Gå til innhold

Manglende tilrettelegging og opplevd diskriminering på arbeidsplassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen,

Jeg håper noen her kan gi meg råd eller dele lignende erfaringer. Jeg står i en veldig krevende situasjon på arbeidsplassen min og er usikker på hvordan jeg skal gå videre.

For en tid tilbake fikk jeg en endelig medisinsk diagnose som har betydning for hvordan jeg håndterer enkelte arbeidsoppgaver. Jeg har vært åpen om dette med arbeidsgiveren min i håp om å få nødvendig tilrettelegging, men dessverre har det ikke gått som forventet.

Under et møte med ledelsen, der flere andre instanser også var til stede (inkludert helsepersonell og en veileder fra en offentlig tjeneste), ble det fremsatt påstander om at det var kommet tilbakemeldinger fra kolleger og kunder som stilte spørsmål ved min evne til å utføre jobben min. Denne informasjonen kom som et sjokk, spesielt fordi jeg aldri tidligere har mottatt negativ feedback om min arbeidsinnsats. Jeg har tvert imot fått positive tilbakemeldinger både skriftlig og muntlig, både fra kunder, kolleger, og fra ledelsen i medarbeidersamtaler. 

Denne typen tilbakemeldinger ble fremsatt i et stort møte uten forvarsel, noe jeg opplevde som svært uprofesjonelt og belastende. Jeg mener at slike sensitive tilbakemeldinger burde vært gitt under fire øyne, slik at jeg kunne forstå og eventuelt jobbe med å forbedre det som trengtes, slik som mennesker uten en medisinsk diagnose hadde fått. Timingen virker også mistenkelig, da dette ble tatt opp kort tid etter at jeg informerte om min diagnose. Jeg har jobbet der i tre år i en 100% stilling, og siden jeg nå trenger noe tilrettelegging synes jeg det er vanskelig å ikke se en sammenheng mellom denne uttalelsen og min nylige medisinske diagnose.

Etter en periode med sykemelding i forbindelse med utredning og endelig diagnose, ble jeg lovet tilrettelegging som skulle hjelpe meg tilbake i arbeid. Til tross for dette har jeg opplevd at løfter om tilpasninger ikke har blitt fulgt opp, og at det har vært betydelige endringer i mine arbeidsoppgaver og stillingsprosent som ikke har vært i tråd med det som ble avtalt. Det må sier at det ikke er store tilrettelegginger jeg ber om. Det er bare enkle justeringer av arbeidsoppgaver, og noen hjelpemidler til å kunne utføre arbeidet mitt som de kan få dekt gjennom NAV.

Jeg fikk også beskjed om at min stillingsprosent skulle reduseres til 50% (har hatt vikariat der i tre år, 100%), med grunnlag i disse udokumenterte påstandene, men selv denne ble ytterligere redusert uten forklaring. Dette opplever jeg som brudd på avtalen vi gjorde i møtet. I tillegg har jeg blitt plassert med helt andre arbeidsoppgaver enn det vi avtalte, og ikke de oppgavene som var anbefalt av spesialist.

Arbeidsgiver har til tross for klare anbefalinger fra spesialister ikke tatt de nødvendige grepene for å tilrettelegge situasjonen. Dette har ført til en svært utfordrende arbeidshverdag for meg. Det har vært en rekke misforståelser og manglende kommunikasjon fra ledelsen, noe som har bidratt til betydelig stress. Det virker som arbeidsgiver ikke har benyttet de tilgjengelige ressursene som kunne ha hjulpet meg, noe som er veldig frustrerende. NAV kan for eksempel gi tilskudd til hjelpemidler som kan hjelpe meg å utføre mine arbeidsoppgaver, og det er ingenting som tilsier at jeg ikke skal kunne fortsette i denne jobben med noe tilrettelegging.

Som følge av disse utfordringene har jeg mistet mye av motivasjonen og arbeidsgleden. Jeg føler meg ikke lenger verdsatt for mine styrker, men heller bedømt basert på min diagnose. Dette har også ført til en forverring av min psykiske helse, i tillegg til de medisinske problemene jeg har på grunn av diagnosen min.

