Gå til innhold

First price melk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor finnes det ikke et billigere alternativ for melk, cottage cheese og yoghurt? Jeg vil ha first price melk. Jeg forstår det på en måte, men på en annen måte så er melk blitt så dyrt. Jeg har måttet velge mellom melk eller cottage cheese. Og ost det unner jeg meg ikke hver måned, og jeg elsker ost og melk. Mitt favoritt pålegg er gulost med paprika. 
 

Jeg regner med det har med bøndene å gjøre, men norsk melk er alt for dyrt. 
 

Savner ikke dere first price, meieri produkter? 
 

 

Anonymkode: b908f...1ab

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg støtter at norske bønder tjener nok til å overleve. (Naboen blir ikke rik på sine 50 kyr, og jeg tviler på at sønnen som snart overtar kommer til å fortsette med kyr)

Anonymkode: 83cc1...5cd

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor finnes det ikke et billigere alternativ for melk, cottage cheese og yoghurt? Jeg vil ha first price melk. Jeg forstår det på en måte, men på en annen måte så er melk blitt så dyrt. Jeg har måttet velge mellom melk eller cottage cheese. Og ost det unner jeg meg ikke hver måned, og jeg elsker ost og melk. Mitt favoritt pålegg er gulost med paprika. 
 

Jeg regner med det har med bøndene å gjøre, men norsk melk er alt for dyrt. 
 

Savner ikke dere first price, meieri produkter? 
 

 

Anonymkode: b908f...1ab

Ta turen bortom nedsatt disken daglig i de matbutikkene du har i ditt område. Der kan du finne både melk, ost og yoghurt nedsatt i pris på grunn av dato. Men alt dette holder seg fint flere dager over "best før" dato. Ost kan holde seg i ukesvis, og blir bare bedre jo lengre den står innpakket i kjøleskapet (kjenner ikke til cottage cheese ifh til dette).

Jeg har ikke dårlig råd, men bruker nedsatt diskene mye for mat er blitt veldig dyrt. De tømmes fort, så man må finne ut når de ulike butikkene fyller de på.

Anonymkode: 4aed4...c21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok ikke noe med bøndene å gjøre, heller grådige butikkjeder og mellomledd. 
Det er en forsvinnende liten andel av prisen for melk som går til bøndene, og "first price bønder" finnes ikke. 
Melk er et produkt som selger uansett, så tviler på at noen av meieriene vil senke sin fortjeneste ved å lage et First Price-produkt når de uansett får solgt til full pris. 

https://www.nationen.no/hvor-blir-pengene-av/o/5-148-515964

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det fantes FirstPrice yoghurt (eller et annet billigmerke) for en del år siden da jeg jobba i butikk, men den var kun med jordbærsmak og solgte ikke noe særlig.

Anonymkode: 83227...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg støtter at norske bønder tjener nok til å overleve. (Naboen blir ikke rik på sine 50 kyr, og jeg tviler på at sønnen som snart overtar kommer til å fortsette med kyr)

Anonymkode: 83cc1...5cd

 

1 hour ago, Angelheart2 said:

Det har nok ikke noe med bøndene å gjøre, heller grådige butikkjeder og mellomledd. 
Det er en forsvinnende liten andel av prisen for melk som går til bøndene, og "first price bønder" finnes ikke. 
Melk er et produkt som selger uansett, så tviler på at noen av meieriene vil senke sin fortjeneste ved å lage et First Price-produkt når de uansett får solgt til full pris. 

https://www.nationen.no/hvor-blir-pengene-av/o/5-148-515964

Vel, Tine er selskapet som henter melka, foredler råvaren og fungerer som markedsregulator. Selskapet omsetter for rundt 30 milliarder i året, og ga eierne (bøndene) over én milliard i utbytte for 2023. TINE etterbetaler en milliard kroner til 8000 melkebønder i hele landet | TINE Medlem

Så joda, bøndene får penger, men dette er kapitalinntekt, ikke næringsinntekt, så det synes ikke på regnskapet til stakkars bonden. 

Den milliarden er inntekter på toppen av betalingen de fikk for melka. Man må bare se på hele regnskapet til en bonde før man kan gjøre seg opp en mening om lønna er god eller ikke.  

Her er en link til annen kilde: Tine med utbetalingsrekord. Denne garden får 450.000 kroner – E24

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke lenger enn til Sverige, så selger kjedene melk under eget navn. Billigere enn Arla, som kan sammenlignes med Tine her. For eksempel kan du kjøpe fersk, svensk helmelk på Lidl til 12 kroner literen. Men i Norge styres dette av 2-3 milliardær familier. Og hvis ikke disse ser seg tjent med billigere melk, blir det ingen. Er som det blir skrevet lenger opp, ikke bøndene som styrer dette. 

Anonymkode: 4cb8a...9b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, syns den funker på pizza eller toast, men ikke på skiva. Den smaker ikke så godt. 

Anonymkode: b908f...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige er veldig greit for de som bor i Oslo/østfold… jeg bor på Sørlandet, må ta båt og mange timer i bil èn vei. Takk for tipset, det er litt kronglete for meg. 

Anonymkode: b908f...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angelheart2 skrev (11 timer siden):

Det har nok ikke noe med bøndene å gjøre, heller grådige butikkjeder og mellomledd. 
Det er en forsvinnende liten andel av prisen for melk som går til bøndene, og "first price bønder" finnes ikke. 
Melk er et produkt som selger uansett, så tviler på at noen av meieriene vil senke sin fortjeneste ved å lage et First Price-produkt når de uansett får solgt til full pris. 

https://www.nationen.no/hvor-blir-pengene-av/o/5-148-515964

Var helt sikker på at bøndene var involvert, siden de leverer melka. 
 

Anonymkode: b908f...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sverige er veldig greit for de som bor i Oslo/østfold… jeg bor på Sørlandet, må ta båt og mange timer i bil èn vei. Takk for tipset, det er litt kronglete for meg. 

Anonymkode: b908f...1ab

Da er Danmark nærmere? Blir dyrt med båt over. Jeg handler i Sverige og Danmark, og Sverige kommer dyrere ut..

Norge er ikke aktuelt!

Anonymkode: 625ad...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg regner med det har med bøndene å gjøre, men norsk melk er alt for dyrt. 
 

Anonymkode: b908f...1ab

Du er ikke særlig oppdatert er du vel? 
Bonden får vel under kost for produksjon for det de leverer så det er definitivt IKKE bonden som styrer melkeprisen 😝 eller noe annet for den del.. I 1985 fikk bonden rett under 50% av prisen på melk viser et kjapt googlesøk alle klarer gjøre, den er nå nede under 25% når prisen til bonden gikk opp med 30 øre steg den med over 1kr 50 øre i butikk. Så nei, bonden er definitivt IKKE grunnen til at melken er dyr.. 

Endret av Carrot
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du trenger ikke lenger enn til Sverige, så selger kjedene melk under eget navn. Billigere enn Arla, som kan sammenlignes med Tine her. For eksempel kan du kjøpe fersk, svensk helmelk på Lidl til 12 kroner literen. Men i Norge styres dette av 2-3 milliardær familier. Og hvis ikke disse ser seg tjent med billigere melk, blir det ingen. Er som det blir skrevet lenger opp, ikke bøndene som styrer dette. 

Anonymkode: 4cb8a...9b5

En veldig spesiell "analyse".

Arla kan virkelig ikke sammenlignes med Tine. Arla er et av verdens største matindustriselskaper (eid av svenske bønder). Tine er norsk og har nesten ingen internasjonal aktivitet. 

Sverige er medlem i EU som betyr langt færre politiske tollbarrierer (toll vedtas, det bestemmes ikke av Norgesgruppen eller Rema 1000). Nordmenn hater EU og frasier seg med det muligheten til å høste fordelene av et åpent marked.

I Norge er alt rundt melk og produkter av melk regulert i detalj av politisk nivå. Tine er gitt ansvaret som markedsregulator og styrer med det nesten alt som omhandler dette. Tine er eid og styrt av bøndene. Som markedsregulator og kommersiell aktør har Tine bare et mål - å sitte igjen med mest mulig penger gjennom å selge dyrest mulig produkter.

Så du bommer kraftig når du hevder at dette ikke er styrt av bøndene. Det er utelukkende styrt av bønder. Og litt politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor finnes det ikke et billigere alternativ for melk, cottage cheese og yoghurt? Jeg vil ha first price melk. Jeg forstår det på en måte, men på en annen måte så er melk blitt så dyrt. Jeg har måttet velge mellom melk eller cottage cheese. Og ost det unner jeg meg ikke hver måned, og jeg elsker ost og melk. Mitt favoritt pålegg er gulost med paprika. 
 

Jeg regner med det har med bøndene å gjøre, men norsk melk er alt for dyrt. 
 

Savner ikke dere first price, meieri produkter? 
 

 

Anonymkode: b908f...1ab

Nå må folk SLUTTE med å gi bøndene skylda for høye matpriser. Mange bønder lever helt på eksistensminimum fordi de får at for lite betalt for det de produserer.

Det som skjer etter at maten forlater bonden er en annen historie. Prisene på matvarene skyter i være når kjedene overtar varene og skal sette sine priser på ting. Bonden får f.eks. 6,50 for en liter melk, mens i butikken koster den 25 kroner. Bonden som steller kua hver dag, søndag som mandag, dag og natt, passer på at den har det bra, at den har god mat som bonden selv har dyrket, høstet og lagret i nærmiljøet, betaler dyrlege når kua er syk osv. får nesten ingenting betalt, mens de som tapper melka på bokser og setter den inn i butikkhylla, tar seg veldig godt betalt. Bonden får omkring 7 kroner kiloen for potet, mens i butikken koster den 20-60 kroner. Bonden får 5-10,- kiloen for gul løk, men i butikken koster den 25-60,- kiloen.

En annen ting er at kjedene markedsfører sine egne merke varer, EMV, som First Price, Landlord, Jacobs osv., som en fordel for å gi kundene et bedre vareutvalg. Jeg vet ikke om dere har lagt merke til det, men nå er det i mange butikker pokker meg snart klin umulig å finne annet enn EMV-varer. De unike og originale varemerkene forsvinner fra butikkene i stor fart. Så mye for "bedre vareutvalg og flere valgmuligheter"...

OG, forresten... sjekk prisen på First Price-varene og andre EMV-varer før du griper etter den i hylla, fordi det har vist seg at EMV-varene stadig oftere faktisk er priset høyere enn kjente merkevarer som Gilde og Prior. Du kan altså ofte spare penger på å kjøpe noe annet enn First Price.

Anonymkode: 3e50f...450

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost er da billig det. Tenk hvor mange osteskiver du kan skjære av 1kilo ost.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nå må folk SLUTTE med å gi bøndene skylda for høye matpriser. Mange bønder lever helt på eksistensminimum fordi de får at for lite betalt for det de produserer.

Det som skjer etter at maten forlater bonden er en annen historie. Prisene på matvarene skyter i være når kjedene overtar varene og skal sette sine priser på ting. Bonden får f.eks. 6,50 for en liter melk, mens i butikken koster den 25 kroner. Bonden som steller kua hver dag, søndag som mandag, dag og natt, passer på at den har det bra, at den har god mat som bonden selv har dyrket, høstet og lagret i nærmiljøet, betaler dyrlege når kua er syk osv. får nesten ingenting betalt, mens de som tapper melka på bokser og setter den inn i butikkhylla, tar seg veldig godt betalt. Bonden får omkring 7 kroner kiloen for potet, mens i butikken koster den 20-60 kroner. Bonden får 5-10,- kiloen for gul løk, men i butikken koster den 25-60,- kiloen.

En annen ting er at kjedene markedsfører sine egne merke varer, EMV, som First Price, Landlord, Jacobs osv., som en fordel for å gi kundene et bedre vareutvalg. Jeg vet ikke om dere har lagt merke til det, men nå er det i mange butikker pokker meg snart klin umulig å finne annet enn EMV-varer. De unike og originale varemerkene forsvinner fra butikkene i stor fart. Så mye for "bedre vareutvalg og flere valgmuligheter"...

OG, forresten... sjekk prisen på First Price-varene og andre EMV-varer før du griper etter den i hylla, fordi det har vist seg at EMV-varene stadig oftere faktisk er priset høyere enn kjente merkevarer som Gilde og Prior. Du kan altså ofte spare penger på å kjøpe noe annet enn First Price.

Anonymkode: 3e50f...450

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Da er Danmark nærmere? Blir dyrt med båt over. Jeg handler i Sverige og Danmark, og Sverige kommer dyrere ut..

Norge er ikke aktuelt!

Anonymkode: 625ad...d14

Må bli dyr melk om en skal reise dit for en liter….

Anonymkode: d3db0...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (46 minutter siden):

En veldig spesiell "analyse".

Arla kan virkelig ikke sammenlignes med Tine. Arla er et av verdens største matindustriselskaper (eid av svenske bønder). Tine er norsk og har nesten ingen internasjonal aktivitet. 

Sverige er medlem i EU som betyr langt færre politiske tollbarrierer (toll vedtas, det bestemmes ikke av Norgesgruppen eller Rema 1000). Nordmenn hater EU og frasier seg med det muligheten til å høste fordelene av et åpent marked.

I Norge er alt rundt melk og produkter av melk regulert i detalj av politisk nivå. Tine er gitt ansvaret som markedsregulator og styrer med det nesten alt som omhandler dette. Tine er eid og styrt av bøndene. Som markedsregulator og kommersiell aktør har Tine bare et mål - å sitte igjen med mest mulig penger gjennom å selge dyrest mulig produkter.

Så du bommer kraftig når du hevder at dette ikke er styrt av bøndene. Det er utelukkende styrt av bønder. Og litt politikk.

Når Norgesgruppen selger kjøttdeig billig (39.90, for 400g), hadde det vært mulig å selger litt billigere melk også. Hvis de brukte mulighetene som er der. 

Anonymkode: 4cb8a...9b5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi samtidig synes synd på Røkke? Han har i etpar tiår nå levd uten lønn, kun fått utbytte fra selskapene han eier… Skal man se bort fra kapitalinntektene bønder får fra Tine og Nortura? 
Når snittmelkebonden får 200k i utbytte fra sitt eierskap i Tine bør jo det telle på inntekten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...