Gå til innhold

Er katten bevisst sin farge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja, altså: Er katten bevisst sin farge? Vet en hvit katt at den er usynlig i snøfonnene, men synlig om sommeren?

Videoannonse
Annonse
Gjest Pusemamma
Skrevet

Katter er fargeblinde, de ser det meste i grå toner. Så jeg tror nok ikke pusen er bevisst sin egen farge nei :sjenert:

Skrevet

Katten min skjønner ikke engang at halen er en del av henne, så at hun har skjønr hvilken farge hun har (om så i grånyanser) er heller tvilsomt..

Skrevet
Katter er fargeblinde, de ser det meste i grå toner. Så jeg tror nok ikke pusen er bevisst sin egen farge nei :sjenert:

Dette er en myte som har fått leve videre selv om forskning viser noe annet. Katter kan se det meste av fargespekteret bortsett fra rødtoner. Men katter har et syn som er fininnstilt på å se bevegelse, så man kan oppleve å se at katten tilsynelatende ikke klarer å se feks den grønne lekemusa som ligger på gulvet. De ser den når den når den er i bevegelse, men klarer ikke å finne den uten å lukte seg fram når den ligger stille.

Og ja, jeg tror katter ubevisst tenker kamuflasje. Det er slik de har overlevd mtp jakt. Kattedyr har dårlig utholdenhet, så taktikken deres er å snike seg på byttet for deretter å ta en kort spurt. De dyra som klarer å gjemme seg og er godt kamuflert klarer å fange byttedyra.

Jeg har nemlig tenkt det samme som trådstarter etter å ha sett så mange katter velge sovested som matcher pelsfargen deres. Ganske pussig å se :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...