AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #1 Skrevet 20. august 2024 Jeg leser mye bøker og har skrevet tre fagbøker selv. De fleste bøkene koster mellom 249 og 449 kroner. Noen ganger bikker kjøpesummen over 500 kroner, men da er det gjerne snakk om en veldig tykk bok, eventuelt spesiell utgave. Min datter skal ta to fag som privatist til våren, og jeg var på leit etter pensumbøker. Fikk prissjokk - hver bok koster over 1000 kroner! Den dyreste kostet 1400! Det er snakk om bøker på under 300 sider, så ikke akkurat veldig dyr i produksjon sammenlignet med lignende bøker. Husker selv fra studier at fagbøker alltid var dyrere enn skjønnlitteratur, men da lå det på rundt 600-700 kroner (for 2 år siden). Men 1400 for en bok? Hva skjer? Anonymkode: b0863...52e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #3 Skrevet 20. august 2024 Traktor skrev (Akkurat nå): Små opplag? Kan ikke være små opplag på mainstream fag for videregående skoler over hele landet, vel? Anonymkode: b0863...52e 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #4 Skrevet 20. august 2024 Jeg vet, det er helt vilt. Og det er ikke små opplag. Jeg måtte kjøpe vanlig pensumbok i matematikk 1T. Den koster 1000 kr ca. Endte opp med å kjøpe en brukt bok på finn.no, så får det heller bare være at det er en litt eldre utgave (fra et par år tilbake). Anonymkode: 6b33e...c01
Traktor Skrevet 20. august 2024 #5 Skrevet 20. august 2024 Salget av disse bøkene retter seg i all hovedsak til fylkeskommunene, som helt sikkert betaler en brøkdel av denne prisen. Salget til private er nok svært begrenset og de kan kreve akkurat den prisen de ønsker, helt uten konkurranse. 2
Hensatt Skrevet 20. august 2024 #6 Skrevet 20. august 2024 De vet at du må ha den, så da tar de den prisen de ønsker så lenge folk betaler. 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #7 Skrevet 20. august 2024 Problemet er at disse bøkene er rettet til stor salg til videregående skole og dermed har de mye lavere pris en hvis en går i bokforhandler å kjøper samme bok. Her mistet ene ungdommen en bok, vi tenkte da kjøper vi ny 1500 kr, da tok vi heler å betalte summen skolen hadde som var 350kr Anonymkode: cc8a0...bd3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #8 Skrevet 20. august 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet er at disse bøkene er rettet til stor salg til videregående skole og dermed har de mye lavere pris en hvis en går i bokforhandler å kjøper samme bok. Her mistet ene ungdommen en bok, vi tenkte da kjøper vi ny 1500 kr, da tok vi heler å betalte summen skolen hadde som var 350kr Anonymkode: cc8a0...bd3 Det er jo klassisk dette at de som setter pensumlistene bryr seg om summen de selv må betale for bøkene så de forhandler den lav, men bryr seg ikke om hva elevene må betale for bøkene om de kjøper bøkene selv så de prisene bryr de seg ikke om. Er samme på universitetet. Der får foreleserne gratis bøker av forlagene slik at de alltid har siste utgave og setter siste utgave på pensumlista. Studentene betaler en formue for bøkene. Ofte er eneste forskjellen på siste og nest-siste utgave at forlaget har stokket om på oppgave-rekkefølgen for å gjøre det tungvint å bruke forrige utgave. Det er en kynisk industri. Anonymkode: 4d4e0...ffc 2
Daria Skrevet 20. august 2024 #9 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet er at disse bøkene er rettet til stor salg til videregående skole og dermed har de mye lavere pris en hvis en går i bokforhandler å kjøper samme bok. Her mistet ene ungdommen en bok, vi tenkte da kjøper vi ny 1500 kr, da tok vi heler å betalte summen skolen hadde som var 350kr Anonymkode: cc8a0...bd3 350 er erstatningssummen skolen har satt, de betaler adskillig mer for den nye de må kjøpe inn. Jeg har vært innkjøpsansvarlig for bøker til en videregående skole en del år - vi har noen rabattordninger knyttet til en fremforhandlet innkjøpsavtale, men det er ingen selvfølge at skolene betaler så mye mindre enn privatpersoner. 3 1
