AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #21 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Derfor må vi avskaffe ordningen med gratis medisinutdanning i Norge. Mange av de som nyter godt av den ordningen, går over til det private for å tjene mer penger i langtidsperspektivet. Hvorfor skal skattebetalerne finansiere dette? Anonymkode: e647d...def De går som oftest ikke over i det private for å tjene så mye bedre totalt sett, men for å få mer levelige arbeidsforhold for omtrent samme lønn. Normalarbeidstid, kanskje litt fleksitid, ingen natt/kveld/helger, ingen 19-timers vakter eller 48-timersvakter høres etterhvert fristende ut. Helsevesenet er på et vippepunkt. Kontrasten mellom hva som er arbeidsforholdene begynner å bli altfor store. Hvorfor skal jeg bli værende som sykehuslege når jeg kan gjøre omtrent det samme, med omtrent samme lønn, og en mye bedre jobb-fritidsbalanse? Jeg elsker jobben min, men før eller siden kommer man til et punkt hvor en ofrer for mye. Jeg kan med forbehold anbefales legelivet, men man må tenke seg godt om og huske at det finnes alternativer, også for leger. Anonymkode: 5276c...187 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 20. august 2024 #22 Del Skrevet 20. august 2024 Sannsynligvis oppskrytt for fastlegen min i alle fall. Han gidder så vidt å holde øya åpne.. Kan jo være at jeg bidrar til en gørr kjedelig konsultasjon selvsagt. Kom jeg på nå.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 20. august 2024 #23 Del Skrevet 20. august 2024 Bokormsen skrev (1 time siden): Etter noen år kommer hverdagen og nettene er nå mer slitsomme og ikke så spennende lenger, særlig siden du kanskje har barn og blir eldre. Heldigvis blir også jobben lettere med årene til en viss grad. Men du kan alltids utvikle deg, særlig i de kirurgiske fagene og det praktiske aspektet er ekstremt givende og gøy når du mestrer det. Men det er jo innenfor endel av denne type spesialiseringer(kirurgi) hvor forutsigbarheten får seg en real smell.. Rykk inn/Rykk ut/Rykk tilbake til start, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #24 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror legeyrket er veldig givende for de som virkelig vil. Men det var nok lettere å være lege før i tiden da en lege hadde en kone hjemme som tok seg av hus og barn. Nå er legeyrket blitt et kvinnedominert yrke, og blir det enda mer i fremtiden. Det tror jeg fører til at lønna ikke holder tritt. Mannen min var tidligere gift med en lege og øsnker ikke at noen av våre barn går den veien, da hun tok med seg jobben hjem og gråt når pasientene døde Anonymkode: 048f8...0da Var det å gråte for noen har dødd dumt? Er ikke det en naturlig del av livet? Anonymkode: 68d63...015 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SnartMammaLykke Skrevet 20. august 2024 #25 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Oppskrytt i Norge. Ikke spesielt godt betalt mtp lengde på utdannelse og arbeidsmengde. I USA derimot... Anonymkode: e0d55...ca1 Enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #26 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Var det å gråte for noen har dødd dumt? Er ikke det en naturlig del av livet? Anonymkode: 68d63...015 Poenget var at hans ekskone tok med seg dette hjem. Frustrasjoner over pasienter og sorg når de døde og hun var nok litt stressa. Tror det er krevende å være ung nyutdannet lege. Anonymkode: 048f8...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #27 Del Skrevet 20. august 2024 Mange kommer til å hate meg.. Jeg synes det er oppskrytt. Lønna er jo ikke bra! Med 6 års skolegang, tjener man ikke bra. Vil man tjene penger så blir man ikke lege, og mat satser ikke på helse med mindre man driver med «slanke-sprøyter» eller driver privat. Mange leger kniver om å være best, og mange mistrives i jobben fordi mange leger (men ikke alle) er arrogante og bidrar til dårlig arbeidsmiljø. Mye ansvar og det fører til mye angst hos mange leger! Mange leger orker ikke å tar livet sitt pga tyngende arbeid. Onkelen min orket ikke mer å tok en overdose pga feil han gjorde på jobb. Dette var en menneskelig feil, og han ble hengt ut å fryst ut av Jobben. Har selv studert medisin og er overlykkelig for å ha sluttet studiet. Har i dag en jobb med passe ansvar, og en jobb der jeg tjener 5 ganger mer enn en vanlig lege. Satset på noe helt annet! Har 4 barn og masse fritid og elsker det! Synes også at selve opplegget og systemet for utdanningen er dritt, og turnus er ren utnyttelse. Latterlig arbeidstid og det er bare å glemme å få flere barn enn maks to. Hadebra til venner og familieliv, her skal man gi seg selv 200% til velferdsstaten som er klar for å utnytte deg grovt! Mange tror at man skal rett inn i en house film og kurerere barn for kreft, men sannheten er at mange eldre trenger hjelp til å fjerne hemorider i rassen samt mange ønsker en sykemelding fordi de ikke orker å jobbe! Nei takk! Ikke faen! Anonymkode: 3194b...8b6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #28 Del Skrevet 21. august 2024 PITTY skrev (10 timer siden): Sannsynligvis oppskrytt for fastlegen min i alle fall. Han gidder så vidt å holde øya åpne.. Kan jo være at jeg bidrar til en gørr kjedelig konsultasjon selvsagt. Kom jeg på nå.. Du kan jo bytte fastlege vet du. Anonymkode: 6cf11...2ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 21. august 2024 #29 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Mange kommer til å hate meg.. Jeg synes det er oppskrytt. Lønna er jo ikke bra! Med 6 års skolegang, tjener man ikke bra. Vil man tjene penger så blir man ikke lege, og mat satser ikke på helse med mindre man driver med «slanke-sprøyter» eller driver privat. Mange leger kniver om å være best, og mange mistrives i jobben fordi mange leger (men ikke alle) er arrogante og bidrar til dårlig arbeidsmiljø. Mye ansvar og det fører til mye angst hos mange leger! Mange leger orker ikke å tar livet sitt pga tyngende arbeid. Onkelen min orket ikke mer å tok en overdose pga feil han gjorde på jobb. Dette var en menneskelig feil, og han ble hengt ut å fryst ut av Jobben. Har selv studert medisin og er overlykkelig for å ha sluttet studiet. Har i dag en jobb med passe ansvar, og en jobb der jeg tjener 5 ganger mer enn en vanlig lege. Satset på noe helt annet! Har 4 barn og masse fritid og elsker det! Synes også at selve opplegget og systemet for utdanningen er dritt, og turnus er ren utnyttelse. Latterlig arbeidstid og det er bare å glemme å få flere barn enn maks to. Hadebra til venner og familieliv, her skal man gi seg selv 200% til velferdsstaten som er klar for å utnytte deg grovt! Mange tror at man skal rett inn i en house film og kurerere barn for kreft, men sannheten er at mange eldre trenger hjelp til å fjerne hemorider i rassen samt mange ønsker en sykemelding fordi de ikke orker å jobbe! Nei takk! Ikke faen! Anonymkode: 3194b...8b6 Høres absolutt ut som om legeyrket ikke var noe for deg og det var nok bra du sluttet. Selvinnsikt er viktig. Bra det ordnet seg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #30 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Mange kommer til å hate meg.. Jeg synes det er oppskrytt. Lønna er jo ikke bra! Med 6 års skolegang, tjener man ikke bra. Vil man tjene penger så blir man ikke lege, og mat satser ikke på helse med mindre man driver med «slanke-sprøyter» eller driver privat. Mange leger kniver om å være best, og mange mistrives i jobben fordi mange leger (men ikke alle) er arrogante og bidrar til dårlig arbeidsmiljø. Mye ansvar og det fører til mye angst hos mange leger! Mange leger orker ikke å tar livet sitt pga tyngende arbeid. Onkelen min orket ikke mer å tok en overdose pga feil han gjorde på jobb. Dette var en menneskelig feil, og han ble hengt ut å fryst ut av Jobben. Har selv studert medisin og er overlykkelig for å ha sluttet studiet. Har i dag en jobb med passe ansvar, og en jobb der jeg tjener 5 ganger mer enn en vanlig lege. Satset på noe helt annet! Har 4 barn og masse fritid og elsker det! Synes også at selve opplegget og systemet for utdanningen er dritt, og turnus er ren utnyttelse. Latterlig arbeidstid og det er bare å glemme å få flere barn enn maks to. Hadebra til venner og familieliv, her skal man gi seg selv 200% til velferdsstaten som er klar for å utnytte deg grovt! Mange tror at man skal rett inn i en house film og kurerere barn for kreft, men sannheten er at mange eldre trenger hjelp til å fjerne hemorider i rassen samt mange ønsker en sykemelding fordi de ikke orker å jobbe! Nei takk! Ikke faen! Anonymkode: 3194b...8b6 Men er ikke hemoroider mye bedre enn at barn har kreft? Jeg velger hemoroider over kreft hver dag jeg. Anonymkode: 68d63...015 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #31 Del Skrevet 21. august 2024 Jeg angrer på at jeg IKKE ble lege. Tenkte jeg ikke var god nok, hadde gode nok karakterer, visste ikke og sjekket ikke mulighetene til tross. Jeg satt og leste anatomi som barn, og leste om menneskekroppen mye. Syns det er kjempeinteressant, biologi, biokjemi alt der. Jeg er 45 nå og er gla hvis jeg husker hvor jeg har lagt brillene så å begynne nå med å lese opp emner fra videregående er for sent (for meg). Er nesten ferdig med en utdanning i grenselandet til medisin og gleder meg til å hjelpe mennesker på en annen måte en medisin. Alt annet, bemanning, lønn osv. Ærlig talt: man blir aldri fornøyd og det er dårlige sider ved (nesten?) alle arbeid og at det skulle være grunner for å stoppe MEG finnes ikke. Men vi er forskjellige. Anonymkode: e47a9...15d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #32 Del Skrevet 21. august 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Alt annet, bemanning, lønn osv. Ærlig talt: man blir aldri fornøyd og det er dårlige sider ved (nesten?) alle arbeid og at det skulle være grunner for å stoppe MEG finnes ikke. Men vi er forskjellige. Anonymkode: e47a9...15d Enig i at det er nedsiden ved alle yrker. Minner meg på en venn av meg som klaget over at han ikke fikk helgetillegg fordi jobben hans ikke hadde helgejobbing. Når det er sagt så er kok deler av problemet at mange unge romantisere legeyrket veldig. Når man aldri har jobbet eller hatt barn så kan det være vanskelig å forstå hvor tungt det kan være å jobbe mye år etter år. Selv ønsket jeg meg jobb meg utenlandsreiser som ung. Men det tok ikke lang tid i arbeidslivet før jeg ville ja hjemmekontor og være med familien. Håper du ender med å elske yrket du utdanner deg til selv om du ikke blir lege. Du sier at yrket er beslektet med medisin og håper du ender med å tenke at det er minst like godt som legeyrket. Anonymkode: 2164d...928 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #33 Del Skrevet 21. august 2024 19 hours ago, AnonymBruker said: Har selv studert medisin og er overlykkelig for å ha sluttet studiet. Har i dag en jobb med passe ansvar, og en jobb der jeg tjener 5 ganger mer enn en vanlig lege. Satset på noe helt annet! Har 4 barn og masse fritid og elsker det! Anonymkode: 3194b...8b6 Hvilket yrke er det hvor man tjener 5 ganger så mye som en lege og likevel har masse fritid? Leger har gjennomsnittslønn på rundt en million kroner i året. Anonymkode: 2164d...928 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 21. august 2024 #34 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 13.14): Til dere leger som har jobbet hardt for gode karakteren, og nå jobber som lege.. Angrer dere? Jeg har ei venninne som studerte til å bli lege, men sluttet fordi hun ikke orket tanken på å hjelpe mennesker med diverse problemer hele tiden. Hun ble noe helt annet og jobber i dag med eiendom. Trives dere? Og er det mye rom for familieliv og venner? Anonymkode: 3194b...8b6 Jævlig tøft og krevende yrke med mye jobbing for en lønn som ikke kompenserer for det. Slik ser jeg det utenfra. Legelivet er vel neppe som i Scrubs! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #35 Del Skrevet 21. august 2024 Denne legen tenker jeg at svarer greit på spørsmålene dine: Youtube – MIT-lege forteller hvorfor han sluttet Anonymkode: c42e6...454 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #36 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Denne legen tenker jeg at svarer greit på spørsmålene dine: Youtube – MIT-lege forteller hvorfor han sluttet Anonymkode: c42e6...454 Alle bør se denne videon selv om de ikke skal bli lege.... Anonymkode: e0229...ce2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #37 Del Skrevet 22. august 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: Denne legen tenker jeg at svarer greit på spørsmålene dine: Youtube – MIT-lege forteller hvorfor han sluttet Anonymkode: c42e6...454 45 minutter siden, AnonymBruker said: Alle bør se denne videon selv om de ikke skal bli lege.... Anonymkode: e0229...ce2 Nå er den videoen nesten en time lang og i tillegg ikke helt relevant til diskusjonen i Norge. Deler av det han tar opp er hvordan helsevesenet i USA er bygget på profittmodell. Det er ikke slik i Norge hvor vi har offentlig helsevesen, i hvert fall ikke i nærheten av samme grad som i USA. I tillegg handler videoen spesifikt om det å være ryggmarg-kirurg som svært få blir når man tar medisinutdanning. Anonymkode: 2164d...928 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #38 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er den videoen nesten en time lang og i tillegg ikke helt relevant til diskusjonen i Norge. Deler av det han tar opp er hvordan helsevesenet i USA er bygget på profittmodell. Det er ikke slik i Norge hvor vi har offentlig helsevesen, i hvert fall ikke i nærheten av samme grad som i USA. I tillegg handler videoen spesifikt om det å være ryggmarg-kirurg som svært få blir når man tar medisinutdanning. Anonymkode: 2164d...928 Offentlige helsevesen i Norge er 100% styrt av penger og effektivitet... https://www.nordnorskdebatt.no/fort-inn-og-fort-ut-det-koster-tross-alt-penger/o/5-124-217438 https://www.dagensmedisin.no/debatt-og-kronikk/vekk-med-new-public-management/254155 https://www.ringsaker-blad.no/helseforetaksmodellen-og-new-public-management-npm/o/5-79-384535 https://www.forskning.no/universitetet-i-stavanger-helsepolitikk-partner/sykehusledelsen-bor-oftere-inkludere-de-ansatte-i-endringsprosessene/266293 Anonymkode: e0229...ce2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #39 Del Skrevet 22. august 2024 56 minutter siden, AnonymBruker said: Offentlige helsevesen i Norge er 100% styrt av penger og effektivitet... https://www.nordnorskdebatt.no/fort-inn-og-fort-ut-det-koster-tross-alt-penger/o/5-124-217438 https://www.dagensmedisin.no/debatt-og-kronikk/vekk-med-new-public-management/254155 https://www.ringsaker-blad.no/helseforetaksmodellen-og-new-public-management-npm/o/5-79-384535 https://www.forskning.no/universitetet-i-stavanger-helsepolitikk-partner/sykehusledelsen-bor-oftere-inkludere-de-ansatte-i-endringsprosessene/266293 Anonymkode: e0229...ce2 Det er forskjell på å bli styrt av profitt og å måtte forholde seg til penger og effektivitet. Selvsagt må norske sykehus bli styrt etter penger og effektivitet. Om de ikke hadde måttet forholde seg til budsjetter så hadde det enten endt med at det ikke var nok penger til å betale for behandlingene på slutten av året eller så hadde skattebetalerne måttet godta at de kunne få en ubegrenset stor regning. Det sier seg selv at det ikke er et alternativ. I tillegg når man først må forholde seg til budsjett så gjelder det selvsagt å tenke på hvordan man skal bruke midlene best mulig. Det er noe annet enn å prøve å tjene mest mulig penger på pasientene. Anonymkode: 1df64...01f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #40 Del Skrevet 22. august 2024 On 8/20/2024 at 9:38 PM, AnonymBruker said: De går som oftest ikke over i det private for å tjene så mye bedre totalt sett, men for å få mer levelige arbeidsforhold for omtrent samme lønn. Normalarbeidstid, kanskje litt fleksitid, ingen natt/kveld/helger, ingen 19-timers vakter eller 48-timersvakter høres etterhvert fristende ut. Helsevesenet er på et vippepunkt. Kontrasten mellom hva som er arbeidsforholdene begynner å bli altfor store. Hvorfor skal jeg bli værende som sykehuslege når jeg kan gjøre omtrent det samme, med omtrent samme lønn, og en mye bedre jobb-fritidsbalanse? Jeg elsker jobben min, men før eller siden kommer man til et punkt hvor en ofrer for mye. Jeg kan med forbehold anbefales legelivet, men man må tenke seg godt om og huske at det finnes alternativer, også for leger. Anonymkode: 5276c...187 Ville det vært mulig å ha sykehus som kun hadde bemanning 8-16 mandag til fredag? Anonymkode: 1df64...01f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå