Gå til innhold

Høy hvilepuls? Noen som har opplevd det og funnet ut av det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hanglet lenge i etterkant av en virusinfeksjon (trolig covid eller influensa) og har den siste tiden merket at hvilepulsen min virker være veldig høy. Har tatt EKG hos lege. Denne var normal, men hvilepulsen lå på 100. Måler også puls hjemme og på dagtid ligger den mellom alt fra 70-100. Kan være så lav som 60 når jeg våkner, men øker raskt når jeg står opp. 

Noen som har vært ute for dette og funnet ut av det? Legen har ingen gode svar utover at jeg må følge med på dette og se hvordan det utvikler seg.

Normal hvilepuls før jeg ble syk lå på 55.

Anonymkode: d0417...8e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du beskriver er jo ikke veldig høyt. 60 når du våkner er helt normalt, da ligger du 5 slag over det du hadde før du ble syk.  

Hvor ofte sjekker du pulsen? Hvis du sjekker mye og bekymrer deg for dette så vil den stige. Selv bare en liten tanke på sykdom (eller noe som minner deg om sykdom uten at du tenker tanken fullt ut) vil få adrenalin til å skyte ut i kroppen og øke puls.

Anonymkode: 7ad50...471

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det du beskriver er jo ikke veldig høyt. 60 når du våkner er helt normalt, da ligger du 5 slag over det du hadde før du ble syk.  

Hvor ofte sjekker du pulsen? Hvis du sjekker mye og bekymrer deg for dette så vil den stige. Selv bare en liten tanke på sykdom (eller noe som minner deg om sykdom uten at du tenker tanken fullt ut) vil få adrenalin til å skyte ut i kroppen og øke puls.

Takk for svar. Og skjønner innsigelsene dine og er enig, men jeg er ikke en person som bekymrer meg, så tror ikke jeg selv påvirker det. Har følt at hjertet hamrer tyngre og raskere enn normalt de siste ukene, så det var først når jeg målte for en uke siden at jeg fikk bekreftet det. Sjekket først med håndmåling og fikk ikke resultatet til å stemme siden det var så høyt. Sjekket med klokke og den gav samme resultat.

60 er normalt, ja, men burde kunne gå ut av en seng uten at pulsen øker til 80. Sitter rolig i sofaen nå med en laptop og har per nå hvilepuls på 93. Jeg kjenner godt kroppen min og det er ikke normalt :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar. Og skjønner innsigelsene dine og er enig, men jeg er ikke en person som bekymrer meg, så tror ikke jeg selv påvirker det. Har følt at hjertet hamrer tyngre og raskere enn normalt de siste ukene, så det var først når jeg målte for en uke siden at jeg fikk bekreftet det. Sjekket først med håndmåling og fikk ikke resultatet til å stemme siden det var så høyt. Sjekket med klokke og den gav samme resultat.

60 er normalt, ja, men burde kunne gå ut av en seng uten at pulsen øker til 80. Sitter rolig i sofaen nå med en laptop og har per nå hvilepuls på 93. Jeg kjenner godt kroppen min og det er ikke normalt :) 

Hvor lenger har du hanglet som du sier etter at du var syk? Vet flere som har hatt covid nå i sommer har noe lignende ikke at det nødvendigvis er det du har altså.

En annen ting er jo at kroppen forandrer seg og får av og til en ny normal, kanskje det er det som har skjedd hos deg..?

Er du bekymret og din fastlege ikke er det så kommer du ikke så langt i det offentlige så da er det nok lurt å ta en time hos privatlege om du har penger til det. Da kan du jo betale deg utav det.

Anonymkode: c7437...162

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor lenger har du hanglet som du sier etter at du var syk? Vet flere som har hatt covid nå i sommer har noe lignende ikke at det nødvendigvis er det du har altså.

En annen ting er jo at kroppen forandrer seg og får av og til en ny normal, kanskje det er det som har skjedd hos deg..?

