AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #1 Del Skrevet 20. august 2024 Barnet vårt fikk diagnosen for snart et år siden, men grunnstønad og hjelpestønad har aldri vært et tema når vi har vært hos BUP. Vi tenker nå å søke om dette fordi vi ser at vi har betydelige ekstrautgifter i forbindelse med dette. Kan man bare søke, eller må man involvere BUP først og få noen slags dokumentasjon fra dem? Anonymkode: da739...878 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #2 Del Skrevet 20. august 2024 Vi har barn med autismediagnose. Bup har heller aldri nevnt mulighetene for å søke på stønader. Vi har ikke hatt noen spesiell dokumentasjon fra dem som hjalp oss med dette. Men vi la med døgnhjul og fastlegen bekreftet diagnosen da vi søkte om hjelpestønad. Bup har ikke vært involvert for vår del i akkurat dette. Men Bup har vært vanskelige å komme i kontakt med, vanskelig å nå gjennom til saksbehandler, til og med den tiden vi var "i systemet", før diagnosen ble satt. Anonymkode: 8cf1e...1de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #3 Del Skrevet 20. august 2024 i har en hyper og en ikke hyper. får ikke noe stønad for den ikke hypre(dvs innvendig hyper). Anonymkode: a27ad...01e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #4 Del Skrevet 20. august 2024 Takk for svar! Vårt barn har den diagnosekoden som innebærer hyperaktivitet, så akkurat grunnstønaden skal nok gå greit. I tillegg krever barnet ekstremt mye oppfølging på alle andre områder i livet (sammenlignet med jevnaldrende), så slik vi ser det, bør det også kvalifisere for hjelpestønad. Til deg som la ved bekreftelse fra fastlege: var det kun bekreftelse på selve diagnosen, eller bekreftet fastlegen at døgnhjulet og beskrivelsene deres var i tråd med legens oppfatning? ts Anonymkode: da739...878 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #5 Del Skrevet 20. august 2024 Dere søker, og så skal nav innhente informasjon hvis de trenger det. Det skal nav vurdere. Står ganske greit i selve søknadsprosessen. Anonymkode: 2091b...025 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #6 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar! Vårt barn har den diagnosekoden som innebærer hyperaktivitet, så akkurat grunnstønaden skal nok gå greit. I tillegg krever barnet ekstremt mye oppfølging på alle andre områder i livet (sammenlignet med jevnaldrende), så slik vi ser det, bør det også kvalifisere for hjelpestønad. Til deg som la ved bekreftelse fra fastlege: var det kun bekreftelse på selve diagnosen, eller bekreftet fastlegen at døgnhjulet og beskrivelsene deres var i tråd med legens oppfatning? ts Anonymkode: da739...878 Nav innhenter informasjon fra bug og fastlege. Anonymkode: a27ad...01e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #7 Del Skrevet 20. august 2024 OK. Takk ☺️ Da får vi forsøke. Ts Anonymkode: da739...878 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #8 Del Skrevet 21. august 2024 Hei igjen. Nå skulle jeg søke om grunnstønad, men det står at jeg må legge ved en legeerklæring? Jeg har ingen spesifikk legeerklæring, men jeg har mange dokumenter fra BUP der det står at barnet har ADHD og ulike måter det påvirker livet. Det står også at jeg skal tallfeste ekstrautgiftene, beskrive, og dokumentere utgifter så godt det går. Jeg hadde forstått det slik at det ikke var nødvendig når det gjelder adhd med hyperaktivitet. Jeg må bare si at jeg synes det virker forferdelig vanskelig og nesten uoverkommelig å skulle søke om disse stønadene. Jeg forstår ikke hva de er ute etter, det tar 6 uker å få legetime, det tar ytterligere 6 mnd å få svar på søknadene til Nav, og jeg blir bare helt motløs. Hvorfor må man ha en egen legeerklæring når man har dokumentasjon an masse av utfordringene. Ts Anonymkode: da739...878 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #9 Del Skrevet 21. august 2024 Dette er det jeg finner på nav sine sider. Det står spesifikt at du ikke trenger å sende inn lege opplysninger? https://lovemammaene.no/grunnstonad/ Står også en del bra her. Høres ut som at bør kontakte NAV, for det du sier passer ikke med hverken det nav eller noen annen kilde sier. Anonymkode: 2091b...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #10 Del Skrevet 21. august 2024 Tusen takk for at du så på det! Jeg ser også at det står sånn, men når man klikker seg inn på selve søknadsskjemaet, så er pkt 7 en legeerklæring. Jeg forstår ikke hvorfor informasjonen er så motstridende. Ts Anonymkode: da739...878 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #11 Del Skrevet 21. august 2024 Men er det et felt som MÅ fylles ut, eller kan du bare hoppe over det? Anonymkode: 2091b...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #12 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men er det et felt som MÅ fylles ut, eller kan du bare hoppe over det? Anonymkode: 2091b...025 Jeg skal søke elektronisk nå og se hvordan det stiller seg da. Jeg har bare lastet ned søknadsskjema for å se gjennom først, liker å forberede meg og se hva som spørres etter. Og da var det et felt som skulle fylles ut. Men kanskje det er annerledes når jeg søker elektronisk. Ts Anonymkode: da739...878 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #13 Del Skrevet 21. august 2024 Selv om du ikke trenger å dokumentere utgiftene til klær (med kvittering), så må diagnosen dokumenteres (legeattest). Anonymkode: 3ce98...6bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #14 Del Skrevet 21. august 2024 Vi fikk hjelp av lege på BUP til å dokumentere diagnosen, slik at barnet får utbetalt både grunnstønad og hjelpestønad. Mam trenger ikke å dokumentere økte utgifter til klær lenger. Anonymkode: b520e...4ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #15 Del Skrevet 21. august 2024 Vi søkte om grunnstønad og oppga bare legens kontaktinfo. Nav innhentet bekreftelse på diagnosen og grunnstønad ble godkjent. Dette var for litt under et år siden. På hjelpestønad har jeg forsått det som at det er lurt med døgnklokke, men en venninne fikk godkjent med kun en beskrivelse av hva de brukte ekstra tid på sammenlignet med søsken. Anonymkode: ac73d...350 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #16 Del Skrevet 21. august 2024 Så lenge du har dokumentasjon kan du søke. Men du må beskrive og dokumentere de ekstra kostnadene. Anonymkode: f8ebc...86b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #17 Del Skrevet 21. august 2024 Diagnosen må bekreftast av lege (helst spesialist). Der må det stå diagnosenode, og visst ikkje det er den rette koden for automatisk godkjenning må det óg stå noko om funksjonsnivå. Dersom bornet har "feil" diagnosekode må det dokumenterast svært grundig for å få det innvilga, så det beste er å få ei grundig legeerklæring med ein gong. Anonymkode: 2022c...58e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #18 Del Skrevet 21. august 2024 Oppdatering: Det var veldig stor forskjell på elektronisk søknadsskjema og den nedlastede versjonen. Elektronisk måtte jeg ikke opplyse hvor mye ekstrautgiftene er på, det måtte man på "papir". Det ble heller ikke bedt om legeerklæring, men kontaktinfo til lege + samtykke til å innhente opplysninger. For å være på den sikre siden lastet jeg opp et dokument fra en spesialist der både diagnosekoden (som viser hyperaktivitet) samt observasjoner om konstant motorisk uro var beskrevet. Så får man bare vente et halvt år og se hvordan det går. Takk for alle svar! Ts Anonymkode: da739...878 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå