Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg og samboer har prøvd siden januar uten hell, kun en kjemisk i mai.. jeg dår vanligvis alltid mensen 14 dpo ganske presist, kun den gangen jeg hadde kjemisk gikk jeg 3 dager over. 

jeg er nå 16 dop, kunne «grave» frem noe utflod med tendenser til blod i går kveld, så forventet å våkne til et blodbad, men fortsatt ingenting og ingen smerter.. hadde veldig ømme bryster og rare stikkinger i ca en uke, det stoppet for noen dager siden.. tok test i går som var negativ. Er det fortsatt noe håp? Festeblødning 15 dpo er vel alt for sent ?

Anonymkode: 5ff7d...ffb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde også en del murringer i korsryggen ca 10 dager før mensen, og «stråling» nedover låra som minner om voksesmerter

Skrevet

Tatt ny test på morgenurin i dag? 

Anonymkode: 6f3f0...c47

Skrevet

Hvis du ikke har fått mensen enda men får negativte tester så er du sannsynligvis ikke 15 dpo, men har hatt eggløsning senere enn vanlig. Det kan skje av og til selv om man vanligvis har svært regelmessig syklus. Så lenge mensen ikke kommer så er det jo håp, men hadde symptomene dine vært graviditetssymptomer ville testen slått ut positivt.

Hvis mensen ikke kommer ville jeg tatt ny test, kanskje den er positiv i dag❤️🤞

Anonymkode: 145a5...e80

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tatt ny test på morgenurin i dag? 

Anonymkode: 6f3f0...c47

Har ingen tester igjen så ikke fått testet i dag nei, tenkte å vente ut dagen for å se hva som skjer..

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du ikke har fått mensen enda men får negativte tester så er du sannsynligvis ikke 15 dpo, men har hatt eggløsning senere enn vanlig. Det kan skje av og til selv om man vanligvis har svært regelmessig syklus. Så lenge mensen ikke kommer så er det jo håp, men hadde symptomene dine vært graviditetssymptomer ville testen slått ut positivt.

Hvis mensen ikke kommer ville jeg tatt ny test, kanskje den er positiv i dag❤️🤞

Anonymkode: 145a5...e80

Hadde eggløsningsslim og alt som vanlig til vanlig tid også.. merkelig hele greia😅 jeg er vel sikkert bare litt småsen uten at det er noe mer 😕

Skrevet

Vil tippe eggløsning har kommet noe senere enn du har antatt - selv om du har hatt dine vanlige el symptomer etc til vanlig tid. 

Festeblødning så sent som 15-16 dpo er meget usannsynlig. Ville gitt det noen dager og testet igjen. 

Hadde symptomene vært pga graviditet, ville testen slått ut. Symptomene kommer pga stigningen i hormoner. 

Anonymkode: e2fd8...caf

Skrevet

Egget fester seg ikke så sent som 15 dpo, nei. Og det er uansett diskusjon i fagmiljøet om det i det hele tatt er noe som heter festeblødning, at det i stedet er svangerskapsblødning. Og da ville jo testen vært positiv. 

Anonymkode: db8f3...571

Skrevet

Jeg har hatt festeblødning 2 ganger. Begge gangen opplevde jeg festeblødning 15 dpo. 

Skrevet
Brightstar skrev (1 time siden):

Jeg har hatt festeblødning 2 ganger. Begge gangen opplevde jeg festeblødning 15 dpo. 

Da hadde du nok eggløsning senere 

Skrevet
Brightstar skrev (2 timer siden):

Da har du nok hatt eggløsning senere. Et egg/embryo fester seg tidligst når det er blitt en blastocyst 5 dager etter befruktning, og senest 11dpo.  I følge ivg legen min så var det dårligere odds og større sjanse for å miste eller at det var noe genetisk galt hvis egget festet seg så sent. Og normalt sett fester embryene seg mellom 5-7 dager etter befruktning. 

Festeblødning vil man da oppleve (de få som faktisk opplever det) senest 2 dager etter at egget fester seg. Men det er svært stor uenighet i miljøet om det er noe som faktisk er festeblødning da forskning viser det er lite sannsynlig - og at det er en generell liten svangerskapsbløsning man da opplever som er helt uavhengig av festetidspunkt eller ikke. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da har du nok hatt eggløsning senere. Et egg/embryo fester seg tidligst når det er blitt en blastocyst 5 dager etter befruktning, og senest 11dpo.  I følge ivg legen min så var det dårligere odds og større sjanse for å miste eller at det var noe genetisk galt hvis egget festet seg så sent. Og normalt sett fester embryene seg mellom 5-7 dager etter befruktning. 

Det stemmer vel ikke helt? I følge alt jeg har tittet på av statistikk og studier, så fester egget seg normalt sett på dag 8, 9 og 10. Dag 9 er gjennomsnittet. At det fester seg så tidlig som dag 6, er ytterst sjeldent. At det fester seg på dag 5, kan kanskje stemme, men det har jeg ikke sett noen studier på at er normalt i det hele tatt? At et egg kan feste seg senere enn dag 12, er heller ikke fullstendig utelukket. Men de overlever sjeldent og ender ofte opp i spontanabort. Så du har rett i den delen, at det er dårlige odds jo lengre tid det går. :)

Anonymkode: 13777...130

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det stemmer vel ikke helt? I følge alt jeg har tittet på av statistikk og studier, så fester egget seg normalt sett på dag 8, 9 og 10. Dag 9 er gjennomsnittet. At det fester seg så tidlig som dag 6, er ytterst sjeldent. At det fester seg på dag 5, kan kanskje stemme, men det har jeg ikke sett noen studier på at er normalt i det hele tatt? At et egg kan feste seg senere enn dag 12, er heller ikke fullstendig utelukket. Men de overlever sjeldent og ender ofte opp i spontanabort. Så du har rett i den delen, at det er dårlige odds jo lengre tid det går. :)

I følge både nhi, fertelitetsenteret, ivf lege ved både offentlig og privat klinikk, helseNorge og andre instanser sier at mellom dag 5 og 7 normalen. Et befruktet oppholder seg mellom 1-3 i livmoren før det fester seg - normalt sett.  Jo senere det fester seg, jo dårligere odds. Men selvsagt skjer det at det fester seg både dag 8 og 9 - og enda senere er mulig. Selv om noe er normalen, så er det jo tilfeller som går utover dette og som ender bra - selv om flertallet av tilfeller tilsier at det ikke er optimalt eller innenfor normalen :)

Hos dem som gjerne får positiv test sent - så er det ikke alltis slik at man faktisk får positiv test sent - men at eggløsning har vært senere enn antatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Festeblødning vil man da oppleve (de få som faktisk opplever det) senest 2 dager etter at egget fester seg. Men det er svært stor uenighet i miljøet om det er noe som faktisk er festeblødning da forskning viser det er lite sannsynlig - og at det er en generell liten svangerskapsbløsning man da opplever som er helt uavhengig av festetidspunkt eller ikke. 

Jeg er enig i det du sier. Men greia er at jeg pleier å teste når jeg har eggløsning. Kjenner på kroppen når jeg har eggløsning; eggløsningssmerte, høy sexlyst osv... Itillegg har jeg en fast lutealfasen på 14 dager. Eggløsningen kan være forsinket, men lutealfasen er fast osv..

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I følge både nhi, fertelitetsenteret, ivf lege ved både offentlig og privat klinikk, helseNorge og andre instanser sier at mellom dag 5 og 7 normalen. Et befruktet oppholder seg mellom 1-3 i livmoren før det fester seg - normalt sett.  Jo senere det fester seg, jo dårligere odds. Men selvsagt skjer det at det fester seg både dag 8 og 9 - og enda senere er mulig. Selv om noe er normalen, så er det jo tilfeller som går utover dette og som ender bra - selv om flertallet av tilfeller tilsier at det ikke er optimalt eller innenfor normalen :)

Hos dem som gjerne får positiv test sent - så er det ikke alltis slik at man faktisk får positiv test sent - men at eggløsning har vært senere enn antatt. 

