Gå til innhold

Tursekk til førsteklassing(og resten av barneskolen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig førsteklassing. Skolen ville gjerne at de hadde egentur sekk til tursdagene 1-2 dager i uka hvor de går lang tur. Og da ønsker vi å kjøpe en hun kan ha lenge  og en som ikke blir for liten etter 1-2 år.

Skolesekken hennes er 22 liter så dette er referansepunkt mitt. hva slags tursekk har deres barn på barneskolen? 

-Bergans Alaska 24 liter, er den for mye skolesekk og ikke tursekk?

- bergans Lillesand 18liter, er den passe eller blir den fort for liten?

Lillebror har en gammel bergans barne sekk i barnehagen men han nekter at storesøster skal få ha den på skolen så derfor vi må kjøpe ny/brukt. Og de andre barnesekkene vi har er mer skolesekk enn tursekk.

Screenshot_20240820_085057_Chrome.jpg

Skrevet

Kan skolen kreve dette? Hva med skolesekken? Hvorfor kan ikke den brukes? 

Anonymkode: e9b47...5b6

• Liker 2
Skrevet

Gjør dett noe at sekken er «skolete» da? Det er jo turdag på skolen… bruk noen av de dere allerede har, så kan dere heller finne en ny/brukt når de dere har ikke passer lengre! Lurt med både hoftebelte og brystbelte og at sekken sitter skikkelig.

Anonymkode: 64d57...b6b

• Liker 1
Skrevet

Her brukte de bare den vanlige skolesekken. Den hadde god passform og hoftebelte og brystbelte. Ikke behov for en egen tursekk i 1 klasse - eller senere på barneskolen.

Anonymkode: dc2c2...f49

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

3 klassingen her har denne.. Har brukt den som skolesekk fra Januar i 1.klasse😅

Hadde vanlig skolesekk også, fra Beckmann, men han synes den var ‘’ekkel’’ på ryggen, så han ville bruke tursekken.. 

Søk på finn bare, MYE billigere, og mange av sekkene er nesten ubrukt..

IMG_2903.thumb.jpeg.e1c5db7b7a653bd99fb7a87dee49f8dc.jpeg

Anonymkode: 1a73b...2a1

Skrevet

Skolen kan ikke kreve det nei. Men når læreren sier "også har vi tursekk på tur på torsdag, men på tirsdag skal vi på liten tur så da kan de bruke skolesekken" så tenkte jeg det var greit med tur sekk. Tenkte å kjøpe på finn.no ja 😄 

Skrevet

Selvsagt kan de ikke kreve det, men det er jo dumt at skolesekken blir dratt med i skogen, blir møkkete, lukter bål etc.

Vi har kjørt Bergans. Men Osprey (?) sine har jeg oppdaget de siste årene, og de er mye lettere syns jeg. Med tanke på at de ofte vokser mye de første årene på skolen, så er det dumt å kjøpe en sekk som skal passe i mange år.

Anonymkode: 1a37a...5c7

• Liker 2
Skrevet

Mine brukte Tine fotballskole som tursekk hele barneskolen.

Anonymkode: 9e965...d35

Skrevet

Ville ikke brukt den vanlige skolesekken. Tenk på de dagene det er vått og gjørmete. 

Anonymkode: 614d4...7ad

• Liker 3
Skrevet

Sjekk ut Osprey. Sekkene er justerbare i rygglengde, bra kvalitet og har praktiske løsninger. Veldig lurt å følge med brukt for å spare litt penger, i hvertfall dersom man ikke kommer til å bruke de spesielt mye hjemme. Har selv to sekker fra Osprey og er superfornøyde med de!

Barnemodellene er vel iallfall Osprey Ace 50 og Osprey jet 18

Sekkene kan sikkert selges videre når de ikke brukes mer så lenge de holdes i relativ god stand. 

Anonymkode: 549fc...144

• Liker 1
Skrevet

Vi har en Bergans Birkebeiner JR 18 som barnet har vært fornøyd med. Mye lettere i vekt enn skolesekken, det er jo en god start. Og godt med ventilasjon i rygg osv. Nå skal vi ha en tursekk til med enda et skolebarn i hus, og tror heller jeg kjøper Ospreyen nevnt over her og gir den til eldste. Den virker smartere, kan sikkert kjapt stappe jakka i stretclommen foran osv, kjapp tilgang på vannflaske. For Bergans-sekken er litt klønete sånn, men også en fordel å ha tingene oppi sekken, da mister de det ikke... Men angrer IKKE på å ha kostet på oss en god tursekk til dagsturene og uteskoledagene. Mest så de slipper å bære den i seg selv ganske tunge skolesekken med seg på tur, da de ofte skal bare ha med mat, vann og pennal, plass til en jakke typ. De går ganske langt faktisk, så å ha en god sekk gjør det til en bedre opplevelse. Som når vi selv går tur. Opplevelsen er ofte bedre med godt utstyr. Så legger vekt på gode skalljakker med god pusteevne, gode gore-tex sko for turdager og en god sekk. Da er barna tørre, ikke klamme og glade på tur :) De går tur en dag i uka hele året, så det blir jo mye bruk for pengene. Mye mer enn vi selv bruker vårt turutstyr. Fordelt over perioden tingene er i bruk synes jeg ikke kostnaden for godt utstyr er for høy.

Anonymkode: dbcff...181

• Liker 1
Skrevet

Det er lurt å kjøpe sekk som er tilpasset barnets størrelse. Skolesekk fungerer greit til tur, men det er praktisk med en egen sekk til tur. Det viktige er at det er plass til mat og drikke, og kanskje noen ekstra klær, og ikke minst at den er behagelig å gå langt med. 

Skrevet

Jeg er faktisk tilhenger av å ha en egen tursek for skolen, det er enklere at det allerede ligger sitteunderlag, + skift alltid i en tursekk, også ligger det pennal, chromebok, headsett, osv alltid i skolesekk. Mye enklere for meg som mor om morgen. Bare legge matpakke + vannflaske i en riktig sekk. 

men spesielle anbefalinger for turnsekk har jeg ikke, vi bruker bare "vanlige" billige sekker fra Primark, som barna synes er fine, og de er veldig lette og enkle å bære på (så fremt det er ikke mye i sekken, men det er det jo ikke). 

Anonymkode: f6a25...7a3

• Liker 1
Skrevet

Får ikke alle førsteklassinger gratis skolesekk?

Anonymkode: 360b0...87c

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei

Anonymkode: d4739...989

• Liker 2
Skrevet

Vi har en liten Berganssekk som tursekk til vår førsteklassing.

Å finne en sekk som vare hele barneskolen og skal passe både til en liten førsteklassing på 110 cm og en syvendeklassing på 170 cm er vel ikke så lett.

Anonymkode: ede58...77c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 9.33):

Her brukte de bare den vanlige skolesekken. Den hadde god passform og hoftebelte og brystbelte. Ikke behov for en egen tursekk i 1 klasse - eller senere på barneskolen.

Anonymkode: dc2c2...f49

1. Skolesekken blir møkkete, lukter bål osv. om man bruker den. 
2. Skolesekkene er ganske tunge. Tursekkene er lette og hendige. 

TS: Vår datter har den som hører til skolesekken. Den er veldig lett og fin. https://www.norli.no/sekker-og-skolesaker/gymbag/gymsekk/gymsekk-1-kl-forest-deer-12l-beckmann?gad_source=1&gbraid=0AAAAADsxdPAXTXtOrWB1h0t67gL1A_Oqu&gclid=CjwKCAjwoJa2BhBPEiwA0l0ImAL1i8gP5GBPnr5Q7ckM3ZuaxbRxNVY8ZtJjCrqF9v4lQuVh_fsaLhoCEH8QAvD_BwE

Anonymkode: 1323c...3e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Kommer helt an på kommunen 

Anonymkode: 1323c...3e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 21.57):

Ville ikke brukt den vanlige skolesekken. Tenk på de dagene det er vått og gjørmete. 

Anonymkode: 614d4...7ad

Skolesekken har gjerne regntrekk. Vi har bare brukt Skolesekken. Tok på regntrekk ved behov!

Anonymkode: c56c9...67a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...