressurser i helsetjenesten og tilsyns/klageorgan bør brukes til.., 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ok, merkelig at hun la det frem som at hun kunne hvis hun ville. Det er var ikke ett formelt møte slik som DPS, der man leser igjennom et skriv, signerer og slikt. Kanskje derfor. Hmm 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...