AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #1 Skrevet 20. august 2024 Hvor lenge har du hatt det? Hva er mest krevende med diagnosen? Anonymkode: 5cb0e...a37
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #2 Skrevet 20. august 2024 Niesa mi på 16 har nylig fått diabetes. Tidligere har jeg i min naivitet tenkt at de kunne spise hva de ville, hvor ofte de ville, hvor mye de ville, bare de ga rett mengde insulin. Men det fungerer vel ikke alltid sånn? Anonymkode: 5cb0e...a37
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #3 Skrevet 20. august 2024 I utgangspunktet så kan man det, men den mengden insulin som passer en gang passer ikke nødvendigvis neste gang. Det kommer an på hormoner, stress, aktivitet før og etter, om man brygger på noe og generelt hvordan kroppen er akkurat da. Anonymkode: 1d68d...531 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #4 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): I utgangspunktet så kan man det, men den mengden insulin som passer en gang passer ikke nødvendigvis neste gang. Det kommer an på hormoner, stress, aktivitet før og etter, om man brygger på noe og generelt hvordan kroppen er akkurat da. Anonymkode: 1d68d...531 Hvordan beregnes insulin? Må det mye regning til? Anonymkode: 5cb0e...a37
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #5 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan beregnes insulin? Må det mye regning til? Anonymkode: 5cb0e...a37 Det beregnes mengde karbohydrater man inntar, både som mat og drikke. Det må en del regning til i starten, for man må lære hvor mange karbohydrater de enkelte matvarene inneholder. Har ikke diabetes selv, men har ansvar for barn med diabetes på jobb samt at jeg har en niese med diabetes (fikk diagnose som treåring, nå er hun 18). Anonymkode: 1d68d...531 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #6 Skrevet 20. august 2024 Også må man ta høyde for mengde aktivitet før og etter. Spiser du og skal løpe maraton etterpå, så må du sette mindre insulin enn om du skal sitte i sofaen og se på Netflix (for å sette det på spissen). Anonymkode: 1d68d...531 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #7 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det beregnes mengde karbohydrater man inntar, både som mat og drikke. Det må en del regning til i starten, for man må lære hvor mange karbohydrater de enkelte matvarene inneholder. Har ikke diabetes selv, men har ansvar for barn med diabetes på jobb samt at jeg har en niese med diabetes (fikk diagnose som treåring, nå er hun 18). Anonymkode: 1d68d...531 Må de sette insulin før hvert måltid? Hvor mye insulin har de med seg hver dag? Anonymkode: 5cb0e...a37
Lipstick Skrevet 20. august 2024 #8 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor lenge har du hatt det? Hva er mest krevende med diagnosen? Anonymkode: 5cb0e...a37 20 år med diagnosen. Det mest krevende er at en aldri har "fri" fra å passe på og å følge med. * Beregne karbohydrater og sette insulin til hvert måltid. * Følge med på blodsukkeret, om det oppfører seg uvanlig, eller er høyt over tid. * En må alltid ha tilgang på raske karbohydrater i tilfelle blodsukkeret blir lavt. (Hos meg blir det lavt flere ganger for dagen). * En må ha insulinpenner tilgjengelig selv om en kanskje bruker pumpe, i tilfelle det skjer noe med pumpen. Og være klar for å bytte insulinpumpe når som helst på døgnet (men lurt å unngå det rett før leggetid). * En er utsatt for infeksjoner på grunn av pumpebruk og nålestikk. En er også utsatt for å få infiltater under huden (klumper) hvis en stikker mye på de samme stedene. * Det å få lavt eller høyt blodsukker om natten, er noe herk. Da må en opp og få kontroll på blodsukkeret før en kan sove igjen. * Høyt blodsukker over noen timer kan føre til syreforgiftning, som er veldig alvorlig og må behandles på sykehus. * En risikerer skader på øynene, nerveskader i føtter og hender, nyresvikt, og problemer med hjertet/hjerteinfarkt/blodpropp/slag hvis blodsukkeret har vært høyt eller svingende over tid (senkomplikasjoner). Nå er jeg over 40, og har ikke hatt senkomplikasjoner ennå. Men jeg går liksom og venter litt på det, da jeg sliter med helsen ellers og blodsukkeret stort sett har vært bittelitt for høyt. Men jeg er takknemlig for alle hjelpemidlene som har kommet, og for dyktige og hjertevarme diabetessykepleiere og leger som har behandlet meg opp gjennom tidene. 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #9 Skrevet 20. august 2024 Lipstick skrev (8 minutter siden): 20 år med diagnosen. Det mest krevende er at en aldri har "fri" fra å passe på og å følge med. * Beregne karbohydrater og sette insulin til hvert måltid. * Følge med på blodsukkeret, om det oppfører seg uvanlig, eller er høyt over tid. * En må alltid ha tilgang på raske karbohydrater i tilfelle blodsukkeret blir lavt. (Hos meg blir det lavt flere ganger for dagen). * En må ha insulinpenner tilgjengelig selv om en kanskje bruker pumpe, i tilfelle det skjer noe med pumpen. Og være klar for å bytte insulinpumpe når som helst på døgnet (men lurt å unngå det rett før leggetid). * En er utsatt for infeksjoner på grunn av pumpebruk og nålestikk. En er også utsatt for å få infiltater under huden (klumper) hvis en stikker mye på de samme stedene. * Det å få lavt eller høyt blodsukker om natten, er noe herk. Da må en opp og få kontroll på blodsukkeret før en kan sove igjen. * Høyt blodsukker over noen timer kan føre til syreforgiftning, som er veldig alvorlig og må behandles på sykehus. * En risikerer skader på øynene, nerveskader i føtter og hender, nyresvikt, og problemer med hjertet/hjerteinfarkt/blodpropp/slag hvis blodsukkeret har vært høyt eller svingende over tid (senkomplikasjoner). Nå er jeg over 40, og har ikke hatt senkomplikasjoner ennå. Men jeg går liksom og venter litt på det, da jeg sliter med helsen ellers og blodsukkeret stort sett har vært bittelitt for høyt. Men jeg er takknemlig for alle hjelpemidlene som har kommet, og for dyktige og hjertevarme diabetessykepleiere og leger som har behandlet meg opp gjennom tidene. hva med apper? er det noe du mbruker? Anonymkode: 5cb0e...a37
Lipstick Skrevet 20. august 2024 #10 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): hva med apper? er det noe du mbruker? Anonymkode: 5cb0e...a37 Jeg har koblet sensoren opp mot en app. Der får jeg grafer over blodsukkeret og insulinnivå. Uansett om jeg har en god insulinpumpe, sensor og app, må jeg fortsatt følge med. Blodsukkeret blir påvirket av alt mulig (fysisk aktivitet, mat, annen sykdom eller skade, medisiner, stress, følelser, temperatur). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå