Gå til innhold

Sov når baby sover - hvor lenge er det normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk alltid høre det når mi var baby. Og det gjorde jeg. Hver hvil la jeg meg å sov jeg også. Men hvor lenge er det vanlig? Mi er ikke baby lenger, men 2 år og jeg har fortsatt behov for å sove. Når hun har hvilen sin så sover jeg også. Eller når hun er levert i bhg og jeg skal på kveldsvakt. Da må jeg rett hjem å legge meg etter hun er levert. Er konstant trøtt og utslitt. Og jeg har bare 1 barn😪 hun sover stort sett godt på natten også, så skjønner ikke dette store behovet for søvn. Har vært hos legen. Alle prøver er fine og det er ikke noe galt. Føler hele livet mitt består av å komme meg gjennom dagene og jeg endelig kan legge meg.. får ikke gjort noe produktivt ila dagen. Husarbeid må gjøres, men jeg velger alltid å legge meg til å sove…

Anonymkode: a49db...e2c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mann har det på samme måte. De dagene han har 2-åringen stuper han i seng så fort ungen sover, han har påvist long covid og fatigue.

Vår lille er riktignok oppe kl 05 så da er vi begge ganske kjørt når han skal ha duppen sin kl 11:30 🙈

Jeg er treg med å legge meg så får som oftest ikke mer enn 6 timer pr natt, som regel 5. Føler meg konstant litt dustete i hodet, men tror kroppen på sett og vis har vent seg til ekstremt lite søvn.

Vi klarer oss med 1 barn da, blir ikke fler 😅

Anonymkode: fff75...b55

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Søvn avler søvn? Høres jo ut som du har kommet inn i en feil rytme.. jeg har aldri klart å sove når baby sover, men de fleste gjør vel bare det i nyfødttiden? 

Spiser du jevnt og sunt? 

Har du prøvd å gå en tur eller noe istede. De sier jo at 30min med luft og dagslys er bra. 

Anonymkode: ee33c...823

Skrevet

Det er jo en stor overgang å være barnløs og å være mor til et barn som er avhengig av deg. Mindre hvile enn før. Mer gjøremål. Kanskje du ikke sover så godt som før? Jeg merket at jeg sov Veldig lett , og var på vakt hele natten. Ropte barnet, så våknet jeg, mens eksen sov som en stein.

Anonymkode: fafa2...b8c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min mann har det på samme måte. De dagene han har 2-åringen stuper han i seng så fort ungen sover, han har påvist long covid og fatigue.

Vår lille er riktignok oppe kl 05 så da er vi begge ganske kjørt når han skal ha duppen sin kl 11:30 🙈

Jeg er treg med å legge meg så får som oftest ikke mer enn 6 timer pr natt, som regel 5. Føler meg konstant litt dustete i hodet, men tror kroppen på sett og vis har vent seg til ekstremt lite søvn.

Vi klarer oss med 1 barn da, blir ikke fler 😅

Anonymkode: fff75...b55

Hender vår også er oppe kl 05 i perioder. Men jeg er like trøtt om vi er oppe kl 05 eller 7😂

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Søvn avler søvn? Høres jo ut som du har kommet inn i en feil rytme.. jeg har aldri klart å sove når baby sover, men de fleste gjør vel bare det i nyfødttiden? 

Spiser du jevnt og sunt? 

Har du prøvd å gå en tur eller noe istede. De sier jo at 30min med luft og dagslys er bra. 

Anonymkode: ee33c...823

Har vært inne på tanken ja…Går tur hver dag ja. 1-2 timer. Har hund

Skrevet

Det kommer jo litt an på? 

Vi hadde lenge en "hvilepause" når barnet sov på dagtid, om vi uansett bare var hjemme. Egentlig helt frem til det ikke ble sovet på dagen lengre. 

Men det handlet jo også mye om at vi var oppe tidlig hver dag, og det gjerne var intenst med barn og jobb, dårlig nattesøvn og alt. Så da sov vi når vi kunne. 

Fikk vi velge når vi hadde barnevakt, så var vi også oftere hjemme og sov, enn vi dro ut på ting på kvelden. 
Vil tenke at det gikk over sånn mellom 2 og 3 år en gang? For da ordnet nattesøvnen seg litt mer med bortfall av dagsoving, og døgnrytmen kom litt mer på plass for oss alle.

Anonymkode: 04a1d...594

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Fikk alltid høre det når mi var baby. Og det gjorde jeg. Hver hvil la jeg meg å sov jeg også. Men hvor lenge er det vanlig? Mi er ikke baby lenger, men 2 år og jeg har fortsatt behov for å sove. Når hun har hvilen sin så sover jeg også. Eller når hun er levert i bhg og jeg skal på kveldsvakt. Da må jeg rett hjem å legge meg etter hun er levert. Er konstant trøtt og utslitt. Og jeg har bare 1 barn😪 hun sover stort sett godt på natten også, så skjønner ikke dette store behovet for søvn. Har vært hos legen. Alle prøver er fine og det er ikke noe galt. Føler hele livet mitt består av å komme meg gjennom dagene og jeg endelig kan legge meg.. får ikke gjort noe produktivt ila dagen. Husarbeid må gjøres, men jeg velger alltid å legge meg til å sove…

Du har sjekka de vanlige tingene som jern, d-vitaminer og stoffskifte? 

Hvor mye sover du på natta? 

• Liker 1
Skrevet
Surriball skrev (10 minutter siden):

Du har sjekka de vanlige tingene som jern, d-vitaminer og stoffskifte? 

Hvor mye sover du på natta? 

Ja det har jeg. Alt normalt. Stoffskiftet var i grenseland på den ene prøven så måtte inn å ta en ny. Den var normal. Sover 6-7 timer hver natt ca. Med et par korte oppvåkninger som regel

Skrevet

Ammer du? Kan være derfor, hormoner er sterke greier.

Anonymkode: c95ca...b07

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ammer du? Kan være derfor, hormoner er sterke greier.

Anonymkode: c95ca...b07

Ammer ikke nei🫣

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen! Har en snart to-åring som heldigvis fortsatt sover dupp. Og er sykemeldt, så når han er i bhg, sover jeg som regel 1-2 timer på dagen. 

Jeg tror det kan være noe med at så lenge man er i farta, så klarer man seg uten duppen. Feks de dagene jeg må reise ut på avtaler og ikke sover, så går det jo relativt bra. Men når man er vant til å ta en siesta så blir kroppen vant til det. Det er hardt å bryte ut av et sånt mønster! 
Jeg jobber med saken, og har begynt i andre enden: å legge meg tidligere så jeg får 7-8 timers søvn. Da er det lettere å overbevise meg selv om at jeg har jo sovet nok, enn hvis jeg har sovet 5-6 timer…

En annen ting er at jeg virkelig hviler hvis jeg leser bok, kontra å scrolle eller se TV. Så har innført lesetid og prøver la det overta for egen dupp… 

Men i helgene holder jeg på duppen sammen med ungen så lenge som mulig og innser at jeg ikke kan få flere barn😂🫣

Anonymkode: e17b1...925

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har jo mest sannsynlig vent kroppen til den faste duppen da....det krever litt innsats for å snu det om...

Anonymkode: 15f7c...859

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sikker på at du sover godt om natta når du sover på dagen??
Har du testet en sånn fitbit eller noe som måler søvnkvalitet?
De fleste av oss blir ganske sløve av dagsoving tror jeg.... kan hende det enkleste er å kutte ut å sove på dagen og se hva som skjer :)  Jeg blir sykt utslått, groggy og sur av å sove for lenge f.eks. Det er verre enn for lite søvn faktisk. Der og da i alle fall. Særlig mer enn 9 timer nattesøvn gjør meg ikke til noe godt menneske. Så det går fint an  sove FOR mye!

Så var jeg deg ville jeg lagt opp til 8 timer nattesøvn, ingen søvn på dagtid, over en måneds tid, og sett om ikke det kan forandre på ting.

Anonymkode: cc9fc...ef2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 12.55):

Ja det har jeg. Alt normalt. Stoffskiftet var i grenseland på den ene prøven så måtte inn å ta en ny. Den var normal. Sover 6-7 timer hver natt ca. Med et par korte oppvåkninger som regel

Det høres jo ut som du sover i minste laget på natta hvis du sover 6 avbrutte timer som hovedregel. Da blir ihvertfall jeg sliten over tid. Ville prøvd å droppe duppen og legge deg tidlig nok så du får 7-8 avbrutte timer istedet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 12.06):

Ta deg en tur til legen å få sett på at blodprøvene dine er innenfor referanseområdet. 

Når du er vant til å ta en dupp, så blir nattesøvnen annerledes enn når du ikke dupper på dagen. Så her kan du og prøve å endre mønsteret du har laget deg?

Anonymkode: d7188...e9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 12.55):

6-7 timer er jo ikke så mye. Bare bra at du sover litt på dagtid da😊

Anonymkode: b93c7...1d9

Skrevet

Jeg sover fortsatt på dagen med min på 2 og et halvt år 🙈

Skrevet

Jeg har prøvd å kutte hvil på dagen og legge meg tidligere. En stund siden jeg prøvde da, men jeg har alltid slitt med å sovne på kvelden. Så når jeg kuttet hvilen på dagen resulterte det i mindre søvn totalt ila et døgn. Brukte sovemedisin før jeg ble gravid. Kan naturligvis ikke bruke det lenger for jeg sover så tungt da, og våkner ikke hvis hun gråter feks..

ellers kan jeg legge til at jeg sliter en del med angst. Er medisinert for dette men har fortsatt mye tankekjør i perioder. Lurer på om dette kan være en stor grunn til at jeg er så sliten. Hodet får aldri fred

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...