Kan du sende link til alle disse instansene som oppgir denne infoen? Jeg finner ingenting på noen av deres sider?

Det tar opptil 24t før en sædcelle har gjennomført prosessen ved å fertilisere et egg. Så starter en celledelingsprosess som tar ca 5-6 dager før det har endt opp i en blastocyst.  Så skal blastocysten klekke, som tar 1-2 dager. Så fester det seg, en prosess som tar 0 -3 dager.

Her ender vi opp på dag 6 DPO, hvis alle fasene har går fort for seg, og dag 12 DPO, hvis det har tatt litt tid. 

Det kan godt hende at under ivf, så går ting kjappere? 

Men send meg gjerne infoen, så skal jeg legge meg flat om det virkelig stemmer at dag 5-7 er normalen under en naturlig graviditet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du sende link til alle disse instansene som oppgir denne infoen? Jeg finner ingenting på noen av deres sider?

Det tar opptil 24t før en sædcelle har gjennomført prosessen ved å fertilisere et egg. Så starter en celledelingsprosess som tar ca 5-6 dager før det har endt opp i en blastocyst.  Så skal blastocysten klekke, som tar 1-2 dager. Så fester det seg, en prosess som tar 0 -3 dager.

Her ender vi opp på dag 6 DPO, hvis alle fasene har går fort for seg, og dag 12 DPO, hvis det har tatt litt tid. 

Det kan godt hende at under ivf, så går ting kjappere? 

Men send meg gjerne infoen, så skal jeg legge meg flat om det virkelig stemmer at dag 5-7 er normalen under en naturlig graviditet.

Det kan jeg gjøre - for informasjonen ligger veldig enkelt tilgjengelig og er for de fleste langtidsprøvere allmennkunnskap. 

At det tar opp til 24t før egget er befruktet er i verste tilfelle - da egget bare lever i 24t fra det slippes. Så begynner delingen av egget påvei ned til livmorhulen og embryoet er gjerne 4-5 dager når det når livmoren. Deretter tar det 1-3 dager før egget fester seg.. Da er vi på tidligst dag 5/6, senest dag 7/8. 

Embryo hvor delingen går saktere enn hva som er normalt og egget ikke når blastocyst stadiet før etter dag 6, stopper som regel utvikling og dør, da implantasjon av sakte utviklende embryo sjeldnere resulterer i graviditet.  Det er en grunn til at man ved ivf setter inn embryo mellom dag 2 og 5. I noen skjelden tilfeller dag 6, men dag 6 regnes som siste mulige dag for innsett eller nedfrysing av embryo. 

https://nhi.no/graviditetsorakelet/mor/2

https://www.mollers.no/gravid-dette-skjer-de-forste-ukene/

https://www.menneskeverd.no/tema/fosterets-utvikling/

https://www.fertilitetssenteret.no/assistert-befruktning/et-barn-blir-til/

https://www.ucsfhealth.org/education/conception-how-it-works

https://my.clevelandclinic.org/health/body/22889-blastocyst

https://advancedfertility.com/ivf-in-detail/embryo-implantation/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9807896/

https://progyny.com/education/fertility-studies/improving-implantation-slower-growing-embryos/

Trenger overhode ikke at du legger deg flat for noe som helst jeg. Hva som er normalen og hva som skjer hos noen - er individuelt. Men feste så sent som 12dpo og senere resulterer som oftest ikke i fødte barn, men i spontanabort - det betyr jo ikke at det aldri går bra. 

Det går ikke raskere under ivf nei. Men ved å se på hvordan utviklingen er under mikroskop som ved ivf så har de jo fått en ekstremt stor forståelse for hva som skjer når, hva som er normalt, hva som oftest ender i friske, fødte barn etc. 

Det er ikke noe svart hvit fasit. Og hva som regnes som innenfor normalen har et spekter av variasjoner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...