starken Skrevet 20. august 2024 #10 Skrevet 20. august 2024 Da venninna mi var privatist så fikk hun lov til å låne bøkene hun trengte på vgs her i byen. Det kan jo prøves før man setter i gang og kjøper inn, eventuelt sjekke på FB og Finn. 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #11 Skrevet 20. august 2024 Er det ikke mulig å låne bøkene som trengs på vgs i nærheten? Anonymkode: 76346...801
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #12 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det ikke mulig å låne bøkene som trengs på vgs i nærheten? Anonymkode: 76346...801 Min mann er lærer på vgs, og jeg trodde det ville bli en smal sak å låne en bok der. Men det er det altså ikke, biblioteket vil ikke låne ut fra klassesettene. Vi har et barn på ungdomsskolen som forserer i matematikk på vgs-nivå, og måtte dermed kjøpe bok selv. Selv om det å forsere i matematikk er tilpasset opplæring som skoleelevene i denne situasjonen har krav på... Anonymkode: 6b33e...c01
ElineRB Skrevet 20. august 2024 #13 Skrevet 20. august 2024 Kjøp den brukt på bookis 😄 kjøpte mine fagbøker der
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #14 Skrevet 21. august 2024 Når jeg gikk på ungdomsskolen fikk jeg låne Matematikk 1T boken gratis fra nærmeste VGS (VGS-A). Når jeg byttet VGS i andreklasse til VGS-B og tok et fag som privatist som ekstra fag, fordi VGS-B ikke hadde det faget, fikk jeg låne boka uten problemer fra VGS-C. Er bare noen få år siden. Veldig merkelig at dere ikke får låne.. Anonymkode: 045fe...9b6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #15 Skrevet 22. august 2024 Ligger kanskje på Finn? Jeg mistet tyskboka mi da jeg gikk på vgs og kjøpte ny på Finn til 50 kroner, som jeg fikk levere inn til skolebiblioteket på slutten av året. Anonymkode: f7318...029
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #16 Skrevet 22. august 2024 Jeg skjønner ikke, sønnen min startet på vgs nå og der er bøkene gratis til utlån 🤔 Anonymkode: 7f3d7...e49
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #17 Skrevet 22. august 2024 Se etter en brukt. Når det er snakk om privatistfag så må det vel ikke være nyeste utgave? Viktigste er at boka dekker temaene man skal gjennom. 41 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke, sønnen min startet på vgs nå og der er bøkene gratis til utlån 🤔 Anonymkode: 7f3d7...e49 Ts skriver at dette er til ei som skal ta fag som privatist, ikke begynne på vgs. Da må man skaffe fagbøkene for de aktuelle fagene selv. Anonymkode: e3671...930 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #18 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 9.03): Jeg leser mye bøker og har skrevet tre fagbøker selv. De fleste bøkene koster mellom 249 og 449 kroner. Noen ganger bikker kjøpesummen over 500 kroner, men da er det gjerne snakk om en veldig tykk bok, eventuelt spesiell utgave. Min datter skal ta to fag som privatist til våren, og jeg var på leit etter pensumbøker. Fikk prissjokk - hver bok koster over 1000 kroner! Den dyreste kostet 1400! Det er snakk om bøker på under 300 sider, så ikke akkurat veldig dyr i produksjon sammenlignet med lignende bøker. Husker selv fra studier at fagbøker alltid var dyrere enn skjønnlitteratur, men da lå det på rundt 600-700 kroner (for 2 år siden). Men 1400 for en bok? Hva skjer? Anonymkode: b0863...52e Det er grunnen til at "alle" kjøper brukt. De færreste har foreldre som kjøper inn bøkene for dem.. Anonymkode: 5c339...591 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå