Gå til innhold

Legeyrket oppskrytt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere leger som

har jobbet hardt for gode karakteren, og nå jobber som lege.. Angrer dere? 

Jeg har ei venninne som studerte til å bli lege, men sluttet fordi hun ikke orket tanken på å hjelpe mennesker med diverse problemer hele tiden. Hun ble noe helt annet og jobber i dag med eiendom. 

Trives dere? Og er det mye rom for familieliv og venner? 

Anonymkode: 3194b...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hm..

Anonymkode: 3194b...8b6

Du har postet dette i feilt forum, det finnes et eget karriereforum her inne. Men jeg har rapportert tråden sånn at den blir flyttet😊

Anonymkode: a3290...2f1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet ikke så hardt for karakterene, mer arbeid å komme seg gjennom studiet. Men angrer ikke. Har jobbet som lege i 15 år nå og anser meg som heldig som får jobbe med noe jeg liker så godt. Eneste skjær i sjøen er dommedagsfølelsen når man ser hvor helsevesenet er på vei med økt privatisering og kompetanseflukt dra det offentlige. 

Anonymkode: d6ca3...262

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrytt i Norge. Ikke spesielt godt betalt mtp lengde på utdannelse og arbeidsmengde. I USA derimot...

Anonymkode: e0d55...ca1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Oppskrytt i Norge. Ikke spesielt godt betalt mtp lengde på utdannelse og arbeidsmengde. I USA derimot...

I USA sitter man også igjen med enormt mye høyere studielån enn i Norge og man har lenger utdanning også.  Man har også lenger arbeidsuke og færre feriedager i USA.

Anonymkode: 1df64...01f

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun burde jo visst at legeyrket innebærer folks helse? 

Om noen ikke vil hjelpe mennesker i variert nød, IKKE BLI LEGE.

Vennlig hilsen befolkningen

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jobbet ikke så hardt for karakterene, mer arbeid å komme seg gjennom studiet. Men angrer ikke. Har jobbet som lege i 15 år nå og anser meg som heldig som får jobbe med noe jeg liker så godt. Eneste skjær i sjøen er dommedagsfølelsen når man ser hvor helsevesenet er på vei med økt privatisering og kompetanseflukt dra det offentlige. 

Kan noe gjøres med det? Vil det bli som USA? Er studenter som veninnen i spørsmål årsaken bak økt privatisering? At folk vil ha yrket for status jag og ikke egentlig gjør det fordi de bryr seg om mennesker? 

Anonymkode: 68d63...015

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er noe som går igjen i det offentlig sektor og gjelder ikke bare privat sektor. Offentlig sektor betaler for kompetanseutviklingen av nyutdannede også ender de opp i privat sektor når de har fått bygget opp nok kompetanse til at de kan få høyere lønn i det privat. Og klart privat sektor kan betale høyere lønn om de slipper å betale for kompetanseutviklingen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor må vi avskaffe ordningen med gratis medisinutdanning i Norge. Mange av de som nyter godt av den ordningen, går over til det private for å tjene mer penger i langtidsperspektivet. Hvorfor skal skattebetalerne finansiere dette?

Anonymkode: e647d...def

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I USA sitter man også igjen med enormt mye høyere studielån enn i Norge og man har lenger utdanning også.  Man har også lenger arbeidsuke og færre feriedager i USA.

Du har også langt mer lønn, og yrket er mer prestisjefylt enn her til lands.

Mange leger har fått scholarships fordi de var flinke på HS.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legeyrket var nok litt bedre før i tiden da overlegene (som oftest menn..) tjente bra, og hadde en hjemmeværende husfrue til å ta seg av unger og hus.. 

legeyrket har alltid vært travelt og proppfullt av ansvar og uforutsett og ujevnt arbeidsmengde .. passer sånn sett ikke familier nå til dags der begge jobber fullt

Anonymkode: 6816f...5f1

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk yrke. Alle ulike muligheter. Men fremfor alt det å møte de svake i samfunnet i vanskelige situasjoner, og prøve å gjøre en forskjell. Anbefaler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man har mye høyere studielån. Men i USA kan man tjene så mye at selv et lån på 300-350k dollar (realistisk lån etter å ha studert medisin der) kan betales ned på ganske få år hvis man velger riktig jobb og prioriterer nedbetaling. 
Man må også regne med høyere utgifter til mye annet. Selv om man har gode forsikringer kan man risikere å måtte betale hundretusenvis i året i egenandeler hvis man blir syk. Barnepass koster lett 10-20 000kr per barn, jeg kjenner til folk med flere barn som betaler 65k dollar i året for nanny. Få fridager i året skal også dekke syke barn og egen sykdom («personal days»). Så regnestykket er mer komplisert enn bare lønn vs lønn. 

Som svar til TS, mannen min er lege, og sier han ikke ville valgt det samme igjen. Han anbefaler ikke yrket til sine barn. Mye dårlig ledelse, pasienter som krever utstyr de ikke har krav på fordi de har lest det på internett, psykiatri, masse vakante vakter, og ikke minst Helseplattformen. 

Anonymkode: 6b27a...f7c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du har også langt mer lønn, og yrket er mer prestisjefylt enn her til lands.

Mange leger har fått scholarships fordi de var flinke på HS.

På college, ja. Men de får ikke scholarships på medical school, det må de fleste betale 100%, med mindre de er i militæret. Medical school er dyrere enn college, kanskje bortsett fra hvis man betaler fullpris på Ivy League.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Derfor må vi avskaffe ordningen med gratis medisinutdanning i Norge. Mange av de som nyter godt av den ordningen, går over til det private for å tjene mer penger i langtidsperspektivet. Hvorfor skal skattebetalerne finansiere dette?

Jeg vil heller si at politisk handling må til for å begrense det voksende private markedet. De fleste taper på delt helsevesen, øyeblikkelig hjelp av livstruende sykdom får du kun i det offentlige helsevesenet i Norge, så det må sikres at kompetansen blir der. Om legen sitter igjen høyere gjeld fordi utdanningen koster mye vi bare flere rømme godt betalte private jobber. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det gjelder jo alle yrker/utdannelser da, eller var det en spøk som gikk over hodet på meg?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legeyrket er beinhardt i starten om du er sykehuslege. Det er nettene, ansvaret og arbeidsmengden som er ekstrem til tider. Samtidig kan jeg vanskelig se for meg en mer spennende jobb særlig som nyutdannet i turnus, sitte i mottak med likesinnede, finne ut av diagnoser, behandling, prøver, bilder medisiner og holde liv i folk som ellers hadde dødd.
Redselen for potensielt å gjøre alvorlige feil, og gledene av en jobb velgjort, det er store følelser og mye mening i det hele.

Etter noen år kommer hverdagen og nettene er nå mer slitsomme og ikke så spennende lenger, særlig siden du kanskje har barn og blir eldre. Heldigvis blir også jobben lettere med årene til en viss grad. Men du kan alltids utvikle deg, særlig i de kirurgiske fagene og det praktiske aspektet er ekstremt givende og gøy når du mestrer det. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror legeyrket er veldig givende for de som virkelig vil. Men det var nok lettere å være lege før i tiden da en lege hadde en kone hjemme som tok seg av hus og barn. Nå er legeyrket blitt et kvinnedominert yrke, og blir det enda mer i fremtiden. Det tror jeg fører til at lønna ikke holder tritt.

Mannen min var tidligere gift med en lege og øsnker ikke at noen av våre barn går den veien, da hun tok med seg jobben hjem og gråt når pasientene døde

Anonymkode: 048f8...0da

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

I USA så sier de sikkert akkurat det samme. Det er sikkert mange amerikanske studenter som sier "legeyrker er ikke spesielt godt betalt mtp lengde på utdannelse og arbeidsmengde". Amerikanske studenter sammenligner jo ikke lønningene med norske legelønninger når de velger yrke. De sammenligner med andre godt betalte yrker. Så sikkert mange amerikanske studenter som sier: "Jeg kan få samme og enda høyere lønninger om jeg går inn i finanssektoren og da slipper jeg jo hele Medical school og kan starte i jobb fire år tidligere og med kun 1/5 del av gjelden":  Om man først er villig til å jobbe mye så er det sikkert langt mer lønnsomt å gå i finanssektoren eller konsulentsektoren. 

Velger man å jobbe i den amerikanske IT-sektoren kan man få tilsvarende lege-lønninger, men slippe den lange utdannelsen, slippe gjelden og  tillegg slippe de ekstreme arbeidsmengdene. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil heller si at politisk handling må til for å begrense det voksende private markedet. De fleste taper på delt helsevesen, øyeblikkelig hjelp av livstruende sykdom får du kun i det offentlige helsevesenet i Norge, så det må sikres at kompetansen blir der. Om legen sitter igjen høyere gjeld fordi utdanningen koster mye vi bare flere rømme godt betalte private jobber. 

Absolutt. Høyresiden ønsker jo å øke lekkasjen til det private, under dekke av «kortere ventelister» og «valgfrihet». Men det er kun valgfrihet for ressurssterke mennesker som bor på store steder, og ventelistene blir jo lange fordi de enkle konsultasjonene og operasjonene, som gir god inntjening, forsvinner til det private. Mens det offentlige sitter igjen med de multimorbide med masse sosiale problemer, tunge problemstillinger som ikke lar seg løse med 30 minutter på operasjonsbordet, kronikere og komplikasjonene hos pasienter behandlet i det private (i tillegg til sine egne komplikasjoner). Penger suges ut av det offentlige helsevesenet og over i det private - hvor målet er å generere overskudd til eierne.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...