AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #1 Skrevet 20. august 2024 Finnes det noen behandlingsprotokoller (kosthold, medisin og tilskudd) som kan hjelpe mot long-covid? Jeg har hanglet lenge i etterkant av tredje runde av covid og har ikke fått påvist diagnosen, men begynner å mistenke at det kan være dette. Det vanlige rådet fra fastlegen og andre om hvile og å ta tiden til hjelp har dessverre hatt liten effekt hittil. Jeg tenker derfor at jeg har lite å tape på å prøve ut tilskudd og lignende om det kan hjelpe. PS: De to første gangene jeg hadde covid var det som en sterk influensa som tok sin tid (4-6 uker) før jeg var helt frisk, men tredje gang gikk det ikke slik. Anonymkode: da21d...c0e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #2 Skrevet 20. august 2024 Mitt tips er å sjekke stoffskiftet ditt med blodprøve hvis det ikke er gjort. Jeg fikk nemlig trøbbel med stoffskiftet etter covid. Hadde høy TSH. Etter mange mnd med høy TSH skulle jeg begynne med levaxin siden det virket å bli permanent, men akkurat da hadde målingene heldigvis normalisert seg selv. Jeg har aldri hatt så ekstrem fatigue hverken før eller etter. Det hjalp ikke å sove på fatiguen, og jeg lå bare på sofaen med lukkede øyne i flere måneder. Covid er det verste jeg har opplevd. Selv influensa som jeg også har hatt med 40 i feber og kjempedårlig i en uke, er ikke i nærheten engang av dette. Skummelt hvordan man får plager lenge i etterkant; at viruset angriper så mye forskjellig i kroppen. Anonymkode: 1f5a2...0e4 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #3 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mitt tips er å sjekke stoffskiftet ditt med blodprøve hvis det ikke er gjort. Jeg fikk nemlig trøbbel med stoffskiftet etter covid. Hadde høy TSH. Etter mange mnd med høy TSH skulle jeg begynne med levaxin siden det virket å bli permanent, men akkurat da hadde målingene heldigvis normalisert seg selv. Jeg har aldri hatt så ekstrem fatigue hverken før eller etter. Det hjalp ikke å sove på fatiguen, og jeg lå bare på sofaen med lukkede øyne i flere måneder. Covid er det verste jeg har opplevd. Selv influensa som jeg også har hatt med 40 i feber og kjempedårlig i en uke, er ikke i nærheten engang av dette. Skummelt hvordan man får plager lenge i etterkant; at viruset angriper så mye forskjellig i kroppen. Anonymkode: 1f5a2...0e4 Takk for svar Sjekket stoffskifte for 3-4 måneder siden rundt da jeg ble syk, men det virket være normalt da. Men er jo en stund siden. Veldig skummelt, ja. Og dessverre må jeg innrømme at jeg selv har vært tvilende til long-covid diagnose, men plutselig er man der selv. Ble selv ikke veldig syk noen av gangene jeg hadde covid. Er mer det at jeg ikke blir frisk igjen og hangler fortsatt måneder etterpå. Har heldigvis ikke hatt sterk fatigue, men noe er det som murrer i kroppen. Vet mange var skeptiske til vaksinen, så hvem vet. Har kun tatt 1 dose siden jeg fikk covid ikke lenge etter 1. vaksine. Som en liten apropos er det to andre i familien min som også har hatt store problemer med kroniske plager etter covid og covidvaksiner. Det er jo veldig vanskelig å vite hva som er hva og det kan jo være tilfeldigheter også. Umulig å vite... Anonymkode: da21d...c0e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #4 Skrevet 20. august 2024 Det finnes ingen konkret medisinsk protokoll, og det som fungerer for èn trenger ikke fungere for den andre. B-12 og d vitamin bør ligge godt innenfor normalen, så lurt å sjekke labsvarene om du har gode eller bare halvgode verdier. Antar legen har sjekket det? Jeg hører flere snakke om positiv effekt etter behandling hos refleksolog og lymfedrenasje. Dette blir alternativt, men har selv prøvd det etter jeg hadde kronisk feber i flere mnd, og det var veldig positivt. Anonymkode: e4406...c8f 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #5 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Finnes det noen behandlingsprotokoller (kosthold, medisin og tilskudd) som kan hjelpe mot long-covid? Jeg har hanglet lenge i etterkant av tredje runde av covid og har ikke fått påvist diagnosen, men begynner å mistenke at det kan være dette. Det vanlige rådet fra fastlegen og andre om hvile og å ta tiden til hjelp har dessverre hatt liten effekt hittil. Jeg tenker derfor at jeg har lite å tape på å prøve ut tilskudd og lignende om det kan hjelpe. PS: De to første gangene jeg hadde covid var det som en sterk influensa som tok sin tid (4-6 uker) før jeg var helt frisk, men tredje gang gikk det ikke slik. Anonymkode: da21d...c0e Jeg har ME etter infeksjon og det som Jar hjulpet meg er betablokker (om du har forhøyet puls), aktivitetsavpassing etter aktivitetsklokke dvs holde meg innafor ett toleransevindu på puls -for å unngå for mye adrenalinrush og nå tilskudd av B12, folat, jern, magnesium og D vitamin. Er nå i ferd med å endre kosthold. Jeg vet det er Long Covid grupper på fb, der vil du helt sikkert finne mange som har gått veien før deg. Lykke til! Anonymkode: 8e0a4...c3f 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #6 Skrevet 20. august 2024 Nervesystemregulering. Prøv 4 uker med noen enkle tiltak og se om de ikke hjelper. 20 min daglys uten linser/briller rett etter du står opp. Somatiske øvelser der du aktiverer sansene for propriosepsjon og interosepsjon (usikker på om dette er de norske ordene) Spis råvarebasert, prøv deg frem med det kostholdet som gir deg mest fast bæsj og regelmessig og lett avføring, det varierer fra person til person, men ultraprosessert mat er nei for alle. Start dagen med 1 glass vann, og drikk nok vann gjennom dagen. Reduser blått lys minimum 2 timer før sengetid. Oppsøk naturen, gode og trygge relasjoner, skjerm deg fra negativt stress, ha behagelige omgivelser og skap gode sanseopplevelser taktilt, visuelt, hørsel, lult og smak. Anonymkode: 47e3b...4db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå