Gå til innhold

TT kort og dårlig råd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For dere med dårlig økonomi som ikke kommer dere rundt pga funksjonsnedsettelse, og ikke har rett på bpa: hvordan finansierer dere masse taxi turer? ser TT kort er maks 5800kr årlig. Jeg har jevnlig ukentlige behandlinger, tannlegetimer, legetimer, osv. Frisør er 1-2 ganger årlig. Sosiale ting kan jeg ikke ta med i budsjett. Har kun 600kr til rådighet per mnd. Så langt har broren min hjelpt meg, men han er selv syk nå, og skal uansett flytte til neste år. Jeg kan ikke kjøre bil selv pga medisiner, og har uansett ikke råd. Sukk.

Anonymkode: 23f30...6eb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke kjøre bil selv pga medisiner, og har uansett ikke råd.

Tenk på hvor mye penger du sparer på å ikke ha bil. Det kan tas mye taxi for den summen.

Anonymkode: 33418...136

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandlinger og legetime skal du ikke ta på tt-kort, det skal dekkes av pasientreiser. 

Anonymkode: 3b1f1...e2e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk TT-kort til lege, behandlinger og andre helsetjenester i det offentlige.

Har du helsemessige utfordringer som gjør at du må bruke taxi, så kan du få disse reisene rekvirert av pasientreiser. Snakk med legen din.

Da betaler du kun egenandel, om du ikke alt har fått frikortet - med frikort betaler du ingenting resten av året.

Ofte må legen rekvirere første reisen til behandlingssted, så kan de rekvirere reisen tilbake. 

Anonymkode: ce1c9...0ed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legetimer får du på pasientreiser

Skriv reiseregning etter hver gang du har vært hos legen. 
Selv om du ikke har bil så skriv at du kjører da får du for km. 

Anonymkode: dc96f...3ec

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye som gis er opp til fylket. Det er også andre variabler, som type funksjonshemming eller avstand til kommunesenter. Det er veldig store forskjeller fra fylke til fylke. Oslo har en helt annen ordning enn f.eks. Møre og Romsdal. 

Anonymkode: 45fac...9b2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For dere med dårlig økonomi som ikke kommer dere rundt pga funksjonsnedsettelse, og ikke har rett på bpa: hvordan finansierer dere masse taxi turer? ser TT kort er maks 5800kr årlig. Jeg har jevnlig ukentlige behandlinger, tannlegetimer, legetimer, osv. Frisør er 1-2 ganger årlig. Sosiale ting kan jeg ikke ta med i budsjett. Har kun 600kr til rådighet per mnd. Så langt har broren min hjelpt meg, men han er selv syk nå, og skal uansett flytte til neste år. Jeg kan ikke kjøre bil selv pga medisiner, og har uansett ikke råd. Sukk.

Tt-kort skal jo ikke brukes til verken fysioterapeut, tannlege, fastlege eller andre behandlinger! Det skal jo kun brukes på fritid. Trenger du transport til behandling er det pasientreiser det skal gå gjennom.

Du kan få deg en hjelpemiddelskuter f.eks., da kan du bruke den til og fra butikken. Om du trenger en å ha med ombord på bussen må du få en som er innenfor målene for det. Og trenger du handlehjelp kan du høre med frivillighetssentralen der du bor. Ellers kan du få hjemmehjelp om du trenger hjelp i hjemmet.

Ta kontakt med kommunens ergoterapeuter og få en kartlegging av det du trenger hjelp til.

Anonymkode: b8836...3de

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på hvor mye penger du sparer på å ikke ha bil. Det kan tas mye taxi for den summen.

Anonymkode: 33418...136

Er forsåvidt enig☺️men 600kr dekker vel maks 2 turer i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tt-kort skal jo ikke brukes til verken fysioterapeut, tannlege, fastlege eller andre behandlinger! Det skal jo kun brukes på fritid. Trenger du transport til behandling er det pasientreiser det skal gå gjennom.

Du kan få deg en hjelpemiddelskuter f.eks., da kan du bruke den til og fra butikken. Om du trenger en å ha med ombord på bussen må du få en som er innenfor målene for det. Og trenger du handlehjelp kan du høre med frivillighetssentralen der du bor. Ellers kan du få hjemmehjelp om du trenger hjelp i hjemmet.

Ta kontakt med kommunens ergoterapeuter og få en kartlegging av det du trenger hjelp til.

Jeg har hatt så mye problemer med pasientreiser tidligere, at jeg har ikke tiltro til at jeg får dekket særlig mye🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legetimer får du på pasientreiser

Skriv reiseregning etter hver gang du har vært hos legen. 
Selv om du ikke har bil så skriv at du kjører da får du for km. 

Anonymkode: dc96f...3ec

Pasientreiser krever erklæring fra lege når man skal bruke egen bil. Ellers får man bare dekket billigste kollektiv trafikk takster.

Pasientreiser setter opp en drosje når det kontoret man har behandling i/eller har sent henvisning, bestiller. 

Anonymkode: 7a3f4...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmehjelp blir dyrt pga egenandel. Legen har informert meg om at jeg ikkr har rett på bpa. Jeg har ikke veldig lyst å ha fremmede hjem til meg, og leter etter løsninger for å bli mer selvstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hjemmehjelp blir dyrt pga egenandel. Legen har informert meg om at jeg ikkr har rett på bpa. Jeg har ikke veldig lyst å ha fremmede hjem til meg, og leter etter løsninger for å bli mer selvstendig.

Når du får time hos lege, behandler i helsevesenet, fysio osv kan du si "jeg trenger at dere setter opp pasientreise drosje, til og fra" så får du det. Egenandel er 150pr vei, til du når opp til egenandelen på 3000 ish, da er det gratis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når du får time hos lege, behandler i helsevesenet, fysio osv kan du si "jeg trenger at dere setter opp pasientreise drosje, til og fra" så får du det. Egenandel er 150pr vei, til du når opp til egenandelen på 3000 ish, da er det gratis. 

De stedene jeg er mest er ca 8 km reisevei. Kravet er jo min.10 km? En periode måtte jeg reise 4 timer til en behandler, og overnatte fordi jeg klarte ikke t/r. Innimellom fikk jeg en tusenlapp fra pasientreiser, mens reell kostnad var ca 2500kr inkl hotell. Skal innrømme at jeg har resignert litt, da totalen av avslag har vært høy. Alt fra grunnstønad til pasientreiser. Jeg har svært lite krefter til å styre med søknader/tlf/masing, når det fremstår som dødfødt😬Men skal prøve å være løsningsorientert i stedet for kronisk negativ😅

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke stol helt på legen angående det at du ikke har krav på BPA! Snakk heller med et bpa-firma, det er de som kan dette! Anbefaler deg å skrive en døgnklokke først, for da husker du alt du trenger bistand til mens du snakker med firmaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

De stedene jeg er mest er ca 8 km reisevei. Kravet er jo min.10 km? En periode måtte jeg reise 4 timer til en behandler, og overnatte fordi jeg klarte ikke t/r. Innimellom fikk jeg en tusenlapp fra pasientreiser, mens reell kostnad var ca 2500kr inkl hotell. Skal innrømme at jeg har resignert litt, da totalen av avslag har vært høy. Alt fra grunnstønad til pasientreiser. Jeg har svært lite krefter til å styre med søknader/tlf/masing, når det fremstår som dødfødt😬Men skal prøve å være løsningsorientert i stedet for kronisk negativ😅

Jeg har hatt mine kamper med pasientreiser og grått mine tårer,.så jeg tror deg altså, faen at du skal måtte slåss for retten din.. men nei den minst 10km er det de dekker til behandling hvis du kjører egen bil, MEN en legeerklæring kan omgå det også altså. Jeg ble en periode ikke kjørbar og hadde 8,5km ca til fysio, de bestllte og sendte drosje som hentet meg og fikk meg hjem. 

Igjen, du hadde fått igjen de pengene for hotell eller fått gratis hotell på pasienthotellet (hvis det finnes), hvis du hadde hatt en legeerklæring. Altså, fasrlegen din sittet med all makt og dette kan faktisk ikke pasientreiser diskutere med når de skal legge opp til beste mulige reisevei for deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke stol helt på legen angående det at du ikke har krav på BPA! Snakk heller med et bpa-firma, det er de som kan dette! Anbefaler deg å skrive en døgnklokke først, for da husker du alt du trenger bistand til mens du snakker med firmaet.

Jeg snakket med Stendi(?) for et år siden, som mente at jeg hadde rett på bpa når jeg fortalte om div episoder. Men pga legen, og det at jeg sliter med å ha fremmede over meg så mange timer i uken, la jeg vekk tanken. Har ledsagerbevis men ingen til å følge meg, da jeg gradvis har mistet alle venner. Min bror har vært den eneste som har vært tilstede. Heldigvis er han ikke alvorlig syk, men han skal flytte.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt mine kamper med pasientreiser og grått mine tårer,.så jeg tror deg altså, faen at du skal måtte slåss for retten din.. men nei den minst 10km er det de dekker til behandling hvis du kjører egen bil, MEN en legeerklæring kan omgå det også altså. Jeg ble en periode ikke kjørbar og hadde 8,5km ca til fysio, de bestllte og sendte drosje som hentet meg og fikk meg hjem. 

Igjen, du hadde fått igjen de pengene for hotell eller fått gratis hotell på pasienthotellet (hvis det finnes), hvis du hadde hatt en legeerklæring. Altså, fasrlegen din sittet med all makt og dette kan faktisk ikke pasientreiser diskutere med når de skal legge opp til beste mulige reisevei for deg. 

Tror det er på tide å skifte lege nå🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror det er på tide å skifte lege nå🥲

Ja det hjelper mye hvis du har en lege som er på lag med deg ❤️ pasientreiser gjør det vanskelig i blant, det skal de faen meg ha, men en uttalelse fra legen din så mykner de fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først angående pasientreiser:
Min erfaring er at dette med pasientreiser varierer veldig. Jeg er en som tar bussen, og bor sånn til at det går og jeg ber om veldig lite ekstra. Noen ganger burde jeg hatt pasientreiser, men jeg tørr ikke spørre, og folk rundt meg har beklaget når de har skjønt situasjonen. 
Jeg har f.eks tatt bussen med lungebetennelse, annen sykdom, og med krykker og ny protese i en hofte på vinterføre. Brukte kjempelang tid på å komme meg til og fra bussen. Jeg har ligget rett ut på et rom på legesenteret og sagt at «det går helt fint å ta bussen hjem, jeg har busskort», og blitt møtt med risting på hodet og pasientreiser hjem. Jeg hater å være til bry, og til helst fikse ting selv, men innsett at innimellom må jeg både ta i mot hjelp, men også be om det. Dette inkluderer det å be om pasientreiser. Så nå har jeg en fast ting jeg ber om pasientreiser til og de bestiller taxi til meg. Det er rett under 1mil. En venninne kunne fått taxi bestilt til seg, takket nei og tok bussen. Søkte om bussen dekket og fikk nei, for det manglet 200meter på 10km 🙄Vi bor i samme by. (Rullestolbruker som skulle på kreftbehandling.) Bestiller legesenteret, fysioterapauten, sykehuset, osv er min erfaring at jeg alltid får. 

Jeg forstår deg så innmari godt! 💚 Jeg har heller ikke råd til å «farte rundt» med tt-kort, enda mindre til helseavtaler. Jeg har 5 helseavtaler i uken, noen ganger mer. Jeg kan bruke bussen, og gjør det. Ber ikke om noe dekket der, bare bruker busskort. Får da pasientreiser når det trengs ellers, men ikke i det vanlige. Jeg har valgt å bo et sted hvor det går tre busser i timen. Jeg er heldig som «kun» er funksjonshemmet, og ikke sliter med sosial angst, så bussen går fint. Jeg er både bevegelseshemmet med hjelpemidler, og synshemmet. Vet jeg kan få tt-kort, men det er en for stor utgift for meg, og de få sosiale tingene jeg gjør klarer jeg meg med bussen.

Prøv å få de tingene du kan få dekket med pasientreiser dekket med dem. Det vil hjelpe godt på økonomien. 

Anonymkode: b017a...6aa

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg snakket med Stendi(?) for et år siden, som mente at jeg hadde rett på bpa når jeg fortalte om div episoder. Men pga legen, og det at jeg sliter med å ha fremmede over meg så mange timer i uken, la jeg vekk tanken. Har ledsagerbevis men ingen til å følge meg, da jeg gradvis har mistet alle venner. Min bror har vært den eneste som har vært tilstede. Heldigvis er han ikke alvorlig syk, men han skal flytte.

Bytt fastlege! Høres ut som om vedkommende ikke vet hva hen snakker om! 

Du bestemmer jo selv hvem som blir din(e) BPA, så du blir jo kjent med vedkommende etterhvert! Ellers kan du få deg støttekontakt kanskje? Eventuelt en besøksvenn?❤️ du kan også ta kontakt med kommunens psykiske helseteam og få en du kan lufte tankene med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...