Jeg vurderer nå om jeg skal ta dette videre, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Møte med veileder fra NAV, fastlege og fra spesialist og en tydelig rapport som beskriver mine behov for tilrettelegging var ikke nok. Har noen av dere opplevd lignende situasjoner? Hva gjorde dere? Bør jeg kontakte en juridisk rådgiver, tillitsvalgt, eller finnes det andre måter å håndtere dette på?

Jeg setter stor pris på all hjelp og råd jeg kan få.

Tusen takk!

Anonymkode: 2d0a2...f47

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er fu organisert? I så fall bør du kontakte forbundet ditt asap.

Anonymkode: 9dfe1...871

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er fu organisert? I så fall bør du kontakte forbundet ditt asap.

Anonymkode: 9dfe1...871

Sendte mail til hovedtillitsvalgt i kommunen i går kveld, så regner jeg får svar etter hvert der og hjelp til hvordan gå frem videre. Er ganske overrasket over dette, siden arbeidsplassen har vært så positiv til meg før medisinske problemer. Så er veldig vanskelig å ikke se en sammenheng. Ekstra rart når det egentlig ikke er de store tilretteleggingene jeg har behov for.

• Liker 1
Skrevet

I disse dager hvor visse politikere ønsker å presse og mobbe syke mennesker som uføre til å "jobbe", så viser dette nok en gang hvordan arbeidsgivere ikke en gang viser nåde ovenfor ansatte som jobber 100%. 

Måtte bare si det siden hver gang det er en debatt rundt dette, så er det påfallende å se hvor stille det er fra arb.giverne sin side. Ikke en eneste går ut og sier at "yeah, her liker vi folk som sliter og tilrettelegger" 😂 

Legg merke til hvor vrang ledelsen er blitt mot deg til tross for at dekning fra NAV er inne i bildet og det er ikke de store tilretteleggingene heller det er snakk om. Men som du ser, med mindre du er en brutal, kapitalist profitt-genererende menneskelig maskin, så er prosessen i gang med å skvise og gaslighte deg ut av stillingen. 

Som en annen har nevnt over, håper at du får noe hjelp av fagforbundet. Det er viktig å være organisert. Hvis det likevel ikke skulle nytte, så må du kanskje vurdere media - for det er utrolig viktig å vise at 99% av de såkalte "arb.givere" IKKE står med åpne hender for å ta imot folk med diverse utfordringer.

Anonymkode: 30053...214

• Hjerte 2
Skrevet

Siden arbeidsgivere har taushetsplikt, er det alltid arbeidstakers versjon av sannheten som blir stående. 

Det er stort sett lettere å tilrettelegge enn å stå i en lang sak med masse oppfølgingssamtaler, møter med fagforening, advokater og alt mulig. 

Velger en arbeidsgiver å «gjøre seg vanskelig», er det ofte en god grunn til det. Faktisk. 

Anonymkode: 89c62...a7b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Under et møte med ledelsen, der flere andre instanser også var til stede (inkludert helsepersonell og en veileder fra en offentlig tjeneste), ble det fremsatt påstander om at det var kommet tilbakemeldinger fra kolleger og kunder som stilte spørsmål ved min evne til å utføre jobben min.

At dette ble tatt opp i møtet trenger ikke å være negativt. Det kan bidra med å synliggjøre at du trenger mer tilrettelegging enn du så langt har fått. Hvis alt er fint og flott blir det nok verre å få tilretteleggingen du ønsker.

Anonymkode: 3629e...22e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Siden arbeidsgivere har taushetsplikt, er det alltid arbeidstakers versjon av sannheten som blir stående. 

Det er stort sett lettere å tilrettelegge enn å stå i en lang sak med masse oppfølgingssamtaler, møter med fagforening, advokater og alt mulig. 

Velger en arbeidsgiver å «gjøre seg vanskelig», er det ofte en god grunn til det. Faktisk. 

Anonymkode: 89c62...a7b

Faktisk helt uenig med deg. Arbeidsgiver ønsker gjerne å «bli kvitt» folk som trenger tilrettelegging. Og det er ikke personlig, bare økonomi. Tilrettelegging lønner seg ikke målt opp mot en frisk person i samme stilling.  Jo mer åpen man er med en slik arbeidsgiver, jo flere grunner og muligheter har de å være vanskelig tilbake.

Anonymkode: e55ef...707

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...