Er du bekymret og din fastlege ikke er det så kommer du ikke så langt i det offentlige så da er det nok lurt å ta en time hos privatlege om du har penger til det. Da kan du jo betale deg utav det.

Anonymkode: c7437...162

Har hanglet i 3-4 måneder og forsøkt å leve som normalt uten fokus på symptomer siden jeg selv tror det er mulig å "tenke seg syk". Er først de siste ukene jeg har blitt veldig bevisst på at pulsen virker være forhøyet og derfor bestemte meg for å faktisk ta en måling.

Tar lett en time hos en privat fastlege om jeg finner en som er flink. Erfaring fra tidligere er at man blir tatt litt mer på alvor og viet litt mer tid, men at de ikke nødvendigvis vet så veldig mye mer...

Skrevet

Har du målt lungefunksjon etter infeksjonen? Hjerte og lunger henger jo tett sammen, og dette startet etter infeksjon i lungene.

Anonymkode: 3d624...9b6

Skrevet

Sjekk stoffskiftet ditt. Du kan ha fått en thyreoiditt som følge av virusinfeksjonen. 

Anonymkode: 6a050...646

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har du målt lungefunksjon etter infeksjonen? Hjerte og lunger henger jo tett sammen, og dette startet etter infeksjon i lungene.

Anonymkode: 3d624...9b6

Har ikke det, nei. Godt innspill. 

Kjenner dog på frustrasjon over at brukere på KG må gi meg innspill og at dette ikke er noe fastlege naturlig tar initiativ til...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sjekk stoffskiftet ditt. Du kan ha fått en thyreoiditt som følge av virusinfeksjonen. 

Veldig interessant innspill. Dette skal sjekkes opp. Andre symptomer jeg kjenner på er jo nettopp vond hals, så hvem vet.

Takk :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg forstår hva du sier, men synes likevel at det du beskriver ikke er sykdomstegn. Kanskje det er endret, men dette tyder likevel ikke på sykdom eller noe unormalt. Høres helt vanlig og friskt ut at pulsen stiger til 80 når du går ut av sengen. Du har vel neppe målt pulsen før og etter at du har gått ut av sengen før, så du vet kanskje ikke hvordan akkurat det var tidligere. Bare det at du måler før og etter du går ut av sengen sier at dette er noe du tenker litt for mye på.

De aller fleste som bekymrer seg slik at kroppen påvirkes tror ikke at de bekymrer seg spesielt, så akkurat det betyr egentlig ingenting heller. Man trenger ikke tenke en tanke engang før kroppen reagerer. Det skjer på millisekund.

Du kjenner kroppen din og at dette ikke er normalt, samtidig er det ikke unormalt heller. 🤷‍♀️ Jeg vet ikke helt hva du leter etter. Jeg tror ikke det feiler deg noe eller at det er noe å hente for deg på å måle pulsen. Kanskje du har litt dårlig kondis etter å ha vært syk? 3-4 måneder er egentlig ikke så lenge når det gjelder virusinfeksjon.

Jeg ville glemt dette, for å være ærlig.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, jeg forstår hva du sier, men synes likevel at det du beskriver ikke er sykdomstegn. Kanskje det er endret, men dette tyder likevel ikke på sykdom eller noe unormalt. Høres helt vanlig og friskt ut at pulsen stiger til 80 når du går ut av sengen. Du har vel neppe målt pulsen før og etter at du har gått ut av sengen før, så du vet kanskje ikke hvordan akkurat det var tidligere. Bare det at du måler før og etter du går ut av sengen sier at dette er noe du tenker litt for mye på.

De aller fleste som bekymrer seg slik at kroppen påvirkes tror ikke at de bekymrer seg spesielt, så akkurat det betyr egentlig ingenting heller. Man trenger ikke tenke en tanke engang før kroppen reagerer. Det skjer på millisekund.

Du kjenner kroppen din og at dette ikke er normalt, samtidig er det ikke unormalt heller. 🤷‍♀️ Jeg vet ikke helt hva du leter etter. Jeg tror ikke det feiler deg noe eller at det er noe å hente for deg på å måle pulsen. Kanskje du har litt dårlig kondis etter å ha vært syk? 3-4 måneder er egentlig ikke så lenge når det gjelder virusinfeksjon.

Jeg ville glemt dette, for å være ærlig.

Mulig :) Jeg har trent aktiv gjennom mange år og var i mitt livs beste form tidligere i år. Nekter å tro at jeg har forfalt så mye at jeg får høy puls av en gåtur. Vondt i brystregionen med forhøyet hvilepuls høres ikke ut som noe man bare skal avfeie.

Å måle før jeg går ut av sengen og etter var det legen min som sa jeg skulle gjøre. Har en pulsklokke, så det gjøres automatisk ved å kaste et blikk på klokken.

Det jeg leter etter er vel svar på hva som feiler meg. Forhåpentligvis er det ikke noe alvorlig, men man skal vel være forsiktig med å ta lett på ting også - særlig når man har vært syk en stund. Kanskje er det noen andre her som har hatt lignende og funnet ut av det. Så det var mitt håp.

Har alt fått et veldig bra innspill vedr. stoffskifte som jeg kommer til å følge opp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mulig :) Jeg har trent aktiv gjennom mange år og var i mitt livs beste form tidligere i år. Nekter å tro at jeg har forfalt så mye at jeg får høy puls av en gåtur. Vondt i brystregionen med forhøyet hvilepuls høres ikke ut som noe man bare skal avfeie.

Å måle før jeg går ut av sengen og etter var det legen min som sa jeg skulle gjøre. Har en pulsklokke, så det gjøres automatisk ved å kaste et blikk på klokken.

Det jeg leter etter er vel svar på hva som feiler meg. Forhåpentligvis er det ikke noe alvorlig, men man skal vel være forsiktig med å ta lett på ting også - særlig når man har vært syk en stund. Kanskje er det noen andre her som har hatt lignende og funnet ut av det. Så det var mitt håp.

Har alt fått et veldig bra innspill vedr. stoffskifte som jeg kommer til å følge opp.

Ja, dette skulle jeg akkurat skrive også. Min puls begynte å oppføre seg rart for noen år siden - høy, tung og med diffuse smerter og ubehag. Det var vanskelig å sove for det dunket så hardt at det ble plagsom. Det ble bekreftet høyt stoffskifte som jeg ble medisinert for 🙂 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hanglet lenge i etterkant av en virusinfeksjon (trolig covid eller influensa) og har den siste tiden merket at hvilepulsen min virker være veldig høy. Har tatt EKG hos lege. Denne var normal, men hvilepulsen lå på 100. Måler også puls hjemme og på dagtid ligger den mellom alt fra 70-100. Kan være så lav som 60 når jeg våkner, men øker raskt når jeg står opp. 

Noen som har vært ute for dette og funnet ut av det? Legen har ingen gode svar utover at jeg må følge med på dette og se hvordan det utvikler seg.

Personlig har jeg altfor høy puls og blodtrykk.. og de medisina som sykehusa gir meg gjør att jeg knapt klarer å gå 200 meter..så jeg driter i det ...jeg dør når jeg dør.. det crappet de skriver ut av medisiner til meg går rett i søppeldunken..

Skrevet

Jeg har i mange, mange år plagdes med høy puls. Min hvilepuls har vært oppe i 150. Alle undersøkelser har vært fine. Leger finner ingen grunn til denne pulsen. Ble bedre etter jeg startet på Metoprolol, men hvilepulsen er ofte over 100 med medisin. Har blitt beroliget med at det ikke er farlig.  Er ikke overvektig, har ikke angst ol, og har normal/sunn livsstil. Var under 30 år da dette startet.

Anonymkode: ff1ba...60c

Skrevet

POTS. 

Eller om du tenker at du faktisk har fått endringer i kroppen etter covid, så er det jo vist at det kan oppstå microblodpropper som medfører økt puls fordi hjertet må jobbe hardere for å pumpe blodet rundt. Men om du tenker det er dette som er problemet må du være forberedt på å gjøre jobben selv, med å finne naturpreparater eller kosttilskudd eller livsstilsendringer som medfører tynnere blod, og hjelper kroppen din med å løse opp klumpene. Lykke til. 

Anonymkode: 38a11...1bf

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Typisk etterdønninger etter LC eller kyssesyken. Har du andre sympt også? Jeg har ME som resultat av infeksjon. En av tingene man sliter med er pulsen. Jeg gikk på betablokker en perioden. Hvilepuls på 100 er ikke normalt når man som frisk hadde 50-60, det betyr at kroppen sliter med noe. Hvordan er den når du reiser deg opp å står helt i ro noen minutter? Om den forblir høy og ikke roer seg før du legger deg ned har du ortostisk intoleranse eller POTs noe som er følgetilstander til Covid og andre infeksjoner. For høy hvilepuls over tid sliter deg ut på sikt. 

Anonymkode: 43138...46c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har i mange, mange år plagdes med høy puls. Min hvilepuls har vært oppe i 150. Alle undersøkelser har vært fine. Leger finner ingen grunn til denne pulsen. Ble bedre etter jeg startet på Metoprolol, men hvilepulsen er ofte over 100 med medisin. Har blitt beroliget med at det ikke er farlig.  Er ikke overvektig, har ikke angst ol, og har normal/sunn livsstil. Var under 30 år da dette startet.

Anonymkode: ff1ba...60c

Hva tror du økt puls er for noe  ? det er blodets forsøk på å forsyne hjernen din med oksygen og for å unngå at hjertevev rundt hjertet dør, noe blodtrykket bidrar med , hvis det er for høyt.. da er det snakk om en innsnevring.. jeg fikk blodundersøkelser for mangen år siden so sa at kalknivået er veldig høyt i blodet... ved en ct med kontrast , på sykehus, så er det veldig mye ansamling av kalk ved utgang og inngang av hjertet..mitt undertrykk er alt for høyt... er de interessert i å gjøre noe med det... nei , snakke om hvordan jeg bor osv ..alt annet en utblokkeringer  eller operasjon... 

svindlere helle helsenorge

Skrevet

Jeg har prøvd å forklare dem at min psyke..den kommer ikke til å drepe meg...men blokkeringene som har drept halve slekta mi vil det... så sitter de 30 år gamle drittsekkene av oppkomlingsleger...vel vi evner ikke gjøre noe med det.. nei, vi må fokusere på hodet ditt...ja det er ct-røntget , ingen blødning der enda...hodet hodet hodet hodet...innsnevring til hjertet ..nei det driter vi i...

Skrevet

Man kan også utvikle autoimmunt høyt stoffskifte (Graves) av virusinfeksjoner. Så ja, enig i at TS bør måle stoffskiftet.

Har ikke det, nei. Godt innspill. 

Kjenner dog på frustrasjon over at brukere på KG må gi meg innspill og at dette ikke er noe fastlege naturlig tar initiativ til...

Veldig interessant innspill. Dette skal sjekkes opp. Andre symptomer jeg kjenner på er jo nettopp vond hals, så hvem vet.

Takk :) 

Vond hals er ikke et typisk symptom på høyt stoffskifte, annet enn at man kan bli øm utenpå halsen fordi skjoldbrukskjertelen er opphovnet og irritert, og/eller få klumpfølelse i halsen og bli lettere hes.

Har du andre symptomer på høyt stoffskifte? Typiske symptomer i tillegg til forhøyet puls, er stressfølelse i kroppen samtidig som man føler seg trøtt og sliten ("tired but wired"), varmefølelse/økt svette, økt sultfølelse, vektnedgang og hoven skjoldbruskkjertel. For noen går det på øynene også, så de får press bak øynene.

Da jeg fikk Graves, begynte det med økt varmefølelse, lett økt hvilepuls og at jeg ble skjelven i føttene når jeg var fysisk aktiv. Det ble etterhvert til dårlig form (trøtt, sliten, stresset), forhøyet puls både i hvile og aktivitet, svimmelhet, uvelhet, hetetokter/svette, heshet og lett vektnedgang (dessverre ikke stort vekttap da jeg prøvde iherdig å gå ned i vekt). Pulsen min på det verste dunket i vei i 100-120 mens jeg satt helt i ro i sofaen, og generell hvilepuls (ifølge aktivitetsmåler) økte fra under 60 til over 80.

Baktus2024 skrev (3 minutter siden):

Personlig har jeg altfor høy puls og blodtrykk.. og de medisina som sykehusa gir meg gjør att jeg knapt klarer å gå 200 meter..så jeg driter i det ...jeg dør når jeg dør.. det crappet de skriver ut av medisiner til meg går rett i søppeldunken..

Har du prøvd flere typer medisiner? Hvis man ikke trives på de første man får utskrevet, bør man jo si ifra og få prøve andre typer. Høy puls og høyt blodtrykk sliter jo veldig på kroppen i lengden.

Anonymkode: 7cbe2...544

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har selv hatt erfaring med høy puls. Det begynte med at hvilepulsen økte litt, så la jeg bort pulsklokka fordi jeg tenkte den bare stresset meg.

To måneder senere dunket pulsen veldig i hode og jeg hadde svettetokter. Tenkte jeg var kommet i overgangsalderen. Samboer ba meg oppsøke lege. Fikk ø- time og hasteblodprøver ble tatt (da var hvilepulsen på 120 hos lege) - fikk påvist veldig høyt stoffskifte. Fikk time på sykehus to dager etterpå og begynte med medisin. 3 mnd sykemeldt med husarbeidsforbud.

Høyt stoffskifte kan komme etter virusinfeksjon, jeg ville sjekka det. Det har ofte flere symptomer - alt etter hvor mye for høyt det er - google og se.

Anonymkode: 80873...574

Skrevet
Baktus2024 skrev (13 minutter siden):

Hva tror du økt puls er for noe  ? det er blodets forsøk på å forsyne hjernen din med oksygen og for å unngå at hjertevev rundt hjertet dør, noe blodtrykket bidrar med , hvis det er for høyt.. da er det snakk om en innsnevring.. jeg fikk blodundersøkelser for mangen år siden so sa at kalknivået er veldig høyt i blodet... ved en ct med kontrast , på sykehus, så er det veldig mye ansamling av kalk ved utgang og inngang av hjertet..mitt undertrykk er alt for høyt... er de interessert i å gjøre noe med det... nei , snakke om hvordan jeg bor osv ..alt annet en utblokkeringer  eller operasjon... 

svindlere helle helsenorge

Man trenger ikke ha noen innsnevring for å ha høyt blodtrykk. Det finnes mange årsaker til høyt blodtrykk, inkludert helt uten åpenbare årsaker. De fleste har såkalt primært høyt blodtrykk, noe som betyr at blodtrykket er høyt uten noen underliggende årsaker. For mange er det arvelig.
Høyt blodtrykk er ikke en sykdom, men kan være tegn på noe underliggende/sekundært som f.eks. problemer med hjerte, lunger, nyrer eller hormonforstyrrelser. Det kan også være dårlig livsstil med dårlig kosthold, for høyt saltinntak, lite aktivitet, mye stress og lite/dårlig søvn. Noen får også høyt stoffskifte av søvnapné, og får normalt blodtrykk så snart de begynner med CPAP og slutter å ha pustestopp i søvne.

Hvis du føler deg dårlig utredet og/eller behandlet dårlig så må du fortsette å si ifra til legen. Eventuelt kontakte en annen lege, f.eks. en privat lege. Si ihvertfall ifra om manglende virkning av medisin eller ubehagelige bivirkninger. Det finnes nok medisin som passer deg bedre.

Anonymkode: 7cbe2...544

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...