AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #1 Skrevet 20. august 2024 Han ble sur, klikket og dyttet meg på sengen. Foran lillebror. Jeg tilkalte politiet og de snakket med han. Veldig lite hjelp der de mente han var veldig veltalende og flink å forklare å snakke. Lillebror ble veldig redd og jeg må gjøre noe først og fremst for å beskytte han. Politiet mener at jeg er hans mor og vi må finne felles løsning. Han går fremdeles på Vgs. Han har hart en del utfordringer gjennom oppveksten og vi har vært gjennom mange instanser. Fikk god hjelp. Faren er ikke i bilde. Tror det er på tide at vi skiller veier og at det jobbes mot at han flytter ut. Han ønsker ikke å flytte. Vil gjerne bli her og styre som han vil. Hvordan gå frem med flyttingprossesen ? Jeg har ikke råd å betale alt, men kan hjelpe. Er det noen istanser som kan hjelpe når de er myndige ? Anonymkode: 7280c...375 17
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #2 Skrevet 20. august 2024 Har gutten noen som bryr seg om han? Familie ellers? Noen som kan snakke rolig med han i fredstid. Anonymkode: a3b8f...d11 10 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #3 Skrevet 20. august 2024 Det virker som om du i alle år har overlatt ansvaret du har som mor for oppdragelse og oppfølging av ungene til ulike instanser. Du har forsørgeransvar frem til han er myndig og ferdig med vgs. Så må han klare seg selv. Er vel ikke noen penger eller hjelp å få av instanser da annet enn Lånekassen eller fengsel eller NAV. Faren er ikke i bildet. Forsørger han ungene eller er det også noe du forventer av staten? Anonymkode: 7326f...f52 22 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #4 Skrevet 20. august 2024 Du ringte politiet? Snakk om å fraskrive seg ansvaret. Ble du redd for din sikkerhet, eller skulle politiet komme og irettesette og kjefte? Å bruke det kraftigste virkemiddelet på små konflikter er aldri lurt. Du bare venner han til politiet Anonymkode: b5988...59e 21 7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #5 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det virker som om du i alle år har overlatt ansvaret du har som mor for oppdragelse og oppfølging av ungene til ulike instanser. Du har forsørgeransvar frem til han er myndig og ferdig med vgs. Så må han klare seg selv. Er vel ikke noen penger eller hjelp å få av instanser da annet enn Lånekassen eller fengsel eller NAV. Faren er ikke i bildet. Forsørger han ungene eller er det også noe du forventer av staten? Anonymkode: 7326f...f52 Jeg har vært først og fremst mor. Det er han klar over. Han hadde mange utfordringer og jeg har søkt hjelp. Han har blitt utredet 2 ganger. Det er jeg som forsørger ungene og vi har aldri fått noe som helst økonomisk hjelp. Forventer ingenting av staten, men jeg har 1 barn til som skal ikke være vitne til hans utageringer og lignende situasjoner. Anonymkode: 7280c...375 5 13 5
mommyaka Skrevet 20. august 2024 #6 Skrevet 20. august 2024 Ts Har sin sønn vært slem mot dere før? Har han slått dere? Vært voldsom? Ødlegge ting hjemme? 5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #7 Skrevet 20. august 2024 Er det første gang dette skjedde? Eller første gang? For er det første gangen så hadde jeg vel tatt en prat med han og sagt at jeg forstår at ting kan være vanskelig noen ganger men det er ikke lov å dytte noen. Har dette skjedd mange ganger så er kanskje tiden inne for at han kan flytte på hybel og for være litt alene. Anonymkode: 9d9be...e41 5
NiceOrNothing Skrevet 20. august 2024 #8 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har vært først og fremst mor. Det er han klar over. Han hadde mange utfordringer og jeg har søkt hjelp. Han har blitt utredet 2 ganger. Det er jeg som forsørger ungene og vi har aldri fått noe som helst økonomisk hjelp. Forventer ingenting av staten, men jeg har 1 barn til som skal ikke være vitne til hans utageringer og lignende situasjoner. Anonymkode: 7280c...375 Han må ut av huset . Ta kontakt med nav eller noen andre som driver med utleieboliger i kommunen . En hybel i nærheten kanskje ? Hadde aldri fått bodd hjemme med meg etter adferd som utløser at jeg må ringe politiet . Viktig med konsekvenser . 9 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #9 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du ringte politiet? Snakk om å fraskrive seg ansvaret. Ble du redd for din sikkerhet, eller skulle politiet komme og irettesette og kjefte? Å bruke det kraftigste virkemiddelet på små konflikter er aldri lurt. Du bare venner han til politiet Anonymkode: b5988...59e Jeg ble redd. Han har truet før og jeg har levert bekymring til psykisk helsehjelp og fastlege for noen måneder siden. Ringte politiet ja for at han forstår alvoret. Han har diagnose atferdsvansker og sliter med sinneregulering. Jeg har stått i dette lenge. Nå når han er myndig og veldig sterk må vi finne en annen løsning og hjelp. Anonymkode: 7280c...375 3 18
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #10 Skrevet 20. august 2024 mommyaka skrev (5 minutter siden): Ts Har sin sønn vært slem mot dere før? Har han slått dere? Vært voldsom? Ødlegge ting hjemme? Ja. Han har alltid vært utfordrende og derfor har jeg søkt hjelp. Det hjalp en del, men fikk aldri skikkelig diagnose. Alle instanser var enige at han har tegn på ADHD, men BUP var uenig. Han ble sendt på utredning både av Barnevernet og fastlege. Dette har vare blitt verre når han er blitt myndig og tror at han kan gjøre som han vil. Han vet at jeg har forsørgersplikt til han er ferdig på vgs og bruker det . Anonymkode: 7280c...375 2 7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #11 Skrevet 20. august 2024 NiceOrNothing skrev (5 minutter siden): Han må ut av huset . Ta kontakt med nav eller noen andre som driver med utleieboliger i kommunen . En hybel i nærheten kanskje ? Hadde aldri fått bodd hjemme med meg etter adferd som utløser at jeg må ringe politiet . Viktig med konsekvenser . Tenkte å ringe barnefamiliehjelpen. Ser at noen kommuner har UngBo tilbud, men ikke vår kommune. Nav mener jeg har forsørgerplikt til han er ferdig på vgs. Han lnsker ikke å flytte Anonymkode: 7280c...375 3 2
Vera Skrevet 20. august 2024 #12 Skrevet 20. august 2024 Er det rusproblematikk i bilde? Jeg tenker at du først og fremst har ansvar for å skjerme den mindreårige her. 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #13 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenkte å ringe barnefamiliehjelpen. Ser at noen kommuner har UngBo tilbud, men ikke vår kommune. Nav mener jeg har forsørgerplikt til han er ferdig på vgs. Han lnsker ikke å flytte Anonymkode: 7280c...375 Det er ikke bare nav som mener dette. Det er du lovpålagt til. Anonymkode: b1ea0...59f 17 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #14 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det første gang dette skjedde? Eller første gang? For er det første gangen så hadde jeg vel tatt en prat med han og sagt at jeg forstår at ting kan være vanskelig noen ganger men det er ikke lov å dytte noen. Har dette skjedd mange ganger så er kanskje tiden inne for at han kan flytte på hybel og for være litt alene. Anonymkode: 9d9be...e41 Han ble veldig truende, sur og ropte at han skal drepe meg. Lillebroren vitnet det og ble veldig redd. Visste ingen anger etter politiet gikk og mente at han gjorde ingenting galt. Jeg må finne en løsning for lillebror sin skyld også. Vi kan ikke leve sånn Anonymkode: 7280c...375 1 9 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #15 Skrevet 20. august 2024 TS, det er mange her som ikke forstår en hverdag som din. Men du er ikke alene. Jeg har selv en tenåring med høytfungerende autisme med PDA-profil som kan bli utagerende og voldelig mot familien sin. Det å ringe til politiet er faktisk en nødvendighet når det er snakk om å beskytte andre i familien, det er et virkemiddel man har. Du har gjort din oppgave som mor når du har koblet på instanser - og jeg vet av egen erfaring hvor mye JOBB det er å komme inn gjennom nåløyet til disse instansene og sørge for at det resulterer i hjelp av noe slag. Det er nærmest en fulltidsjobb. Det er det motsatte av ansvarsfraskrivelse. Jeg tror det blir sunt for ungdommen din å etter hvert flytte ut fra familien. Mitt barn VET jeg føler seg kneblet av å bo i en familie og miste autoritet over hver minste detalj i livet sitt. Jeg tror vi vil få et bedre forhold da, når hverdagskravene ikke er der på samme måte. Vi har tenkt på at hvis mitt barn ikke klarer å bo HELT alene, at vi kanskje må selge huset og kjøpe en bolig med utleiedel. Så kan vår ungdom flytte dit etter hvert. Kan det være en løsning for dere? Anonymkode: f452a...9ab 6 11 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #16 Skrevet 20. august 2024 Vera skrev (1 minutt siden): Er det rusproblematikk i bilde? Jeg tenker at du først og fremst har ansvar for å skjerme den mindreårige her. Ingen rus. Han er eksemplarisk ute. Det hår utover meg . Nå handler det at jeg må ta grep på vegne av lillebroren. Anonymkode: 7280c...375 1 4
NiceOrNothing Skrevet 20. august 2024 #17 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenkte å ringe barnefamiliehjelpen. Ser at noen kommuner har UngBo tilbud, men ikke vår kommune. Nav mener jeg har forsørgerplikt til han er ferdig på vgs. Han lnsker ikke å flytte Anonymkode: 7280c...375 Forsørgerplikt er nå en ting , men å ha han boende hjemme etter fylte 18 , når han er utagerende ? Nope . Hva han vil er helt uvesentlig . Det må han såfall vise med handling , ikke ord 2 5
Meowmere Skrevet 20. august 2024 #18 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Han går fremdeles på Vgs. AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Tror det er på tide at vi skiller veier og at det jobbes mot at han flytter ut. Du er økonomisk ansvarlig for ham. Du må vente til han er ferdig med videregående. 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #19 Skrevet 20. august 2024 Regner med politiet sendte bekymringsmelding på lillebror her... Anonymkode: 5f30f...488 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #20 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS, det er mange her som ikke forstår en hverdag som din. Men du er ikke alene. Jeg har selv en tenåring med høytfungerende autisme med PDA-profil som kan bli utagerende og voldelig mot familien sin. Det å ringe til politiet er faktisk en nødvendighet når det er snakk om å beskytte andre i familien, det er et virkemiddel man har. Du har gjort din oppgave som mor når du har koblet på instanser - og jeg vet av egen erfaring hvor mye JOBB det er å komme inn gjennom nåløyet til disse instansene og sørge for at det resulterer i hjelp av noe slag. Det er nærmest en fulltidsjobb. Det er det motsatte av ansvarsfraskrivelse. Jeg tror det blir sunt for ungdommen din å etter hvert flytte ut fra familien. Mitt barn VET jeg føler seg kneblet av å bo i en familie og miste autoritet over hver minste detalj i livet sitt. Jeg tror vi vil få et bedre forhold da, når hverdagskravene ikke er der på samme måte. Vi har tenkt på at hvis mitt barn ikke klarer å bo HELT alene, at vi kanskje må selge huset og kjøpe en bolig med utleiedel. Så kan vår ungdom flytte dit etter hvert. Kan det være en løsning for dere? Anonymkode: f452a...9ab Takk ❤️ Jeg måtte ringe politiet. Dette var traumatisk opplevelse for lillebroren. Han må vite at det er riktig ting å gjøre i sånne situasjoner . Han blir 19 snart og er ferdig på VgS til sommeren. Tenker vi må finne en løsning der han forberedes til flytting mens vi får hjelp av barnefamiliehjelpen. Det er veldig vanskelig situasjon. Men hånd på hjerte kan jeg si at jeg har gjort alt som er i min makt for at han får hjelp. Problemet er at han er veldig oppegående og veltalende sånn at veldig få tror på meg. Anonymkode: 7280c...375 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå